Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Grrrr Iddink en planning levering

Hoe verzinnen ze het toch. Zijn de boeken van mijn kind tijdens onze vakantie geleverd. Niemand thuis natuurlijk (hoe kan het toch…).
Ze hebben 5 dagen gelegen op het pakketafleverpunt en sinds ze gisteren zijn ze weer retour naar Iddink.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Iemand hier ervaring mee? Het schooljaar beginnen met boeken zou toch wel handig zijn.


Schemerlampje schreef op 20-08-2023 om 21:01:

[..]

Maar de school van oudste bestelde wel, maar het werd/wordt wel bij de leerlingen thuis afgeleverd. Dus school hoeft zelf verder niets te doen.

Dan zul je toch al het bestellen per vak/ leerjaar/ studie moeten doen, en afhankelijk van de grootte van de school is dat veel werk dan 1x een lijst doorsturen. Bovendien wil niet elke ouder op die manier de boeken bestellen; sommigen kopen ze toch liever zelf of willen niet dat wij hun gegevens doorgeven etc.vandaar dat wij de service aanbieden via VanDijk maar de keuze verder bij de ouders laten. Bij ons is het wel zo dat betalingen zoals huur kluisje, vrijwillige ouderbijdrage en nog wat andere kosten etc ook via VanDijk gaan dus als je als school het bestellen op je neemt moet je die kosten weer apart gaan innen wat ook weer tijd, personeel en dus geld kost.  Of je doet het ook via VanDijk maar dan zullen ouders toch een account moeten aanmaken. 

Blijft bij elk systeem lastig het iedereen naar de zin te maken. 

Tijgeroog schreef op 20-08-2023 om 21:03:

Ik vind het prettig hoor, dat ik niet in de vakantie naar school hoef. Maar ik geloof niet dat ík en overeenkomst met Iddink heb, en het voelt ook niet alsof ik een keuze voor een een andere leverancier. Want gedoe met uitzoeken en kosten.

Wij haalden vroeger in de eerste week de boeken gewoon op op school. Lijkt me zoveel makkelijker als school dit zo regelt met Iddink of van Dijk ofzo. Lijkt me dat school ook verantwoordelijk is voor de leermiddelen dus dan lijkt het me ook dat school dat dus op school moet regelen.

Decembermamma schreef op 20-08-2023 om 21:13:

[..]

Wij haalden vroeger in de eerste week de boeken gewoon op op school. Lijkt me zoveel makkelijker als school dit zo regelt met Iddink of van Dijk ofzo. Lijkt me dat school ook verantwoordelijk is voor de leermiddelen dus dan lijkt het me ook dat school dat dus op school moet regelen.

De school is inderdaad verantwoordelijk voor de leermiddelen maar het staat de school vrij om dit uit te besteden en er voor te kiezen dat een bedrijf als Iddink het bij de leerlingen thuisbezorgd. 

Of het zoveel makkelijker is, is persoonlijk denk ik. Ik kreeg altijd veel gemopper van ouders en leerlingen over het ophalen. Dus lang niet iedereen vind dat makkelijk.

Wandelvrouwtje schreef op 20-08-2023 om 18:18:

[..]

Zij beriepen zich op de plicht tijdig te klagen: als je niet binnen twee weken aangeeft dat je niks gehad hebt, ben je te laat en mogen ze ervan uitgaan dat je het wel hebt gehad. Ook als het in de kliko of bij de buren 'bezorgd' is.

Ik ben het trouwens niet eens met hoe dat ging, daarom was ik er ook snel weer weg. Het wantrouwen was echt bizar, daar.

in dit geval was het op de stoep gezet in de regen. Ik kreeg een appje van mijn vriendin in hetzelfde dorp, of ik niet even bij haar langs wilde gaan. Ze had een berichtje gekregen dat de boeken op haar adres bezorgd waren. Ze was bang dat ze op de stoep in de regen stonden. Ik kon dat niet geloven, dan zouden ze toch bij de buren zijn afgeleverd. Toch gaan kijken en inderdaad, de doos voor de deur in de regen. 

Voor die dozen in kliko's, regen etc. zou Iddink/Van Dijk/whatever klachten moeten indienen bij de bezorgdienst, lijkt me.

alle bezorgdiensten doen dat hier in het dorp. Over het algemeen vink ik het erg fijn, want dan heb ik m'n pakje meteen als ik thuiskom. Alleen niet als iets wat je in januari bestelde aan het begin van je meivakantie opeens bezorgd wordt/je boekenpakket in de zomervakantie in de regen op je wacht/je nieuwe telefoon in de tuin gelegd wordt. Vaak is een appje naar een buur dan genoeg, soms weet je het niet... (En soms moet ik goed zoeken waar ze het dit keer neergelegd hebben)

Als je de postnl app download kan je zelf aangeven waar je het pakket wil hebben als je niet thuis bent. 
Bij de buren, op een postnlpunt of eventueel op een afgesproken plek rond je huis. Ook kan je dan precies volgen wanneer je pakket komt e/o afgeleverd is. 

Bijtje82

Bijtje82

20-08-2023 om 23:19

Mamali schreef op 20-08-2023 om 22:56:

Als je de postnl app download kan je zelf aangeven waar je het pakket wil hebben als je niet thuis bent.
Bij de buren, op een postnlpunt of eventueel op een afgesproken plek rond je huis. Ook kan je dan precies volgen wanneer je pakket komt e/o afgeleverd is.

Ja en dan toch nog op de niet afgesproken dag leveren. 

Ik heb al eens een bestelling gedaan en een paar euro extra betaald voor zondag levering. Krijg je bericht, we staan zondag tussen 10 en 1400 op de stoep. Ok, dikke prima. Kon pakket niet tracken, uiteindelijk om 11u bericht. We komen maandag leveren..

TO heeft al gezegd dat ze geen TT heeft ontvangen. Dus dan wordt het al lastiger. 

Maar als ik 3 weken in Italië ben vallen alle opties uit de app af:
 - servicepunt bewaart max een week
- plaats rondom het huis valt af vanwege diefstal, regen etc.
- buren zijn ook op vakantie

Heb wel eens gedacht om de boeken (te) laat te bestellen, in week 5 ofzo. Wat zal er dan gebeuren? Hoeveel levertijd zou er dan zijn?

Bijtje82

Bijtje82

20-08-2023 om 23:37

Koukleum schreef op 20-08-2023 om 23:19:

Maar als ik 3 weken in Italië ben vallen alle opties uit de app af:
- servicepunt bewaart max een week
- plaats rondom het huis valt af vanwege diefstal, regen etc.
- buren zijn ook op vakantie

Heb wel eens gedacht om de boeken (te) laat te bestellen, in week 5 ofzo. Wat zal er dan gebeuren? Hoeveel levertijd zou er dan zijn?

Als je weet wat het servicepunt is, dan zou je hen kunnen vragen om het vast te houden. Of je had direct die boekentoko moeten contacten na het verkrijgen van de lever datum. Ik weet het ook niet, mijn ex heeft de boeken besteld. 

Bij ons zijn ook 2x dozen boeken voor de deur neergezet in de vakantie. We hadden de T&T-mails gezien, dus hebben we aan de buurvrouw die de sleutel heeft gevraagd om ze binnen te zetten.

Koukleum schreef op 20-08-2023 om 23:19:

Maar als ik 3 weken in Italië ben vallen alle opties uit de app af:
- servicepunt bewaart max een week
- plaats rondom het huis valt af vanwege diefstal, regen etc.
- buren zijn ook op vakantie

Heb wel eens gedacht om de boeken (te) laat te bestellen, in week 5 ofzo. Wat zal er dan gebeuren? Hoeveel levertijd zou er dan zijn?

Igewoon servicepunt bellen en vragen of ze het langer vast willen houden. Is hier eigenlijk nooit een probleem.

Als je de boeken later besteld zijn veel boeken vaak niet op voorraad meer, is mijn ervaring.

Dees! schreef op 20-08-2023 om 17:37:

[..]

Ja dat dus.


Ik weet niet wat Iddink denkt Skik, maar dit is ook niet zo handig.


De twee grootste boekenleveranciers, Iddink en Van Dijk, moeten in zes vakantieweken zo'n 1 miljoen leerlingen van boekenpakketten voorzien. Ze krijgen in de eerste week van de vakantie de bestelbestanden door, door welke leerling welke boeken moet hebben want  dan is pas duidelijk wie de nieuwe brugklassers worden, welke leerlingen over zijn of niet, wat de definitieve vakkenpakketkeuzes zijn, dat kan pas na alle laatste leerlingbesprekingen en revisievergaderingen en lastminute wisselingen van bruggers die toch ineens naar een andere school besluiten te gaan. Die boekenpakketten worden samengesteld uit o.a. de boeken die net een week ervoor ingeleverd zijn. Ga d'r maar aan staan. 

Schemerlampje schreef op 20-08-2023 om 20:02:

[..]

Waarom brengt dat zoveel kosten mee? In plaats van aan de ouders, geven ze nu aan van Dijk door wat er geleverd moet worden.

Op school van jongste regelt school het helemaal zelf, dat levert wel meer werk op. Geen idee hoe het kostentechnisch zit.

Omdat bijv. Van Dijk op zo'n grote schaal boeken koopt, krijgen zij zoveel korting dat dat de administratie-, bezorg- en afhandelingskosten dekt. Als een individuele school het zelf doet krijgen ze hoogstens een klein beetje korting en moeten ze in de vakantie personeel aantrekken om de boekenpakketten samen te stellen, uit te delen. En ze moeten magazijnruimte hebben voor reserveboeken (ter vervanging van  schades en verlies), tussentijdse vakwissels, instroom, boeken die over zijn omdat de klas/vaksamenstellingen anders zijn dat het jaar ervoor. De meeste scholen hebben die capaciteit niet.

Koukleum schreef op 20-08-2023 om 23:19:

Maar als ik 3 weken in Italië ben vallen alle opties uit de app af:
- servicepunt bewaart max een week
- plaats rondom het huis valt af vanwege diefstal, regen etc.
- buren zijn ook op vakantie

Heb wel eens gedacht om de boeken (te) laat te bestellen, in week 5 ofzo. Wat zal er dan gebeuren? Hoeveel levertijd zou er dan zijn?

1 telefoontje naar het servicepunt of ze het langer willen bewaren of iemand anders op laten halen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.