Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoogbegaafd en naar havo vanwege wiskunde?


Fenyw schreef op 07-03-2022 om 16:44:

[..]

Ik kan prima uit mijn hoofd leren maar wiskunde heb ik nooit begrepen en ik heb zeer zelden een voldoende gehaald. Het was zelfs zo dramatisch dat ik hier een negatief advies voor heb gekregen.

Zeggen dat Iedereen een 6 kan halen is net zoiets als zeggen dat iedereen kan leren zingen. Ook daarvan weet ik uit eigen ervaring dat dit niet waar is.

Toch denk ik dat iedereen een vijf moet kunnen halen, lijkt mij overigens al voldoende. Je moet het wel willen en je moet iemand vinden met veel geduld. Dat ze een uur over een som doet zegt niet dat ze het moeilijk vindt maar dat ze niet weet waar ze moet beginnen. Echt je kunt het gewoon leren. En nee je hoeft geen tien te halen maar een vijf moet zeker kunnen, en dan dus wat minder tijd besteden aan die vakken waar ze toch al goed in is en meer tijd en bijles van een geduldig persoon die goed de stappen kan uitleggen die je gewoon kunt opschrijven en volgen. Meer is het niet. Zeggen dat je geen wiskunde kan en nooit begrepen hebt is gewoon zeggen dat je het nooit geprobeerd hebt samen met iemand met voldoende tijd en geduld en net zoiets als zeggen dat je niet kunt koken. 

Thomass schreef op 07-03-2022 om 17:11:

[..]

Toch denk ik dat iedereen een vijf moet kunnen halen, lijkt mij overigens al voldoende. Je moet het wel willen en je moet iemand vinden met veel geduld. Dat ze een uur over een som doet zegt niet dat ze het moeilijk vindt maar dat ze niet weet waar ze moet beginnen. Echt je kunt het gewoon leren. En nee je hoeft geen tien te halen maar een vijf moet zeker kunnen, en dan dus wat minder tijd besteden aan die vakken waar ze toch al goed in is en meer tijd en bijles van een geduldig persoon die goed de stappen kan uitleggen die je gewoon kunt opschrijven en volgen. Meer is het niet. Zeggen dat je geen wiskunde kan en nooit begrepen hebt is gewoon zeggen dat je het nooit geprobeerd hebt samen met iemand met voldoende tijd en geduld en net zoiets als zeggen dat je niet kunt koken.

Nee hoor Thomass. Mijn dochter niet. Ook niet met bijles, ook niet met extra uitleg. Ook niet met een extra herkansing. 

Het is ook niet mogelijk om alle tijd in wiskunde te stoppen. Ze hebben nog meer vakken namelijk. Ik kan je trouwens verzekeren dat het niet goed is voor iemands zelfvertrouwen om zelfs met bijles, extra lessen en een extra herkansing nog een 3 te halen. Al die uren voor niks. Ze werd er heel verdrietig van. 

tsja. Ik ken een meisje, is hoogbegaafd (nu groep 6) maar bizar slecht in spelling en in rekenen.  
Het zegt niet dat je automatisch het vwo kan als je hoogbegaafd ben, het zegt wel dat het leven soms wat ingewikkelder voor je kan zijn   Kan

Fenyw schreef op 07-03-2022 om 16:44:

[..]

Ik kan prima uit mijn hoofd leren maar wiskunde heb ik nooit begrepen en ik heb zeer zelden een voldoende gehaald. Het was zelfs zo dramatisch dat ik hier een negatief advies voor heb gekregen.

Zeggen dat Iedereen een 6 kan halen is net zoiets als zeggen dat iedereen kan leren zingen. Ook daarvan weet ik uit eigen ervaring dat dit niet waar is.

Ik begrijp je reactie. Je gebruikt echter nog steeds de term begrijpen. Het gaat om het afstappen van het idee dat je het moet begrijpen.

Begrijpen wil zeggen dat je inzicht hebt en kunt toepassen.

Het gaat niet om begrijpen maar om reproduceren. Dit vraagt nog steeds veel inzet en energie maar ik blijf erbij dat het haalbaar is.

Ik zou de angst hebben dat ze zich voor 3/4de van de vakken gaat doodvervelen op de HAVO. Of ze zelfs al heeft gehad als ze nu van 3VWO naar 4HAVO zou gaan. Of dat ze gewoon geen f*ck doet onder het motto "ik kan dit toch met mijn ogen dicht".

En hoe realistisch is het dat ze de wiskunde op HAVO-niveau wél gaat halen? Als ze werkelijk van geen hout pijlen weet te maken op dat vlak kan het daar ook nog wel eens mislopen.

Op één of andere manier is ze - ondanks de Wiskunde - wel al in 3VWO geraakt. Dan zou ik eerder proberen nog even door te bikkelen om dan volgend jaar voor 't lichtst mogelijke Wiskunde-pakket te gaan. Tenzij ze dus écht permanent en met veel moeite 3'en scoort.

alhambra schreef op 07-03-2022 om 17:42:

[..]

Ik begrijp je reactie. Je gebruikt echter nog steeds de term begrijpen. Het gaat om het afstappen van het idee dat je het moet begrijpen.

Begrijpen wil zeggen dat je inzicht hebt en kunt toepassen.

Het gaat niet om begrijpen maar om reproduceren. Dit vraagt nog steeds veel inzet en energie maar ik blijf erbij dat het haalbaar is.

Dan moet je al wel tijdens een test of tijdens huiswerk herkennen welk stuk je moet reproduceren.

Ik ken er toch écht die een uur op een som kunnen staren maar nog altijd niet weten welk stuk ze moeten bovenhalen. Voor wie zo'n nieuwe som Swahili is.

(Laat staan dat je het uit een tekst moet gaan vissen.)

alhambra schreef op 07-03-2022 om 17:42:

[..]

Ik begrijp je reactie. Je gebruikt echter nog steeds de term begrijpen. Het gaat om het afstappen van het idee dat je het moet begrijpen.

Begrijpen wil zeggen dat je inzicht hebt en kunt toepassen.

Het gaat niet om begrijpen maar om reproduceren. Dit vraagt nog steeds veel inzet en energie maar ik blijf erbij dat het haalbaar is.

Ik ben het hier erg mee eens. 
Met reproduceren kun je heel ver komen. Als je leert in welk vakje een som/vraagstuk valt, dan kun je redelijk eenvoudig de juiste werkwijze kiezen. Geen begrip voor nodig. 
Wat je wel nodig hebt, is openstaan voor een procedure. Een procedure die je niet zelf mag verzinnen  en waar je niet eigenwijs over mag zijn. En ook nog een procedure die je niet hoeft te snappen. 
En dat zijn allemaal lastige zaken voor een hb-er.  Maar wel haalbaar. 

Misschien een bijles leraar/student zoeken die dit snapt. 

Thomass schreef op 07-03-2022 om 17:11:

[..]

Toch denk ik dat iedereen een vijf moet kunnen halen, lijkt mij overigens al voldoende. Je moet het wel willen en je moet iemand vinden met veel geduld. Dat ze een uur over een som doet zegt niet dat ze het moeilijk vindt maar dat ze niet weet waar ze moet beginnen. Echt je kunt het gewoon leren. En nee je hoeft geen tien te halen maar een vijf moet zeker kunnen, en dan dus wat minder tijd besteden aan die vakken waar ze toch al goed in is en meer tijd en bijles van een geduldig persoon die goed de stappen kan uitleggen die je gewoon kunt opschrijven en volgen. Meer is het niet. Zeggen dat je geen wiskunde kan en nooit begrepen hebt is gewoon zeggen dat je het nooit geprobeerd hebt samen met iemand met voldoende tijd en geduld en net zoiets als zeggen dat je niet kunt koken.

Zelf heb ik wiskunde laten vallen (vwo, toen kon dat nog, oma vertelt) en dat was omdat ik een 3 gemiddeld stond. Maar: een vriendin had moeite met wiskundehuiswerk (lhno) en ik haar kon ik helpen, want haar wiskunde snapte ik wel! Ik ben het deels met je eens, maar ik denk niet dat iedereen een vijf kan halen voor wiskunde op vwo-niveau. Ik kon het niet…

Misschien een idee om ergens een wiskundeboek voor vmbo vandaan te halen, TO? Of is dat ook al geprobeerd? 

absor schreef op 07-03-2022 om 17:38:

tsja. Ik ken een meisje, is hoogbegaafd (nu groep 6) maar bizar slecht in spelling en in rekenen.
Het zegt niet dat je automatisch het vwo kan als je hoogbegaafd ben, het zegt wel dat het leven soms wat ingewikkelder voor je kan zijn Kan

Automatiseren is juist voor sommige hb'ers echt superlastig. En je zal maar hb zijn en ondertussen dyslexie of dyscalculie hebben maar niet aan de normen voldoen (want je redt het nog een groot deel op je intelligentie). Het zal de eerste niet zijn, reuze-ingewikkeld.

wat wil je dochter zelf en wat zegt school ervan? Dat lijkt mij de beste informant. 
ik las laatst een onderzoek over het verschil in aanbod tussen havo en vwo. Het verschil zit hem met name in het tempo’s daarnaast wordt er een groter beroep gedaan op het kunnen toepassen van de kennis en inzicht in de kennis, ook in nieuwe situaties. 
op de havo en ook op het vmbo zitten vaker lln met een hogere intelligentie. Als ze niet van school verwisselt blijft ze haar vriendinnen zien. Dat hoeft dus geen dealbreaker te zijn.

mamatessa schreef op 07-03-2022 om 16:55:

[..]

Met alle respect, maar dan heb je nog weinig idee wat hoogbegaafdheid in de praktijk inhoudt. Er bestaat nog altijd jammer genoeg het idee dat een hoogbegaafde (fluitend) het vwo moet kunnen doen en dat is echt niet altijd zo..... Ze komen op alle niveaus voor en zijn beslist niet altijd de succesvolle, zelfstandige leerling die later naar de universiteit gaat.


Toch lijkt TO dat hier ook te denken: dat het etiket HB een vrijbrief is om op het VWO te mogen blijven. Zo werkt het niet. Er zijn ook kinderen met een gemiddeld IQ die wel het VWO halen. That's life.

Wiskunde is ook gewoon stom. Ik stond in 4 vwo een 1,7 gemiddeld maar toen was het nog geen verplicht examenvak. Op de heao kreeg ik het weer en toen was afhaken geen optie. Geen 6 halen hield in dat je de opleiding niet haalde. Met hangen en wurgen heb ik die dus gehaald, maar je moet er erg veel tijd in steken en heel systematisch som na som maken en analyseren wat je fout doet. Dat ik met al die inspanningen alsnog maar een 6 haalde, zegt natuurlijk wel wat.
Inmiddels heb ik twee kinderen op de middelbare (gehad) en havo 4 wiskunde begrijp ik. Ik kan zelfs sommen foutloos maken, maar het blijft tijdrovend en stom en je moet vreselijk goed opletten dat je bij tussenstapjes geen fouten maakt. Misschien kun je ook wiskundegevoel hebben zoals ik taalgevoel heb, en dat je automatisch de juiste manier kiest, maar dat is voor degenen met een wiskunde-deuk dus niet te bevatten.

alhambra schreef op 07-03-2022 om 17:42:

[..]

Ik begrijp je reactie. Je gebruikt echter nog steeds de term begrijpen. Het gaat om het afstappen van het idee dat je het moet begrijpen.

Begrijpen wil zeggen dat je inzicht hebt en kunt toepassen.

Het gaat niet om begrijpen maar om reproduceren. Dit vraagt nog steeds veel inzet en energie maar ik blijf erbij dat het haalbaar is.

Járen bijles gehad. Elke zondag een paar uur en vaak doordeweeks een aantal keren telefonisch. Nope. Lukt niet. Het is ook inzicht wanneer je wat moet toepassen, niet alleen reproduceren. Ik zou werkelijk dolgelukkig zijn geweest met een vijf.

Mijn moeder kan niet koken zonder recept. Daar snap ik dus helemaal niets van. Hoe is het mogelijk dat je die smaken en geuren niet in je hoofd kan combineren, waarom kan je met dat wat je in huis hebt niet iets in elkaar flansen? Je wéét toch welke smaakcombinaties winnaars zijn?

Is precies hetzelfde, op een ander vlak. Mensen die het kunnen zien niet wat het struikelblok voor een ander is.

Fenyw schreef op 07-03-2022 om 21:07:


Mijn moeder kan niet koken zonder recept. Daar snap ik dus helemaal niets van. Hoe is het mogelijk dat je die smaken en geuren niet in je hoofd kan combineren, waarom kan je met dat wat je in huis hebt niet iets in elkaar flansen? Je wéét toch welke smaakcombinaties winnaars zijn?

Is precies hetzelfde, op een ander vlak. Mensen die het kunnen zien niet wat het struikelblok voor een ander is.

Raar vinden dat iemand niet zonder recept kunt koken snap ik niet. Is ook niet te vergelijken. Wiskundesommen maken is net als een recpt volgen. 

Thomass schreef op 07-03-2022 om 21:14:

[..]

Raar vinden dat iemand niet zonder recept kunt koken snap ik niet. Is ook niet te vergelijken. Wiskundesommen maken is net als een recpt volgen.

Mijn wiskundeleraar zei altijd 'wiskunde is net als koken met croma, je moet erbij blijven voor het beste resultaat'. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.