Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoogbegaafd en naar havo vanwege wiskunde?


Ik zou haar op het VWO laten met wiskunde C, dus het CM pakket. Liefst met een extra vak waar ze wel goed in is 
Als blijkt dat ze in VWO 5 er zwak voorstaat, zou ze er voor kunnen kiezen om gebruik te maken van het vangnet VWO. Dan ruilt ze wiskunde in voor het extra vak. En behaalt zo in iedergeval haar HAVO diploma. Maar heeft ze het wel geprobeerd. en misschien lukt wiskunde c wel en behaalt ze haar VWO diploma. Maar dat beslis je dan na het maken van het eindexamen. 

Hieronder uitleg wat vangnet inhoudt:Vangnet VWO

Eindexamenkandidaten van het VWO die tijdens de schoolexamens zwak staan en denken te zakken voor het VWO, kunnen middels het staatsexamen het HAVO diploma behalen. Als je in minimaal één vak staatsexamen doet op de HAVO en daar een voldoende voor haalt, dan kan je de andere vakken, die je op het VWO hebt gemaakt, laten omzetten tot een HAVO-diploma. Je mag daarbij één vak van het VWO laten vallen. Let op: er moet altijd een vakkenpakket overblijven dat past binnen de HAVO-profielen. Ook moet je jezelf vóór 1 januari inschrijven voor één of meerdere staatsexamens HAVO

Loeske77 schreef op 08-03-2022 om 13:06:

Dat het bij wiskunde niet de bedoeling is dat je zelf gaat nadenken, maar een 'recept' moet volgen, is wel een eyeopener. Dat is bij haar precies het probleem: ze gaat uit van haar eigen gedachten (die meestal best steekhoudend zijn en laat zich niks vertellen. Dat is geeneens bewust verzet; het is gewoon hoe haar brein werkt. Ook bij andere vakken krijgt ze die feedback: je benadert vragen veel te filosofisch, je antwoorden zijn fantastisch, je weet heel erg veel, maar het zijn géén antwoorden op de vraag die gesteld wordt.



Misschien wat kort door de bocht maar als ik dit stuk lees denk ik dat ze niet zoveel heeft aan bijles maar meer aan een coach die haar helpt het schoolsysteem te "hacken" en haar helpt om te lezen wat er staat en haar leert wat ze willen horen. Want voor mij was dat school, zolang je doet wat ze van je vragen is het goed. Vooral niet zelf nadenken.

Sommige opdrachten zijn ook raar, als je zelf nadenkt en niet alleen maar de regeltjes volgt. Ik herinner me dat mijn dochter bij natuurkunde de ruimte tussen dubbel glas moest uitrekenen volgens een bepaalde formule. Dat had ze gedaan en vervolgens ging ze bij ons raam kijken of dat zo ongeveer zou kloppen. Zij had uitgerekend dat het 3 cm was, bij ons leek dat maar de helft. Nog een rekenen en nog een keer... antwoord bleef 3 cm. Uiteindelijk heb ik haar aan haar andere huiswerk gezet en gezegd dat ze het de volgende dag maar met de natuurkundeleraar moest bespreken. Bleek het antwoord dat ze had gevonden (3 cm) goed te zijn. Dus zij liet weten dat het bij ons thuis veel minder was. Antwoord van de docent was dat het 'ook maar een som was, die niet noodzakelijkerwijs overeen moest komen met de werkelijkheid'.  Dat snapt mijn kind dus echt totaal niet! Waarom zou je een som maken waarvan het antwoord in het echte leven niet deugt? Daar kan ze dan rustig een hele middag mee bezig zijn, zodat de andere vakken in de verdrukking komen. 

Dymo schreef op 08-03-2022 om 16:07:

Sommige opdrachten zijn ook raar, als je zelf nadenkt en niet alleen maar de regeltjes volgt. Ik herinner me dat mijn dochter bij natuurkunde de ruimte tussen dubbel glas moest uitrekenen volgens een bepaalde formule. Dat had ze gedaan en vervolgens ging ze bij ons raam kijken of dat zo ongeveer zou kloppen. Zij had uitgerekend dat het 3 cm was, bij ons leek dat maar de helft. Nog een rekenen en nog een keer... antwoord bleef 3 cm. Uiteindelijk heb ik haar aan haar andere huiswerk gezet en gezegd dat ze het de volgende dag maar met de natuurkundeleraar moest bespreken. Bleek het antwoord dat ze had gevonden (3 cm) goed te zijn. Dus zij liet weten dat het bij ons thuis veel minder was. Antwoord van de docent was dat het 'ook maar een som was, die niet noodzakelijkerwijs overeen moest komen met de werkelijkheid'. Dat snapt mijn kind dus echt totaal niet! Waarom zou je een som maken waarvan het antwoord in het echte leven niet deugt? Daar kan ze dan rustig een hele middag mee bezig zijn, zodat de andere vakken in de verdrukking komen.

Proest!

Heel herkenbaar, zo kon mijn zoon op de basisschool dus absoluut niets met de bus-sommen (er staan 6 mensen bij de bushalte, in de bus zitten 8 mensen, er stappen er 3 uit, hoeveel mensen zitten er nu in de bus?). A. wie zegt dat al die 6 mensen bij de bushalte déze bus moesten hebben? B. waar gaan de mensen die uit de bus stappen naar toe? C. waar gaan de mensen die in de bus zitten naar toe? D. hoe ziet de buschauffeur eruit? E. etc. Zoon was je allang kwijt. Zet je gewoon de som op papier, dan was het echt geen probleem voor hem! Teveel nadenken is op school inderdaad soms niet de bedoeling. Maar soms ook weer wel. Uitermate verwarrend...

En on topic: zoon hier is afgestroomd naar havo vanwege een andere beperking, namelijk ASS. Nu kun je zeggen, dat is niet hetzelfde, maar toch. Niet iedereen met een meer dan gemiddelde intelligentie kan het VWO aan. Dat gezegd hebbende, vind ik wel dat slecht presteren op alleen wiskunde niet zwaar genoeg zou moeten tellen om af te stromen. Maar ik ben dan ook heel erg voor meer maatwerk op scholen, zoals gespreid examen doen of vakken op verschillende niveaus.

Jonagold schreef op 08-03-2022 om 16:24:

[..]

Proest!

Heel herkenbaar, zo kon mijn zoon op de basisschool dus absoluut niets met de bus-sommen (er staan 6 mensen bij de bushalte, in de bus zitten 8 mensen, er stappen er 3 uit, hoeveel mensen zitten er nu in de bus?). A. wie zegt dat al die 6 mensen bij de bushalte déze bus moesten hebben? B. waar gaan de mensen die uit de bus stappen naar toe? C. waar gaan de mensen die in de bus zitten naar toe? D. hoe ziet de buschauffeur eruit? E. etc. Zoon was je allang kwijt. Zet je gewoon de som op papier, dan was het echt geen probleem voor hem! Teveel nadenken is op school inderdaad soms niet de bedoeling. Maar soms ook weer wel. Uitermate verwarrend...

Dat bewijst vooral dat iedereen rekenen en wiskunde etc moet kunnen toepassen als het maar op de goede manier wordt aangeboden. Ook dochter van TS moet wiskunde kunnen doen. Je ziet al waar het fout gaat: ze gaat teveel nadenken. Net zoals het voorbeeld van dubbel glas. Je hebt dus iemand nodig die je dát uitlegt en daarmee ook in dit geval wiskunde. Zeggen dat je wiskunde nooit begrepen hebt en dat daarmee bewezen is dat dat ook nooit gaat gebeuren en ook opgaat voor anderen slaat helemaal nergens op. Je moet zoeken naar een manier die wel bij je past. 

Loeske77

Loeske77

08-03-2022 om 16:44 Topicstarter

Nou, dat zelf nadenken en de logica niet vatten van zo'n bus-som of dubbel-glas, dat is superherkenbaar. Kinderen kunnen daar dus totaal in vastlopen, die zijn allang verdwenen in een redenering voor ze aan zo'n som zijn begonnen. Mijn exemplaar kan zich ook oprecht opwinden over het gebrek aan logica, rechtvaardigheid of nut.

@stokstaart, dat hacken vind ik ook nog wel een interessante gedachtengang, want daar heeft het ook zeker mee te maken. Ze vat namelijk gewoon nog steeds niet wat er van haar verwacht wordt. Ze moet inderdaad het trucje doorkrijgen. Onze oudste snápt gewoon wat school wil horen, dat vult ze gewoon in, en dan is ze er vanaf. Maar als je zo niet gebakken bent...

Als ik terugga in gedachten naar hoe ik geworsteld heb met sinus-tanges-cosinus en hoe ik daar later in de praktijk NUL KOMMA NUL aan heb gehad, pleit ik toch ook wel voor meer maatwerk onderwijs en toegespitst op de praktijk.

Dus ja Jonagold, eens met jou. Maak gebruik van ieders talent en laat kinderen per vak examen doen op verschillende niveaus. Nu wordt je afgerekend op je slechtste vak en dat is zó zonde.

Wat is de mening van school en de wiskunde docent. Jouw dochter is echt niet de enige met dit probleem. Ik ken vergelijkbare leerlingen die met hard werken en bijles wisk C wel hebben gehaald. Daar ging wel wat tijd in zitten maar als andere vakken makkelijk voor je zijn heb je daar weer minder tijd voor nodig.


stokstaart schreef op 08-03-2022 om 15:47:

[..]


Misschien wat kort door de bocht maar als ik dit stuk lees denk ik dat ze niet zoveel heeft aan bijles maar meer aan een coach die haar helpt het schoolsysteem te "hacken" en haar helpt om te lezen wat er staat en haar leert wat ze willen horen. Want voor mij was dat school, zolang je doet wat ze van je vragen is het goed. Vooral niet zelf nadenken.

En dan een coach vinden van een paar jaar ouder die dit probleem herkent en er mee om heeft leren gaan. Een HB-jongere dus. 
Je zou daar specifiek naar kunnen vragen bij een bijles-instituut. 
Of aan de leerkracht vragen of die oud-leerlingen kent die geschikt zijn. 

Ik denk dat zo'n heerlijk eigenwijze hb-er meer aanneemt van een jongere die al een flinke stap verder is. 

Loeske77

Loeske77

09-03-2022 om 07:48 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 08-03-2022 om 08:07:

Nog een aanvulling op Ladybaelish
Wiskunde was in 3 VWO op de school van mijn kinderen meer op wisk B gericht. Scholen willen in het profiel keuze jaar een duidelijk onderscheid, zodat elke leerling de juiste keuze maakt. Op hun school kregen de leerlingen die wisk a (en c) kozen aan het eind van het jaar een ander proefwerk en mochten een werkstuk maken om hun cijfer voor de overgang op te halen.
Kijk dus niet alleen naar de huidige cijfers maar overleg met de docent wat zij in de vierde kan verwachten.

Met deze tip ben ik ook heel blij. Is zeker het navragen waard.

schoolniveaus en diploma’s hebben bepaalde eisen. Bijvoorbeeld de eis dat vwo-leerlingen in Nederlands, Engels en wiskunde op een bepaald niveau examen doen. Haal je dat niveau niet, al is het maar voor één vak, dan kun je dus niet je vwo-diploma halen. En is er zeker wel verschil tussen have en vwo: op de havo iets meer reproductie, op het vwo meer inzicht. Als kinderen dan de stof niet goed snappen, is inzicht heel moeilijk, reproduceren voor enkele sommen nog wel te doen. 

Tiepmiep schreef op 08-03-2022 om 16:53:

Als ik terugga in gedachten naar hoe ik geworsteld heb met sinus-tanges-cosinus en hoe ik daar later in de praktijk NUL KOMMA NUL aan heb gehad, pleit ik toch ook wel voor meer maatwerk onderwijs en toegespitst op de praktijk.

Dus ja Jonagold, eens met jou. Maak gebruik van ieders talent en laat kinderen per vak examen doen op verschillende niveaus. Nu wordt je afgerekend op je slechtste vak en dat is zó zonde.

Een probleem met praktische toepassingen, is dat die niet makkelijker zijn dan de schoolopgaven.

Sommige kinderen raken al in de war door een verhaaltje  over een bus.
Laat staan dat ze moeten uitrekenen hoe schuin een zonnepaneel geplaatst moet worden voor een optimale opbrengst.

En voor een echt praktisch probleem (het zonnepaneel staat op een schuin dak, het dak is niet pal op het zuiden, bereken de optimale hoek tussen paneel en dak) heb je niet genoeg aan de wiskunde op de middelbare school.

(daarom worden de meeste panelen plat tegen de dakpannen gelegd )

we kunnen er van alles vinden. Uiteindelijk is het de school die beslist. Als die denkt dat een diploma op vwo niveau met wiskunde C of A haalbaar is, zal dochter door mogen. Als zij denken dat het niet haalbaar is zal ze ondanks getest hb toch naar de havo gaan. Een gesprek over tussenvormen is altijd mogelijk maar de school is degene die beslist. Ik zou een mailtje richting mentor sturen om te praten over de visie van de school op de situatie. 

anomarie schreef op 10-03-2022 om 10:59:

we kunnen er van alles vinden. Uiteindelijk is het de school die beslist. Als die denkt dat een diploma op vwo niveau met wiskunde C of A haalbaar is, zal dochter door mogen. Als zij denken dat het niet haalbaar is zal ze ondanks getest hb toch naar de havo gaan. Een gesprek over tussenvormen is altijd mogelijk maar de school is degene die beslist. Ik zou een mailtje richting mentor sturen om te praten over de visie van de school op de situatie.

Goed advies en ook bespreekbaar maken van het VWO vangnet. Met dat vangnet is de keus om toch VWO te proberen makkelijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.