Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoger cijfer als je buitenlander bent

Gisteren kwam mijn dochter van 9 jaar, groep 6 thuis met een verhaal.
Ze hadden geschiedenis toetst gehad en omdat er op hun school veel buitenlanders, Serië, worden opgevangen, maar nog niet voldoende de taal begrijpen krijgen ze IPv een 6 een 7. Of ipv een 8 een 9. Gewoon een punt erbij.
Deze kinderen zitten al een aantal jaar op school en mijn dochter kan gewoon met hun Nederlands praten.
Ik schik hiervan. Er zijn zoveel Nederlandse kinderen die ook moeite hebben met begrijpend lezen en ook geen punt extra krijgen daarom. Of een kind met dyslexie.
Natuurlijk heb ik de juf gelijk een berichtje gedaan om te vragen of dit klopt en waarom. Het verhaal klopt echt en gaat erom dat het voor hun pittig is en moeite hebben nog met begrijpend lezen. En dat is dan het antwoord.
Blijf het een soort van discriminatie vinden naar de andere kinderen die er soms ook echt hard voor moeten leren. Vraag me ook af mag dit????

Overigens hoorde ik van een andere moeder dat dit ook gebeurd met de spreekbeurt. En ook de power point die de rest wel moet maken hoeven hun niet te maken.

Ligt dit nu aan mij of is dit gewoon echt niet eerlijk en kan dit gewoon niet.

Overigens heb ik donderdag een gesprek met de betreffende leraar om verdere opheldering te vragen maar vrees dat ik er niet veel verder mee kom aan de aan de antwoorden op de berichten te zien.
Het knaagt aan me en vind het gewoon erg oneerlijk tegen over de rest van de klas.


Laat gaan

Hoe wordt jouw dochter hierdoor benadeeld? Niet. Lekker laten gaan. Bewaar je energie voor belangrijke zaken. Voor je 't weet sta je te boek als zeurmoeder, dan verspeel je nu al krediet bij het team als je het echt nodig hebt voor je kind.

skik

vlinder72

vlinder72

07-01-2020 om 18:51

normaal

Op heel veel scholen krijgen kinderen die minder goed kunnen leren hogere cijfers dan ze eigenlijk zouden moeten krijgen. Mijn dochter heeft een keer geprotesteerd omdat zij een voldoende kreeg en een klasgenootje een goed terwijl haar presentatie net zo goed was als die van klasgenootje.

Mijn dochter kreeg toen te horen dat zij veel beter kon. Dat klopte. Ze had er weinig tijd aan besteed en deed maar wat. Klasgenootje had er veel meer aan gedaan maar ze kon het ook echt niet beter. Dus kreeg klasgenootje een goed en dochter een voldoende. Mijn dochter kreeg een jaar later een VWO advies. Klasgenootje (en ook vriendin van mijn dochter) en VMBO T advies.

Mijn tweede zoon kan heel goed leren. Mijn oudste zoon een stuk minder goed. Toch zou je dat niet zeggen als je beide rapporten naast elkaar legt. Sterker nog. Oudste lijkt wel beter. Meer inzet en zo, heel hoge cijfers voor zaakvakken. Toch heeft oudste vorig jaar met heel veel moeite de Havo afgerond en zit tweede zonder er veel moeite voor te doen in het 4e van het gymnasium.

Je hoort wel vaker dat mensen niet begrijpen waar een laag advies vandaan komt want het rapport is altijd heel goed. Nou dat komt omdat rapporten vaak op kunnen worden ingevuld. Natuurlijk om te voorkomen dat iemand thuis komt met een "slecht" rapport.

Maar maak je er niet druk om. Cijfers op de basisschool zijn totaal niet belangrijk en zijn helemaal geen goed vergelijkingsmateriaal.

Voor zoiets zou ik niet naar de school toe gaan. Ga er maar vanuit dat het zoiets als ik hierboven heb uitgelegd is. Het heeft ook niks met het buitenlander zijn te maken.

Slecht ja

Vooral voor de kinderen die benadeeld worden doordat zij er een extra punt bij krijgen (Niet jouw dochter dus), zij leren zo niet beter lezen natuurlijk

Niet eerlijk

Lijkt me juist heel eerlijk om, als regel, kinderen met een andere taalachtergrond op de basisschool iets minder af te rekenen op hun grammatica. Dat werkt stimulerender dan ze te meten aan dezelfde lat die ze, ongetwijfeld de meesten, niet halen.

En dan gaat er ook nog een moeder zeuren over 'oneerlijk'. Pfffffffffffffffffffff.

Natuurlijk. Je gunt het ook al die andere kinderen die moeite hebben met taal om daar begrip in te krijgen en zonodig, zeg ik er dan maar bij, ook ondersteuning voor hun specifieke leerprobleem.
Want die zijn niet zomaar geholpen met een puntje meer omdat het met de tijd niet zonder meer goed komt maar wel met begeleiding verbetert.

Maar met de kinderen uit Syrie is verder primair niets mis dan dat ze iets langer de tijd nodig hebben om de taal goed onder de knie te krijgen. En dat krijgen ze dan.
Jemig.

juf Ank

juf Ank

07-01-2020 om 19:02

ik zou

maar blij zijn met de gedachte dat jouw dochter deze achterstanden niet heeft. De enige die hier benadeeld wordt zal eerder de vluchteling zijn omdat ze nu het idee krijgen dat ze minstens even goed zijn als de Nederlandse kinderen terwijl ze er toch achter zullen gaan komen dat ze er nog langer aan zullen moeten werken.

Bosbes

Bosbes

07-01-2020 om 19:04

eens met bijna alle reacties

Skik: laat gaan + dit benadeelt jouw dochter niet dus wat is het probleem. Eens!

Vlinder: zo gaat het veel vaker + het heeft niet met 'buitenlander zijn' te maken maar kan diverse achtergronden hebben. Eens!

MarSy: niet nadelig voor jouw dochter (eens), wel voor die kinderen. Vind ik niet - hoewel ze natuurlijk naast een andere meetlat wel extra taalonderwijs moeten krijgen

AnneJ: die kinderen hebben meer taalonderwijs nodig + het is juist wel eerlijk + niet zo zeuren. Eens!

Zelf kun je trouwens ook wat extra taalonderwijs gebruiken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-01-2020 om 19:44

Lol

Bij mijn dochter op school ging het ook vaak niet eerlijk. Al haalde je altijd een 10, dan stond dat toch nooit op je rapport. Want 10en gaven ze niet.
De cijfers klopten trouwens nooit. Om groei in het leren tijdens het schooljaar te laten zien was het eerste rapport altijd slechter dan het tweede en laatste. Dat was motiverend ofzo😁 Onvoldoendes werden aangeduid met een smiley.

Ik heb al vroeg geleerd om op een rapport alleen naar cito’s en de opmerkingen over gedrag en werkhouding te kijken.

Draadstaal - het Goedste Nederlands

Leuk Emma.

"Die Gerard Wilders, die staat waar het op staat!!"

"Joling.."

"Wat?!"

"Jo.. Joling.."

"Gerard Joling?!"

"Oh nee..eeeh..Wilders.."

"Had je nog wat anders?"

...

"Die verft z'n haar ook trouwens."

"Gerard Joling?!"

"Wilders."

"Nee, dat loat-ie doen!"


https://www.youtube.com/watch?v=BELNmsxSajM
Over buitenlanders en taal.... Van Kooten en De Bie met als boodschap: kijk naar jezelf, spreek zelf goed Nederlands, en houd je niet met allerlei vooroordelen bezig.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-01-2020 om 22:20

Vooruitgang

Het begint in het basisonderwijs. Dan het voortgezet en straks wordt iedereen met een vlekje voorgetrokken op de universiteit. En natuurlijk daarna bij de sollicitatieprocedures.

Allemaal heel 'eerlijk'.

Op die manier walsen de Chinezen straks echt over ons heen.

vlinder72

vlinder72

07-01-2020 om 22:41

Want het is heel eerlijk om mijn goedlerende zoon een zeer goed te geven omdat hij in een middag een gedicht uit zijn hoofd leert. Zelf wat opzoekt over de schrijver. Een presentatie in elkaar zet en boel op school bij elkaar praat.

Zijn vriendje leert veel moeilijker. Die is een groot deel van de kerstvakantie bezig. Moet het herhalen en herhalen. Zijn ouders moeten hem overal bij helpen. Zijn presentatie doet hij hakkelend. En hij krijgt een onvoldoende want tja, het was niet goed genoeg.

Waar zit hier de eerlijkheid dan in?

Het verschil is bij de kinderen toch al duidelijk. Mijn zoon in groep 7 krijgt nooit huiswerk mee. Ook niet als hij een week ziek is geweest. zijn vriendje heeft bijna dagelijks huiswerk mee. Mijn zoon begint binnenkort met een plusklas op de middelbare school. Zijn vriendje niet. Mijn zoon krijgt straks ongetwijfeld een vwo advies. Zijn vriendje niet.

Er zijn al genoeg verschillen. Kinderen zien dat heus wel. Er is niks mis met cijfers op de basisschool wat mooier maken.

@Emma

@Emma

07-01-2020 om 23:01

dyslexie

Mijn dochter ook, die ploetert voort, altijd in de vakanties, elke dag extra lezen terwijl ze dat heel erg moeilijk vindt. En dan een Ad die loopt te jammeren dat hunnie altijd worden voorgetrokken met tijdverlenging en faciliteiten 🙄

Watervrouw

Watervrouw

07-01-2020 om 23:30

Ik weet het niet

Het lijkt mij beter om kinderen die uit een ander land komen om een andere manier te ondersteunen door extra aandacht voor bepaalde zaken en minder streng te zijn met de grammatica. Eigenlijk is het voor kinderen best logisch dat als ze in een nieuw land starten het begin pittig is en de cijfers niet hoog zijn. De meesten kinderen leren de taal snel en als je cijfers zou bijstellen geen je hen een valse start in het vo.

Motiveren

Mijn dochter heeft DCD. Cru gezegd, ze is slecht in gym. School geeft haar een 5. Op grond van wat ze laat zien en op basis van wat een gemiddeld kind op die leeftijd kan; terecht. Alleen het kind gaat al met de bibbers naar de gym. Ze weet dat ze het niet kan, de bal niet krijgt etc. Maar ze doet het en probeert het. Die 5 heeft haar zo gedomitiveerd dat ze haar verder prima rapport niet aan oma wilde laten zien en de gymlessen nog frustrerender zijn. Want je slooft je uit voor wat? Denk je niet dat een 6 een oplossing zou zijn?Kinderen volgen verschillende lijnen en methodes. Vergelijk het met het vroegere c en d niveau op de mavo. Nu nog de juf zover zien te krijgen dat ze dat ook voor gym doet...

Watervrouw

Watervrouw

07-01-2020 om 23:51

Afschaffen

Cijfers voor gym zouden ze sowieso moeten afschaffen. Er zijn er altijd een paar die niet goed meekunnen om welke reden dan ook. Geeft onnodige stress. De nadruk zou veel meer moeten liggen op samen lekker in beweging zijn. Een moment van ontspanning en lol zodat ze er graag naar toe gaan en blij vandaan komen.

Cooper- en piepjestest

Dat heeft mij ook verbaasd. Dochter had moeite om voldoende punten te halen met de cooper- of piepjestest. Soms was het niet genoeg of ze moest stoppen en haar pufjes doen, want asthma. En dat, terwijl ze extra vooraf ook al haar pufjes nam.

En toch is ze heel sportief gelukkig. ze heeft er geen trauma aan overgehouden.
Omdat ze zich beter voelt als ze beweegt deed ze op school zelfs mee met gym van andere klassen zodat ze meer gym in de week had.
Maar ik heb het altijd raar gevonden dat ze haar daar dan een onvoldoende voor gaven.

Ze is nog steeds sportief. Ze fietst, wandelt en gaat 1 tot 2 keer per week in een groep actief sporten. Nadat ze daar heen gefietst is met 2x drie kwartier. Die moesten ook wel even wennen dat ze soms afhaakt en geen adem heeft, maar even rusten en pufjes en daar gaat ze weer.

Ik gaf haar een tien.

Maar goed, we eisen van iedereen dat ze aan alles perfect voldoen, geen ruimte voor individuele variatie, we moeten robotjes worden.

Max

Max

08-01-2020 om 00:27

Wat een onzin

Onvoldoendes demotiveren altijd ontzettend.
Niet alleen bij gym!
En al helemaal als er wel hard gewerkt wordt.
Dat vind ik hoe dan ook erg oneerlijk.
Na de basisschool wordt hopelijk ieder kind ingedeeld op een niveau waar het voldoendes kan halen. Op bs is dat natuurlijk niet zo, alle niveaus door elkaar. Terwijl kinderen op die leeftijd juist hard alle stimulans kunen gebruiken.

En punten op bs geven geen valse start op vo. Met cito heeft dit niets te maken.

Verwarrend

Als een school cijfers geeft en die cijfers zijn niet objectief maar aangepast aan het individuele kind moeten ze het wel duidelijk uitleggen. Misschien kan je beter geen cijfers geven maar de prestaties op een andere manier indexeren. Dit systeem lijkt me echter heel verwarrend, zeker ook voor de nieuwkomers. Natuurlijk hoeven kinderen niet constant op hun tekorten gewezen te worden en is het heel sneu als een kind altijd onvoldoendes haalt. Tegelijk wil ik als ouder wel objectieve criteria zie en de prestaties van mijn kind objectief kunnen beoordelen zodat ik hun niveau realistisch in kan schatten en zie waar er tekorten zijn. De ouders van deze kinderen hebben zelf misschien nog een vrij laag niveau in het Nederlands dus zullen moeite hebben met inschatten hoe het niveau van hun kind is. Als het kind dan altijd mooie cijfers haalt zullen ze denken dat het heel goed gaat en voor je het weet zit het kind op het vmbo terwijl het met bijles Nederlands prima havo of vwo zou hebben kunnen doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-01-2020 om 06:36

Eerlijk

Eerlijk is als de criteria voor iedereen hetzelfde zijn.

Chinezen?

Waarom walsen de Chinezen dan over ons heen?

Criteria

Dat zijn ze toch? Alleen wel gebaseerd op het niveau. Op de mavo had ik een 9 voor economie. Dat is niet van dezelfde waarde of te vergelijken met een 9 op het vwo voor hetzelfde vak. We hebben in Nederland een splitsing op niveau rond de 12 jaar. Maar in de eerste 8 jaar onderwijs zit alles door elkaar van laag tot hoog niveau, van gemiddeld kind tot labels die samenhangen met passend onderwijs. Door cijfers te geven maak je het meetbaar maar dat is ook heel confronterend. Van een vwo-kind verwacht je dus 9 en 10, havo 7 en 8. Alles daaronder is voor het vmbo? Je wil een kind dat zich uit de naad werkt niet afschepen met een 5. Dit kind gaat niet naar het vwo dus waarom zou je dan op basis van persoonlijke leerdoelen geen 9 mogen geven als hij of zij het zeer goed heeft gedaan op het eigen niveau. Waarom wachten tot ze naar de middelbare school gaan. In die zin mag je een kind dat je hoger inschat zelfs een 6 geven als het tegenvalt. Dat bereidt een dergelijk kind voor op het feit dat het niet vanzelfsprekend is dat er een hoog cijfer volgt met fluitend door het werk gaan. Dat zal het op het vwo ook niet zijn. Juist een volgsysteem als cito filtert het er wel weer uit en geeft het advies over hoe je de subjectieve duiding van de juf moet zien tov statische testgegevens van heel Nederland. Die combinatie van schooltoetsen en een objectieve test die halfjaarlijks wordt afgenomen vind ik wel goed. Maar ouders moeten hier wel in meegenomen worden en duiding krijgen. Dat een 9 op een verwachte uitstroom naar vmbo niet hetzelfde is als een 9 die recht zou geven op vwo.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-01-2020 om 08:46

Sydney

Dat is een metafoor. Als we dit soort slappe criteria op alle niveaus gaan hanteren kunnen we op termijn niet meer meekomen met de rest van de wereld omdat mensen niet meer op topposities belanden omdat ze iets kunnen maar omdat ze tot een bepaalde - zogenaamd achtergestelde - minderheid behoren.

Zolang dat beperkt blijft tot de basisschool is de ramp nog te overzien, maar zoals je weet zijn er nu al universiteiten die uitsluitend vrouwelijke hoogleraren willen aannemen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/17/tu-eindhoven-wil-alleen-nog-vrouwen-aannemen-a3964065

Josien

Josien

08-01-2020 om 08:48

Wat Annaniem schrijft inderdaad

Wij (een paar moeders met kinderen in dezelfde klas) kwamen er inderdaad achter dat er op een aparte manier wordt omgegaan met het geven van cijfers. Een moeder kreeg altijd te horen dat Anne (niet haar echte naam) het aldoor zo goed deed op school, Anne had meestal een 7 of een 8. Mijn dochter Petra (niet haar echte naam), deed ook goed haar best, had ook vaak een 7 of een 8.
Bij de gesprekken in begin groep 8 kreeg Anne het advies om naar VMBO te gaan, Petra kreeg advies HAVO-VWO. De moeder van Anne begreep er niets van en ik (moeder van Petra) eigenlijk ook niet.
Hoe zat het nou? Ergens in de looptijd van het naar school gaan, zeg ergens in groep 6, is er gewoon besloten dat Anne een VMBO niveau had, dus haar scores werden op dat niveau bepaald. Petra werd als HAVO-VWO kind gezien en zij werd op dat niveau beoordeeld.
Als de juffen dit nu al een beetje hadden geventileerd vanaf groep 6, dan was het de moeder van Anne niet zo rauw op haar dak komen vallen dat Anne 'maar' naar VMBO ging. Want de juffen zeiden al jaren dat Anne het 'goed' deed en dat was ook te zien aan haar cijfers.
Ik vond het ook raar dat dat dus blijkbaar niet met de moeder van Anne besproken was en dat Anne, leek het wel, ook niet gestimuleerd werd naar een hoger niveau.
Dat dit zo ging kan ik niet bewijzen met feiten, maar zo kwam het wel naar voren in de manier van praten door de juffen.
Uiteindelijk ging Anne naar het VMBO-t en daarna naar de HAVO en ging Petra naar VWO (te hoog gegrepen) en ging ook naar de HAVO, waardoor ze uiteindelijk op hetzelfde niveau eindigden, beiden daarna naar het HBO trouwens.

Ik weet niet wat het beste is in deze situatie, beetje motiverende cijfers zijn fijn, maar geef desnoods 2 cijfers; een voor inzet en een voor inhoud, dan zegt dat misschien meer waar je kind staat qua niveau.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-01-2020 om 08:51

Annaniem

"Dat zijn ze toch?"

Dat zijn ze nog...

Maar het is de vraag hoelang dat in deze gesocialiseerde, gefeminiseerde onderwijscultuur nog gaat duren.

Dyslexie, dyscalculie (hebben we inmiddels nog meer dys-en?) zijn volgens veel van de bovenstaande reacties al geen reden meer om lager te scoren. Hoe lang duurt het totdat mensen van school kunnen komen zonder enige vaardigheid maar met fantastische cijfers?

feminisering

' maar zoals je weet zijn er nu al universiteiten die uitsluitend vrouwelijke hoogleraren willen aannemen.'
En is daarmee tegelijk gezet dat het niveau dus daalt?
Het probleem was dat er vrijwel uitsluitend mannelijke hoogleraren waren, waarbij het man zijn belangrijker is dan de vaardigheden.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

08-01-2020 om 09:06

Josien

"Wij (een paar moeders met kinderen in dezelfde klas) kwamen er inderdaad achter dat er op een aparte manier wordt omgegaan met het geven van cijfers."

Het viel mij ook op dat kinderen die het op de basisschool goed leken te doen (beter dan mijn oudste), ineens toch naar het VMBO gingen terwijl hij een VWO advies kreeg. Dat zal hetzelfde mechanisme zijn geweest.

Eerlijk gezegd meen ik me ook ziets te herinneren uit mijn basisschooltijd, dus best mogelijk dat dat toen ook al speelde.

Emmawee

Emmawee

08-01-2020 om 09:10

Flauwekul

Ik vind cijfers op de basisschool sowieso flauwekul. Juist vanwege het niveauverschil binnen de klassen. Er zijn de cito's die niveauverschillen meten. Dat is genoeg.
Verder zouden kinderen op de basisschool niet moeten leren voor proefwerken (en dus cijfers), maar leren omdat ze dingen willen (en moeten) weten en kunnen. En dan heb ik het echt niet over democratisch onderwijs, maar gewoon over degelijk onderwijs waarbinnen voldoende ruimte is voor persoonlijke interesses.

Te groot

Ik vind het nogal wat dat je school daarover zo gaat aanspreken. Ik zou me niet bemoeien met de cijfers van een ander kind, kom nou.
Als je thuis twee kinderen hebt, dan zul je ook wel gemerkt hebben dat je twee kinderen niet op exact dezelfde wijze kunt behandelen.
Er zal een compromis zijn tussen enerzijds kinderen niet negatief willen benaderen en anderzijds wel kind en ouders een realistisch beeld willen geven van hun vaardigheden. Pleegdochter had mooie cijfers op haar niveau, maar om te zien welk niveau dat was had je een leeswijzer bij het rapport nodig. Daardoor schatte ze haar eigen capaciteiten niet goed in, wat leidde tot teleurstellingen in haar vervolgtraject.
Maar als ik naar het schriftje kijk dat mijn moeder had bijgehouden, waarin alle rapporten stonden, dan lijkt het alsof elk kind ongeveer even goed scoorde, terwijl de adviezen en feitelijke loopbanen daarna uiteen vielen van huishoudschool, mavo, havo (2 maal) en vwo (ondanks cito-mavo-advies, puur op basis van het advies van de leerkrachten).
Het kan zijn dat je kind jaloers is. Wellicht is het goed om het daarover te hebben met je kind. Mocht ze niets begrijpen van andere taalachtergrond etc., dat is het wellicht goed om met haar je te gaan verdiepen in Arabisch en de geschiedenis van Syrie. Op www.50languages.com vind je toetsen, ook voor geografie bijvoorbeeld.

Tsjor

Chinezen

Ad Hombre, wellicht is het goed om er eens cijfers bij te halen over immigratie en zo: https://www.trouw.nl/binnenland/wie-zijn-die-migranten-die-cda-minister-de-jonge-aan-banden-wil-leggen~ba92a1fcd/
Relatief veel kennismigranten, arbeidsmigranten en buitenlandse studenten die hier aan de universiteit dus hun diploma willen halen. En dat blijkbaar ook kunnen.

Tsjor

Mijntje

Mijntje

08-01-2020 om 09:40

eerlijk

Heeft je kind al eens bij zo'n Servisch klasgenootje thuis gespeeld?
Tijd om je kind te leren dat het leven niet eerlijk is.
Het is ook niet eerlijk dat je niks te zeggen hebt op waar je geboren bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.