Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Je kind op het speciaal onderwijs

Hopelijk kunnen we hier verder schrijven. En nieuwe mensen, wees welkom!


Fijn dat er hier ook een topic is! Ik las altijd mee op Viva en vermoed dat ik hier nu ook mee zal schrijven nu wij dichter bij het traject/ diagnose zelf komen. Toch wel een opluchting dat er een plek blijft om ervaringen uit te wisselen en elkaar een hart onder de riem te steken als dat nodig is. 

Lauraroar

Lauraroar

08-07-2021 om 21:52 Topicstarter

Ja, ik heb veel aan het vorige topic gehad en zou het fijn vinden hier weer verder te schrijven. Nog afgezien van het feit dat ik het een fantastisch initiatief vind dat het VF een doorstart kan maken 

Bedankt voor het openen Laura. Ik moet nog even wennen en rondkijken hoe het hier werkt maar dat komt vast goed. Fijn om een nieuwe plek te hebben 

Ik meld me ook keurig

de maaike smileys yes

Lauraroar

Lauraroar

08-07-2021 om 22:56 Topicstarter

Haha ja, die smileys voelen ook een beetje als thuiskomen. 

Ik kende dit draadje niet, ben wel een oud-VF'erz maar van heel lang geleden. 

Mijn zoon heeft ASS en zit nu in groep 8 op regulier onderwijs. Door hele goede begeleiding en een hele fijne leraar heeft hij het kunnen volmaken. Regulier VO was geen optie, dat zou veel te onrustig zijn en teveel van hem eisen. Hij gaat na de zomer naar havo/vwo op een VSO voor kinderen met internaliserende problematiek. We zijn heel benieuwd hoe het zal gaan. 


Ik lees hier graag mee.

Ik meld me hier weer. Fijn dat we hier verder kunnen praten. 

Toevallig iemand ervaringen met Kromme Rijn College? VSO (Internaliserend)?

Ik meld me ook hier. Soumis hier, alleen met een nieuwe naam. Ik had al een inlog op ouders.nl, dus kon qua email geen nieuwe naam aanmaken. Ga hier dus maar verder als Amber 

Mayla schreef op 09-07-2021 om 14:46:

Toevallig iemand ervaringen met Kromme Rijn College? VSO (Internaliserend)?

Ik geen ervaring, maar er zijn wel een aantal hier die kinderen hebben op het voortgezet onderwijs.

Wat fijn dat we hier verder kunnen!

Even een vraag voor de ouders die dit proces al zijn doorgeweest; wat heeft jullie uiteindelijk doen 'besluiten' voor speciaal onderwijs, als het een twijfelgeval was? Hier een kindje met grote problemen qua sensorische integratie, waardoor ook op het KDV problemen ontstaan. Kind is soms moeilijk om te handelen, heel druk, vocaal aanwezig, en kan onverwacht reageren. Lopen al bij een fysio etc en hele traject in.

Man denkt echter dat kind wel regulier onderwijs kan proberen. We zijn ook op kennismaking geweest daar, en de directeur ziet ook niet direct waarom het niet zou kunnen en heeft zoiets van probeer maar. Maar ik vind het heel moeilijk. De klas heeft 31 kinderen en er is een grote mate van vrijheid (veel vrij spel, zelf activiteitengroepje kiezen, etc). Dit is nou precies wat kind heel lastig vind, om nog maar niet te spreken over de prikkels die 31 kleuters met zich meebrengen.  


Logistiek zou het natuurlijk geweldig zijn als kind naar de school hier in het dorp kon, maar ik wil niet dat het na een paar weken al misgaat of kind een nare ervaring heeft. Ik vind het ontzettend moeilijk en het is lastig omdat we niet op 1 lijn zitten. Als iemand advies heeft, of evt ook of het 'makkelijk' is om te wisselen naar een andere school als dit niet goed blijkt te gaan, hoor ik het graag. Kind gaat in december beginnen, dus er is nog wat tijd  

Lauraroar

Lauraroar

10-07-2021 om 07:34 Topicstarter

Zo leuk jullie hier weer allemaal te zien!


Snoopy: onze zoon zit op het SBO (speciaal basisonderwijs, is weer iets anders dan speciaal onderwijs), wat betekent dat hij wel het reguliere programma heeft, maar dan in een kleinere klas (12 leerlingen) en met meer persoonlijke aandacht. Uiteindelijk hebben we hiervoor gekozen omdat we na gesprekken begrepen dat het best een deuk voor het zelfvertrouwen van een kind kan zijn om op jonge leeftijd vast te lopen in het regulier. Daarnaast was er ook plek op het juiste moment en anders bestond het risico dat we hem een tijd thuis zouden hebben omdat regulier niet zou gaan en de SBO vol zat. Ik ben erg blij dat we het hebben gedaan, het is een school die goed bij hem past. Ik denk dat het regulier hem totaal zal overprikkelen. 

Lauraroar

Lauraroar

10-07-2021 om 07:39 Topicstarter

Totaal offtopic, maar ik ben helemaal op. Heb echt hele drukke werkweek gehad en daarnaast twee verkouden kinderen die zichzelf de hele nacht wakker hoesten (en dan ook gaan roepen, en ze zijn zo zielig dat ik niet kan zeggen dat ze het zelf maar moeten uitzoeken). Kan niemand iets aan doen, maar vermoeiend is het wel...  (man en ik wisselen elkaar af, maar vannacht zijn we er samen opgeteld 17 keer uit geweest)

Lastig Snoopy. Denk je dat ze passend onderwijs kunnen bieden? Is er een goed zorgteam aanwezig? Ik vind 31 kinderen en weinig structuur best heftig. Ik denk dat zoon het nog vrij goed kan handelen op school door alle structuur die er op school is. De grootte van de klas daarentegen moeten we echt nog afwachten. Ik kan het niet goed beoordelen voor jullie, maar onze zoon zou er in verzuipen. Juist die vrije dingen.


Onze begeleider is afgelopen week geweest. Zij heeft geobserveerd in de klas en gaf aan dat de tijd moet uitwijzen of regulier onderwijs haalbaar is met name ivm de grootte van de klas. We gaan aankomende weken de sensory profile invullen en een aantal gesprekken voor vragenlijsten mbt hechting. Dat vind ik zelf wel heftig. Na de vakantie willen ze intelligentie onderzoek gaan doen bij hem. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.