Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ergenis door NOS nieuws: leraren ziek dus kinderen naar huis, en oplossing?


Merkwaardige wending neemt deze discussie

De griepprik verplicht stellen aan onderwijsgevend Nederland. Gratis natuurlijk, want dan zal de toestroom naar de Pabo niet meer te stuiten zijn. Wat is de volgende stap? Verplichte prikpil de hinderlijke zwangerschapsverloven in te dammen?

Een van de voornaamste oorzaken van het lerarentekort is dat het basisonderwijs jaren niet hebben geinvesteerd in beginnende leerkrachten, die zijn van hot naar her gestuurd, waardoor een kwart binnen vier na het voltooien van de opleiding is afgehaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2018 om 00:56

Even een correctie, omdat het er niet lekker staat.

"Er is al een personeelstekort tenslotte. " Dat staat er wel wat ongezellig. Uiteraard is een vaccinatie allereerst bedoeld om niet ziek te worden, dus daar bescherm je jezelf en je omgeving mee met zo'n griepprik Het personeelstekort is ook zonder ziekteverzuim al een probleem, laat staan met ziekteverzuim, maar dat is niet waar de vaccinatie om draait. Ik moet zeggen dat ik de insinuatie van Triva dat mensen die de griepprik niet halen dat expres doen om zo met wat geluk twee weken uit de running te kunnen raken te ver vind gaan. Echte griep, dus met alle toeters en bellen, haal je je niet voor twee weken 'vrij' op de hals. je voelt je belabberd, dat doe je niet voor de lol.

Triva

Triva

06-02-2018 om 04:37

tjonge.

Gaan ze weer helemaal los... Als ik wel een smiley zet zien ze het niet, Vergeet ik dat ding een keer, de telefoon ging en ik wist dat het een langdurig gesprek ging worden dus ik klikte maar snel op verzenden, vraagt niemand zich af of het misschien een grapje was...

Verder is er elk jaar 1x een echt groot probleem op scholen en dat is dus tijdens de jaarlijkse griepuitbraak. Wat is er nu toch de reden om dat niet vóór te willen zijn? Hoezo is rommel een reden?
De griepprik is geen rommel!

Pirata

Pirata

06-02-2018 om 06:56

Niks moeten en verplicht

Iedereen kan voor zichzelf de afweging maken. Evt. Aanbieden via de werkgever (welke dan ook). Dat zal de overbrenging van griep fors kunnen verminderen.
Maar niet aankomen met verhalen over "rommel" en "mijn baas huurt maar een vervanger of mijn collega's lopen maar harder'.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2018 om 07:12

Dendy

"Ik heb meer moeite met de vax hysterie."

Je komt er in ieder geval eerlijk voor uit, moedig...

"Zo erg is het nou ook weer niet om eens ziek te zijn."

Dat is een van de (natuurlijk onbewezen) antivax stellingen.
Af en toe ziek zijn is goed voor je...

Weet je dat sommige extra gestoorde antivaxers denken dat dat zelfs helpt tegen kanker? De redenatie gaat zo: kankercellen kunnen niet tegen koorts dud iedere ziekte waarvan je koorts krijgt (zelfs in je jeugd) helpt tegen kanker.

Gestoord he? Ze zijn er heilig van overtuigd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2018 om 07:35

Ad Hombre

Ik zeg nergens dat ziek zijn goed voor je is.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2018 om 07:39

Eerder het omgekeerde

Wat mij betreft is het omgekeerde veel logischer. Iedere ziekte laat z'n sporen aan in je lichaam. Je herstelt, maar nooit helemaal 100%. Soms is dat duidelijk (omdat je bijvoorbeeld 30 cm van je darm mist), maar misschien krijgen je cellen zelfs bij een simpele verkoudheid een klap waar ze nooit meer helemaal bovenop komen. Misschien komt een gevoeliger keel, meer hoesten, meer slijm, op latere leeftijd wel door die opvolgende reeks upper respiratory tract infections.

Ik kan daar geen onderzoek over vinden (is ook lastig te onderzoeken) en het is maar een hypothese (om niet dezelfde fout te maken als de antivaxers en dingen die 'logisch' klinken maar gelijk voor waar aan te nemen), maar het lijkt mij een veel voor de hand liggender verklaring.

Edit: Toch wat gevonden van mijn alma mater:

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170910232523.htm

"Dr Evelien van Meel (MD), from the Generation R Study Group at Erasmus MC University Medical Centre, The Netherlands, will tell the congress: "These findings support the hypothesis that early-life respiratory tract infections may influence the development of respiratory illnesses in the longer term. In particular, lower respiratory tract infections in early life seem to have the greatest adverse effect on lung function and the risk of asthma."

Echt bewijs is het niet. Het is ook mogelijk dat kinderen die later asthma krijgen aanleg hebben voor luchtweginfecties...

Ant-vaxers daarentegen hebben ooit gehoord dat een doorgemaakte ziekte in veel gevallen immuniteit kan geven. Vervolgens zetten ze dan 'natuurlijke immuniteit' (ziekte doormaken) af tegen 'kunstmatige immuniteit' (vaccinatie). Een levenslange indoctrinatie ('natuurlijk is beter dan kunstmatig') grotendeels ingegeven door de reclameindustrie leidt dan tot de voor hen logische consclusie. Want als deze simpele geesten ergens een hekel aan hebben is het wel het woord 'kunstmatig'.

Dat ze dat dan met groot enthousiasme intikken op hun volledig kunstmatige smartphones is een raadsel waar de wetenschap nog geen verklaring voor heeft gevonden.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2018 om 07:43

Dendy

"Ik zeg nergens dat ziek zijn goed voor je is."

Sorry Dendy, maar het gebruik van de term 'vax hysterie' leek me een duidelijke indicatie dat je een antivaxer bent. En de superioriteit van natuurlijke immuniteit is een van de centrale antivax stellingen.

Overigens doen veel antivaxers (Vereniging Kritisch Prikken en sommige posters hier) liever alsof ze alleen maar kritisch zijn in plaats van antivax, maar als je even naar hun argumentatie kijkt dan is het al snel duidelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2018 om 08:10

Ad Hombre

Ik zeg alleen maar dat ik moeite heb met de vax hysterie. Ik ben niet anti vaccineren. Ik ben blij dat mijn kinderen in een land leven waar toegang is tot dit soort zaken.
Maar ik trek wel mijn wenkbrauwen op bij vaccins voor ziektes waarvan ik denk dat het niet zo erg is. Ik vind het net zoiets als inenten tegen waterpokken. Je kunt ook overdrijven. Teveel streven naar perfectie zeg maar.
Maar dat gaat dus over mijn eigen gevoel, niet wetenschappelijk onderbouwd

En dat gezeur over de werkgever en collega’s, dan kan ik nog wel meer bedenken om erbij te halen. Collega’s gaan ook skieen en breken dan hun been, ze roken en krijgen dan enge ziektes of worden zwanger en gaan dan lekker met verlof. Kom op zeg....

verder denk ik dat het een beetje om een storm in een glas water gaat. Er zijn geen halve scholen die thuiszitten omdat de juf ziek is bij mijn weten.

Pirata

Pirata

06-02-2018 om 08:19

Het gaat hier om griep

Over roken en gebroken benen en werkgeversbelang mag je gerust een ander topic starten (en laat zwangerschap er dan buiten).
Het was net ook op de radio, vaccineren om maatschappelijke reden, in dit geval dus leraren.

Pirata

Pirata

06-02-2018 om 08:20

Storm/water

Kennelijk worden er toch hele klassen naar huis gestuurd, Dendy... of is dat een verzinsel van de media?

Maria

Maria

06-02-2018 om 08:41

allemaal aan de prik

Griepprik verplicht stellen.
Voor leerkrachten en leerlingen. Die laatste zijn tenslotte ook een bron van besmetting.
En medicatie bij adhd verplicht stellen.
Is het probleem van passend onderwijs ook opgelost.

...zo simpel kan het zijn....

En....

Abortus verplicht bij Down en andere traceerbare afwijkingen bij een ongeboren kind. En een ggd arts hoe je door kunt werken als je stervende bent.
Het gaat tenslotte niet om de mensen maar of de samenleving soepel door kan gaan. En de fitste werknemers het werk blijven doen en de rest thuis zit.

@Emma

@Emma

06-02-2018 om 08:48

Vind ik ook

Het komt niet door het lerarentekort maar door al die profiteurs die te lui zijn om een griepprik te halen en die dan zomaar ineens een week ziek zijn

Pirata

Pirata

06-02-2018 om 08:52

Wat een domme opmerkingen

Het is NIET verplicht, Maria en AnneJ.

Angela67

Angela67

06-02-2018 om 08:53

en ondertussen

wrijven schoolbesturen in hun handen en hoeven nog steeds niets te doen aan het structurele probleem. Zie maar hoe makkelijk iedereen hier alles wil oplossen voor die zielige besturen die het toch zo moeilijk hebben.
gr Angela

@Emma

@Emma

06-02-2018 om 08:53

En dat allemaal.....

....terwijl toch is aangetoond dat wie een griepprik heeft gegarandeerd het hele jaar niet ziek wordt

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2018 om 08:54

Pirata

"Kennelijk worden er toch hele klassen naar huis gestuurd, Dendy... of is dat een verzinsel van de media?"

Het hoeven er maar twee te zijn...
Ik heb er persoonlijk ook nog niks van gemerkt.

clowntje

clowntje

06-02-2018 om 08:57

maar hoe dan?

De formatie van een school wordt bepaald aan de hand van het aantal leerlingen op de teldatum. Een school(vereniging) kan toch niet 10 reserve leerkrachten achter de hand houden voor het geval er een griepgolf komt? De rest van het jaar zullen die 10 leerkrachten dan ook aan het werk moeten, maar daar is geen formatie en dus geen bekostiging voor.

Zeetakje

Zeetakje

06-02-2018 om 09:25

Structureel

Griep is niet gebonden aan één bepaalde beroepssector. Waar je ook werkt, in het griepseizoen zullen degenen die het geluk hebben niet ziek te worden een poosje hun benen onder hun kont vandaan moeten lopen om ervoor te zorgen dat het werk zoveel mogelijk doorgaat.

Ikzelf word ieder jaar ingeënt en ben dus momenteel de klos. Dat maakt niet dat ik vind dat mijn collega's zich nu ook in moeten laten enten, maar het zou wel prettig zijn. Haha.

Je kan, zoals clowntje zegt, geen enorme hoeveelheid personeel achter de hand hebben om een paar weken per jaar een griepgolf op te vangen. In het onderwijs niet en ergens anders ook niet.

Ook als er voldoende onderwijzers zijn, zullen er momenten zijn waarop er een tekort is. Net als in ieder bedrijf. Bijvoorbeeld in het griepseizoen. Dus inenten of doorbuffelen door degenen die niet ziek zijn. Gaat weer over. Is tijdelijk. Kortom: het gebrek aan personeel in het onderwijs staat helemaal los van de griep. Dat tekort is namelijk structureel.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2018 om 09:27

Bah

Zijn we hier volwassen, of kan er alleen nog maar kinderachtig afgereageerd worden als je het niet met elkaar eens bent? Ik heb het nu tegen AnneJ, Maria en @Emma. Vooral de reactie van AnneJ, walgelijk!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2018 om 09:28

Pirata

Ik had het over halve scholen, niet over een paar klassen.
Ik zal ongetwijfeld best wat hebben gemist, maar wat ik ervan mee heb gekregen is dat er grote scholen zijn in de randstad die het soms niet meer op kunnen lossen en dan de ouders van 1 klas vragen om de kinderen thuis te houden. De kinderen waar geen oplossing voor is worden ondergebracht in andere klassen. En dit systeem wisselt dan per klas zodat er niet een klas is die langer dan één dag thuis is.

Misschien speelt dit probleem ook meer in de grote steden? Grotere scholen, dus meer leerkrachten die ziek worden en waar dan geen vervanging voor is omdat de vervangers al op zijn? En misschien ook meer ouders die beide fulltime werken en daardoor in de knoei komen?

Ik had vandaag met dit prachtige weer best een dagje met zoon in de Efteling willen doorbrengen. Maar helaas, geen zieke leerkrachten hier

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2018 om 09:36

Dendy

Als je op Google intypt "onderwijzers ziek school dicht", zie je allemaal berichten met daarin plaatsnamen. Ik zie Amsterdam, Hulst, Flevoland, Amersfoort e.d..

Dees

Dees

06-02-2018 om 09:47

Niet alleen docenten

Waar mensen aan voorbij gaan is dat met de docenten vaak ook de kinderen ziek zijn. Dus dan wordt geroepen dat 2 of 3 klassen bij elkaar gepropt worden maar dat komt dan vaak neer op 2 of 3 klassen van op dat moment ook maar 10-15 kinderen. Kind van collega kwam op school erachter dat er nog maar 11 van de 30 kinderen in zijn klas waren, van mijn zoon zijn klas waren er van de 25 ook al 9 ziek.....tja

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2018 om 09:51

Kaaskopje

Ik zie het
Die in Hulst helemaal dicht begrijp ik. Kleine school geloof ik. Maar ook dit ging maar om één dag. Lekker een dagje extra weekend. Het spijt me, maar ik kan het drama er niet in zien

mirreke

mirreke

06-02-2018 om 09:55

Ad Hombre, ot, luchtweginfecties

Een van onze kinderen is vlak na zijn geboort ernstig ziek geworden van het RS-virus.
Ziekenhuisopname ed, goed er doorheen gekomen verder, maar ze hebben ons destijds (20 jr. geleden) wel gevraagd om mee te doen met een onderzoek. Men wilde onderzoeken of kinderen die op heel jonge leeftijd het RS-virus kregen, een grotere kans hebben/aanleg ontwikkelen voor, luchtweginfecties en naardere aandoeningen als astma, maar ook bv. oorontstekingen ed.

Destijds hebben we ervoor gekozen om niet mee te doen, trouwens.

mirreke

mirreke

06-02-2018 om 10:13

Kinderen naar huis sturen

Is altijd een allerlaatste 'oplossing' voor het onderwijs. Ik hoorde laatst een item op de radio hierover, men gaat nu niet meer kiezen voor tussenoplossingen, maar voor echt naar huis sturen om de ernst van het probleem ook bij ouders, maar in feite bij iedereen want vrijwel iedereen heeft natuurlijk met kinderen te maken, te laten landen.
Kinderen op school houden bij een onderwijsassistent is natuurlijk geen oplossing. Die assistent is juist bedoeld als ondersteuning van de docent die voor de klas staat. Niet om als oppas te dienen voor kinderen die middels een ophokplicht op school worden gehouden.

En als er geïrriteerde ouders zijn: de OVERHEID is hiervoor de aangewezen partij. Stem nou toch eens anders...

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2018 om 11:16

Kaaskopje

"Zijn we hier volwassen, of kan er alleen nog maar kinderachtig afgereageerd worden als je het niet met elkaar eens bent? Ik heb het nu tegen AnneJ, Maria en @Emma. Vooral de reactie van AnneJ, walgelijk!"

Zie, reactance, dat artikel sloeg de spijker op z'n kop!

EllenM

EllenM

06-02-2018 om 12:02

Ja, ik erger me

Hoezo kunnen onderwijsassistenten niet een paar dagen oppassen? Is niet optimaal maar het is iets. En hoezo kunnen directeuren geen klassen meer overnemen? Ook niet optimaal ik weet het maar soms is het zo. Ik werk in de commerciële transportsector en onze directeur zou een rolberoerte krijgen als de planning ook maar een fractie zou wijzigen door zieke werknemers. Gaat om geld. De andere mensen lossen het samen, hoe dan ook, op. Ook niet optimaal, zeker op de lange duur want mensen werken zich over de kop en moeten dan ontslagen en vervangen worden. Maar ik vind het naar huis sturen van de kinderen bij zieken of staking wel erg gemakkelijk. Tevens realiseren ze zich niet dat er heel veel mensen zijn die maar 22 verlofdagen hebben, niet thuis kunnen werken, of alleenstaande ouders zijn. Sorry, is behoorlijk kort door de bocht maar jeetje, de ziekenhuizen sturen toch ook hun patiënten niet naar huis terwijl er daar wat betreft werkdruk ook heel veel aan de hand is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.