Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten


Wat heeft hij precies te eisen als geen enkele havo hem aanneemt? 

Ik dacht vroeger ook dat ik automatisch vet rijk zou worden, omdat ik naar de uni zou gaan. Nou, dat valt allemaal vies tegen. 

Hij zal toch iets moeten, ivm de leerplicht. Dus als hij zo dwars doet en van jou niets aanneemt, zou ik hem langs zo'n leerplichtambtenaar sturen. Die kan hem vast haarfijn vertellen wat zijn opties zijn. 

'Uit zijn hoofd praten' is een lastig verhaal. Ik snap je twijfels. Eerlijk gezegd moest ik NLD opzoeken en met wat ik zoal vond is me duidelijk dat er veel uiteenlopende (on)mogelijkheden zijn, wij kunnen als forumleden niet zoveel zinnigs zeggen over de specifieke kansen van je zoon. Hij ziet bij zijn ene zus geen goed voorbeeld qua uitdagend werk en inkomen, er is natuurlijk meer.

 Het is onzin dat je met MBO per definitie blijft hangen in een slecht salaris, jammer dat hij dat idee heeft. Het is belangrijker als hij helder krijgt waar zijn kwaliteiten liggen (en waar niet) en welke mogelijkheden er dan zijn. Ik hoop dat hij iemand ontmoet die hem daarmee kan helpen. 

Ik denk niet dat hij veel te willen heeft. Met deze cijfers zal hij niet aangenomen worden op een havo. Eventueel zou hij eerst mbo kunnen doen en dan doorstromen naar Hbo. Maar ook als mbo-er kan je een prima salaris verdienen.

Ik heb hier thuis een 11-jarige die net naar groep 8 gaat en waar ze nu al elkaar wijs maken dat als je geen vwo-advies hebt je later putjesschepper wordt.


Als jouw zoon nergens terecht kan, kan hij misschien privéonderwijs volgen of gezien zijn leerplicht zich inschrijven op het mbo en daarnaast staatsexamen havo doen. Meer keuzes zijn er toch niet?  

Je kunt de zoon ook een jaar gunnen om de benodigde vakken via staatsexamen of VAVO te halen om wel naar de HAVO te gaan. 
Of de mogelijkheid om begeleiding te krijgen op het speciaal onderwijs.
Je als ouder inzetten voor een motivatie van je kind kan niet verkeerd zijn. Een kind wat VMBO-T haalt, heeft een goede kans, zeker gezien zijn motivatie, om ook HAVO te halen.
Is er soms iemand op zijn huidige school die zich voor hem wil inzetten om wel een school te vinden? Een mentor/decaan, zorgbegeleider?

hier 2 kinderen die mavo, mbo, hbo hebben gedaan, en 1 toen nog de uni.

Het is zo lastig te zeggen. 

Voordeel van MBO zou kunenn zijn dat bij de juiste keuze de richting goed kan aansluiten bij zijn interesses en vaardigheden.
En een aantal vakken die hem niet goed liggen mogelijk niet meer hoeven, dat kan dus zomaar een paar onvoldoendes schelen. 
Een nadeel van MBO zou kunnen zijn dat je zoon eerder geconfronteerd wordt met stages. Iets wat met NLD nogal eens een struikelblok is.

En draai bovenstaande om en je hebt de voordelen en nadelen van HAVO. 
Daarnaast zal bij HAVO het tempo hoger liggen, er meer huiswerk zijn en meer gevraagd worden qua zelfstudie en planning. Punten die met NLD ook een extra uitdaging zijn. 

Goede begeleiding lijkt me sowieso essentieel, zie ook NLD Collectief. (Maar die kende je wellicht al) onder een andere naam ook voor huiswerkbegeleiding maar natuurlijk regio afhankelijk.

Heeft hij een idee wat hij later wil worden (qua werk)? Waar is hij goed in, waar liggen zijn interesses?

Het zou heel goed kunnen dat je zoon de afgelopen jaren onder zijn niveau zat en daardoor lagere scores heeft behaald dan hij had kunnen halen. Als hij naar de havo wil en steeds wordt afgewezen door zijn scores, kan je dan niet zoeken naar andere manieren om te laten zien dat hij het wel aan kan? 

mijn kinderen hebben na hun vmbo ook mbo gedaan. Inmiddels heeft zoon zijn propedeuse gehaald, hbo dus. 

Jesse_1 schreef op 23-07-2021 om 13:59:

Heeft hij een idee wat hij later wil worden (qua werk)? Waar is hij goed in, waar liggen zijn interesses?

Ja, dat vroeg ik mij ook af. 

Je zoon heeft al een lastige weg achter de rug met frustraties. Leer hem dat er altijd meerdere opties zijn om te komen waar hij wil. Als het ene niet lukt, dan is er altijd wel een andere weg om er wel te komen, soms via een omweg en soms kost het meer tijd. Leer hem dat er altijd een plan B mogelijk is als plan A niet lukt.

-Annabelle- schreef op 23-07-2021 om 14:16:

[..]

Ja, dat vroeg ik mij ook af.

Je zoon heeft al een lastige weg achter de rug met frustraties. Leer hem dat er altijd meerdere opties zijn om te komen waar hij wil. Als het ene niet lukt, dan is er altijd wel een andere weg om er wel te komen, soms via een omweg en soms kost het meer tijd. Leer hem dat er altijd een plan B mogelijk is als plan A niet lukt.

En ook: soms is de eerste oplossing helemaal niet de beste. Het is de vraag of hij zijn probleem helder heeft geanalyseerd. Lijkt niet zo. Ik zou denken: laat een deskundige hem vertellen dat er een betere oplossing is voor zijn probleem. Mij lijkt dat er die is namelijk. Maar ouders hebben in de ogen van pubers nou eenmaal nergens verstand van. 

Leerlingen met oorspronkelijk een havo-advies doen het vaak best goed als ze van vmbo-tl naar havo opstromen. Wat dat betreft heeft je kind misschien wel gelijk dat hij het best kan.

Er zijn dit jaar veel zittenblijvers in 4 havo. Zelfs leerlingen met extra vak worden op veel scholen geweigerd simpelweg omdat de havo-klassen al "vol" zijn. Dus ga er maar van uit dat die inschrijving op de havo niet gaat lukken. Hij MOET naar het mbo komend jaar. 

Ik zou kindlief uitdagen om volgend jaar naast de verplichte mbo-opleiding ook voor twee of drie vakken havo-staatsexamen te doen (aanmelden voor 31 december)! 

Als het kind het goed doet op de staatsexamens (op de vakken die hij heeft gekozen), dan zou ik hem daarna volop ondersteunen om de havo af te maken. Hij is dan 18 en "hoeft" niet meer naar het mbo. Met 18 kan hij zich aanmelden voor VAVO; of hij kan de staatsexamens op "eigen houtje" doen (met een beetje bijles / coaching); of als jullie het kunnen betalen kan hij via particulier onderwijs zijn havo diploma halen (dat laatste is een goede optie als VAVO hem niet binnen één jaar naar een diploma kan helpen maar particulier onderwijs wel). 

Zodra hij 18 is kan hij stoppen met het mbo. En uit huis gaan als hij dat wil. Dus je hebt sowieso geen controle over zijn toekomst. Je kunt niet anders dan uitgaan van zijn eigen verantwoordelijkheid en aansluiten bij zijn eigen motivatie. 

Daar ben ik weer , ik probeer je niet zozeer iets aan te praten, maar ik word toch een beetje getriggerd door jouw titel:  "havo uit zoons hoofd praten".
Dat moet namelijk jouw doel niet zijn, dat wil ik eigenlijk zeggen .

Als de titel was: "hoe help ik zoon de juiste route in zijn opleiding te vinden", dan klinkt dat in mijn oren al een stuk logischer. En dan nog: je kunt iemand alleen helpen als diegene dat toelaat. En mensen bereiken het meest als anderen vertrouwen in hen hebben.
Jij denkt dat je zoon dit niet kan, maar probeer het eens van een andere kant te benaderen. Kijk waar hij uiteindelijk wil eindigen en laat hem bedenken wat de handigste route is om daar te komen. Als hij beslist dat voor hem de havo de weg daar naartoe is, prima.

Ik had wel wat dingen uitgezocht toen het met dochter moeizaam ging (de docenten waren niet unaniem positief over de havo). Op de meeste hbo-opleidingen wordt je toegelaten met mbo4, ongeacht de richting. Je zou dus kunnen kiezen voor een makkelijke mbo-opleiding, eentje die precies bij je sterkste vakken past, en daarna kun je voor hbo nog uit alle richtingen kiezen. Dochter had als nood-mbo onderwijsassistent gekozen, dat was haar zeker makkelijk afgegaan, en dan kost het je maar een jaar extra (2 jaar havo vs 3 jaar mbo) en heeft hij al een diploma waar hij wat mee kan.
Ik wilde zelf wel graag dat ze havo zou doen, omdat ik denk dat je beter af bent met extra jaren ‘algemeen’ onderwijs op een hoger niveau. Qua salaris verdien je in de meeste mbo-beroepen nu eenmaal niet zoveel als met de hbo-opleiding in die richting. Je moet natuurlijk niet een mbo elektrotechniek vergelijken met hbo sociaal werk of de pabo. Dat zijn nu eenmaal lager betaalde hbo-banen, al valt dat met onderwijs tegenwoordig alleszins mee. Ik heb zelf hbo en er zijn maar weinig ‘gewone mbo-banen’ waarmee je meer verdient. Dan vergelijk ik natuurlijk niet met ondernemers in de ICT of een loodgietersbedrijf, maar dat soort inkomens verdienen de mbo’ers in de zorg of zelfs techniek ook niet in loondienst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.