Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 10:27

Daling instroom VMBO

'Zorgelijke' daling instroom vmbo: ouders willen opleiding met status - http://nos.nl/l/2211417


V@@s

V@@s

17-01-2018 om 10:17

vijf jaar

Ik zou graag zien dat vmbo, havo en VWO alledrie een vijfjarige opleiding worden. Dan is het tenminste ook echt realistisch om vakken op een hoger niveau af te ronden. Nu mag het officieel wel, maar dan moet een VMBO zo'n havo vak dus in een jaar minder afronden dan de havisten zelf. Hetzelfde geldt ook voor Havisten die een vak op VWO niveau zouden willen doen. Door de verlenging van het VMBO kan dat ook gewoon gelde als startkwalificatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 10:20

Emma en iedereen

Ik vind deze draad pas waardeloos.===

Nee, dit draadje is niet waardeloos, zeg ik over mijn eigen draadje . Ik was benieuwd wat er door zou loskomen en in die zin heeft het waarde.

Angela: En als het animo voor VMBO inderdaad terugloopt (niet omdat iedereen opeens spontaan naar HAVO kan, maar omdat 'men' er zijn kind niet heen wil dan is dat toch echt een gevalletje 'de maatschappij dat zijn wij'. Dus 'waardeloos' klinkt wat rot maar daar komt het wel op neer. En dat dit waardeloze imago is ontstaan kun je achteraf verklaren door aantal elementen. ===

Er zijn denk ik inderdaad een paar oorzaken van de terugloop. IJdelheid en vooroordelen, zijn er twee, een derde is dat het vmbo toch niet helemaal kan brengen wat men ervan hoopte en zou weer op de schop moeten. Ik blijf van mening dat het vmbo niet waardeloos is, de kennis die je er hebt opgedaan heeft áltijd waarde, maar het had meer kúnnen zijn voor sommige leerlingen.

Voor wie dit onderwerp bij Pauw nog niet gezien had, kan ik aanraden om het even helemaal te bekijken. https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/pauw-speelt-afkomst-rol-schooladvies. Het is van 2016, maar nog actueel. Wie weet heeft het artikel in de krant van (de dochter van) Aboutaleb eraan bijgedragen, wie weet deze aflevering, wie weet wat nog meer, dat ouders en hopelijk leerkrachten wakker zijn geworden, wat een daling van populariteit van het vmbo tot gevolg heeft gehad.

Uit de gesprekken komt naar voren, dat schooladviezen niet zozeer worden gebaseerd op afkomst, maar dat het niveau van de ouders wel meespeelt. Ik denk dat dit voor sommigen al wel een beetje bekend was, maar nog niet voor iedereen. Dat het animo voor het vmbo terugloopt, zóu (zeg ik heel voorzichtig) dus ook te maken kúnnen hebben met de bewustwording van de ouders dat dit speelt. Zoals burgemeester Aboutaleb en zijn vrouw op hun strepen zijn gaan staan, zijn er mogelijk nu meer ouders die dat ook doen, nu ze weten dat dit speelt.

Ondanks dat er dus verkeerd geadviseerd kán worden, denk ik dat er ook "ijdele" ouders zijn die niet willen accepteren dat hun kind naar 'middelmatig' onderwijs geadviseerd wordt. Dat past niet bij hun 'stand'. Deze ouders hebben vaak ook wat meer geld tot hun beschikking, waardoor extra hulp gekocht kan worden.

Verder vind ik dat het woord vooroordelen vanwege de niet Nederlandse afkomst, oftewel met immigratie-verleden, ook genoemd moet worden. Kennelijk dan niet de vooroordelen van de onderwijzers (ik vraag het me af), maar van de ouders. Op een school met 60 procent (ik zeg zomaar wat) moslims, hoort jouw (jouw in algemene zin) witte kind niet thuis.

De directeur van de praktijkschool legt nog een, niet de minst belangrijke, probleem bloot. Kinderen worden door een systeem geperst, een systeem wat niet aansluit bij het kind. Ik denk dat Angela dit punt ook voor ogen heeft.

Kaaskopje, doe niet

Kaaskopje"Ondanks dat er dus verkeerd geadviseerd kán worden, denk ik dat er ook "ijdele" ouders zijn die niet willen accepteren dat hun kind naar 'middelmatig' onderwijs geadviseerd wordt. Dat past niet bij hun 'stand'. Deze ouders hebben vaak ook wat meer geld tot hun beschikking, waardoor extra hulp gekocht kan worden."
Doe niet kaaskopje. Je bent wat krom is recht aan het praten.

Je praat een bijzonder ouderwets riedeltje na van schoolmeesters.
De groep ouders waar je het over hebt bestaat helemaal niet maar desondanks is er alles aan gedaan om te voorkomen dat ouders zomaar zelf kunnen bepalen op welk niveau hun kinderen onderwijs krijgen.

In onze schooltijd kon dat nog. Een schooladvies betekende niks. De wens van de ouders gaf de doorslag.

Tegenwoordig hebben ouders niet zoveel meer te vertellen. Er zijn rapporten en cijfers, en dossier van minstens drie jaar dat meeweegt voor het advies van de leerkracht, dat bindend is. Er zijn toelatingsprocedures als loterijen waarbij vooraf helemaal niet duidelijk is waar het kind terecht komt.

Het opvallende resultaat van al deze strijd tegen de hooghartige ouders: Het aantal kinderen dat havo of vwo gaat doen, neemt toe.
Bovendien: Het aantal ouders dat hun kinderen onder advies kan laten plaatsen, neemt af. De leerling komt daar waar de basisschool het wil. Dat is ook in het belang van de basisschool. Hoe meer havisten en hoger, hoe meer punten van de Inspectie.
Ouders wordt tegenwoordig actief ontraden om het een stapje lager te doen.

Dat was tot 15 jaar geleden wel anders.

Als je weet dat de verhoudingen ooit gelijk waren; 1/3 op advies, 1/3 boven advies en 1/3 onder advies, dan weet je ook waar de daling van het vmbo vandaan komt.

Die daling zal nog verder toenemen als het beoordelen van de leerlingen op het onderwijsniveau van hun ouders tot het verleden gaat horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 10:56

Miriam

Doe niet kaaskopje. Je bent wat krom is recht aan het praten.===

Nou, dat ligt dan echt aan hoe jij mijn opmerkingen leest. Ik spreek geen leerkrachten, ja voor de gezelligheid omdat die nu eenmaal in de vriendenkring van mijn dochter zitten. Ik hoor wel wat ouders zeggen.

In onze tijd moesten mijn ouders ook praten als Brugman om mijn zus van de huishoudschool naar de ulo/mulo te krijgen. Dat is ze gelukt en dat is terecht gebleken. Dat was in de jaren '60. Het schooladvies, ik heb de citotoets ook gemaakt, was wel degelijk zeer bepalend.

Ik vind dat je de ouders tot te zwakke wezens degradeert.

Ouders wordt tegenwoordig actief ontraden om het een stapje lager te doen.===

Je hebt duidelijk niet naar Pauw gekeken.

Wanneer was dat?

Kaaskopje "In onze tijd moesten mijn ouders ook praten als Brugman"
Dat is niet waar. Er was geen moeten aan.
Er was misschien beleefdheid en niet voor het hoofd willen stoten.
Onzekerheid van jouw ouders misschien ook.
Ja, er werd wel druk uitgeoefend. Maar wie anders wilde, kon anders doen.
Nu kan dat niet meer.

Je mist de crux: Juist toen hadden ouderen de kans om hun kinderen hoger te plaatsen dan advies.

Nee, Pauw heb ik niet gezien.
Wanneer was dat? En wie heeft er wat beweerd?

Ik kan wel een schetsje maken: de vmbo lobby heeft nog eens beweerd dat het zo goed is om kinderen een stapje lager te laten beginnen. Want inderdaad, die 'mening' bestaat in het onderwijs.
Die mening kan in zijn algemeenheid nog steeds dominant zijn.
Maar je moet wel met de waard rekenen en die waard dat is de basisschool, voor wie de doorstroom van de leerlingen (percentage vmbo/havo/vwo) onderdeel is van de waardering door de Inspectie.

Dus wat er in zijn algemeenheid gevonden wordt, wijkt in de individuele gevallen af: Leerlingen die met havo kunnen beginnen, moeten dat dan ook doen.
Dat is goed voor het imago van de basisschool.

Wel gezien

Ah ja ik heb het gezien.

Een pleidooi voor hoger adviseren (uitzending 2016, ervaringen van 20 jaar daarvoor).

"je moet en naar de cito en naar de andere zaken kijken"

Dat is al aan de hand Kaaskopje.
Het resultaat is inderdaad dat meer leerlingen met een hoger advies komen, al gaat het nog langzaam.
Daar komt dan nog dat andere ding bij: het belang van de basisschool.

Dat gold nog niet in de tijd dat de sprekers aan de tafel van Pauw in groep 8 zaten.

Weer even terug naar het begin: De oorzaak van het teruglopen van de vmbo aanmeldingen is niet minachting voor die opleiding.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 12:32

Miriam

Ja, dat is ook al aan de gang, maar nog steeds vanuit vooroordelen vanwege de achtergrond. Bij Pauw aan tafel ging het niet alleen over het ophalen van jeugdherinneringen, maar om een situatie die nog gaande is.

De man van het praktijkonderwijs sprak vanuit de actualiteit, Yasmina heeft in haar artikel in Vrij Nederland hiermee afgesloten:

Ongelijke kansen

Behalve de capaciteiten van het kind wordt de schoolcarrière van kinderen bepaald door het opleidingsniveau en het inkomen van de ouders. Recent rapporten van de Onderwijsinspectie, de OESO en het CBS kwamen onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie: kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen vaker een hoger schooladvies dan kinderen met lager opgeleide ouders, ook al hebben ze dezelfde Citoscore. De Onderwijsinspectie constateerde dat de verschillen tussen leerlingen met lager en hoger opgeleide ouders alleen maar toenemen. Volgens de Inspectie is er een aantal oorzaken aan te wijzen. Leraren laten het niveau van de opleiding van de ouders meespelen met het idee: als het kind hoogopgeleide ouders heeft, krijgt het meer steun. De toename van zogenaamd schaduwonderwijs (bijles, huiswerkbegeleiding, Citotraining) draagt ook bij aan grotere verschillen. Die worden ook groter vanwege homogenisering van brugklassen en, later, door selectie in het hoger onderwijs. Minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker stellen dat er geen gemakkelijke oplossingen zijn voor dit probleem. Ze vinden dat de aanbeveling van de OESO om de centrale eindtoets weer bepalend te laten zijn in plaats van het advies van de docent op gespannen voet staat met het belang dat ze hechten aan het oordeel van de leerkracht. De voorzitter van de VO-raad waarin schoolbesturen en scholen in het voortgezet onderwijs verenigd zijn, Paul Rosenmöller, reageerde in het Algemeen Dagblad fel op de conclusie van Onderwijsinspectie. ‘Onacceptabel,’ noemde hij de kansenongelijkheid, en ‘in strijd met de fundamentele uitgangspunten van het Nederlands onderwijs als publiek goed’.

M Lavell

"Een vriendje van mijn zoon deed vmbo en daarna mbo horeca.
Hij werkte voor een schijntje, een stage vergoeding bij de lokale kroeg om zijn opleiding af te maken.
Ik zie hem nog gaan op dat terras. Ik vond het wel bij hem passen eigenlijk.
Maar hij had er zijn buik vol van. Nog twee maanden zei hij, en dan kan ik eindelijk doen wat ik wil: De bouw in!

Mind you, zonder vakdiploma's dus.

En wat hij gelijk had. Want mijn dochter deed -zonder diploma- hetzelfde werk als hij, maar bij een veel deftiger restaurant en met een veel beter salaris. Zij financierde daar haar veel deftiger hbo-opleiding zeevaartschool mee."

Het vriendje kreeg een stage vergoeding, dat telt bij ieder niveau opleiding. Stage is stage en geen betaalde baan.
Vriendje deed een Bol opleiding en dan ontvang je studiefinanciëring.
Je dochter kreeg veel beter betaald, logisch, voor haar was het een bijbaan, naast haar school.

Zo loopt mijn nichtje stage in een hotel, voor symbolische inkomsten en heeft in het weekend een bijbaan in een restaurant. De laatste wordt normaal betaald volgens horeca cao en ze ontvangt hetzelfde jeugdsalaris als haar Havo/Hbo collega's. Ze deelt ook mee in de fooienpot

Je kunt stage niet vergelijken met een baan, dat staat los van het niveau.

V@@s

V@@s

17-01-2018 om 13:11

vergeet het maar, in elk geval in mijn tijd

De enige havo/VWO school in een straal van 20km had een eigen toets, vergelijkbaar met cito nu. Alleen de hoogst scorenden kregen een plek. De rest was aangewezen op andere scholen.

bieb63

bieb63

17-01-2018 om 13:19

Triva

Je leest m'n bericht verkeerd. Ik heb helemaal geen waardeoordeel, laat staan dat ik een wig wil drijven.
Wat ik bedoel is dat het huidige (v)mbo systeem niet heel veel anders is dan vroeger. Alleen dat het nu vmbo wordt genoemd en dat de vroegere MAVO het theoretische deel hiervan is. Vroeger ging je na de bs naar de middelbare en als theoretisch niet je ding was enz, dan ging je naar LTS, LEAO. Anders naar de MAVO, HAVO enz. VMBO-tl is net als wat vroeger de MAVO was. Dat is wat ik bedoelde.

Vroeger

https://www.beteronderwijsnederland.nl/forum/beroepsonderwijs-vroeger-was-het-niet-allemaal-beter/

"Vroeger was het zo dat leerlingen op de LTS (en daarvoor de Ambachtsschool) en Huishoudschool inderdaad al een basis gelegd kregen voor het latere vak. Dat betekende dat leerlingen al erg jong (12 en 13) een vakrichting moesten kiezen. Als je koos voor de zorg of handel kon je eigenlijk praktisch gezien niet meer overstappen naar techniek (of omgekeerd). Bij de herstructurering is daarom gekozen voor een globalere richtingkeuze PLUS de mogelijkheid om na het VMBO nog te wisselen. Dat levert in de praktijk allerlei problemen op, omdat je bijvoorbeeld bij elektro, wel een basis van de natuurkunde gehad moet hebben. Bij diezelfde herstructurering werd het V(M)BO algemener. Er was -terecht- de behoefte om leerlingen meer en langer theorievakken te bieden. In deze steeds gecompliceerdere maatschappij is het inderdaad van het grootste belang dat je wat Engels kunt, een goeie brief kunt schrijven en behoorlijk kunt rekenen, formulieren invullen etc. Het idee was OK, maar de uitwerking is uiterst slap geweest omdat dit samenviel met de versofting van het onderwijs (slappe eindexamens, geen strenge maatregelen tegen absentie of het uitblijven van prestaties. Ook het afschaffen van het speciaal onderwijs werkte negatief op het niveau van het VMBO. Het werd steeds moeilijker de gemotiveerden te beschermen tegen de steeds groter groeiende groep ongemotiveerden."

M Lavell.

Je schrijft over zaken die er al zijn.

"Geef jongeren die aangewezen zijn op het vmbo een opleiding met minder lesuren en de kans om te gaan werken. Dán heeft vmbo een voordeel. Maak de opleiding bovendien af. Dat mag best duren tot 18 jaar. Maar dat centraal schriftelijk tussendoor zonder betekenis, dat gaat nergens over."

Vmbo is klaar met 15/16. Ook de mogelijkheid om dan te gaan werken is er voor je 18e. Een Bbl opleiding. Startkwalificatie is met niveau 2 al binnen. En ondertussen werk je 4 dagen in de werk, met salaris.

"Vmbo-t kan gewoon samen met havo. Desnoods maak je een zes jarig havo."

Het barst van de brugklassen VmboT/Havo. En een op- doorstromer T naar de Havo doet daar inderdaad 6 jaar over.
Het opstromen of doorstromen zou wel aan wat minder eisen gebonden mogen zijn, maar verder is het er allemaal al.

Ook het op voorhand afstromen bij magere cijfers van de Havist is vaak wat voorbarig.
De oplossing kan zijn in per vak en/of verschillende niveau's een diploma halen, maar dat is nog te lastig ivm vervolgstudie en eisen blijkbaar.

Bieb.

Je vergeet de LHNO. De moderne huishoudschool van toen.
Lagere huishoud- en nijverheidsonderwijs.

Er ging één meisje heen uit mijn klas, ik had geen idee wat dat was.
Ik vond dat nijverheid wel interessant klinken maar ik mocht er niet naar toe.

bieb63

bieb63

17-01-2018 om 13:37

Miriam

Wat was er vroeger dan anders? Een kind dat niet goed met z'n hoofd kon leren (of dat niet wilde, geen zin in had), ging naar de LTS, LEAO, huishoudschool. Als je even kon, ging je dan door naar MTS, MEAO enz. En zo niet. Dan niet. En als er in die tijd genoeg baantjes waren dan vond je die wel. Nu is dat anders. De maatschappij is anders. De baantjes minder. Dus na het vmbo nog door om meer kennis (en vooral praktische kennis) op te doen om meer kans op een baan te hebben. Dat hoeft niet op niveau 4, kan ook op niveau 2...... Wat is daar mis mee? Met MBO 2 ben je in 2 jaar klaar, heb je totaal 6 jaar gehad (ja, ja, 1 jaartje meer dan op de HAVO....) en daarna kun je ook op wereldreis.

En precies zoals Kaaskopje zegt: stage is geen betaald baantje. Je zit op school, danwel niet achter de schoolbank maar in de praktijk. Achter de schoolbank krijg je helemaal geen cent.... Als deze VMBO jongen in de avonduren, na school, of in het weekend gaat vakkenvullen of terraslopen, krijgt hij net zoveel als zijn HAVO of VWO collega.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 13:51

Stage

Mijn dochter werkt nu naast haar opleiding 30 uur per week. Daar krijgt ze dus een volwaardig salaris voor. Ze moet nu stoppen met dat werk, omdat ze volledig stage gaat lopen. Ze krijgt er wel wát voor, ik meen 300 euro, ze heeft het gezegd, maar ik twijfel tussen 200 en 300. Mogelijk gaat ze wel een paar uurtjes proberen te werken om haar inkomen toch wat op te kunnen krikken. Het zal er in ieder geval op neerkomen dat ze haar studielening naar boven moet bijstellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 13:55

Bieb

De LEAO was ook theoretisch. Geen praktijkonderwijs.

Kaaskopje.

Precies, voor stage krijg je een symbolisch bedrag.
€1,- of 1,50 per uur is het wel zo'n beetje.

Goedkope arbeidskrachten voor de werkgever, maar die geven aan dat er vanuit het bedrijf ook veel tijd in de juiste begeleiding gaat zitten.

En ja, stage moet, anders geen diploma.

bieb63

bieb63

17-01-2018 om 14:38

Kaaskopje

Volgens mij was dat praktisch, in die zien, niet zozeer praktisch in de zin van met je handen, maar wel beroepsmatig

Dat is waar kaaskopje

Je haalt nu twee discussies door elkaar.
Je bent dit draadje gestart met een verwijzing naar de daling van de aanmelding op het vmbo.

Dat is aan de hand.

Nu blijf je haken bij ongelijke kansen/advisering.
Ja, dat is ook aan de hand.
Ik zeg niet dat dat niet aan de hand is.

Je haalt twee discussies door elkaar. Je moet argumenten wel in hun context blijven zien.
Ondertussen: ja, zelfs nu het in het belang is van basisscholen om optimistisch te zijn over leerlingen, valt dat optimisme vaker ten deel aan kinderen van blanke hoog opgeleide ouders, dan aan kinderen van donkere laag (of niet westers) opgeleide ouders

Desondanks daalt het aantal aanmeldingen op het vmbo.
Dat is niet omdat mensen hun neus ophalen voor die beroepen.

Nee WIl

"Vmbo is klaar met 15/16. Ook de mogelijkheid om dan te gaan werken is er voor je"
Nee.
Je MOET naar school.
Dat is het gekke van die opleiding.
Het stopt, maar het is niet klaar.
Waarom stopt die opleiding niet pas als het wel klaar is?

"Ook de mogelijkheid om dan te gaan werken is er voor je 18e. Een Bbl opleiding. "
Dat is flauw.
Heel veel werk mogen jongeren nog niet doen. Ze mogen ook niet heel veel urenmaken.
Kwalificatieplicht is in beginsen de plicht om dagonderwijs.
Er zijn ook bal opleidingen waar een minimumleeftijd voor geld.

Nee, je kunt niet gaan werken.

"Het barst van de brugklassen VmboT/Havo"
Eh... ja.
Je kan gewoon havo maken. Desnoods een zes jarige.
vmbo-t is niet nodig.

bieb "Wat was er vroeger dan anders?"
vroeger kon je met 16 jaar, na de mavo of de lts, meteen aan de slag.
je mocht werken, je vond een baan.
Het diploma was een diploma met de volle waarde ervan.
Je had je scholing afgerond.

De maatschappij van tegenwoordig wil deze leerlingen niet meer hebben.
Het wordt tijd dat de opleiding die deze leerlingen volgen zich aan die realiteit aanpast.

En jaar hoor.....eenvoudiger opstromen.

https://nos.nl/artikel/2211417-zorgelijke-daling-instroom-vmbo-ouders-willen-opleiding-met-status.html

En ouders willen zeker wel een zo hoog mogelijke "status" voor hun kind en proberen hun kind op Havo of Vwo te krijgen. Dat dit inhoudt dat er steeds meer afstromers en/of zittenblijvers zijn is dan een logisch gevolg.

Vmbo en Mbo zijn beroepsopleidingen, ouders hechten daar zeker wel minder status aan. Wat ga je dan worden later als je groot bent?
Logistiek medewerker...oooo, je gaat het magazijn in ofzo?
Dat ofzo doet het hem

een echte lobbyist

Rosemöller brengt een artikel in het AD en reageert vervolgens via de NOS op dat artikel.

"En ouders willen zeker wel een zo hoog mogelijke "status" voor hun kind en proberen hun kind op Havo of Vwo te krijgen."
Je bent het met Rosemoller eens? Waarom toch dat woord "status"?

"Dat dit inhoudt dat er steeds meer afstromers en/of zittenblijvers zijn is dan een logisch gevolg."
Heb jij daar al cijfers van gezien?

Overigens is het Rosemoller zelf geweest die vorig jaar al aangekondigd heeft dat de VO scholen na twee brugjaren opnieuw gaan adviseren. https://www.volkskrant.nl/binnenland/vo-raad-geef-opnieuw-schooladvies-na-tweede-jaar-middelbare-school~a4453217/

Dat is ook een idee hoor. Voeren we alsnog de middenschool in.
Kan het vmbo alsnog ingaan vanaf klas 3 en afgerond worden in klas 6.
Met startkwalificatie svp

"Vmbo en Mbo zijn beroepsopleidingen, ouders hechten daar zeker wel minder status aan. "
Dat is aperte onzin. Hbo is ook een beroepsopleiding.
Maar nog belangrijker: havisten en vwo-ers die alsnog kiezen (of zelfs tussendoor switchen naar) voor mbo zijn geen uitzondering.

M Lavell.

Ik weet dat de gediplomeerde VMBO leerling toch nog leerplichtig is.

Jij ging de verdiensten vergelijken van een Mbo'er die stage loopt vergelijken met je dochter die een bijbaan had.

Dat was niet alleen flauw, maar een onjuiste vergelijking.

En leerplicht tot je 18e kan je combineren met werk met een Bbl opleiding. Niets flauw aan.
Gewoon geld verdienen en je kwalificatie halen.

Na het Vmbo einde leerplicht mag van mij. Dan gaan we terug van 18 jaar naar 16 jaar? Of 15? We komen steeds jonger van de bs tenslotte. De kwalificatieplicht afschaffen, mag ook van mij.
Maar die was bedoeld om vervroegd schoolverlaten terug te dringen.

Er ligt nu ergens een grens...leren tot je aan je kp voldaan hebt (mbo2 niveau of hoger) of je bent 18 jaar.

We moeten toch wat...terug naar de kinderarbeid? Dan vullen we ook de komende jaren de gaten in de arbeidsmarkt.

Persoonlijk vind ik dat de stigma's van het Vmbo/Mbo afmoeten.
"Het is niks, het is zinloos, het is waardeloos".
Meer duidelijkheid en eenvoudiger opstromen op het VO.

Daar ging het niet om

"Jij ging de verdiensten vergelijken van een Mbo'er die stage loopt vergelijken met je dochter die een bijbaan had."
Je snapt de vergelijking kennelijk niet.

Die leerling is speciaal opgeleid en doet een gewichtige stage alsof dat belangrijk is.

Dat is het niet.
IEDEREEN kan dat werk doen en ook nog voor geen gewoon salaris.
je hebt er geen diploma voor nodig.

"En leerplicht tot je 18e kan je combineren met werk met een Bbl opleiding. Niets flauw aan.
Gewoon geld verdienen en je kwalificatie halen."
Maar het is niet waar. Het is stage. Dat is geen werk. Bovendien mag heel veel bbl helemaal niet door onder 18 gedaan worden (arbo-wet). Bovendien II is het aanbod beperkt.
Nee, het is niet hetzelfde als gewoon werken.

"Na het Vmbo einde leerplicht mag van mij."
Daar gaat het niet echt over. Het moet een afgeronde opleiding zijn.
Hier in Frankrijk ben je wel klaar met 16 jaar als je dat wil.
Je kunt een startkwalificatie halen
Het diploma dat je dan hebt geeft je recht op toegang tot vervolgopleidingen als je dat later nog wil

Even voor de duidelijkheid: Startkwalificatie is geen Nederlands verzinsel. Het is een Europese afspraak waarbij de landen zelf de details hebben ingevuld. Nederland heeft in al haar weidsheid besloten dat de gangbare vakopleidingen niet voldoende zijn om te kunnen gaan werken.
In de rest van Europa hebben vakopleidingen nog wel die status.
Hé, kijk. Heb je je status weer terug.

"Persoonlijk vind ik dat de stigma's van het Vmbo/Mbo afmoeten.
"Het is niks, het is zinloos, het is waardeloos"."
vertel dan eens wat het wel is?
Vertel eens wat het werkelijk te bieden heeft?
Wat kun je met vmbo wat je met havo of vwo niet kunt?

M Lavell.

"Dat is ook een idee hoor. Voeren we alsnog de middenschool in.
Kan het vmbo alsnog ingaan vanaf klas 3 en afgerond worden in klas 6.
Met startkwalificatie svp"

Maar dan is de optie werken en geld verdienen ((BBL) ook van de baan en zit iedereen verplicht in de schoolbanken 5 dagen per week, tot zijn/haar 18e ongeveer.
Of houden we die mogelijkheid dan wel open op de middenschool?

Kijk, welke naam het beestje heeft zal mij een biet zijn. Middenschool, prima, maar is er nog iets te kiezen qua weekindeling, qua lessen?

Nepnieuws

"Dat is 5,7 procent op een totaal van ruim 960 duizend leerlingen. Ter vergelijking: vorig jaar bleef 5,4 procent van de leerlingen zitten. Daarmee kan nog niet worden gesproken over een trendbreuk, zegt Tea Jonkman van DUO. 'Het kan een eenmalige stijging zijn.'"

Ja, dat kan. Eenmalig.
Er is dus zomaar niks aan de hand.

Overigens als er al wel wat aan de hand is dan is het nog maar zeer de vraag of dat dan aan vermeende te hoge adviezen ligt, of aan dat geëmmer met die taal- en rekentoetsen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 16:05

Miriam

Ondertussen: ja, zelfs nu het in het belang is van basisscholen om optimistisch te zijn over leerlingen, valt dat optimisme vaker ten deel aan kinderen van blanke hoog opgeleide ouders, dan aan kinderen van donkere laag (of niet westers) opgeleide ouders

Desondanks daalt het aantal aanmeldingen op het vmbo.
Dat is niet omdat mensen hun neus ophalen voor die beroepen.===

En wat ik o.a. zeg, (iets anders gezegd) is dat het best eens zo kan zijn dat ouders met een lagere opleiding doorgekregen hebben wat er gaande was en vinden dat hun Mike naar hetzelfde niveau kan als van Mees. Dus als Mees met exact dezelfde resultaten als van Mike naar de havo kan, dan kan Mike dat zelf dus ook.

Verder heb ik niets toe te voegen aan wat hierboven al is gezegd.

Het hoeft niet alles te zijn

"Maar dan is de optie werken en geld verdienen ((BBL) ook van de baan en zit iedereen verplicht in de schoolbanken 5 dagen per week, tot zijn/haar 18e ongeveer."
Ik begrijp niet waarom je het punt steeds mist.

De opleiding moet een kwaliteit hebben.
Maakt niet uit welke.
Een voordeel. Je kunt er iets mee wat je met niks anders kunt.

Daar gaat het over.

Vroeg kunnen gaan werken kan zo'n voordeel zijn.
Maar dat hoeft niet.
Ik zou alleen niet zo goed een ander voordeel kunnen verzinnen.
De beroepsopleiding heeft nu eenmaal vooral plaats in het mbo.
Niet in het vmbo. Daar is het tijdvulling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.