Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoogbegaafd en naar havo vanwege wiskunde?


Ysenda schreef op 31-03-2022 om 19:37:

[..]

Mijn instructeur destijds zei dat hoe hoger opgeleid hoe meer er door gedacht wordt over de situatie en niet de vraag over de getoonde situatie alleen te beantwoorden.

Contextgerelateerd denken. Ik heb al jaren geleden theorie-examen gedaan, en ben toen ook een keertje gezakt, maar herinner mij wel dat ik nadat ik toch maar theorielessen ging volgen het gevoel kreeg dat theorie-examens zijn ontwikkeld voor domme mensen die heel eenvoudig denken. Gelukkig leerde ik op die lessen wel hoe ik de antwoorden zo invul dat ik toch slaag.

Mijn dochter had medeleerlingen in 3 vwo met een 3 (onafgerond gemiddelde begon bij sommigen zelfs met een 2) voor wiskunde die toch over mochten. Die hadden waarschijnlijk dan wel voor alle andere vakken (hoge) voldoende eindcijfers. Tot nu toe zitten ze allemaal samen in het examenjaar.

Thomass schreef op 30-03-2022 om 19:20:

[..]

Grappig, het blijkt dat juist hoe hoger de opleiding hoe vaker men zakt voor het theorie rij-examen.

Volgens mij bedoelt diegene ook dat hoe hoger de opleiding hoe moeilijker het is om die toetsen te halen. Van jaren geleden herinner ik mij ook nog dat in mijn omgeving niemand het theorie-examen voor de auto bij de eerste keer haalde. Misschien hebben we het ook wel onderschat, de stof zat er bij mij wel goed in maar de vraagstellingen kwamen nogal "dom" over.

Sara_ schreef op 23-04-2022 om 14:02:

[..]

Volgens mij bedoelt diegene ook dat hoe hoger de opleiding hoe moeilijker het is om die toetsen te halen. Van jaren geleden herinner ik mij ook nog dat in mijn omgeving niemand het theorie-examen voor de auto bij de eerste keer haalde. Misschien hebben we het ook wel onderschat, de stof zat er bij mij wel goed in maar de vraagstellingen kwamen nogal "dom" over.

Dat praten we elkaar maar aan. De meesten zakken omdat ze het onderschatten. Je moet er echt wel voor leren en ja de vraagstelling is anders dan je gewend bent (vooral het remmen, gas loslaten, niets doen) maar het is niet zo dat je dat snapt omdat je dom gaat denken maar dat je het snapt door de oefening. Het is onzin dat lager opgeleiden het sneller zouden halen ómdat de vraagstelling dom zou zijn. Nee gewoon omdat ze snappen dat ze er veel moeite voor moeten doen. 

En je zat in een omgeving dus van velen die het onderschatten want het ligt altijd rond de 40-50% https://www.theorieexamenoefenen.nl/over-ons/blog/theorie-examen-te-lastig

Ik heb vwo gedaan en bleef in 5 vwo zitten door wiskunde B. Achteraf gezien was wiskunde B sowieso een domme keuze. Het is bijna nergens een eis om binnen te komen, je kunt  letterlijk elk jaar zelf een staatsexamen aanvragen en dus zelf ervoor gaan leren zonder dat wiskunde B je overgang beinvloedt. Sowieso stond ik maar een 6 voor wiskunde B in 3V.

Ik heb voor wiskunde A op mijn eindexamen een 8,1 voor het CE gehaald! (SE 6,5 dus gemiddelde eindcijfer werd net geen 8)

Pas toen ik afgestudeerd was en ging werken meldde ik mij bij de preventiedienst met dat ik vermoed dyscalculie te hebben. Wat later ook zo bleek te zijn. Ik heb totaal geen "number sense", als je niet weet wat dat is kan je het opgoogelen want het is niet in 2 zinnen uit te leggen.

De problemen van jouw dochter klinken veel erger dus ik zou aansturen op een dyscalculie onderzoek en niet zoals ik pas na 10 jaar erachter komen. En wiskunde A is dus zeker haalbaar (ik ken trouwens iemand die ook dyscalculie heeft en op de havo wiskunde B deed en er een voldoende voor heeft gehaald)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.