Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/VWO advies en "wil iets met eten doen"


Mama-Inge schreef op 09-11-2023 om 08:45:

[..]

Nee dat mag niet zo maar meer

Jawel hoor. Lager plaatsen is alleen toegestaan op verzoek van de ouders. Hier ga je natuurlijk ook altijd over in gesprek met ouders.

Nu is het wel zo dat veel scholen tegenwoordig ook praktijkvakken aanbieden op de TL en Havo waardoor naar een lager niveau gaan niet altijd gebeurt.

Maar hoeveel uur wordt er nu effectief besteed aan koken op de praktijkgerichte niveaus? Want verzorging is meer dan alleen koken. Andere dingen moeten ook gebeuren. Als een kind in het algemeen graag met de handen werkt is dat misschien een optie, maar bij de zoon van TS niet het geval.

Het lijkt me toch niet bepaald de bedoeling om drie niveaus lager te kiezen dan je advies om misschien eens per kwartaal iets te koken. Ik zou ook niet te veel verwachten van een middelbare school daar in qua gerechten. 

MamaE schreef op 09-11-2023 om 09:34:

Maar hoeveel uur wordt er nu effectief besteed aan koken op de praktijkgerichte niveaus? Want verzorging is meer dan alleen koken. Andere dingen moeten ook gebeuren. Als een kind in het algemeen graag met de handen werkt is dat misschien een optie, maar bij de zoon van TS niet het geval.

Het lijkt me toch niet bepaald de bedoeling om drie niveaus lager te kiezen dan je advies om misschien eens per kwartaal iets te koken. Ik zou ook niet te veel verwachten van een middelbare school daar in qua gerechten.

Dat is ook zeker iets wat ouders goed na moeten vragen als ze die interesse hebben. Je bent natuurlijk niet non - stop aan het koken maar eens per kwartaal is het ook niet, wel paar uur per week.

Waar baseer je op dat je niet teveel moet verwachten qua gerechten? Je bent wel erg negatief zo, vindt het wat denigrerend overkomen ook al zul je het zo niet bedoelen.  Bij kookles hebben de leerlingen hun eigen keukenblok met kookplaat en oven. De opdrachten zijn gerechten als; lasagna, roti, bami/ nasi goreng, AVG maaltijd, overschotel, 4 gangen diner, en ook soepen, salades, lunchgerechten. Je behaald het vak koken niet zomaar.

Als hij graag wil leren koken en het is echt zijn ding, dan leert hij het toch wel, vwo of niet. Er is ook nog een leven buiten school. Zelf heb ik mijn hele havo-periode op hoog niveau gedanst, op school was er niets op dat gebied. Ik ken een kind dat veel heeft leren koken toen hij op de mavo zat en later topkok is geworden.
Het onderwijs is niet ingericht op havo- en vwo'ers met andersoortige vaardigheden of interesses, maak er zelf wat van.  

Bovendien leer je 'over de schoolperiode heen kijken', op weg naar wat je echt graag wil.

Hier in de regio francois vatelschool een begrip.  Een vmbo maar dan volledig in teken van koken en bakken en je kan daar ook eten.   Zoiets zou perfect zijn. jammer dat je dat op havo vwo niet heb idd maar kan ook kiezen dan gewoon toch vmbo theorie te doen.  Of een brugjaar havo vwo doen en een jaar aankijken en als hij dan nog zo stellig is dat tweedejaar daar instromen

Ik zou je kind wel goed meenemen in _zijn_keuze. (haha)
Hij moet het gaan doen. 
Ik zou een kind adviseren op zijn cognitieve niveau te starten als kind nog geen benul heeft van toekomst en dat geldt voor de meeste kinderen. (Áls advies van mij al gewenst of nodig zou zijn) 
Natuurlijk zou ik kind wel wijzen op niveau en eventuele gevolgen van lager niveau etc.
Maar bij mij zou lager niveau zeker niet per definitie een no go zijn. 
Je kunt het ook omdraaien hè en zorgen dat de cognitieve uitdaging er buiten school is. Of erop vertrouwen dat kind die buiten school opzoekt. (Afhankelijk van kind natuurlijk) 

Daglichtlamp schreef op 09-11-2023 om 08:03:

Ik zou met zoon nu al de mogelijkheid bespreken dat hij na drie jaar havo of vwo kan overstappen naar het MBO als hij dan nog steeds die kant op wil.

Dit vind ik een goede tip. Wij zijn ook blij dat zoon een brede basis heeft gehad tot en met Havo 4. Als hij direct voor een (v)mbo had gekozen, dan had hij geen Frans, Duits, Biologie en Scheikunde gehad.

Nu op het MBO4 heeft hij inmiddels vrijstelling voor Nederlands en Engels.

Ik heb als puber veel geleerd bij een kookcursus van De Zuivelkeuken. Zowel kinderen als jongvolwassenen als bejaarde heren in de groep. 
Ik heb daar basisdingen geleerd waar je je hele leven plezier van hebt, zoals het maken van een roux.

Er zijn vast wel andere instituten die ook kookcursussen geven.

Mijn oudste twee waren er van overtuigd dat ze later een restaurant zouden beginnen. De een als kok en de ander als manager. Inmiddels zitten ze beiden op de universiteit, in een totaal andere richting. Maar ze kunnen fantastisch koken.
Wat al eerder is gezegd, ik zou hem zeggen dat hij conform het advies havo/vwo gaat doen. Met de mogelijkheid om na drie jaar door te stromen naar een MBO opleiding. Met als argument dat je op een VMBO waarschijnlijk maar heel beperkt kooklessen krijgt omdat deze opleiding doorgaans veel breder is dan koken.
Alleen als hij nu al dag en nacht bezig zou zijn met koken en het echt zo duidelijk is dat dat zijn passie is, zou ik overwegen om af te wijken van het advies.

Femke09

Femke09

09-11-2023 om 13:19 Topicstarter

Dank, er zitten prima tips tussen. Ik denk dat we er wel uit gaan komen.

Gingergirl schreef op 09-11-2023 om 09:09:

[..]

Jawel hoor. Lager plaatsen is alleen toegestaan op verzoek van de ouders. Hier ga je natuurlijk ook altijd over in gesprek met ouders.

Nu is het wel zo dat veel scholen tegenwoordig ook praktijkvakken aanbieden op de TL en Havo waardoor naar een lager niveau gaan niet altijd gebeurt.

Nee, had het al gezegd in een paar posts eerder. Gesprek gehad met mijn zoon zijn juf. Sinds dit jaar mag dat niet meer. 

Mama-Inge schreef op 09-11-2023 om 14:47:

[..]

Nee, had het al gezegd in een paar posts eerder. Gesprek gehad met mijn zoon zijn juf. Sinds dit jaar mag dat niet meer.


Scholen schermen vaak met 'dat mag niet', maar als je vraagt waar dat wettelijk staat, dan blijkt vaak dat het om regels van de school zelf gaat. Ik heb de wet op het voortgezet onderwijs en de bijbehorende AMVB geraadpleegd, maar heb geen verbod gevonden om lager te plaatsen als dat door leerling en ouders gevraagd wordt.

Mama-Inge schreef op 09-11-2023 om 14:47:

[..]

Nee, had het al gezegd in een paar posts eerder. Gesprek gehad met mijn zoon zijn juf. Sinds dit jaar mag dat niet meer.

Zie pb.

Pippeltje schreef op 09-11-2023 om 08:26:

Als hij naar een VMBO (of op de praktijkschool waar ik werk geven ze ook altijd kookles) zou gaan heeft hij te weinig cognitieve uitdaging. Je moet het dus niet op school zoeken maar kijken of je iets met koken kan doen als zijnde een hobby. Dus zelf met hem gaan koken of een kookclubje zoeken; ik weet niet of dat er is.

...maar op een praktijkschool kom je alleen maar als je daar wordt geplaatst onder bepaalde voorwaarden, namelijk een iq onder de 80 en een leerachterstand van een paar jaar. 

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 23:49:

Het zou toch mooi zijn als er ook iets zou zijn als een vhbo. Praktische vakken naast cognitieve uitdaging. Er zijn zoveel intelligente kinderen die iets met de handen doen echt wel missen op school, maar die zou ik inderdaad niet in een kaderklas zetten, want daar zijn de verwachtingen vaak echt niet hoog en blijft het niveau van rekenen en taal toch een beetje op einde basisschool steken. Geen vreemde talen behalve Engels, al in de 3e een richting moeten hebben kiezen met nog minder vakken dan op de havo. Ik zou het keuzemoment nog wel een beetje willen uitstellen en de kinderen zoveel mogelijk algemene ontwikkeling meegeven als ze dat cognitief aankunnen en een beetje brede interesse hebben.

HAVO is eigenlijk VHBO. Dat zou ook beter passen in het rijtje: VMBO, VHBO en VWO. Het is jammer en misleidend dat het VHBO nu nog steeds HAVO heet. Het is eigenlijk: voorbereidend hoger beroeps onderwijs.

Wat betreft de schoolkeuze:  'carriere maken in de keuken kun je het beste beginnen in de keuken zelf.Ik zou hem dus adviseren om te beginnen met HAVO (VHBO dus) en dan zo snel mogelijk starten als afwasser in een keuken. Bij een overgangsbewijs van de derde naar de vierde (dus al na 3 jaar) kan hij beginnen op het MBO. 

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.