Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoogbegaafd en naar havo vanwege wiskunde?

Onze dochter is veertien en zit in 3 vwo. Ze is hoogbegaafd. Dat kwam in groep 5 uit een WISC, en is onlangs na uitgebreid onderzoek door een jeugdpsychiater gespecialiseerd in hoogbegaafdheid opnieuw bevestigd. Het zit bij haar vooral op de taalkant; daar is de score zo hoog dat het niet meetbaar is. Wiskunde is een struikelblok voor haar. Volgens degene die haar heeft getest en onderzocht zou ze hier door training wel sterker in kunnen worden. In de praktijk lijkt ze het niet te snappen én heeft ze er ook een hekel aan (dat versterkt elkaar natuurlijk). Ze heeft bijles en is soms een heel uur met één som bezig. Ze zegt zelf: ik kán dit gewoon niet. Ik heb zelf mijn gymnasiumdiploma gehaald zonder wiskunde, omdat ik er echt geen hout van snapte Dat kon toen nog. Lang verhaal kort: wie heeft ervaringen met een hoogbegaafd kind dat vanwege wiskunde reden naar havo is gegaan? Hoe is dat bevallen? En hoe ging dan de aansluiting met andere leerlingen in sociaal opzichten? 


Mijn dochter is niet hoogbegaafd maar was wel een prima vwo leerling. Helaas begreep ze niks van wiskunde en daarom is ze van 4 vwo naar 5 havo overgestapt dit jaar. Gelukkig bood de school deze mogelijkheid. Het gaat prima op de havo. Ze haalt mooie cijfers en het inhalen van de PTA's van  4 havo heeft ze tussen de tentamenrondes door gedaan. Ze heeft nu vriendinnen op de havo en op het vwo. 

Ze wil volgend jaar naar HBO rechten en dan haar propedeuse halen om daarna rechten te gaan studeren aan de universiteit. 

 

Het is niet nodig, lijkt me, om af te stromen. Als je dochter nu in de derde zit, kan ze volgend jaar een profiel kiezen met wiskunde C. Dat moet echt te doen zijn. Het betekent wel dat ze dit jaar nog even moet buffelen om in ieder geval een 5 te halen en genoeg compensatie te hebben via de andere kernvakken. Mijn dochter had het andersom: briljant in bètavakken, maar bijzonder matig in de talen, behalve in Grieks en Latijn (gek genoeg). Zij heeft de derde doorgeworsteld op het gymnasium en kon aan het einde Frans en Duits laten vallen. Duits was echt dramatisch slecht, maar omdat ze zulke hoge cijfers haalde voor de bètavakken, ze daarmee veel compensatiepunten had én ze het natuur & techniek profiel koos, hebben ze die onvoldoende maar over het hoofd gezien. 
Voor jouw dochter is dan misschien cultuur & maatschappij een optie. Laat haar anders eens met de mentor praten.

Leene

Leene

07-03-2022 om 14:09

Mijn dochter zit op het VWO, 2e klas. Bij de citoscore ( groep 7, groep 8 ivm corona geen citotoets) bleek dat ze op de talen kant  ( begrijpend lezen, engels etc)op VWO plus niveau zat maar met wiskunde tussen vmbo/havo niveau!
Toch was het advies VWO. Het gaat op zich goed, behalve met wiskunde inderdaad. 
De wiskunde leraar heeft ons wel gezegd dat als het niet verbeterd ze naar HAVO moet. 
Maar dat hij ook wel regelmatig zag dat zo rond het 15e jaar het kwartje opeens valt. 
Ze heeft nu bijles en krijgt ook een maatje ( een leerling met een wiskunde knobbel uit de 4e) Bij haar speelt ook mee dat coronatijd ook voor achterstand heeft gezorgd en toen viel tot overmaat van ramp ook nog de wiskunde leraar begin dit jaar uit en hebben ze een aantal weken geen wiskunde gehad en toen een aantal weken maar 2 uur ipv3 of 4 uur. Dat schiet ook niet op.
Ze staat nu gemiddeld een 5, met bijles hopen we dat naar een 6 te krijgen. 
Nasc een 6 en de rest 7 of hoger. 
Ik snap dus niet zo goed waarom jouw dochter op de HAVO zit. Kan ze niet met bijles toch het VWO doen? 
Bij mijn dochter speelt ook nog mee dat ze veel meer een denker is dan een doener. Meer een WO type dan een HBO type dus. Zoon is compleet anders, die zien we veel meer op het MBO/HBO. Zou wellicht ook VWO kunnen doen, zit tussen HAVO en VWO in maar gaat naar de HAVO.

Dymo schreef op 07-03-2022 om 14:01:

Het is niet nodig, lijkt me, om af te stromen. Als je dochter nu in de derde zit, kan ze volgend jaar een profiel kiezen met wiskunde C. Dat moet echt te doen zijn. 

Pas daarmee op en bespreek dit met de leraar. Wiskunde C is helemaal veranderd. Mijn dochter wou ook wiskunde C doen maar wiskunde C is niet meer wiskunde light. Helaas. Haar wiskunde leraar waarschuwde haar en de mentor omdat het nieuwe wiskunde C niet eenvoudig is en hij voorzag problemen. 

Leene

Leene

07-03-2022 om 14:15

Oeps sorry... je dochter zit ook op het VWO..niet goed gelezen
Ik zou niet zomaar afstromen naar de HAVO, om dezelfde reden als mijn dochter, weet ze al wat ze zelf wil doen hierna? 
Als ze heel graag naar het WO wil wat gaat ze dan na de HAVO doen?
Weer naar de VWO voor 2 jaar?
Mijn dochter ziet ook erg uit naar het kiezen van een profiel. Zij wil ook cultuur en maatschappij en dan met wiskunde A of C en geen natuur en scheikunde meer.

Loeske77

Loeske77

07-03-2022 om 14:21 Topicstarter

Leene, dochter zit nu op vwo (kernplus traject), maar moet die wiskunde dus wel weten op te krikken. 
Ze heeft nu voor haar C&M profiel voor volgend jaar wiskunde C gekozen; we zullen met school nog eens goed bespreken of dit voor haar inderdaad de juiste keuze is.
Ze is heel filosofisch ingesteld en past in dat opzicht meer in het wo. Onze oudste doet havo en veel leerlingen daar hebben toch een wat pragmatischer insteek. Het zou mij niet kunnen schelen als ze via havo en een hbo propedeuse alsnog op het wo terecht komt (dat wil ze graag), maar als dat qua aanpak ook weer niet aansluit bij hoe ze denkt en bij haar interesses, schiet het alsnog niet op.
Ik hoop dat ze overgaat naar de vierde, dan kan ze in elke geval andere betavakken laten vallen. Desnoods blijft ze dan in de vierde alsnog zitten, maar dan heeft ze in elk geval een profiel dat meer aansluit. Maar goed, dit gaat niet meer over wiskunde en havo

Dymo schreef op 07-03-2022 om 14:01:

Mijn dochter had het andersom: briljant in bètavakken, maar bijzonder matig in de talen, behalve in Grieks en Latijn (gek genoeg).

Bij Grieks en Latijn is grammaticaal ontleden belangrijk, en lezen.

Bij Duits en Frans wordt ook spreken (of schrijven) gevraagd.

Ik weet trouwens niet of je iemand hoogbegaafd noemen kunt, als zij de VWO-stof niet aankan.

Ik vind het wel verkeerd als kinderen hun talenten niet kunnen ontplooien doordat ze op andere punten slecht scoren.

Recent was een vraag omdat een kind geen VWO kon doen wegens een slecht cijfer voor gym.

Leene schreef op 07-03-2022 om 14:15:

Oeps sorry... je dochter zit ook op het VWO..niet goed gelezen
Ik zou niet zomaar afstromen naar de HAVO, om dezelfde reden als mijn dochter, weet ze al wat ze zelf wil doen hierna?
Als ze heel graag naar het WO wil wat gaat ze dan na de HAVO doen?
Weer naar de VWO voor 2 jaar?
Mijn dochter ziet ook erg uit naar het kiezen van een profiel. Zij wil ook cultuur en maatschappij en dan met wiskunde A of C en geen natuur en scheikunde meer.

Mijn dochter heeft na HAVO eerst HBO gedaan en haalde daar dusdanig hoge cijfers dat ze haar master zonder verdere vertraging universitair mocht doen. Eigenlijk geen tijdsverlies gehad dus. Bachelor universitair is drie jaar, HBO vier. Ook nu heeft ze de hoogste cijfers. VWO mocht ze doen maar haar zwakte zat op engels. Nu is het kwartje gevallen en doet ze alles in het engels overigens. 

@loeske77

Informeer wel vooraf heel goed. Bij mijn dochter werd er in de 4e geen wiskunde C gegeven maar alleen wiskunde A. Dat ging dus ook helemaal mis maar eerlijk is eerlijk dat kwam ook deels door het corona onderwijs. Tot vwo 4 was het mwah maar in vwo 4 ging ze helemaal onderuit en twijfelde de wiskunde leraar eraan of ze wel een 4 kon halen voor wiskunde. Ze is steengoed in Engels en Nederlands dus compensatie was er wel. 

Mijn dochter mocht van 4 vwo naar 5 havo maar dat mocht alleen omdat het een coronajaar was. Meestal moeten leerlingen naar 4 havo en ik weet niet wat er dan gebeurd was want ze heeft totaal geen problemen met 5 havo en het inhalen van de pta's van 4 havo. Ze had zich doodverveeld in 4 havo denk ik. 

Dus informeer vooraf. Wat is er mogelijk als wiskunde toch niet lukt? 

Lukt het haar wel om zaken uit haar hoofd te leren?
Je hoeft het niet te snappen om een 6 te halen, je kunt ook uit je hoofd leren welke stappen je moet zetten.
Dan is het een kwestie om te herkennen welke type som bij welk stappenplan hoort en klaar is Kees.  
Ieder hoofdstuk heeft paragrafen met daarin dezelfde type sommen.

Wiskunde moeilijk vinden is daarnaast soms ook een soort negatieve interne  dialoog "Ik ben slecht in wiskunde, ik kan geen Wiskunde etc." Hiermee saboteer je jezelf.

haarklover schreef op 07-03-2022 om 14:53:

Ik weet trouwens niet of je iemand hoogbegaafd noemen kunt, als zij de VWO-stof niet aankan.

Ik vind het wel verkeerd als kinderen hun talenten niet kunnen ontplooien doordat ze op andere punten slecht scoren.

Recent was een vraag omdat een kind geen VWO kon doen wegens een slecht cijfer voor gym.

Kind is getest door iemand die er verstand van heeft. Dat is niet aan ons om dat te bepalen. Er zijn genoeg hoogbegaafde mensen die blijven zitten of afstromen of helemaal vastlopen omdat hun manier van denken anders is en niet goed aansluit bij het onderwijssysteem.

Ik had in 3vwo ook moeite met wiskunde. Heel veel ruimtelijk inzicht en dat had ik niet.
In de bovenbouw deed ik wiskunde A, met veel kansrekening en haalde ik alleen maar negens.
Je kunt op havo bij C&M wiskunde laten vallen, maar dan kun je daarna niet meer opstromen naar vwo.

alhambra schreef op 07-03-2022 om 15:19:

Lukt het haar wel om zaken uit haar hoofd te leren?
Je hoeft het niet te snappen om een 6 te halen, je kunt ook uit je hoofd leren welke stappen je moet zetten.
Dan is het een kwestie om te herkennen welke type som bij welk stappenplan hoort en klaar is Kees.
Ieder hoofdstuk heeft paragrafen met daarin dezelfde type sommen.

Wiskunde moeilijk vinden is daarnaast soms ook een soort negatieve interne dialoog "Ik ben slecht in wiskunde, ik kan geen Wiskunde etc." Hiermee saboteer je jezelf.

Ik kan prima uit mijn hoofd leren maar wiskunde heb ik nooit begrepen en ik heb zeer zelden een voldoende gehaald. Het was zelfs zo dramatisch dat ik hier een negatief advies voor heb gekregen.

Zeggen dat Iedereen een 6 kan halen is net zoiets als zeggen dat iedereen kan leren zingen. Ook daarvan weet ik uit eigen ervaring dat dit niet waar is.

haarklover schreef op 07-03-2022 om 14:53:

Ik weet trouwens niet of je iemand hoogbegaafd noemen kunt, als zij de VWO-stof niet aankan.

Ik vind het wel verkeerd als kinderen hun talenten niet kunnen ontplooien doordat ze op andere punten slecht scoren.

Recent was een vraag omdat een kind geen VWO kon doen wegens een slecht cijfer voor gym.

Met alle respect, maar dan heb je nog weinig idee wat hoogbegaafdheid in de praktijk inhoudt. Er bestaat nog altijd jammer genoeg het idee dat een hoogbegaafde (fluitend) het vwo moet kunnen doen en dat is echt niet altijd zo. Idd vanwege de soms totaal andere manier van denke en omgaan met dingen, de creatieve geesten die niet in ons schoolsysteem passen, vanwege problemen met executieve vaardigheden of onderliggende stress en faalangst en perfectionisme, om maar een paar dwarsstraten te noemen.  Ze komen op alle niveaus voor en zijn beslist niet altijd de succesvolle, zelfstandige leerling die later naar de universiteit gaat.

Voor de topicstarter: ik heb een hb zoon in de brugklas die wel een wiskundeknobbel heeft, maar genoeg andere issues als het gaat om executief functioneren. Mijn oudste moet hard werken in 3vwo (niet hb), bij haar is wiskunde ook het struikelblok, al staat ze nog net voldoende nu. Ze kiest ook cm volgend jaar en gaat wisk a doen, iig proberen. Vanwege haar inzet heeft ze toch een pos. advies daarvoor gekregen. Ik ken de inhoud van wisk c niet maar er zit veel overlap met a volgens de voorlichting die dochter had. Voordeel bij ons op school is vooral dat het een kleine klas is waardoor er extra ruimte is voor uitleg en persoonlijke aandacht. Dus dat zou al kunnen schelen volgend jaar, als het bij jullie gegeven wordt. Miss ook goed om voor wat betreft de toetsen na te gaan waar de fouten gemaakt worden met de docent? Dochter hier leest bijv niet altijd goed en maakt slordigheidsfouten waardoor ze soms echt punten mist (is bij hbzoon trouwens ook het geval). Wij hebben haar heel duidelijk gemaakt hoe je te werk moet haan bij zo'n toets en dan kan ze de schade beperken. Natuurlijk kan je prima afstromen (vraag is dan wel of dat óók nog kan van 4vwo naar 5 havo, niet elke school is zo flexibel, mocht ze komend jaar vwo nog proberen). Maar of dat dan de oplossing is en ze op de havo voldoende uitdaging kunnen bieden is de vraag. Ik zou er met de kennis van onze zoon iig niet direct voor kiezen, zeker als volgend jaar de bètakant eraf is.Belangrijk lijkt me ook te weten wat school kan doen om maatwerk te bieden aan je dochter. Volgend jaar zal iig schelen met bètavakken, mogelijk knijpen ze dan nog ergens een oogje toe, ook de coronatijd heeft niet meegeholpen. wij hopen hier erg dat de druk daardoor minder/ anders wordt. Wat de aansluiting betreft weet je dat nooit zeker, maar als je kind nu geen problemen heeft met het vinden van aansluiting zou ik er niet direct van uitgaan dat dit anders is bij afstroom naar havo.

Sterkte ermee, het valt niet mee, zeker als ze de vaste overtuiging hebben dat ze het niet kunnen en ook nooit zullen kunnen. Een fixed mindset kost veel tijd en moeite om te doorbreken. Ik hoop dat het je dochter lukt, of het nu via de havo of de vwo route is (wat zou ze zelf willen trouwens, lijkt me ook niet heel onbelangrijk).

Tess

Ik heb het leuk gehad op de mavo, de havo èn het vwo. Pas op de universiteit ben ik getest en bleek ik hoogbegaafd. 

Dus ja hoor, je kan overal wel aansluiting vinden. En als je dochter sociaal wat minder handig is, kan ze in de pauze natuurlijk gewoon bij haar oude vrienden blijven. Ik neem tenminste aan dat ze niet meteen naar een hele andere school hoeft? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.