Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk stress op de middelbare school


Rekenenisleuktaalook schreef op 05-10-2025 om 09:59:

[..]

Ik vind dat voor stage echt heel goed tegenwoordig. Dat leerlingen naar hun eigen capaciteiten kijken en zelf gaan kijken wat ze nog moeten oefenen, verbeteren etc. In plaats van dat ze alle opdrachten die de opleiding verzint moeten afvinken. Ook als ze de vaardigheid al hebben. Ik heb al best wat onzin opdrachten zitten begeleiden.

Er zullen best leerlingen zijn die dat kunnen, mijn kind kan het, maar er zijn er in het mbo ook genoeg die hun eigen capaciteiten flink overschatten. Jongeren die iets 1 keer gedaan hebben en denken dat ze het volledig beheersen. Zo'n formulier sturen en de leerling laten dobberen is zeker in het mbo niet eerlijk. Je loopt stage om dingen te leren onder begeleiding. 

Aan de andere kant geloof ik ook wel dat je als stagebegeleider in een bedrijf onzin opdrachten die vanuit school opgedragen zijn hebt moeten begeleiden. 

Bakblik schreef op 05-10-2025 om 10:06:

[..]

Er zullen best leerlingen zijn die dat kunnen, mijn kind kan het maar er zijn er in het mbo ook genoeg die hun eigen capaciteiten flink overschatten. Jongeren die iets 1 keer gedaan hebben en denken dat ze het volledig beheersen. Zo'n formulier sturen en de leerling laten dobberen is zeker in het mbo niet eerlijk. Je loopt stage om dingen te leren over begeleiding.

Aan de andere kant geloof ik ook wel dat je als stagebegeleider in een bedrijf onzin opdrachten die vanuit school opgedragen zijn hebt moeten begeleiden.

Daar moet natuurlijk wel begeleiding op zitten, dat denk ik ook. In beginsel vind ik het mooi om de leerlingen hun doelen te laten kiezen zodat ze steeds beter kritisch naar hun eigen vaardigheden gaan kijken. En soms overschatten ze zichzelf en gaan flink onderuit, is ook een wijze les. Daar moet je als stagebedrijf ook ruimte en gelegenheid voor bieden. Stage is vooral ook meedraaien in het echte werkveld. Alle dingen die je doet, doen ertoe. Soms zelfs veel meer dan die stomme opdrachten waarover je dan weer een reflectieverslag moet schrijven. 

Bakblik schreef op 05-10-2025 om 10:06:

[..]

Er zullen best leerlingen zijn die dat kunnen, mijn kind kan het, maar er zijn er in het mbo ook genoeg die hun eigen capaciteiten flink overschatten. Jongeren die iets 1 keer gedaan hebben en denken dat ze het volledig beheersen. Zo'n formulier sturen en de leerling laten dobberen is zeker in het mbo niet eerlijk. Je loopt stage om dingen te leren onder begeleiding.

Aan de andere kant geloof ik ook wel dat je als stagebegeleider in een bedrijf onzin opdrachten die vanuit school opgedragen zijn hebt moeten begeleiden.

Maar is dat niet de clue? Dat die leerlingen begeleid moeten worden in het bedenken van wat ze nog te leren hebben? Dan lijkt het me juist heel waardevol. Want als je zelf weet waarom je iets moet leren, is dat vaak een stuk makkelijker dan 'omdat de docent dat zegt'.

Peaches schreef op 05-10-2025 om 12:13:

[..]

Maar is dat niet de clue? Dat die leerlingen begeleid moeten worden in het bedenken van wat ze nog te leren hebben? Dan lijkt het me juist heel waardevol. Want als je zelf weet waarom je iets moet leren, is dat vaak een stuk makkelijker dan 'omdat de docent dat zegt'.

Dat is een beetje wat ik mis.  Er wordt een in te vullen formulier in de mail gekwakt en ze mogen het uitzoeken.

Mijn zoon ziet wel dat 1 keer een stopcontact aansluiten nog niet maakt dat je dat stukje van het vak beheerst. Andere jongeren zien dat misschien wel zo. 

Decembermamma schreef op 05-10-2025 om 10:05:

[..]

Klopt je verdient het niet, maar als het duidelijk is dat je tijdens je stage beroerd hebt gefunctioneerd en dat een 4 waard was dan zullen ze je echt niet hoger dan een 6,9 voor je presentatie geven ook al is die een 9 waard.


Bij ons werkt het anders. Jij had het bijvoorbeeld ook over een scriptie, die is er bij ons niet. 

Maar ik heb niet zo’n zin om het hele proces tot in detail te gaan beschrijven. Ten eerste raakt het ver offtopic, ten tweede heb ik al eerder gezegd dat dat mijn werk en dus ook mij te herkenbaar maakt. 
Wie wil geloven wat ik schrijft die doet dat, en wie denkt dat het onzin is, nou ja, soit. Ik heb geen zin er een strijd van te maken. 

Ik heb zowel een universitaire studie als niet zo lang geleden een hbo docentenopleiding afgerond en het 'zoek zelf maar uit wat je wil leren' komt me bij beide erg bekend voor. Het verschilde per vak/docent, maar ook bij essentiële theorievakken sloeg de willekeur toe. Dan had de docent bedacht dat 'de traditionele lesstof' iets was wat we zelf wel konden leren en dat ze nieuwsgierig was naar wat we zelf zouden willen leren, en dan werden er ideeën verzameld via een padlet, waarna er in groepjes gewerkt aan de zelfverzonnen onderwerpen om die te presenteren. Wel leuk, maar vooral ego-projectjes en niet allemaal even relevant voor het vak. Eenmaal voor de klas moet je je alsnog de 'traditionele kennis' eigen maken voordat je les kunt geven aan je eigen leerlingen. 
Het afstudeerjaar idem dito. Er zijn mensen die met hun afstudeerstage en onderzoek totaal niet zijn voorbereid op de taak waar ze voor opgeleid/bevoegd zijn - inclusief mezelf, maar een diploma is wel gehaald. 

Bruggers moeten hun draai op de middelbare school vinden en dat geldt ook voor het maken van huiswerk. Ik zie dat ze in de middag niets doet? Lijkt mij dat als je om 14:45 thuis bent, je tegen 15:30 uur wel aan het huiswerk kan beginnen. Dan heeft ze minstens twee uur de tijd, hetgeen normaal is op de middelbare school. Ze heeft vooral inzicht in planning nodig. Op de middelbare scholen waar mijn kinderen op zaten, werd hier veel aandacht aan besteed. Zou het sporten zeker niet stoppen. Dat heeft ze nu echt nodig. 

Het niveau prima aankunnen (waar blijkt dat uit?) is nog wat anders dan of deze manier van onderwijs bij haar past. Is er niet een wat meer praktisch gerichte VMBO te vinden waar ze ook haar VMBO diploma kan halen maar wat minder eindeloos achter boeken hoeft te zitten? Doet ze trouwens TL of kader? 
Zou een meer beroepsgerichte opleiding wat zijn?

AnnaPollewop schreef op 06-10-2025 om 22:53:

Het niveau prima aankunnen (waar blijkt dat uit?) is nog wat anders dan of deze manier van onderwijs bij haar past. Is er niet een wat meer praktisch gerichte VMBO te vinden waar ze ook haar VMBO diploma kan halen maar wat minder eindeloos achter boeken hoeft te zitten? Doet ze trouwens TL of kader?
Zou een meer beroepsgerichte opleiding wat zijn?

TO komt niet meer terug en beantwoord ook geen vragen.

Er staat al minimaal 4x de vraag of dit hetzelfde kind is als uit een ander draadje met een trage verwerkingssnelheid. Want dat maakt wel uit in de adviezen die gegeven worden denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.