Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 10:27

Daling instroom VMBO

'Zorgelijke' daling instroom vmbo: ouders willen opleiding met status - http://nos.nl/l/2211417


Pirata

Pirata

11-01-2018 om 17:24

Hmmmm

Vmbo leidt wel tot meer op dan a.s. billenwassers en timmerlieden en loodgieters en metselaars. Denk ook eens aan administratieve beroepen, IT-ers en diverse technici. En heeeeeel veel mensen die een eigen onderneming starten. Het is zoals gezegd niet bepaald de onderkant van de maatschappij (wat wel eigenlijk).
Mijn VMBO-T er zit eigenlijk bijna altijd met leuke kinderen in de klas.

Bo

Bo

11-01-2018 om 17:33

Kaaskopje

Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik vrees alleen dat het een loonsdaling voor de Nederlandse werknemers tot gevolg heeft. Waarom zou je meer betalen dan nodig?

Voor beroepen waar persoonlijke aandacht voor nodig is, is het spreken van goed Nederlands een vereiste. Maar voor handige mensen in de bouw of techniek, is dat veel minder nodig.

Tegelijk wordt het hele VMBO hier op de korrel genomen, terwijl het m.i. juist gaat om de laatste niveaus en kwetsbaarste mensen.

zonder diploma

Kaaskopje "Volgens mij moeten Polen e.d. gewoon voldoende gekwalificeerd zijn om het werk te mogen doen."
Nee.
Overigens hoeven Nederlanders dat ook niet hoor. Je kunt in voorkomende gevallen waar wel een diploma vereist is (kinderopvang bijvoorbeeld, maar ook verzorging/verpleging), meteen aan de slag onder supervisie van..... waarna je alsnog een diploma kunt halen.
Stagiaires werken ook zonder diploma's.

Dat is precies de reden waarom vmbo een beetje een oneerlijke tussenstap is. Bij hoogconjunctuur wordt "iedereen" aangenomen (ook zonder diploma's), bij laagconjunctuur gaat ook de voorkeur uit naar havisten die van de weeromstuit aan het stratenmaken slaan.

Billen wassen

Dat doet voortaan de familie, de buurt, in het kader van de participatiewet of uitkeringsgerechtigden met een verplichting in het kader van de bijstand of burgers met een taakstraf en jongeren met een (sociale) dienstplicht.

@Emma

@Emma

11-01-2018 om 18:07

Bieb

Lullig hoor, die opmerking billenwassers op het vmbo.
Ik zeg toch ook niet dat er alleen maar autistische nerds op het gymnasium zitten? Iets meer nuance graag! We hebben een breed publiek hier.

Pirata

Pirata

11-01-2018 om 18:55

En de taal spreken

Ik had hier laatst een Poolse bouwvakker (niveau onbekend, maar een met forse kennis van zaken). Nederlands sprak hij niet. Op de offerte stond weinig van wat wij hadden gevraagd. Of het nou een vakman was of niet, ik wil geen communicatieprobleem met mijn verbouwer. Dus hoezo is taal niet belangrijk in de techniek of de bouw?

Bo

Bo

11-01-2018 om 20:27

Pirata

Wel als het iemand is die zelfstandig zijn werk uitvoert. Maar ik heb ook schilders in huis gehad die onder een Nederlander werkten en de Nederlander legde alles uit. De buitenlander voerde alleen maar uit. Het probleem is gewoon dat deze mensen de plek van 'onze' zwakkeren innemen. Zij hebben vaak ook nog een beter arbeidsethos, dus ja...

Gemiddeld

Gemiddeld vind ik de sfeer op het VMBO vaak wat minder fij. Als er problemen zijn op een school hier in de buurt is het bijna altijd op een van de VMBO scholen. Toen we voor onze zoon een school moesten vinden hebben we een aantal VMBO scholen bezocht. Ik vond het moeilijk een echt fijne school te vinden. Uiteindelijk wel redelijk gelukt.

Alsnog zie ik het verschil. Op het vmbo zitten gemiddeld echt meer moeilijke kinderen en ongemotiveerde kinderen. Ook logisch. De kinderen op het VWO/Havo en ook VMBO-t die niks doen of zich misdragen zakken vanzelf af. Dus er zitten gewoon meer kinderen die echt niet willen, vaak in combinatie met moeilijk gedrag. En die kinderen hebben invloed op de sfeer in de klas. Sommige kinderen worden er ook door beïnvloed en gaan ook mee muiten. Terwijl dat individueel ook prima kinderen zijn maar sommige kinderen zijn erg beïnvloedbaar door de groep. En natuurlijk zitten er ook veel leuke en lieve kinderen op die school. De klasgenoten van onze pleegzoon die hier wel eens komen zijn echt leuke kinderen. Maar over het geheel genomen heb je gewoon meer raddraaiers, meer ongemotiveerde leerlingen en kinderen die in sommige opzichten gewoon moeilijk zijn.

Het verschilt ook wel weer per vmbo school en het gaat dan vaak ook niet over vmbo-T maar de lagere vmbo vormen. Niet voor niets kiezen veel vmbo-t leerlingen hier in de buurt het liefst voor de mavo/havo/vwo school.

SanneV

SanneV

11-01-2018 om 21:30

Havo pushers

Wees maar blij dat jullie zulke slimme kids hebben. Je zult maar een vmbo'er zijn en door je ouders gedwongen worden naar de havo te gaan omdat vmbo niet goed genoeg is. Bah wat word ik naar van zulke opmerkingen over vmbo'ers. Ik ben super trots op mijn creatieve vmbo meisje, en ook op mijn havo/vwo knul. Trots op wie ze zijn, ongeacht hun opleidingsniveau!

Ik vind de vmbo school waar mijn zoon heen gaat ook weinig ambitieus met betrekking tot de leerlingen. Ze richten zich niet echt op doorstromen maar vooral op het mbo. Ze verwachten vaak weinig van de leerlingen qua interesses. Ze bieden veel minder cultuur aan dan op het gymnasium waar de andere kinderen zitten. Ze nemen de leerlingen zelden tot nooit mee naar toneelstukken, musea, planetarium, concerten... Ze hebben sowieso minder excursies. Als ze al eens ergens heen gaan is het eerder naar een pretpark dan iets anders. Ze gaan er bij voorbaat vanuit dat die vmbo'ers wel geen interesse daarin zullen hebben. Dat is jammer, die lage verwachtingen. Bovendien is het niet juist een deel van het onderwijs om leerlingen kennis te laten maken met zaken die ze niet kennen en misschien ook niet leuk vinden maar die wel belangrijk zijn. De kinderen op het vmbo krijgen dus veel minder algemene ontwikkeling mee van de school dan bijvoorbeeld de kinderen op het gymnasium.

Ef

Ef

11-01-2018 om 21:56

Wat een rare ideeën over de zorg.

Alsof het werk in zorg door helpenden nivo 2 , verzorgenden nivo 3 en verpleegkundigen nivo 4 enkel bestaat uit het wassen van billen... Denigrerend vind ik het.. ik ga morgenochtend bij al mijn cliënten maar eens alleen de billen wassen, kijken hoe ik uitkom. Hopelijk zit er niet een oude moeder bij van iemand hier die denkt dat de zorg enkel het wassen van billen is door een opengetrokken blik polen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2018 om 01:02

Billen wassen

Het zou zomaar kunnen dat ik daar mee begonnen ben, maar echt niet vanuit de behoefte om neerbuigend te doen. Mijn moeder zat vroeger in de zorg, een zus zit er al ruim 40 jaar in, de andere was ziekenverzorgster lang geleden alweer. Mijn oudste dochter heeft als verzorgende gewerkt, een van de schoonzonen zit in de zorg... Ik wijk af wat dit betreft. En niemand die zich beledigd zou voelen door 'billen wassen', omdat ze wel weten dat ik weet dat de zorg héél veel meer is dan billen wassen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2018 om 01:21

Miriam

Ja, inderdaad kun je ook tijdens een opleiding ergens werken. BBL heet dat en/of stage lopen. Mijn jongste gaat dit hele jaar stage lopen, binnenkort stage binnen jouw vakgebied, wat je ooit genoemd hebt in ieder geval (doe je dat nog?). Maar ik neem niet aan dat ze zomaar in het wilde weg de een of andere Pool een hamer in de hand drukken met 'leef je uit' en 'je leert het nog wel'.

Hoe groter de keus voor werkgevers, hoe idioter de eisen gesteld kunnen worden. Dus ja, zo lukte het om voor mbo-banen, havo of hbo sollicitanten binnen te halen. Nu het weer lastiger wordt om overal personeel voor te krijgen, hoop ik dat die te hoge eisen weer bijgesteld worden. Het is, vind ik, niet zo dat werkgevers.

Ik zou niet weten waarom het vmbo een oneerlijke tussenstap is. De partij die er oneerlijk mee omgaat, is de partij van de werkgevers.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-01-2018 om 09:29

Verschil

Ik zie echt wel verschil tussen de kinderen uit de klas(sen) van mijn oudste op het vwo en nu van jongste op vmbo-t/havo. De vmbo'ers zijn veel kordater en mondiger, terwijl de vwo-meisjes eigenlijk tot de bovenbouw altijd een beetje ingetogen studiebollen waren. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het type kind dat mijn kinderen uitkiezen als vriendinnen
Qua schoolniveau maakt me niet zoveel uit waar ze terecht komen, zolang het bij ze past. Jammer van de reacties die je krijgt als mensen horen dat je kind naar de mavo gaat. Altijd volgt er een opmerking als 'ze kan altijd nog havo gaan doen' of 'mbo'ers doen ook heel nuttig werk voor de samenleving', en zelfs wel eens 'die mensen moeten er ook zijn, we kunnen niet allemaal studiebollen zijn'.
Het wordt pas vervelend als je al vmbo'er geen interesse hebt in techniek, zorg of groen, want de creatieve of administratieve banen op mbo-niveau zie je overal verdwijnen. Of worden kunstmatig opgehoogd omdat het aanbod aan hbo'ers groter wordt. Dan moet je hbo hebben voor banen die 20 jaar geleden door iemand met havo of hooguit meao werden gedaan.

@Emma

@Emma

12-01-2018 om 09:56

Phryne

Zo kreeg mijn dochter een keer de opmerking "Daar is niks mis mee hoor" toen ze zei dat ze vmbo kader deed.

hkh

hkh

12-01-2018 om 10:59

nog zo'n goeie

Ik hoor regelmatig dat mijn jongste dochter (2 VMBO kader) zo zielig is omdat haar zus (4 gymnasium) zo goed kan leren en zij niet. het arme kind.

gelukkig staan beide kinderen en ouders er iets anders in. Natuurlijk wil je het beste voor je kind maar het beste is niet altijd het hoogste niveau.

Treurig om bovenstaande te lezen.

SanneV

SanneV

12-01-2018 om 11:34

TTA

Een aantal vriendinnen van mijn dochter doen tweetalig atheneum. Ze zuipen zich te pletter (15/16 jaar) en roken stiekem. Mijn vmbo kind gegarandeerd niet. Over gespuis gesproken.

Ik verbaas me idd ook altijd over de "schaamte" van ouders omdat hun kind vmbo doet. Waarom? Waarom wordt er zo minachtend gedaan over vmbo???

Tango

Tango

12-01-2018 om 12:22

Bah!

Wat een vervelend draadje! Zo negatief over VMBO-kinderen: gespuis, billen wassen etc. Zullen we erover ophouden?
Ik heb twee kinderen in het VMBO. Een doet VMBO-T, gezakt voor haar examen. Een heel sociale meid die veel liever met vriendinnen iets doet dan leren. Op haar vorige school had ze altijd leuke klassen tot in het examenjaar. Toen een minder fijne klas. Mede daardoor ging het mis. Nu doet ze het over op een andere school. Het is een grote scholengemeenschap en ik vind de VM-afdeling daar heel gemotiveerd en prettig. Ze heeft ook een fijne klas met natuurlijk wel kinderen die ze niet mag, maar dat heb je toch overal?
Zoon zit op VMBO-basis met LWOO en we zijn heel blij dat hij deze kans heeft gekregen want hij moest eigenlijk naar PRO. We hebben niet gepushed maar zowel wij als de basisschool vonden dat zoon dit aan zou kunnen en gelukkig blijkt dat tot nu toe ook zo te zijn. Zoon is heel gemotiveerd, maar wat verlegen en rustig. Hij zit op een hele fijne, kleine VMBO-school in een kleine klas met aardig wat drukke leerlingen. Sommige zijn zijn vrienden, andere weer niet. Hij heeft gelukkig weinig last van de drukte in de klas.
Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal met andere niveau's, maar zie ze wel soms over de vloer komen bij dochter, kinderen uit HAVO of VWO. Zijn vaak net zulke pubers als dochter.
Kinderen moeten op het niveau kunnen leren wat ze aankunnen. En laten we absoluut ophouden met negatief praten over het VMBO. Ik schaam me er echt niet voor dat mijn kinderen VMBO doen, maar je praat de kinderen wel een schaamtegevoel aan. We waren eens bij vrienden die allemaal kinderen hebben die VWO doen. Dochter voelde zich heel minderwaardig. Gelukkig vonden die andere kinderen haar niet minder.

Triva

Triva

12-01-2018 om 12:38

waar ik mij nog het meest aan erger

is dat er zoveel mensen zijn die niet begrijpen waar ze het over hebben. Ja joh gooi het VMBO op 1 grote hoop! VMBO'ers kunnen best Havo aan (vergeet even voor het gemak dat er drie niveau's zijn die meer van elkaar verschillen dan Havo en VWO samen).

Gespuis op het VMBO... Ja zal best, lekker anoniem reageren dan ook omdat je dondersgoed weet dat je daarmee de halve populatie in het afvoerputje duwt omdat je je eigen kind daar niet tussen wil hebben.

'Zo kreeg mijn dochter een keer de opmerking "Daar is niks mis mee hoor" toen ze zei dat ze vmbo kader deed.'

Dat heb ik dan nog liever, want waarschijnlijk goed bedoeld dan gespuis!

Ik ergerde mij ook aan dat eeuwige 'billen wassen' ik weet wel dat het groter bedoeld is maar benoem dat ook. Erg denigrerend voor al het werk in de zorg wat zo lijkt samen te vallen in alleen maar 'billen wassen'. Pas daar voor op, je ziet het 'niks mis mee' valt ook al helemaal verkeerd terwijl dat op zich een goede opmerking kan zijn tenzij...

We moeten in ieder geval af van MBOopleidingen die opleiden tot werkloosheid. Als je je voor 1 april aanmeldt op een MBO opleiding moeten ze je tegenwoordig bijna altijd aannemen (tenzij CIOS ofzo) en dat vind ik niet goed. Soms zijn er gewoon teveel paardenmanagementleerlingen of iets dergelijks (geef maar een voorbeeld).

Ik zit nu met het BBL probleem, mijn zoon wil eigenlijk alleen BBL en gelukkig is dat in zijn richting niet echt een probleem maar het is toch wel een dingetje. Het bleek ook dat een leerkracht het verbazingwekkend vond dat juist hij BBL wilde doen (alszijnde absoluut geen gespuis en geen kind die het onderwijs zat lijkt te zijn). Ze was verbaasd dat er ook leerlingen zijn die het andersom bekijken, die klaar zijn met al dat gedoe met medeleerlingen, die twee prima stages heeft gehad en gewoon opkijkt tegen zijn jonge en oudere begeleiders en juist dát zo snel mogelijk wil doen. Gewoon het werkende leven in. Ben blij dat ik die leerkracht dit heb doen inzien. BBL moet meer mogelijkheden krijgen. Ik ben ook gewoon bereid om te betalen maar bedrijven wijzen natuurlijk snel af omdat het toch duur is.

Eerlijk

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat er vervelend is aan dit onderwerp. Het is feitelijk waar dat vmbo een lager niveau is dan havo/vwo. Dus heb je met havo en zeker met vwo veel meer mogelijkheden. Met vwo kan je prima loodgieter worden maar je kan ook chirurg worden. Met vmbo kan je wel loodgieter worden maar chirurg is een stuk moeilijker. Logisch dus dat ouders voor hun nog jonge kinderen (11/12) zoveel mogelijk opties open willen houden.
Daarnaast zie je in elk onderzoek terug dat er gemiddeld meer kinderen op het vmbo zitten met problematisch gedrag, dat kinderen op dat schooltype gemiddeld eerder roken/drinken/seksueel actief zijn en dat er meer kinderen met gedragsproblemen opzitten (in de lagere vmbo types).
En het is ook waar dat juist door het lagere schooltype het voor scholen lastiger is om moeilijke leerlingen kwijt te raken. Op het vwo/havo kan een leerling makkelijker afzakken. Zit je eenmaal op vmbo basis is dat problematischer.
Plus het vmbo duurt maar 4 jaar waardoor de algemene ontwikkeling die de leerlingen op school mee krijgen ook minder is. Er is minder verdieping van de stof. Er zijn (op de twee vmbo scholen die ik van nabij ken dan) minder culturele uitjes, schoolclubs, gastlessen en andere extra's.

Dat zegt echter allemaal niks over de innerlijke waarde van het kind. Mijn zoon is even veel waard als mijn kinderen die op het gymnasium zitten. Mijn pleegdochter met een verstandelijke handicap die waarschijnlijk helemaal geen diploma gaat halen is evenveel waard als mijn zoon op het vmbo.

Dat is helemaal de discussie niet. Het kind is niet het schooltype. Er zitten alleen meer nadelen aan het vmbo waardoor ouders begrijpelijk liever een hoger schooltype kiezen.

Voor mijn pleegzoon had ik ook een vwo opleiding gewenst. Dat kan hij echter niet. Dus doet hij vmbo. Dat is ook prima maar het sluit nu al bepaalde beroepen min of meer uit. Plus de andere nadelen. Gelukkig heeft hij een mbo opleiding op het oog waar hij vrij enthousiast over is.

Trivia

Dat is ook een belangrijk punt. Er wordt hier steeds gezegd dat er behoefte is aan vakmensen. Dat klopt. Heel veel MBO opleidingen leiden echter helemaal niet op tot vakmensen. Ik heb het afgelopen jaar me verdiept in het mbo vanwege het naderende eindexamen. Ik ben heel veel opleidingen tegengekomen die vaag zijn, waar duidelijk weinig vraag naar is, die ook op hbo niveau bestaan (waardoor je veel concurrentie zal hebben van hbo'ers) en waarvan het niet eens echt duidelijk is wat je na afloop allemaal kan doen.
Natuurlijk heb je daarnaast echte vakopleidingen voor technicus, elektricien, verpleegster, loodgieter... Echter ook genoeg administratieve/creatieve/artistieke/dierenknuffel opleidingen waarmee je zeker geen brilliant carrière perspectief hebt.
Die opleidingen bestaan natuurlijk ook op hbo niveau maar het contrast wat sommige mensen op willen roepen tussen de hbo'er die eigenlijk niks kan en de mbo vakman bestaat niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2018 om 13:28

Brilliant

Waarom moet een perspectief briljant zijn? Jij schrijft zo te zien ook vanuit vooroordelen. "Iets" met dieren doen, waarom is dat knuffelen? We hebben miljoenen dieren in de samenleving.

Ik ben altijd van mening geweest dat de inzet is dat je de opleiding léuk moet vinden. Blijkt de opleiding niet helemaal te brengen wat je ervan hoopte, dan kun je doorleren, of staat niets je in de weg om brutaalweg op iets anders te solliciteren, waarbij de competities die je door de opleiding hebt ontwikkeld ook nuttig kunnen zijn.

Een vriend van mijn dochter had mbo-meubelmaker gedaan en is vervolgens aan hbo werktuigbouwkunde begonnen. Dochter en anderen voorspelden dat dit boven zijn pet zou zijn, maar ze onderschatten hem. Het een kan tot iets anders leiden.

Die niet fantastische administratieve opleidingen zijn wel een startpunt voor vervolgmogelijkheden, binnen een bedrijf. Ik heb op vacatures gesolliciteerd waarvoor mbo-niveau nodig was, bij eentje heb ik mezelf daarin kunnen testen. Ik ben zo oud (haha) dat een diploma niet zoveel waarde meer heeft. Het eerste wat ik daar heb moeten doen, was in vier weken tijd ik weet niet hoeveel theorie erin stampen.

De realiteit van het heden en de toekomst, is dat je nooit meer uitgeleerd raakt.

@Emma

@Emma

12-01-2018 om 13:33

hbo/wo

Over bepaalde hbo/wo studies bestaat ook het idee dat het pretstudies zijn, geldverspilling, geen uitzicht op werk etc. Maar we kunnen nou eenmaal niet allemaal bedrijfskunde studeren bijvoorbeeld. Er moeten ook kunstenaars en taalkundigen en filosofen zijn. Alleen stroomt daar het grote geld niet heen. Het is wel zo dat je met een mbo2 opleiding in een vak met weinig toekomst kwetsbaarder bent op de arbeidersmarkt. Overigens, niets is zo onvoorspelbaar als de arbeidsmarkt. Flexibiliteit en mogelijkheid tot omscholing lijkt mij erg belangrijk.

bieb63

bieb63

12-01-2018 om 13:33

uh....... Ef en Emma (en AnneJ)

Ik geloof dat jullie mijn opmerking over 'billen wassen' totaal verkeerd hebben begrepen.
Ik bedoel dat dus helemaal niet denigrerend (in tegendeel!!!) en ook niet dat een ziekenverzorgende alleen maar billen wast...... Ik reageerde op een opmerking dat VMBO-T (en MBO) maar niets is. Ik wilde aangeven dat die ozo nodige werkzaamheden (en ja, billen wassen is niet 1 van de leukste) hoognodig zijn en niet door hoogopgeleiden worden gedaan. M.a.w. wees blij dat niet iedereen een hersenberoep heeft, maar dat er ook doeners zijn en daardoor werkzaamheden worden gedaan waar veel hoogopgeleiden hun neus voor ophalen. Zo duidelijk?

En AnneJ: billen wassen in een ziekenhuis bedoel ik, dat wordt door ziekenverzorgenden e.d. gedaan.

@Emma

@Emma

12-01-2018 om 13:35

kaaskopje

Helemaal mee eens, we waren tegelijk

Triva

Triva

12-01-2018 om 13:58

kaaskopje

'Ik ben altijd van mening geweest dat de inzet is dat je de opleiding léuk moet vinden. Blijkt de opleiding niet helemaal te brengen wat je ervan hoopte, dan kun je doorleren, of staat niets je in de weg om brutaalweg op iets anders te solliciteren, waarbij de competities die je door de opleiding hebt ontwikkeld ook nuttig kunnen zijn. '

Dat is het punt niet, het probleem is dat er geld verdiend wordt door die opleidingen aan te bieden maar vervolgens de leerling er niets mee kan en niet iedereen kan daarna door naar het HBO (en waarom was dat nu ook weer geen goed idee, iets met billenwassen toch?). Er moeten niet zoveel van dit soort opleidingen zijn. Laat ze nu toch kiezen uit iets wat wél perspectief biedt.

Bo

Bo

12-01-2018 om 14:18

aan de andere kant

"Er moeten niet zoveel van dit soort opleidingen zijn. Laat ze nu toch kiezen uit iets wat wél perspectief biedt."

Opleidingen lopen altijd achter de realiteit aan. De beroepen die ik en mijn man uitoefenen bestonden niet toen wij 15/16 waren. Het gaat erom dat je kan aantonen een bepaald denkniveau aan te kunnen. Het gaat helemaal niet om de inhoud van de opleiding, dat leer je uiteindelijk veel beter in de praktijk. Ik denk dat je dus te veel waarde hecht aan de inhoud van een opleiding.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2018 om 14:23

Oké, dan heeft het perspectief

maar het hart ligt er totaal niet... is dat goed? Alle kennis is meegenomen. Mijn dochter is in de kinderzorg begonnen, maar vond ouderen eigenlijk veel leuker. Nu kan beide helaas niet meer vanwege een beperking. Ze zit dus thuis. Hoe het de jongste zal vergaan, moet nog blijken. Het is een opleiding die op de lijst stond met 'matig aanbod banen', maar ze was wel gemotiveerd genoeg om die opleiding te doen. Dat vind ik heel wat waard.

Kaaskopje

Dieren knuffelen is niet denigrerend bedoeld tegenover de leerlingen. Mijn zoon zit op vmbo groen en veel kinderen daar willen iets met dieren doen. Dat snap ik. Dieren zijn ook leuk. Maar er zijn nou eenmaal niet heel veel betaalde functies op mbo niveau op dierengebied. Bovendien kun je veel van die functie ook zonder een opleiding doen. Ik heb zelf altijd paardgereden en ken dus veel mensen in de paardenwereld. Een groot deel van de staljongens/meisjes, grooms en dergelijke hebben helemaal geen opleiding in die richting. Dat zijn typisch beroepen waar je gewoon kan inrollen. Bovendien zijn er helemaal niet zoveel betaalde functies daarin en er zit al helemaal weinig progressie in en mogelijkheden tot doorgroei. Een deel van de dierenartsassistenten heeft ook helemaal geen specifieke opleiding gevolgd. Er zijn zelfs dierenartsen die liever een assistent hebben zonder opleiding want die kan je zelf opleiden.
Daarnaast zijn er natuurlijk beroepen waar je wel echt een opleiding voor nodig hebt zoals bijvoorbeeld hoefsmid. En daar zijn er ook best wel een aantal van nodig elk jaar. Maar er zit natuurlijk een limiet aan.

Maar ik ben het wel met je eens dat je een opleiding ook moet kiezen omdat het je aanspreekt. Echter enig realisme wat betreft het toekomstperspectief is wel handig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.