Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoger cijfer als je buitenlander bent


Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2020 om 11:00

Miriam

Ja sorry, ik had het inderdaad algemener moeten benoemen.

@Emma

@Emma

09-01-2020 om 11:19

onverdiend

"Zich niet realiserend dat het geen kwestie is van benadeeld worden, maar van een onverdiend voordeel kwijtraken."

Dat is bet precies Alison, die onthou ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 11:22

Alison

"Jarenlang heeft het seksisme hoogtij gevierd in het nadeel van vrouwen (en dat doet het nog) maar dat was geen probleem."

Dat valt wel mee. De realiteit is dat het leven van mannen en vrouwen pakweg een eeuw terug een kwestie was van alle zeilen bijzetten. Allebei buiten de deur werken was praktisch onmogelijk omdat vrouwen zonder voorbehoedsmiddelen en andere huishoudelijk voorzieningen die we nu als vanzelfsprekend aannemen daar gewoon geen tijd voor hadden.

Het idee dat een baan een groot goed is waar je allerlei levensvervulling uit kunt halen is ook een relatief nieuwe uitvinding. Werken buiten de deur was meestal zwaar en ongezond in mijnen, fabrieken en op het land. Ik vermoed dat de vrouwen in die tijd maar wat blij waren dat ze dat niet hoefden.

Toen dat veranderde als gevolg van technische, medische en sociale ontwikkelingen heeft de maatschappij zich aangepast. Niet snel genoeg volgens velen, en misschien terecht.

Maar dat je een eventueel onrecht eventueel aangericht door een deel van de mannen uit het verleden nu zou moeten compenseren door *andere* mannen en jongens te dicrimineren die daar echt geen ene moer mee te maken hebben gehad is volstrekt onredelijk en uiterst seksistisch.

"Zich niet realiserend dat het geen kwestie is van benadeeld worden, maar van een onverdiend voordeel kwijtraken."

Ik ben geboren in de 60er jaren en heb echt geen enkel onverdiend voordeel genoten. Ik ben nooit voor een baan voorgetrokken omdat ik een man ben. Ik zit in de IT en ik weet niet anders of we halen vrouwen met interesse en talent voor het vak met open armen binnen. Maar er zijn er maar zo verdomd weinig van die het kunnen en willen. Dat dat op een of andere manier de schuld zou zijn van mij en mijn leeftijdsgenoten wil er bij mij echt niet in.

Ik heb geen dochters maar als ik ze wel had zou ik ervoor zijn dat ze alle mogelijkheden krijgen om zich te ontplooien en dat alle onterechte barrieres worden geslecht, maar voortrekken dat lijkt me niet de bedoeling. Iedereen weet dat jongetjes het in het huidige onderwijs moeilijker hebben dan meisjes. Ik heb nog niemand horen beweren dat dat het gevolg is van bewuste discriminatie. Moeten ze nou gvd ook nog bewust en structureel worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt?

Is het feit dat Gates, Besos en Jobs mannen zijn een reden om onze kleine ventjes te 'straffen' door ze achter te stellen? Ik kan me echt niet voorstellen dat er moeders van jongetjes zijn die denken dat dat een goed idee is.

Een gevolg van dit soort waanzin geef ik je alvast op een briefje. De zogenaamd 'populistische' partijen gaan gouden tijden tegemoet.

Evenwicht moet er zijn

Ik ben heel erg voor een gemengde team, of het nou hoogleraren zijn, leraren, ICT-er's etc. Ik heb op mijn huidige school meer vrouwelijke collega's dan mannelijke en ik betreur het. Ik zou mocht het mogelijk zijn willen dat er bij "gebleken geschiktheid" de voorkeur naar een man ging,vooral bij talen. 1 man op 5 vrouwen voor Frans, het is niet leuk meer.
Andersom heeft mijn ex-man lang gewerkt op een universiteit en daarna de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven als IT-architect. In beide gevallen waren er geen vrouwen in de teams bij hem: niet bij de Uni (jaren 90, had nog gekund) maar tegenwoordig ook niet bij de grote bank waar hij werkt. Allemaal mannen. Waarom? Hier inderdaad bij gebleken geschiktheid liever een vrouw. Totdat er een evenwicht is bereikt. Het zal de ene keer 40/60 zijn voor de ene sekse of de andere, maar het is niet wenselijk dat er teams zijn waar 90% (blanke) mannen zijn. Het gaat er bij mij niet in dat er geen competente vrouwen/zwarten (vul maar verder in) te vinden zijn voor sommige jobs. Je hoeft alleen maar het verhaal aan te horen van kandidaten die de pech hebben (man of vrouw) een achternaam te hebben die begint met EL.... Dus niet alleen vrouwen voortrekken maar mensen met een buitenlandse achtergrond, totdat er een ongeveer correcte afspiegeling van de maatschappij hebben.
Sini

Achterstellen?

Gelijk verdelen is toch geen 'achterstellen'? Een inhaalslag, alleen vrouwen aannemen, is hooguit tijdelijk, mannen hebben nog steeds een groter aandeel in veel organisaties, met name in het bestuur.
En andersom zou je ook graag iets meer 'voortrekken' wensen, zoals in het onderwijs of de zorg. En dan niet alleen in de leidinggevende functies.
Tot het vanzelfsprekend wordt om je eigen vooroordeel te passeren, kiezen in een fractie van een moment voor je eigen soort, is het belangrijk om dat extern aan te bieden. Hopelijk gaat het op den duur meer vanzelf.
En alsof het om enorme projecten gaat waarbij mannen alle kansen ontnomen worden. Het gaat om hier en daar initiatieven.

Anca

Anca

09-01-2020 om 12:07

Ad, geen onverdiend voordeel?

"Ik ben geboren in de 60er jaren en heb echt geen enkel onverdiend voordeel genoten."
Wow, dat durf jij met droge ogen te beweren? Werkelijk? Onder welke steen leef jij? Je bent man en je bent blank, je hebt (blijkbaar ongemerkt) al enorm veel voordelen genoten. Het probleem is dat het zo normaal is dat je het niet eens ziet.

Hanne.

Hanne.

09-01-2020 om 12:57

Geen nadeel zal je bedoelen

"Ik ben geboren in de 60er jaren en heb echt geen enkel onverdiend voordeel genoten."

Ik zou nog eens om je heen kijken. Je bent geboren in een wereld vol met mannelijke rolmodellen. In een wereld waar de mensen die de beslissingen maken mannen zijn, die - want zo zit de mens nu eenmaal in elkaar- graag kiezen voor iemand die op ze lijken. Mannen dus.

Misschien dat je niet expliciet bevoordeeld bent, maar over de impliciete consequenties van opgroeien in een wereld waarbij mannen de meeste beslissingen maken zou ik nog maar een keer nadenken.

Dat jij weinig geschikte vrouwen in de IT tegen komt heeft er misschien mee te maken hoe (a) jouw, en voorgaande generaties de 'eisen' van wat een goede IT-er is hebben vastgesteld (b) hoe het vrouwen makkelijker of moeilijker is gemaakt om een dergelijke studie te volgen - denk aan wat eerder was aangehaald dat bij gelijke cijfers meisjes minder vaak een technisch profiel wordt aangeraden (c) hoe de gemeenschap staat tegenover werkende vrouwen. Het heeft mij letterlijk 8 jaar en 3 kinderen gekost voordat het kinderdagverblijf niet meer mij maar mijn partner belde als er iets met de kinderen was. Wat denk je dat het voor mijn cariere deed dat ik regelmatig werd gebeld dat er iets was. Heeft mijn partner al die jaren helemaal geen last van gehad.

En vergis je niet, we hoeven niet heel ver terug te kijken om het expliciet te maken. Ik ben iets jonger dan jij, maar mijn moeder kreeg haar ontslag toen ze zwanger was. Exit carierekans, exit rolmodel. Tijdens sollicitaties werden haar mannelijke leeftijdsgenoten inderdaad niet voorgetrokken. Maar de vrouwen werden er op een andere manier wel uitgefilterd dus daar hoefden ze niet of veel minder mee te concureren. Toch een beetje oneerlijk denk je niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 13:06

Anca

"Wow, dat durf jij met droge ogen te beweren? Werkelijk? Onder welke steen leef jij? Je bent man en je bent blank, je hebt (blijkbaar ongemerkt) al enorm veel voordelen genoten. Het probleem is dat het zo normaal is dat je het niet eens ziet."

Yep, ik ben altijd alleen maar aangenomen/uitgekozen omdat ik (relatief) bijzondere dingen had gedaan. De ene keer dat ik 'gewoon' solliciteerde op een advertentie werd ik geweigerd. Vertel maar. Waar was het voordeel?

Je kletst werkelijk uit je nek.

Ach

'maar ik heb twee zoons die last kunnen krijgen van dit officiele sexisme als het ook in andere sectoren gaat doorwoeken.'

Weten jouw zoons ook eens hoe dat voelt.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 13:14

Hanne

"Ik ben iets jonger dan jij, maar mijn moeder kreeg haar ontslag toen ze zwanger was. Exit carierekans, exit rolmodel. Tijdens sollicitaties werden haar mannelijke leeftijdsgenoten inderdaad niet voorgetrokken. Maar de vrouwen werden er op een andere manier wel uitgefilterd dus daar hoefden ze niet of veel minder mee te concureren. Toch een beetje oneerlijk denk je niet."

Ik beweer niet dat daar iets 'eerlijks' aanzat, maar dat gebeurde *voor* mijn en jouw generatie. Waarom moeten *mijn* mannelijke kinderen daaronder lijden?

Het valt me op dat jullie die vraag massaal negeren, maar welke moeder zou accepteren dat haar zoon gediscrimineerd wordt omdat haar eigen moeder destijds gediscrimineerd is? Waar is de eerlijkheid in dat?

Het is alsof je aan een oog blind bent en dan voor de eerlijkheid je andere oog ook nog eens uitsteekt (maar dan met opzet).

Ik geloof er ook geen bal aan dat het even een inhaalslag is en dat het dan weer afgelopen is. Feit is dat spelen op andermans slachtofferschap in Nederland een effectieve manier is om voorin de rij te komen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 13:17

Sini

"Dus niet alleen vrouwen voortrekken maar mensen met een buitenlandse achtergrond, totdat er een ongeveer correcte afspiegeling van de maatschappij hebben."

Als ik opschrijf wat ik van dat voorstel vind vermoed ik dat je direct weer gaat klagen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 13:21

Sydney

"Weten jouw zoons ook eens hoe dat voelt."

Kun je dieper zinken dan als je de kinderen van je medeforummers slechts toewenst?

Ik ben ook al eens aangevallen op mijn vriendin omdat mensen het met me oneens waren. Mijn conclusie is dat zogenaamd linkse en feministische mensen soms niet onderdoen voor de extremisten van rechts. Maar dat wisten we na Mao en Pol Pot natuurlijk allang.

Afwijzing

Ik denk dat de meeste vrouwen van een iets oudere leeftijd je veel verhalen kunnen vertellen van concrete discriminatie. Die natuurlijk vaak wel verhullend werd gebracht, want echte motieven zijn er niet, maar er wordt iets aangegrepen en eruit getrokken.
Vaak ook door vrouwen zelf die er blijkbaar ook iets minder vertrouwen in hebben dat vrouwen iets kunnen, of twijfels bij vrouwen zelf, die eerder twijfelen, door een levenslange ervaring dan mannen.
In de jaren tachtig probeerde ik aan de slag te komen in de IT. Betavakken, zelf mijn eerste basicprogrammaatjes thuis gedaan, PCWorld spellen en de eerste Apple met printer via mijn werk voor veel te veel geld zelf aangeschaft.
Op de eerste beurs werd mij al heel duidelijk gemaakt dat als ik geen opleiding had in die richting dat ik het wel kon schudden. Ik mocht wel typen en tekstverwerken op de eerste Wang enzo.
Mijn broers hadden geen enkele opleiding in die richting, zelfs hun middelbare schooldiploma's niet afgemaakt en liepen zo binnen.
Ik mocht het wel vanuit meer vrouwelijke functies 'erbij' doen, dus ik heb in mijn werk toch heel wat pakketselectie en migraties begeleidt. Natuurlijk niet met het bijbehorende salaris. Maar ja. Iets te vrouwelijk misschien? Er kwamen wel vrouwen binnen op die manier maar die waren vaker 'pot' of zagen er wat onverzorgder of mannelijk uit.
Nou ja, als je iets 'echt' wil enzovoort, maar er zijn meer dingen op de wereld dan je in te vechten.
En zo ligt het altijd aan jezelf als je niet dezelfde kansen krijgt. Onderliggend is er altijd de sociale hiërarchie, dat is gewoon een realiteit.

Hanne.

Hanne.

09-01-2020 om 13:34

lood om oudijzer

Je vraagt je af waarom een moeder zou accepteren dat haar zoon wordt gediscrimineerd omdat haar moeder dat werd?

Denk dat je de wereld wat simplistisch voorstelt. De discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt is niet iets van vorige generaties, maar gewoon van nu.

Meisjes moeten een hoger gemiddelde halen om een beta advies te krijgen:
https://www.trouw.nl/nieuws/meisjes-krijgen-onterecht-minder-vaak-beta-advies~bec27cc7/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Meisjes halen vaker een hoger schoolniveau dan geadviseerd (maw krijgen een te laag advies) https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/50/meisjes-stijgen-meer-boven-schooladvies-uit-dan-jongens

Waarom zou ik het accepteren dat mijn dochter, als gevolg van vooroordelen en van de besluiten van vorige generaties, nog altijd slechtere kansen op de arbeidsmarkt heeft?

Wakker worden Ad

'Ik beweer niet dat daar iets 'eerlijks' aanzat, maar dat gebeurde *voor* mijn generatie'

Het was twee jaar geleden nog in het nieuws, omdat een bedrijf (Unilever? Philips? KLM?) persé een mannelijke opvolger wilde van de bestuurder die vertrok. Het gebeurt nog steeds, iedere dag, op grote schaal. Dus houd op met die krokodillentranen en wees een vent.

Klaasj

Klaasj

09-01-2020 om 13:44

Meer?

Is er inmiddels meer dan één universiteit die functies de eerste zes maanden alleen aan vrouwen aanbiedt? Ik heb een zoon, maar ik heb niet het gevoel dat hij benadeeld wordt door deze actie. Als er in de toekomst gemengde teams zijn, is dat voor iedereen beter.
De gedachte dat discriminatie alleen speelde ten tijde van de generatie van onze moeders, en niet voor onze generatie en die van onze dochters lijkt me wat optimistisch.

En later

Met al mijn ervaringen en inmiddels diploma's gesolliciteerd bij een groot IT-bedrijf. Waar ik al de assessments glorieus doorstond met een speciale aantekening voor mijn koelbloedigheid. Maar toch volgens de recruiter: ik heb niet het idee dat je hier voor gemotiveerd bent. Maar ja, jonge moeder en vrouwelijk. Misschien had ik mijn tuinbroek aan moeten doen.
Inmiddels diverse IT-diploma's behaald maar toch bij een grote reorganisatie als eerste eruit, want: ja, projectenwerk was het eerste waar de grote zorginstelling, waar ik op de IT-afdeling op werkte, op bezuinigde.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 13:59

Hanne

"Waarom zou ik het accepteren dat mijn dochter, als gevolg van vooroordelen en van de besluiten van vorige generaties, nog altijd slechtere kansen op de arbeidsmarkt heeft?"

Dat is een leugen. Als vrouwen in een bepaalde branche ondervertegenwoordigd zijn is dat afdoende te verklaren door hun eigen keuzes. Het simpelste voorbeeld daarvan is de medische wereld, waar vrouwen zich wel toe aangetrokken voelen met als resultaat een oververtegenwoordiging in de medische studies.

Mijn huisarts is ook een vrouw (wilde mijn vriendin graag vanwege vrouwendingen). Ik ken ook de nodige vrouwelijke artsen, maar gek genoeg werkt een behoorlijk deel daarvan niet als arts, maar in een gerelateerde functie, of iets totaal anders. Teveel stress vonden ze. Dat *bewijst*

Ik begrijp dat best, ik heb ook geen behoefte aan een 80u+ baan, maar hoe vreemd is het dat de mannen die wel dat soort zware banen ambieren ook de topfuncties krijgen? Niet heel vreemd.

In de meeste gevallen en *zeker* in mijn omgeving worden vrouwen juist voorgetrokken en in de watten gelegd.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 14:01

Sydney

"Of is Adje van na 2018?"

Die 'bij gelijke geschiktheid' regels heb ik geen groot bezwaar tegen, maar dat is niet genoeg voor de linkse meutes. Gewoon schaamteloos een berufsverbot voor mannelijke hoogleraren.

Vrouwenberoepen

De 'vrouwenberoepen' waar ik op solliciteerde kwam ik wel zo binnen. Dan vroeg ik waarom ik aangenomen was, in vergelijking met al die andere kanjers, en dan zei iemand gewoon: nou, ik vond jou de leukste!
Alsof die criteria zo helder zijn waarop je aangenomen wordt.

Ik snap het wel

Mannen en jongens zijn natuurlijk toch gewoon verwende prinsjes. Eeuwenlang hebben ze banen gekregen en promotie gemaakt op basis van alléén hun geslacht. Nu moeten ze ineens echt concurreren, iets laten zien. Dat is hartstikke moeilijk. Maar als ze echt willen, en hard werken, goed hun best doen, lukt het mannen wel om een eerlijke boterham te verdienen. En anders hebben ze dat toch echt aan zichzelf te danken. Dan willen ze gewoon niet graag genoeg.

Die 'bij gelijke geschiktheid' regels heb ik geen groot bezwaar tegen, maar dat is niet genoeg voor de linkse meutes'.

Dus de top van Schiphol was links?

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 14:12

Klaasj

"De gedachte dat discriminatie alleen speelde ten tijde van de generatie van onze moeders, en niet voor onze generatie en die van onze dochters lijkt me wat optimistisch."

Ik heb de afgelopen jaren in mijn omgeving 3 IT managers zien vertrekken die alle drie werden vervangen door vrouwen. Helaas heb ik van geen van allen een hoge pet op, niet omdat ze vrouw zijn, want ik ken genoeg vrouwen waar ik *wel* een hoge pet van op heb.

Het interessante is dat de gewone werknemers, consultants en architecten nagenoeg allemaal mannen zijn. Het is dus heel onlogisch dat de managers ineens in meerderheid vrouw zouden moeten zijn. De enige logische conclusie is dat er op dat niveau wel degelijk gediscrimineerd wordt maar dan in het voordeel van vrouwen. Of ik moet me natuurlijk vergissen en het zijn allemaal supertalenten, maar daar zie ik weinig tekenen van. Ik zie wel zwalkend beleid en abrupte beslissingen.

Ik wil daarmee niet beweren dat vrouwen ongeschikt zijn voor IT management, maar het geeft wel aan dat er hier absoluut niet wordt gediscrimineerd in het voordeel van mannen.

Over vrouwen in IT gesproken, kennen jullie de avonturen van 'cyberexpert' Rianne van Rijbroek?

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/24/financieel-directeur-centric-al-na-zes-maanden-weg-a3984909

Om je gerust te stellen, die Centric directeur (man) is zelf natuurlijk ook zo gek als een deur.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 14:13

Sydney

"Mannen en jongens zijn natuurlijk toch gewoon verwende prinsjes. Eeuwenlang hebben ze banen gekregen en promotie gemaakt op basis van alléén hun geslacht."

Mijn jongste is 10.

Klaasj

Klaasj

09-01-2020 om 14:14

Nou

de wetenschappelijk medewerkers die al in dienst zijn worden niet ontslagen. En, zoals gezegd, alleen de eerste zes maanden worden functies (ook ud en uhd overigens) alleen aan mannen aangeboden. Er is trouwens ook gewoon een Nederlands woord voor een beroepsverbod.

Zelfdiscriminatie

Dochter heeft een leuke baan, helaas maar voor een beperkt aantal uren, hoewel ze af en toe extra mag werken. Maar ze zou er dit jaar toch nog graag iets extra bij willen doen. Ze overweegt volgend jaar te gaan studeren.
Maar dan krijgt ze een vacature en ze screent meteen de zwakke punten, de eisen waar ze (nog) niet aan voldoet en denkt dan dat ze toch niet aangenomen wordt.
Dan leg ik nog maar eens uit dat dit een 'vrouwendingetje' kan zijn. Mannen, ja generaliserend dus, zien wat ze wel kunnen en waar ze mee binnen kunnen komen, de rest is onderhandelbaar of leerbaar, dus zetten ze zich goed neer met hun passende kwaliteiten.
Goede oefening. Hoewel de vacature waar je een rijbewijs nodig had het niet is geworden, want die heeft ze nog niet, maar het had gekund. Voor hetzelfde geld kon ze tijdelijk meerijden of op de fiets of zo. Soms is er echt wel een mouw aan te passen als je nog niet precies in het plaatje past. En het is maar net wie er verder nog solliciteren en wat die al dan niet kunnen. Probeer het gewoon. Die aanmoediging dus.

Dees

Dees

09-01-2020 om 14:15

Discriminatie geslacht

Ach toen ik in 2004 mijn stageplek heel.vroeg had geregeld merkte ik al snel hoe discriminatie op basis van geslacht werkte.

Ik had mijn stageplaats snel geregeld want ik wilde het geregeld hebben. Bij een gerenommeerd accountantskantoor en de directeur leek onder de indruk van mijn werkhouding! Hoge cijfers op school en een gemiddelde werkweek van 30 uur ernaast dat gaf wel aan dat ik van aanpakken wist!

Een week voor de stage hadden we het met een groep studenten erover we overlegden waar we stage zouden lopen en wat we ervan verwachtten en hoe het sollicitatiegesprek ging enzo. 1 klasgenoot haakte ook aan en gaf aan nog geen plek te hebben, iets wat we niet vreemd vonden overigens hij toonde zelden inzet en kwam regelmatig weken achter elkaar niet op school.

Keurig om 8:25 stond ik bij de receptie van mijn stage adres, ik werd binnengelaten en er werd aangegeven dat we even zouden wachten op de andere stagiair. Je begrijpt al dat toen om 9:15 die klasgenoot binnen kwam stappen ik wel erg verbaasd was. Kort werd de procedure uitgelegd en ons uitgelegd hoe de laptop werkte. We kregen te horen dat ze daar in 2 teams werkten en we zaten ieder in een ander team. 10:30 vertrok mijn klasgenoot met een controlleider van het andere team toen hij 4 weken later weer eens op kantoor kwam bleek dat hij elke keer op sleeptouw werd genomen en boventallig controlewerk (waar we voor opgeleid werden) mocht doen. Ik mocht niet mee met mijn team want mijn team vond boventallig inzetten onzin en ik kon mezelf op kantoor nuttig maken met onzinklussen.

Ik was zo pissed en ik wist ook de oorzaak wel.

Hanne.

Hanne.

09-01-2020 om 14:22

jammer

Jammer Ad, ik heb je over het algemeen hoog zitten, maar dat je op geen enkele manier ook maar de suggestie lijkt te willen overwegen dat er in het opleiding/werving/selectie proces een al dan niet onbewuste bias is die in het nadeel van vrouwen uitpakt vind ik wil jammer.

Ja vrouwen maken keuzes die niet altijd leiden tot een glansrijke cariere.

Maar ja vrouwen moeten óók vechten tegen (onbewuste)vooroordelen die niet in hun voordeel werken. Vooroordelen die (deels)zijn gevormd door de beslissingen die generaties voor hen hebben genomen.

'Gelijke geschiktheid' is niet zo simpel. Tijdens een sollicitatie worden mensen op véél meer dan alleen het papiertje beoordeeld. Zaken die je niet objectief kan meten, maar waarbij de subjectieve mening van HR/management een rol speelt.

Ik vind het heel naief om te denken dat allerlei vormen van bias daarbij geen enkele rol (meer)spelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 14:24

Heerlijk als je een vrouw of allochtoon bent

Je hoeft nooit de schuld van je mislukte carriere bij jezelf te zoeken. Want de man, het patriarchaat!

Hier lees dit aardige stuk eens over een vrouwelijke filosoof die daar minder last van heeft. En leer er wat van.

https://www.trouw.nl/nieuws/filosofe-griet-vandermassen-baudet-heeft-een-punt-er-zijn-ambitieverschillen-tussen-mannen-en-vrouwen~b28d7d60/

(even in een private session openen vanwege de paywall)

Niet alle vrouwen zijn verbitterd en zuur. Verfrissend!

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 14:36

Hanne

"Jammer Ad, ik heb je over het algemeen hoog zitten,"

Dat is aardig van je.

"maar dat je op geen enkele manier ook maar de suggestie lijkt te willen overwegen dat er in het opleiding/werving/selectie proces een al dan niet onbewuste bias is die in het nadeel van vrouwen uitpakt vind ik wil jammer."

Die vraag is me niet gesteld. Natuurlijk heeft iedereen last van biassen, maar dat dat de schuld van mannelijke discriminatie zou zijn en dat mijn (en andermans) volstrekt onschuldige jongens daarom zouden moeten worden gediscrimineerd, dat gaat nog wel heel wat verder dan erkennen dat er biassen zijn.

"Ja vrouwen maken keuzes die niet altijd leiden tot een glansrijke cariere."

Niet alleen dat. Een groot deel van die bias waar jij het over hebt is *juist* afkomstig van andere vrouwen, moeders, zussen, vriendinnen, collega's. Ik heb zo het vermoeden dat je dat heel goed weet.

Dat maakt het alleen maar extra onredelijk dat mannen daarvoor moeten worden gediscrimineerd.

Ik durf te stellen dat voor een capabele ambitieuze vrouw de baantjes meer voor het oprapen liggen dan voor een vergelijkbare man, maar op een of andere manier heb ik met dat soort vrouwen (ik ken er een paar!) ook nooit dit soort discussies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.