Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Met zo iemand bedoel ik iemand die op een andere manier anders is. 

Dus zeg, iemand met een zeer laag IQ die wel heel goed is in sport. Of iemand in een rolstoel die heel muzikaal is. En hoe compenseert zo'n talent dan die handicap? Ik zie dat niet. 

Ik zie wel dat iemand met een heel hoog IQ soms vast kan lopen door niet passend onderwijs, maar dan wel de mogelijkheid heeft juist dankzij de intelligentie om via een andere route alsnog daar terecht te komen waar hij/zij wil.  

bieb1963 schreef op 21-04-2021 om 14:58:

[..]

Ja, dat kan, een ADHD'er kan goed in sport zijn of muzikaal. Maar dat kan een HB'er toch ook zijn? Muzikaal zijn of creatief is een aanleg, die iedereen kan hebben, of niet kan hebben. Een 'niet-zo-goed-kunnende-lerende' kan een heel prettig persoon zijn in de omgang, maar dat kan een HB'er ook zijn. Of beiden niet. Maar al die zaken hebben niets te maken met 'het' HB of ADHD zijn te maken. Feit blijft dat een 'niet-zo-goed-kunnende-lerende' of een ADHD'er daadwerkelijke beperkingen heeft. En het kan best zijn dat sommige van die personen met andere 'gaven' dit kunnen compenseren. Maar dát is niet een feit. En het is ook geen feit dat een HB'er niet ook nog andere gaven kan hebben. Bijv. sociaal handig.

Dat is ook afhankelijk van hoe iemand die beperking ervaart.  Freek Vonk heeft het als ADHDer niet echt slecht gedaan. Hij kon met zijn andere talenten compenseren. Dus of ADHD meer beperkend is dan HB ik weet het niet......

Iemand met HB kan net zo goed stuitend steeds weggewapperd worden op grond van zijn/haar intellect terwijl er een realistische vraag is, waar iemand met een lager IQ meer vanzelfsprekend tegemoetgekomen word.

Toevallig ken ik een jongere met HB, de verhalen van die moeder met onderwijs en hulpverlening komen sterk overeen met die van mij met kinderen met een ASS.

Echt geen hype. Gewone mensen met gewone banen en gewone ambities.

Haaknaald schreef op 21-04-2021 om 15:22:

[..]

Dat is ook afhankelijk van hoe iemand die beperking ervaart. Freek Vonk heeft het als ADHDer niet echt slecht gedaan. Hij kon met zijn andere talenten compenseren. Dus of ADHD meer beperkend is dan HB ik weet het niet......

Nou ik wel. Ik heb een HB'er met Adhd en zijn hoge intelligentie is een uitdaging maar zijn adhd echt wel een handicap. Ik heb een heleboel adhd'ers in mijn familie en zij lopen in alle levensfasen tegen flinke problemen aan. 

Van Freek Vonk zie je de buitenkant, niet de worstelingen. 

Haaknaald schreef op 21-04-2021 om 13:41:

[..]

Die handicap bij hoogbegaafdheid zit er voor sommige leerlingen in dat ze echt niet kunnen leren op de manier die de leerkrachten op school als beste zien.

Voor mijn kind is onderzoekend leren de manier om zich dingen eigen te maken. Laat hem een werkstuk maken over welk onderwerp dan ook en er komt een werkstuk uit tot in de diepste details van het onderwerp, overal vandaan gehaald. En als je dan wilt toetsen of hij het weet dan laat je hem een presentatie houden en hij vertelt je alles.

Op de basisschool kreeg hij de kolomsdeling niet onder de knie. Dat moest hij wel kunnen dus kreeg hij iedere week een blad met 15 van die dingen mee die hij thuis moest maken om het in te oefenen. Leren door het te doen Ik moest eerst op cursus bij de juf want ik ben nog uit de tijd van de staartdeling. Iedere week een strijd om die dingen af te krijgen. Zijn vader of ik er naast in die kennen helemaal uitgeschreven te krijgen en niet alleen het antwoord te laten geven.

Inmiddels zit hij in de vierde van vo rekent als de beste maar zo'n deling op papier maken heeft hij zich niet eigen kunnen maken. Die manier van denken krijgt hij zichzelf niet aangeleerd.

Misschien niet echt gehandicapt zoals het woord bedoeld is maar wel enige afstand tot de manier van leren die gangbaar is in het huidige onderwijssysteem.

Maar daar hebben kinderen met een gemiddelde of lage intelligentie toch ook wel eens last van? Soms snap je iets echt niet. Soms snap je het wel bij de ene leraar en niet bij de andere leraar. Ook met een gemiddelde of lage intelligentie kunnen de gangbare methodes van onderwijs om wat voor reden niet werken voor je. 

Een goede leraar probeert het dan op een andere manier aan te leren en soms lukt dat misschien niet omdat de leraar en leerling elkaar niet snappen. Een andere leraar werkt dan soms wel goed. 

Dit is geen probleem dat uniek is voor hb 'ers. Er zijn wel meer kinderen die hier last van hebben. 

De hb' er heeft dan nog het voordeel dat ie vanwege zijn intelligentie zich de stof op een andere manier kan eigen maken (zoals jouw zoon) terwijl iemand die een lage intelligentie heeft het waarschijnlijk nooit echt zal leren.

AnneJ schreef op 21-04-2021 om 15:28:

Iemand met HB kan net zo goed stuitend steeds weggewapperd worden op grond van zijn/haar intellect terwijl er een realistische vraag is, waar iemand met een lager IQ meer vanzelfsprekend tegemoetgekomen word.


Pief schreef op 21-04-2021 om 15:35:

[..]

Nou ik wel. Ik heb een HB'er met Adhd en zijn hoge intelligentie is een uitdaging maar zijn adhd echt wel een handicap. Ik heb een heleboel adhd'ers in mijn familie en zij lopen in alle levensfasen tegen flinke problemen aan.

Van Freek Vonk zie je de buitenkant, niet de worstelingen.

Even jullie posts combineren.

Waar mijn zoon soms weggestuurd werd door de leerkracht met een: zoek dat even zelf uit als reactie op een hele terechte vraag werd zijn dyslectische vriendje met dezelfde vraag wel accuut geholpen. Verkeerd werkboek bij het instructie boek gekregen.

De buitenstaanders,  andere ouders mensen hier op het forum zien dan ook alleen de buitenkant en niet de worsteling van de toen 8 jarige.  Waarom mag iedereen in de klas alles vragen en moet ik alles zelf uitzoeken? Waarom vindt iedereen mij raar?  Waarom..... ? Waarom......?Allemaal vragen waar wij als ouders ook geen antwoord op hadden. 

Haaknaald schreef op 21-04-2021 om 15:22:

[..]

Dat is ook afhankelijk van hoe iemand die beperking ervaart. Freek Vonk heeft het als ADHDer niet echt slecht gedaan. Hij kon met zijn andere talenten compenseren. Dus of ADHD meer beperkend is dan HB ik weet het niet......

Ja, dat kan. Maar dat geldt voor ieder ander. ADHD hóeft niet te betekenen dat je nergens komt, dat zegt niemand. 

Net zoals HB niet hoeft te betekenen dat je het hoogst haalbare zult bereiken. 

Haaknaald schreef op 21-04-2021 om 16:13:

[..]

[..]

Even jullie posts combineren.

Waar mijn zoon soms weggestuurd werd door de leerkracht met een: zoek dat even zelf uit als reactie op een hele terechte vraag werd zijn dyslectische vriendje met dezelfde vraag wel accuut geholpen. Verkeerd werkboek bij het instructie boek gekregen.

De buitenstaanders, andere ouders mensen hier op het forum zien dan ook alleen de buitenkant en niet de worsteling van de toen 8 jarige. Waarom mag iedereen in de klas alles vragen en moet ik alles zelf uitzoeken? Waarom vindt iedereen mij raar? Waarom..... ? Waarom......?Allemaal vragen waar wij als ouders ook geen antwoord op hadden.

Maar dat is toch al meerdere keren aangegeven? Natuurlijk zullen HB'ers ook tegen dingen aanlopen. Dat wordt ook niet ontkend. En de ene HB'er is de andere niet. Maar tegenover de zaken waar ze tegen aanlopen, staat wel hun intelligentie, waardoor ze uiteindelijk meer mogelijkheden hebben. Ik snap wel wat je bedoelt: het wordt niet altijd begrepen, dat ook zij tegen dingen aan kunnen lopen, het moeilijk kan zijn HB'er te zijn enz.

Natuurlijk betekent HB zijn niet dat je het hoogst haalbare zult halen. Dat hangt van nogal wat meer factoren af zeg. Een groot talent voor sport betekent ook niet dat je de top haalt. Maar dat heeft toch helemaal niets te maken met dat het dan dus een handicap is?!

Haaknaald schreef op 21-04-2021 om 16:54:

Net zoals HB niet hoeft te betekenen dat je het hoogst haalbare zult bereiken.

Nee, natuurlijk niet. Sterker nog: niet elke HB'er heeft daar sowieso persé behoefte aan....

Haaknaald: 'Op de basisschool kreeg hij de kolomsdeling niet onder de knie. Dat
moest hij wel kunnen dus kreeg hij iedere week een blad met 15 van die
dingen mee die hij thuis moest maken om het in te oefenen. Leren door
het te doen Ik moest eerst op cursus bij de juf want ik ben nog uit de
tijd van de staartdeling. Iedere week een strijd om die dingen af te
krijgen. 'Met die kolomsdeling had, heeft en zal hebben iedereen problemen. Waarom denk je dat het rekenonderwijs zo achteruit is gegaan? En ouders hun best doen om de gewone staartdeling aan te leren, om die kolomsdeling maar te vermijden. Die is echt voor niemand goed, nooit geweest en zal het ook nooit worden.

Wat ik wel zie is dat het verschil in intelligentie uitmaakt of een kind dan maar op eigen houtje een eigen manier van rekenen zichzelf verwerft (ondanks dat de leerkracht het niet goed vindt) of dat een kind daardoor juist helemaal niet tot rekenen komt.

Eigenlijk is beide een handicap, maar de grootste handicap ligt ergens anders.

Tsjor

'Iedereen die anders is moet normaal behandeld worden.' Ik neem aan dat 'iedereen' normaal behandeld moet worden, door 'iedereen', inclusief het eigen kind is, al dan niet HB. Een mooi begin: leren omgaan met de mensen die jou niet begrijpen.

Tsjor

Wat is er gebeurd?

De ouders gaven in hun verzoek aan dat er tijdens de basisschooltijd niet voldoende rekening werd gehouden met de hoogbegaafdheid van hun kind. De basisschool wilde geen bijzondere aanpassingen doen, zoals speciale begeleiding of aangepaste leerstof. Hierdoor kon hun dochter jarenlang niet deelnemen aan het onderwijs en belandde zij noodgedwongen thuis. Volgens de ouders van het hoogbegaafde kind is het huidige onderwijssysteem beperkend ingericht. Hoogbegaafdheid zou volgens hen als handicap behandeld moeten worden om passend onderwijs mogelijk te maken voor hoogbegaafde kinderen.

Dat het onderwerp sterk leeft in ons land bleek uit de vele steunbetuigingen die de ouders van de hoogbegaafde dochter ontvingen. Meer dan 77 ouders vulden een steunbetuigingsformulier in. Daarnaast werd de livestream van de zitting onder grote belangstelling gevolgd door ruim 170 mensen.

Oordeel van het College

Volgens de WGBH/CZ mogen instellingen die werkzaam zijn op het gebied van onderwijs geen onderscheid maken op grond van handicap of chronische ziekte bij het aanbieden of verlenen van toegang tot goederen en diensten. Dit houdt ook in dat zij doeltreffende aanpassingen moeten verrichten om de toegankelijkheid voor mensen met een handicap te verbeteren. Voordat beoordeeld kon worden of de basisschool in strijd handelde met de WGBH/CZ, moest het College eerst bepalen of hoogbegaafdheid inderdaad aangemerkt kan worden als handicap. Dit deed het College mede in het licht van het VN-verdrag handicap, waar Nederland aan gebonden is.

Dat het onderwijssysteem op onderdelen onvoldoende aansluit bij de onderwijsbehoefte van de dochter, betekent volgens het College niet dat zij vanwege haar hoogbegaafdheid volledig wordt gehinderd in of uitgesloten van deelname aan het onderwijs dat wel wordt aangeboden. ‘Daarom is in dit geval niet gebleken van een ‘handicap’ in de zin van de WGBH/CZ en is het College niet bevoegd om hierover te oordelen’, aldus het College.

Aanbeveling van het College

Ondanks deze uitkomst van het verzoek van de ouders, wil het College een duidelijk signaal afgeven aan het kabinet. Het College doet daarom een aanbeveling aan demissionair minister Slob van Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media. Hoogbegaafde kinderen hebben net als ieder ander kind recht op onderwijs dat past bij hun onderwijsbehoeftes en leerpotentieel. Dit recht moet altijd centraal staan in het onderwijsbeleid. Hiervoor moet de regering de nodige maatregelen treffen die de ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen borgen. Denk bijvoorbeeld aan maatregelen die ervoor zorgen dat leraren meer tijd hebben voor ondersteuning en meer specifieke expertise kunnen vergaren over de leerbehoeftes van deze leerlingengroep. In dat verband vindt het College het ook belangrijk dat er geen extra kosten of andere (financiële) drempels worden opgeworpen voor de ondersteuning van deze kinderen.


Alphalete schreef op 04-07-2021 om 11:29:

[..]

Ik wil de motivatie lezen maar er verschijnt geen tekst…

Bedoel je die links naar de ‘oordelen’? Daar staat bij mij ook niks onder inderdaad. Een simpele Google-actie levert mij niks op. Misschien iemand die beter de weg weet in het juridisch landschap? 

Omnik schreef op 04-07-2021 om 11:42:

[..]

Bedoel je die links naar de ‘oordelen’? Daar staat bij mij ook niks onder inderdaad. Een simpele Google-actie levert mij niks op. Misschien iemand die beter de weg weet in het juridisch landschap?

Ja, klopt. Jammer want dit vind ik interessant.

Volgens mij is de site stuk. Alle oordelen zijn verdwenen... 

OmaVan2 schreef op 04-07-2021 om 19:07:

Volgens mij is de site stuk. Alle oordelen zijn verdwenen...

Ik kan het wel lezen. Terpstra heeft niet aangetoond waarom hoofdbegaafdheid een handicap is. De uitleg van dat college daarover vind ik niet duidelijk. "Uit niets blijkt"

Haaknaald schreef op 21-04-2021 om 08:40:

[..]

Mijn kind heeft geen sociale vaardigheidstraining nodig om te leren omgaan met de wereld. De wereld moet leren omgaan met mijn kind. In ieder geval hem normaal behandelen in de zin van niet uitlachen of anderszins pesten.

Hij voelt zich niet thuis in het huidige schoolsysteem en wat ik al eerder zei passend onderwijs is een one size fitts all en past dus ook niet.

Hoi Haaknaald,

Ik had deze posts allemaal niet meer gezien. En ik zag jou reaktie. Ik vindt het vervelend voor jou kind, en jou, dat hij/zij als raar wordt bestempeld. Dat mag natuurlijk nooit.  Dat doet zeer als ouder. En ik vind dat ook sneu voor jou kind als hij er zo enorm last van heeft.

Ik zag verderop dat je meende dat ik jou kind te kort deed. 'Waarom moet jou kind een training volgen als andere kinderen hem pesten'. En waarom moet hij leren van zich af te slaab. De wereld moet zich aan hem aan passen.

Ik lees daaruit jou pijn. En die voel ik ook, voor 'gepeste' kinderen. Scholen moeten eens op houden met te zeggen dat ze daar wat aan doen, maar daar ook echt wat aan te doen.

Mij ging het er om dat ik niet vndt dat een kind dat hoogbegaafd is gehandicapt is. Ik was ook een hoogbegaafd kind. En ik zou mij beledigd voelen als ze mij gehandicapt hadden genoemd om die reden.

Ik ben  dyslectisch. dat is wel een handicap. Als ze mij daarmee niet hadden geholpen dan had ik nog steeds de d's,b's, s en en z tten door elkaar geschreven. Daar had ik echt hulp bij nodig. Mijn taalvaardigheid heeft hier enorm onder geleden. Dat zal je waarschijnlijk ook zien aan mijn schrijfstijl en de enorme hoeveelheid taalfouten die ik maak.

En omdat ik mij daarvoor schaamde kroop ik weg. Om maar vooral niet opgemerkt te worden in de klas. Daar had ik echt hulp bij nodig.

Doordat ik zo slecht las kreeg ik geen kans om dat in een klas te verbeteren. Ten eerste werd ik uitgelachen. En tegen de tijd dat ik een opdracht gelezen en begreep, was er altijd mij iemand voor die het antwoord al had gegeven. (Waarschijnlijk een kind zoals die van jou)

En dan vraag ik mij af, waarom moet hij dan nog beter worden en nog meer weten. Ik als kind wilde ook wel eens de beurt. Maar die kans kreeg ik nooit. En dat ondanks mij hoogbegaafdheid.

teleurstellende uitspraak. Ik begrijp alleen niet waarom de procesvoerder zou hebben gedacht dat ze niet uit hoeft te leggen waarom hb geen handicap is? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.