Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.
Bakblik
05-10-2025 om 10:06
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-10-2025 om 09:59:
[..]
Ik vind dat voor stage echt heel goed tegenwoordig. Dat leerlingen naar hun eigen capaciteiten kijken en zelf gaan kijken wat ze nog moeten oefenen, verbeteren etc. In plaats van dat ze alle opdrachten die de opleiding verzint moeten afvinken. Ook als ze de vaardigheid al hebben. Ik heb al best wat onzin opdrachten zitten begeleiden.
Er zullen best leerlingen zijn die dat kunnen, mijn kind kan het, maar er zijn er in het mbo ook genoeg die hun eigen capaciteiten flink overschatten. Jongeren die iets 1 keer gedaan hebben en denken dat ze het volledig beheersen. Zo'n formulier sturen en de leerling laten dobberen is zeker in het mbo niet eerlijk. Je loopt stage om dingen te leren onder begeleiding.
Aan de andere kant geloof ik ook wel dat je als stagebegeleider in een bedrijf onzin opdrachten die vanuit school opgedragen zijn hebt moeten begeleiden.
Rekenenisleuktaalook
05-10-2025 om 10:12
Bakblik schreef op 05-10-2025 om 10:06:
[..]
Er zullen best leerlingen zijn die dat kunnen, mijn kind kan het maar er zijn er in het mbo ook genoeg die hun eigen capaciteiten flink overschatten. Jongeren die iets 1 keer gedaan hebben en denken dat ze het volledig beheersen. Zo'n formulier sturen en de leerling laten dobberen is zeker in het mbo niet eerlijk. Je loopt stage om dingen te leren over begeleiding.
Aan de andere kant geloof ik ook wel dat je als stagebegeleider in een bedrijf onzin opdrachten die vanuit school opgedragen zijn hebt moeten begeleiden.
Daar moet natuurlijk wel begeleiding op zitten, dat denk ik ook. In beginsel vind ik het mooi om de leerlingen hun doelen te laten kiezen zodat ze steeds beter kritisch naar hun eigen vaardigheden gaan kijken. En soms overschatten ze zichzelf en gaan flink onderuit, is ook een wijze les. Daar moet je als stagebedrijf ook ruimte en gelegenheid voor bieden. Stage is vooral ook meedraaien in het echte werkveld. Alle dingen die je doet, doen ertoe. Soms zelfs veel meer dan die stomme opdrachten waarover je dan weer een reflectieverslag moet schrijven.
Peaches
05-10-2025 om 12:13
Bakblik schreef op 05-10-2025 om 10:06:
[..]
Er zullen best leerlingen zijn die dat kunnen, mijn kind kan het, maar er zijn er in het mbo ook genoeg die hun eigen capaciteiten flink overschatten. Jongeren die iets 1 keer gedaan hebben en denken dat ze het volledig beheersen. Zo'n formulier sturen en de leerling laten dobberen is zeker in het mbo niet eerlijk. Je loopt stage om dingen te leren onder begeleiding.
Maar is dat niet de clue? Dat die leerlingen begeleid moeten worden in het bedenken van wat ze nog te leren hebben? Dan lijkt het me juist heel waardevol. Want als je zelf weet waarom je iets moet leren, is dat vaak een stuk makkelijker dan 'omdat de docent dat zegt'.
Bakblik
05-10-2025 om 12:50
Peaches schreef op 05-10-2025 om 12:13:
[..]
Maar is dat niet de clue? Dat die leerlingen begeleid moeten worden in het bedenken van wat ze nog te leren hebben? Dan lijkt het me juist heel waardevol. Want als je zelf weet waarom je iets moet leren, is dat vaak een stuk makkelijker dan 'omdat de docent dat zegt'.
Dat is een beetje wat ik mis. Er wordt een in te vullen formulier in de mail gekwakt en ze mogen het uitzoeken.
Mijn zoon ziet wel dat 1 keer een stopcontact aansluiten nog niet maakt dat je dat stukje van het vak beheerst. Andere jongeren zien dat misschien wel zo.
Ginevra
05-10-2025 om 19:49
Decembermamma schreef op 05-10-2025 om 10:05:
[..]
Klopt je verdient het niet, maar als het duidelijk is dat je tijdens je stage beroerd hebt gefunctioneerd en dat een 4 waard was dan zullen ze je echt niet hoger dan een 6,9 voor je presentatie geven ook al is die een 9 waard.
Bij ons werkt het anders. Jij had het bijvoorbeeld ook over een scriptie, die is er bij ons niet.
Maar ik heb niet zo’n zin om het hele proces tot in detail te gaan beschrijven. Ten eerste raakt het ver offtopic, ten tweede heb ik al eerder gezegd dat dat mijn werk en dus ook mij te herkenbaar maakt.
Wie wil geloven wat ik schrijft die doet dat, en wie denkt dat het onzin is, nou ja, soit. Ik heb geen zin er een strijd van te maken.
troelahoep
05-10-2025 om 23:23
Ik heb zowel een universitaire studie als niet zo lang geleden een hbo docentenopleiding afgerond en het 'zoek zelf maar uit wat je wil leren' komt me bij beide erg bekend voor. Het verschilde per vak/docent, maar ook bij essentiële theorievakken sloeg de willekeur toe. Dan had de docent bedacht dat 'de traditionele lesstof' iets was wat we zelf wel konden leren en dat ze nieuwsgierig was naar wat we zelf zouden willen leren, en dan werden er ideeën verzameld via een padlet, waarna er in groepjes gewerkt aan de zelfverzonnen onderwerpen om die te presenteren. Wel leuk, maar vooral ego-projectjes en niet allemaal even relevant voor het vak. Eenmaal voor de klas moet je je alsnog de 'traditionele kennis' eigen maken voordat je les kunt geven aan je eigen leerlingen.
Het afstudeerjaar idem dito. Er zijn mensen die met hun afstudeerstage en onderzoek totaal niet zijn voorbereid op de taak waar ze voor opgeleid/bevoegd zijn - inclusief mezelf, maar een diploma is wel gehaald.
Soccer-Mom
06-10-2025 om 19:29
Bruggers moeten hun draai op de middelbare school vinden en dat geldt ook voor het maken van huiswerk. Ik zie dat ze in de middag niets doet? Lijkt mij dat als je om 14:45 thuis bent, je tegen 15:30 uur wel aan het huiswerk kan beginnen. Dan heeft ze minstens twee uur de tijd, hetgeen normaal is op de middelbare school. Ze heeft vooral inzicht in planning nodig. Op de middelbare scholen waar mijn kinderen op zaten, werd hier veel aandacht aan besteed. Zou het sporten zeker niet stoppen. Dat heeft ze nu echt nodig.
AnnaPollewop
06-10-2025 om 22:53
Het niveau prima aankunnen (waar blijkt dat uit?) is nog wat anders dan of deze manier van onderwijs bij haar past. Is er niet een wat meer praktisch gerichte VMBO te vinden waar ze ook haar VMBO diploma kan halen maar wat minder eindeloos achter boeken hoeft te zitten? Doet ze trouwens TL of kader?
Zou een meer beroepsgerichte opleiding wat zijn?
Ysenda
07-10-2025 om 08:31
AnnaPollewop schreef op 06-10-2025 om 22:53:
Het niveau prima aankunnen (waar blijkt dat uit?) is nog wat anders dan of deze manier van onderwijs bij haar past. Is er niet een wat meer praktisch gerichte VMBO te vinden waar ze ook haar VMBO diploma kan halen maar wat minder eindeloos achter boeken hoeft te zitten? Doet ze trouwens TL of kader?
Zou een meer beroepsgerichte opleiding wat zijn?
TO komt niet meer terug en beantwoord ook geen vragen.
Er staat al minimaal 4x de vraag of dit hetzelfde kind is als uit een ander draadje met een trage verwerkingssnelheid. Want dat maakt wel uit in de adviezen die gegeven worden denk ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.