Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

C&M profiel, wat kun je daar mee?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-02-2017 om 11:11

Aanmatigend

vind ik het om te stellen dat je het goed vindt dat cm minder gekozen wordt omdat jij van mening bent ' dat het niet de beste keuze is'. Omdat 'je er nu eenmaal minder mee kunt'.
Ik vind dit typisch een redenering vanuit de gedachte dat exact/techniek altijd beter is dan de rest. Dat getuigt in mijn ogen van een beperkte kijk op de wereld. De exacte en technische kant is nodig, maar de talige en sociale kant ook. Voor al die kanten hebben we mensen nodig met specifieke talenten, kennis en vaardigheden.

De extra keuzes die je met nt/ng zou hebben zijn over het nu net de keuzes die helemaal niet passen bij cm-ers. Dat is misschien anders voor de dochter van Nanny, maar dat is als ik het zo hoor iemand die een bredere mogelijkheid en belangstelling heeft. In dat geval zou ik proberen haar te stimuleren het inderdaad breed te houden. Maar dat is een andere kwestie dan waar we ondertussen over discussiƫren.

Overigens, het percentage havisten dat zonder wiskunde het diploma haalt is erg klein, heb ik begrepen. Dus daar hebben de meeste cm-ers gewoon wiskunde a. Kun je ook prima mee doorstromen naar VWO met wiskunde a.

Aagje

Mbomam

Mbomam

02-02-2017 om 11:23

Ok, niet zo aardig

In het examenjaar van mijn oudste deed 3% examen in cm. Het idee leeft dat dit gekozen wordt als je anders geen diploma kan halen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-02-2017 om 11:25

Wiskunde

Naar het vwo met wiskunde A kan prima. Daar heb je wiskunde C voor degenen die wiskunde A echt niet zouden redden.

jurist

jurist

02-02-2017 om 11:26

inderdaad

had ik anders geen diploma gehaald. Maar ik verdien nu prima en heb ook een leuke studie gedaan. Twee eigenlijk. Wat anderen ervan dachten interesseerde me niet zo

Marije

Marije

02-02-2017 om 11:27

eens met Aagje

Bovendien zijn er meer opleidingen en beroepen aan de alfa kant (veel breder), dus helemaal geen slechte keuze.

nike

nike

02-02-2017 om 12:31

Sorry, triva, ik had EM er bij gehaald, mijn fout.
Verder ben ik het helemaal met posting #62 van Aagje eens. Wil ik aan toevoegen dat de meeste beta's blij zijn dat er ook mensen zijn die voor hen leesbaar kunnen schrijven. Je hebt beta's nodig, maar ook alpha's.
MBOmam Ik denk dat het is hoe school (en leerlingen) het zelf brengt dat dit zo gedacht wordt. Bij mijn kinderen (verschillende scholen) wordt zo op beide scholen niet zo gedacht.

Triva

Triva

02-02-2017 om 13:01

aagje

Je gaat voor het gemak er weer volledig aan voorbij dat ik geen probleem heb met EM. Verder moppert er ook niemand over het feit dat je wel altijd wiskunde hebt op het VWO. Voeg gewoon wiskunde toe aan CM en het is wat mij betreft prima. Volgens mij was dat ook het plan. Waarom heb je drie kernvakken waarbij je er in 1 geen examen hoeft te doen op de havo?

kaplablokje

kaplablokje

02-02-2017 om 13:06

Niet bij brood alleen

Ik zou, net als Micham, ook (bijna) een beetje teleurgesteld zijn als mijn kind NT zou kiezen. Nee, dat is te vroeg gesproken, want kind zit nog niet op de middelbare school, dus ik weet nog niet waar de interesses en sterke punten liggen. Maar werken kan je hele leven nog en als je nog niet eens volwassen bent, mag je wel gewoon doen wat je leuk lijkt.

jurist

jurist

02-02-2017 om 13:07

Nou

Ik ken wel emnsen die juist nmaar de HAVO zijn gegaan omat ze VWO om die reden niet zouden halen. Of omgekeerd: naar de HAVO omdat ze ersntig dyslectisch zijn en Frans of Duits niet aankunnen. Als die escape naar de HAVO voor deze kinderen weg zou vallen, komen ze niet eens meer in de buurt van het niveau dat ze eigenlijk zouden moeten halen op hun uiteidelijke vakgebied.

mirreke

mirreke

02-02-2017 om 13:15

Mijn dochter heeft CM-profiel

met wiskunde.

Ze zit nu op de kunstacademie. Als ze niet was aangenomen was ze filosofie gaan studeren.

Ik vind CM zeker geen pretpakkettenprofiel.

Vroeger had ik vriendinnen die Gymnasium A deden en toch medicijnen/geneeskunde wilden gaan studeren. Die hebben in het jaar na het diploma de andere betavakken ingehaald.

Wiskunde erbij lijkt me handig, maar ook weer niet een overdreven noodzaak, zeker niet als de betreffende leerling er echt niet goed in is en het tot extreme frustratie leidt.

Vergeet niet, het kind moet het doen. N@nny, is het niet mogelijk dat de decaan en/of mentor eens met je kind praat.

Mijn zoon (autisme, hartstikke beta, haha) zegt ook voor CM te gaan kiezen, omdat hij dan minder uren kwijt denkt te zijn aan huiswerk. Ik heb dit met de mentor opgepakt. Die gaat hem wat meer uitleggen over de emogelijkheden met NT.
Als ik hierover met hem in conclaaf ga, krijgen we dikke bonje en doet hij waarschijnlijk expres juist wat hij denkt dat ik niet wil dat hij doe...

Al zijn interesses liggen in het verlengde van het NT-profiel, maar ze hebben onlangs een staatje gekregen met uren huiswerk per vak en zo. Dan gaat hij heel klinisch zitten vergelijken en vergeet zich op de lange termijn te richten.

Zo koos mijn dochter ooit voor havo, omdat ze geen zin had in de uren huiswerk v/h vwo. Totdat ze na de havo toch ook vwo ging doen, en ontdekte dat de aanpak en sfeer (meer inzicht dan alleen reproduceren en zo) haar veel beter lagen dan op de havo. En nu heeft het haar toch een jaar extra gekost.

Maar mijn kinderen zijn heel stijfhoofdig, ze gaan echt niet iets doen omdat ik het zeg. Ik kan niet iets tegenhouden of verbieden. Sterker nog, de scholen hier zeggen de kinderen ook allemaal dat ze echt zelf moeten kiezen.

Maar gelukkig is er ruimte om te leren. En zitten onze twee jongsten op een school waar de kinderen na 1 semester nog mogen overstappen als ze erachter komen dat een profiel hen niet ligt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-02-2017 om 13:21

Triva

Ik ga niet met gemak voorbij aan het feit dat jij geen probleem hebt met em.

Ik vind het aanmatigend dat je cm wegzet als een minderwaardig profiel omdat jij vindt dat wiskundige/technische vakken belangrijker vindt. Dat doe je namelijk volgens mij als je zegt 'ik ben blij dat het minder gekozen wordt want ik vind het niet de beste keuze'.

Daarmee zeg je in mijn ogen niet alleen iets over het HAVO waar dat zonder wiskunde gekozen kan worden
In de praktijk komt dat nauwelijks voor, dus dat hoeft niet de visie en de discussie te leiden. Je zet het cm-profiel in mijn ogen op alle vlakken weg en dat vind ik onterecht.
Overigens vind ik het prima wanneer de volstrekt niet wiskundige maar verder goed begaafde leerling zonder wiskunde een HAVO-diploma kan halen.

Aagje

Mbomam

Mbomam

02-02-2017 om 13:38

Bloempot

Op veel scholen kan je van havo naar vwo doorstromen door een profiel te hebben waarmee je naar vwo kan zonder de extra taal en deze taal dan bij de overgang naar vwo weer op te pakken. Tenzij school de mogelijkheid biedt om dit als extra buiten het profiel te doen. Bij het CE wordt leesvaardigheid getoetst en dat gaat goed? ( (wel zware norm bij het CE) investeer in de grammatica en houd lezen en luisteren bij, dan kom je een heel eind, want niveau duits eind havo is echt niet hoog hoor, daar kan je je op vakantie net mee redden.

rutiel

rutiel

02-02-2017 om 14:12 Topicstarter

Dank

Dank allemaal voor de input. Weer voldoende stof tot nadenken. Ik realiseer me ook wel weer dat het havo-diploma op zich zijn waarde heeft en dat je eventuele hiaten vast nog wel ergens kunt inhalen (hoop ik).
Ik zou het wel fijn vinden als dochter wiskunde doet, maar ik geloof dat daar het probleem ook niet zo zit. Dit weekend gaan we eens rustig rond de tafel zitten.
Mirreke, jij nog speciaal bedankt voor je ervaringsverhaal. Het relativeert toch weer merk ik. Als het echt is wat mijn dochter wil, dan komt ze hoe dan ook wel waar ze zijn moet. Net als de jouwe

Nt is het breedst

Als je het gewoon even heel objectief kijkt is het heel simpel: NT geeft toegang tot vrijwel alle studies, NG en EM tot ongeveer evenveel studies (mits wiskunde en NG, CM en EM met wiskunde A tot veel minder studies. Dit geldt voor het vwo, trouwens. Als je bv economie wil studeren kun je met een NT en een EM profiel terecht (je hebt niet eens economie nodig in je vakkenpakket!), maar onder de NT'ers is er bijna geen uitval en van de EM-ers haalt een groot deel het eerste jaar niet. Verschil zit hem in wiskunde B. Dat is geen eis voor deze studie, maar wel een succesfactor.

Mijn zoon moet nu ook zijn profiel kiezen en wil graag EM. Dat past heel goed bij hem, dus dat is prima. Hij is ook goed in exacte vakken, maar daar ligt zijn interesse minder. Ik ga daar niet over zeuren, maar stimuleer hem wel om wiskunde B te nemen ipv A. Daarmee kun je meer studies doen, maar ook is de kans op succes groter.

lisbeth

lisbeth

02-02-2017 om 14:35

dochter

ik denk dat dochter straks CM gaat kiezen, ze zit nu n 2 gym. exacte vakken boeien haar niet. Geschiedenis wel, creatieve vakken ook.aardrijkskunde vind ze ook leuk en talen zijn makkelijk voor haar.
Het liefste zou ze straks iets met geschiedenis of kunstacademie gaan doen. verschil is wel dat wis verplicht is op het vwo al denk ik dat dochter de makkelijkste variant kiest. ze vind het echt niks.

Nur

Nur

02-02-2017 om 14:36

Niet zwaarder

Objectief zijn alle keuze mogelijkheden even zwaar. Maar gebaseerd op interesses en aanleg voelen ze waarschijnlijk niet alle 4 even zwaar aan voor iedereen.
Er is niks met een C&M pakket. Eventueel doe je er wiskunde bij. Dat is zeker handig als je daarna nog naar het VWO wil.
C&M is een prima pakket. Als het mogelijk is en de wil er is dan is het wel handig om wiskunde erbij te nemen.

Mijn kinderen zouden zich ook niet laten sturen om een pakket te kiezen dat ze eigenlijk niet willen. En daar hebben ze ook gelijk in. Zij moeten het examen tenslotte doen, niet ik.

Triva

Triva

02-02-2017 om 17:02

grappig

Kinderen van de gemiddelde OO-ouder mag je wel tot ze 18 zijn verbieden om een spelletje te spelen maar ze mogen met 15 jaar natuurlijk wel vakken laten vallen die wat lastiger zijn dan andere

Aagje: 'Ik ga niet met gemak voorbij aan het feit dat jij geen probleem hebt met em'

Dat doe je wel want je zei: 'Ik vind dit typisch een redenering vanuit de gedachte dat exact/techniek altijd beter is dan de rest. Dat getuigt in mijn ogen van een beperkte kijk op de wereld. De exacte en technische kant is nodig, maar de talige en sociale kant ook. Voor al die kanten hebben we mensen nodig met specifieke talenten, kennis en vaardigheden. De extra keuzes die je met nt/ng zou hebben zijn over het nu net de keuzes die helemaal niet passen bij cm-ers.'

Je hebt het alleen maar over nt/ng en over exact/techniek.

Overigens heb ik al eerder mijn parameters hier neer gezet: mijn kind zou cm mogen kiezen als het EN al zeker is van een vervolgopleiding EN daar ook meerdere mogelijkheden in heeft met toegang met hetzelfde profiel EN waar het anders zou moeten afstromen naar de mavo als het een ander profiel zou kiezen.

Dat jullie daar dan weer van maken dat ik alles bepaal en mijn kind niet zelf laat beslissen zijn jullie woorden. Dit kind neigt naar de N-kant, weet nog niet wat ze wil maar roept dat ze die andere vakken 'minder leuk' vindt. Als je dan zomaar hier in mee gaat als ouder doe je toch wat fout. Dan kun je toch op zijn minst een gesprek aanvragen met een decaan en kijken of ze met dit profiel echt wel overal terecht kan waar de interesse ligt. Voor zover ik kan zien kun je met dit profiel niet meer bio en wiskunde kiezen (tenzij achtste vak maar ik denk dat die motivatie er niet is) en daarmee sluit je toch van alles af bij een kind wat nog helemaal niet weet wat het wil. De vakken die ze leuk vindt en die bij CM horen kun je ook bij andere profielen kiezen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-02-2017 om 17:13

Triva

Ik zeg niet dat jij alles bepaalt voor jouw kind(eren), maar wel dat je het cm-profiel wegzet als een in zich minderwaardig eindexamenprofiel.

Aagje

Nur

Nur

02-02-2017 om 17:30

Trivia

Je zet C&M in elk geval weg als een mindere optie dan de andere pakketten en het mag alleen onder strenge voorwaarden worden gekozen (niet alleen wel wiskunde maar ook extra eisen)
Ik vraag me wel af hoe je dat af zou kunnen dwingen. Misschien dat dit wel lukt bij een kind dat zelf twijfelt maar als een 15 jarige heel beslist is over welk pakket hij wil kiezen lijkt me dat lastig.
Ik zou advies geven en ze wijzen op de mogelijkheden die ze hiermee zulle hebben na hun examen maar de keuze is aan hun zelf.

Overigens zelfs al krijg je een kind dat C&M wil zover dat hij N&G kiest (bijvoorbeeld) dan moet je maar hopen dat ze de geest krijgen en er wel voor gaan werken en er niet de brui aangeven. Het is heel lastig om een puber zonder enige motivatie zover te krijgen dat hij echt wat werk doet. En dan krijg je dus vanzelf afstromen en dergelijke.

Als ze enthousiast zijn voor een bepaald pakket (welk pakket dan ook) ben ik allang blij.

Triva

Triva

02-02-2017 om 18:00

zucht

Als het kind weet wat het wil is het prima maar niet bij dochter van TS en nu begin jij weer Nur over nt/ng: er is nog steeds een EM profiel! Zo ver liggen EM en CM nu ook weer niet van elkaar af.

Ik ben zelf een extreme nt-er...

En 2 van mijn kinderen ook. De derde, het enige meisje ook nog eens, is zo stereotiep als je maar kunt bedenken een enorme alpha. Scoort vwo + niveau op alle talen maar inheeft zeg maar een wiskunde deuk ipv knobbel. Met wat steun vsn mijn jamt gaat ze dit jaar gymnasium 3 Hoogstwaarschijnlijk glansrijk afronden en stoomt dan door naar een cm pakket. Met heel, heel veel talen. Wiskunde a ( of misschien wel c) omdat dat miet anders kan, en geschiedenis krijgt ze er dan gratis bij.

Ik vind het helemaal prima. Waarom zou ik haar in hemelsnaam pushen richting iets wat haar talent noch interesse liggen?

Maar ik moet idd af en toe wel wat peptalk leveren. Want ook bij haar op school 'heerst' de gedachte dat cm voir de 'kneusjes' is. Ik vind het te gek voor woorden. Ik zie genoeg geniale natuurkunde talentjes in mijn lessen die zich de pip werken om de talen bij te sloffen. die worden toch ook biet afgeschilderd als kneusjes?

Ingrid

Triva

Triva

02-02-2017 om 18:13

talen?

We hebben het nog steeds over Havo. CM is met de standaardvakken plus geschiedenis. EM is met de standaardvakken plus economie en geschiedenis.

Waarom hebben jullie het steeds over de talen? Je kunt er wiskunde bij kiezen of aardrijkskunde of Kunstvakken etc.

CM is prima maar neem dan biologie en wiskunde als het even mogelijk is en verzuip niet in Kunstvakken als je nu al niet helemaal zeker weet dat je daar verder in wil gaan. Het gaat helemaal niet om de talen, heb ik ook nooit gezegd. Hier gaat het om een meisje wat nog helemaal niet weet wat ze wil maar waar wel duidelijk is dat ze interesse heeft in richtingen in de N-kant
https://profielkeuze.qompas.nl/informatie/profielen-en-vakken/havo/

Vergelijken met VWO gaat niet op want dan zit er al wel wiskunde in.

Sorry Triva.

Dat ik even afdwaalde naar vwo.

Maar voor vwo/ gymnasiumleerlingen die veel talen willen is cm simpelweg het optimale pakket. En ik vind daar niks mis mee. En ik vind het heel onplezierig dat ze met zo'n voorkeur regelmatig weggezet worden als 'sneue' types. Eigenlijk het diploma op dat niveau amper waardig.

En dat geldt wsch op de havo pressies op dezelfde manier.

Ik kennisniveau op mijn eigen school ook wel (vwo) lln die cm kiezen terwijl ze best goed zijn in beta vakken. Maar sie een studie op een heel ander vlak ambiƫren. Helemaal niks mis mee lijkt me. Misschien wel beter dan al die mensen die tegen heug en meug nt kiezen omdat dat 'beter' is maar het eigenlijk niet aankunnen. Die heb ik ook regelmatig in de klas.

Ingrid

Met excuses voor de autocorrect missers

Koken en typen is niet zo'n handige combi

zebra

zebra

02-02-2017 om 21:13

lastig

als je dochter nog niet goed weet wat ze wil qua vervolgopleiding want het profiel moet nu wel gekozen worden natuurlijk.
Als ze niet al teveel moeite heeft met exacte vakken of economie, dan zou ze een van die vakken erbij kunnen nemen zodat het toch wat breder is, dit vooral omdat ze nog niet weet wat ze hierna wil doen.

Wat ik echter ook wel eens gehoord heb in eenzelfde soort situatie is dat een meisje koos voor N&G met daarbij Frans en beeldende vorming.

Ingridt

Ik heb zelf vwo gedaan met een nog minder zwaar profiel dan huidig CM. Mijn ervaring is dat het je keuzes gewoon beperkt. Maar misschien ben ik bevooroordeeld want ik koos destijds als dwarse puber gewoon voor de makkelijkste weg. Dus veel talen want daar hoefde je niet zo veel voor te doen. En achteraf vind ik dat wel wat jammer.

Overigens

Mijn dochter (toevallig even oud als de jouwe Ingridt als ik het goed herinner) is een echte beta. Op haar school wordt bij profiel N&T benadrukt dat het " echt heel moeilijk is en dat je zeker moet weten dat je het wilt". Wiskunde d bieden ze alleen maar via online cursus aan en informatica is al helemaal veel te moeilijk.
CM-ers worden zeker niet beschouwd als kneusjes, meiden met een N&T profiel worden wel als bijzonder beschouwd.
Onze dochters hadden beter kunnen ruilen qua school.

lisbeth

lisbeth

02-02-2017 om 22:24

Wiskunde deuk

Leuk, die houden we hier erin. Oudste is ook een echte alfa, iedereen in onze familie eigenlijk. Allemaal goed in talen en wiskunde moeizaam. Mijn jongste is een beetje een uitzondering. Die kan beide, mijn man heeft al eens wanhopig uitgeroepen: help mijn zoon is beta.

lisbeth

lisbeth

02-02-2017 om 22:27

Talen

Wat is minder moelijk aan talen vraag ik me af. Lijkt mij dat een echte beta even weinig moeite met wiskunde heeft als een alfa met de talene. Of evenveel moeite met een taal als een alfa met wiskunde
En ik heb nooit geschiedenis als examenvak gehad maar makkleijk lijkt me dat nou ook weer niet. Alleen anders dan wiskunde of natuurkunde

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-02-2017 om 22:27

Triva

Je wijst iedereen erop dat het hier gaat om havo en niet om vwo. En dat klopt voor zover het gaat om de vraag van Nanny. Maar de discussie is ondertussen breder, gaat om een cm-profiel op havo en vwo. Vind ik trouwens prima. Jij doet dat zelf ook als je in #59 zegt dat je vindt dat je blij bent dat het minder gekozen wordt op havo en vwo omdat jij het niet de beste keuze vindt.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.