Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Confrontatie met moeder aangaan, of niet?


S.ndra schreef op 24-10-2023 om 17:31:

Een mens heeft meerdere kanten. Een moeder is ook niet perfect. Dit was duidelijk een mindere kant. Ik denk dat als je een goede band hebt met je moeder en het echt allemaal in het verleden ligt, dat je dan misschien zou kunnen proberen om haar te vergeven en het achter je te laten.

Natuurlijk heeft iedereen meerdere kanten. Maar dat betekent niet dat omdat een van mijn ouders bepaalde materie goed kan uitleggen aan een ander, misstappen naar kinderen toe daarom te vergeven is. En nu is een misstap of een vergissing iets anders dan mishandeling of wreedheid. Mensen die daartoe in staat zijn, die zijn in mijn ogen vaak niet slechts op 1 punt grensoverschrijdend maar op (veel) meer. die grensoverschrijding is namelijk een eigenschap van de die persoon zelf, niet van het slachtoffer. 

Uiteindelijk is de verwerking van zoiets persoonlijk. Soms lukt dat niet en sommige mensen kunnen dat we en due vergeven. Vergeven doe je niet om de band met de dader te herstellen maar doe je voor jezelf. Vergeven doe je zodat jijzelf verder kan. Je zegt daarmee dit lat ik (nu) achter me want ik wil toe komen om te leven. Dat betekent niet dat je vergeet of dat je de daden goedkeurt of dat je het gedwongen moet doen om een relatie met de ander hoe dan ook in stand wil houden. Eerst komt verwerking, dan woede, daarna kan pas acceptatie komen. Pas daarna kan je een keuze maken of je iemand alsnog wil toe laten in je leven (of op welke voorwaarden of gelimiteerd etc..). Of helemaal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.