Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

14-12-2020 om 18:05

klassen (documentaire)

Jullie ook zo pissig? Fijn, zulke juffen. Sta je al 1-0 achter, geloven zij er ook niet in dat het je gaat lukken..
Of ligt het niet aan de juffen?


Taaldocent

Taaldocent

28-12-2020 om 22:24

Aflevering 5

Wat vreselijk. Slimme jongen krijgt vmboT advies omdat zijn moeder thuis geen NL met hem spreekt 🙄. Om moedeloos van te worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2020 om 22:40

Davina

Hoe erg het ook is, getuigt het van "volwassen" inzicht dat dit op deze leeftijd al als zodanig geconstateerd wordt. Het speelt soms namelijk helaas inderdaad. Als kinderen elkaar dit vertellen en her bij hun ouders komt, zouden de ouders het ook op de agenda kunnen laten zetten bij de MR. Er lijkt een patroon te zijn in de adviezen. Waarom?

Ja spannend

Ik zie ook niets aan 'coronamaatregelen'?

En inderdaad. Die moeder lijkt me best slim. Iemand had haar in een veel eerder stadium moeten uitleggen dat je kind voorlezen, samen lezen, in het Turks, ook heel erg goed is voor je Nederlands. Moeder: 'In Turks ben ik heel goed. Ik haalde altijd goede cijfers'

Maar nee, het voorbeeld is dat als een Nederlands kind op school komt komt het al met 4.000 Nederlandse woorden en Yunuscan komt met 2.000 woorden.

Maar goed, zelfde gedoe weer: 'ja, daarom zeggen we altijd meteen met je kind Nederlands praten, liedjes zingen, boekjes lezen'.

Moedeloos ja. Leren ze nog iets op de PABO? Of is het het 'hollandvirus' dat echte kennis verdringt?

Had deze jongen op school betere boeken kunnen krijgen? In plaats van die slappe AVI boekjes?

Ja die taal!!

Verschrikkelijk dat een docent dat met droge ogen durft te beweren!!

Taaldocent

Taaldocent

29-12-2020 om 00:03

Pabo

Niet alleen pabo's beweren dat soms nog. Ook consultatiebureaus, kdv's, hulpverleners en andere professionals kunnen er wat van: u moet wel NL praten met uw kind hoor, ook als u dat helemaal niet kunt. Dat is goed voor de intergratie.
Nooit gehoord van een semantisch netwerk. Als je de concepten in je hoofd hebt, in welke taal dan ook, maak je een makkelijker transfer naar de tweede taal.
De moeder haalde hoge cijfers op school in Turkije. Ze zou moeten zijn gestimuleerd haar zoon verder te helpen. Maar nee, in NL ben je een soort analfabeet als je de taal toevallig (nog) niet spreekt. Dat een professional dat nog durft te beweren in 2020, echt om te huilen

Taaldocent

Is dat voor iedere taal, dat semantische netwerk?

Ik weet van mijn studenten dat zij in hun eigen taal bepaalde woorden niet hebben waardoor voor hun de vertaling ook lastig is.

Vooral bij Papiaments en Servisch hoorde ik dat terug.

En volgens mij speelt een hoge opleiding ook mee, als ouders hoog opgeleid zijn, is het ineens geen probleem dat zij de taal minder goed beheersen,dan ben je 2 of 3 talig aan het opvoeden, heel hip...

De context denk ik Marsy

Eskimo's hebben meer woorden voor 'sneeuw'.

Zo zullen ze in Papiamento en Servisch weer andere woorden hebben. Hoewel ik ook begrijp dat Papiamento een verbindingstaal is en minder ontwikkeld en met een lager aantal woorden dan het Servisch dat al een veel oudere slavische taal is.

Leuk is ook dat je tegenwoordig steeds meer dubbeltalige boekjes hebt. Dan is een boek er in 1 boek en in het Nederlands en in het Servisch.

Ook kun je boeken, bijvoorbeeld van Annie M.G. Schmidt en Nijntje, in het Nederlands maar ook in een heleboel andere talen tegelijk aanschaffen, zelf kopen of via de bieb bestellen.

Want het kan ook heel goed dat je moeder en zoon samen aan het jeugdjournaal zet waarbij zoon de 'taaldeskundige' is en moeder ondertussen ook wat leert van het Nederlands.

De meeste ouders willen hun kinderen graag verder helpen. Met een goed advies kunnen ze dat ook. Zeker als ze dat zelf ook aangeven zoals deze moeder.

Er zijn natuurlijk ook mensen die niet gewend zijn dat je als ouder met je kinderen 'speelt' en al doende 'leest' en daardoor 'leert'.

Ik vroeg in een ver buitenland wel eens andere moeders of ze hun kind wilden brengen om met mijn kind te spelen. Nou, grote verbazing!

Ze wilden wel komen als ik iets lekkers kookte, want je komt bij elkaar om te eten.

En leren was voor school en voor de kerk/moskee. Dan vroeg ik of ze wel boekjes hadden? En dan haalden ze een doos boven van een kast met speelgoed en boekjes. Even kijken en dan snel weer opbergen.

Dat is iets lastiger daar heb ik nog niet echt iets op gevonden.
Het blijft een moeilijk onderwerp. Ik heug me ook een discussie met een hoger opgeleidde ouder met een migratieachtergrond bij de creche van de universiteit. Die vertelde dat hij alleen nog maar Nederlands sprak met zijn kind, dan 2 jaar, want dan scoorde hij beter op school.

Nou prima hoor Nederlands lezen, zingen en doen. Maar tegelijk juist ook je eigen taal aan je kind geven want daar was hij veel bedrevener in en had hij ook zijn opleiding in gedaan.

Maar het spreekt allemaal niet vanzelf. Er zijn nog veel vooroordelen en net even te eenvoudige adviezen.

Taaldocent

Taaldocent

29-12-2020 om 01:03

opleidingsniveau en status

Zowel het opleidingsniveau van de ouders als de status van de thuistaal hier in NL speelt een rol. Een kind dat thuis Chinees en Engels spreekt wordt op school echt anders benaderd dan een kind dat thuis "alleen maar" Turks of Papiaments spreekt. Helaas wordt er te weinig gebruik gemaakt van de eerste taal.

Kinderen worden op school niet voldoende gestimuleerd meer te lezen dan die stomme Aviboekjes. Ook Nederlandstalige kinderen komen hierbij op school tekort als hun ouders het thuis niet stimuleren.

Verhaal-/tekstbegrip, interactie, woordenschat en kennisopbouw zijn niet perse aan een taal gebonden. De taalontwikkeling en het semantisch netwerk werken als een soort ijsberg waarvan de afzonderlijke talen alleen boven water zichtbaar zijn.
In iedere taal zijn natuurlijk ook woorden die in een andere taal niet voorkomen. Denk alleen maar aan de veelheid aan uitdrukkingen in het Nederlands (What do I have now hanging on my bicycle.....

Kinderopvang

Ik merk dat het veel uitmaakt of kinderen al naar de kinderopvang zijn geweest. De geprogrammeerde voorscholen met educatiepakketten maken niet zoveel verschil. Maar al spelend Nederlands horen en gebruiken maakt wel veel verschil.
Het is echt een nadeel als je het onderwijs bij de ouders neerlegt. Dan hoef je verder niet meer na te denken over wat je zelf kunt verbeteren en kun je blijven wijzen naar de ouders die het niet goed doen.
Mijn moeder heeft nooit verhaaltjes voorgelezen, kon ook niet met 5 kleine kinderen. In mijn herinnering heeft mijn vader mij 1 keer een verhaaltje verteld. Pas jaren later begreep ik dat het het verhaal van David en Goliath was. Dat is wel mooi met taal: je kunt aan kinderen verhalen vertellen, die ze pas veel later begrijpen. Het hoeft niet allemaal toegepast te zijn op het begripsniveau van kinderen van dat moment.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2020 om 17:03

Moeilijk

Ik ben vrijwilliger bij een "taalcafé" en ik merk daar ook echt wel dat ik maar een amateur ben en geen docent. Ieder van ons doet wat hij kan. Maar ik verbaas me daar ook weleens over de verschillen tussen intelligente en minder intelligente of ~ geschoolde ( dat is niet hetzelfde!) mensen.

De een is soms beter in grammatica dan ik, maar vind spreken gewoon eng en moet daaroverheen komen. De ander moet je ondanks een hoger IQ toch veel aanreiken. Net als soms bij een lager IQ Doe dit, kijk dat... Na twee jaar in de stad gewoond te hebben... Kanaal? Welk kanaal? Dus dan vul ik een uur met uitleg over onze wateren. Dat vind ik leuk, maar ik kijk er soms toch van op hoe leergierig de een is en de ander een beetje gemakkelijk is en pas in actie komt omdat het moet. Voor een baan bijvoorbeeld. En dat komt dus bij elk intelligentieniveau voor.

Voor zover mijn kennis gaat, zijn verhalen in boekvorm bij sommige culturen een ver van hun bedshow en echt met baby's en kleine peuters praten ook niet gewoon. Dus als ik die twee combineer, kom ik er op uit dat ook binnen de "moerstaal" soms eigenlijk té laat serieus met taal omgegaan wordt. Of het nu om gesproken taal of geschreven taal is. Ja en dan? Dan zou het dus kúnnen zijn, mijn redenatie al schrijvende voort, dat een kind niet genoeg tijd heeft gehad om in de eigen taal zinnen te maken en dan toch al met Nederlands moet leren omgaan. Zou, ik denk al schrijvende voort dus, het ook zo kunnen zijn dat ruim voor de basisschool getest moet worden wat de kennis van de eigen taal is? Wat begrijpt een kind? En daar op inhaken. Júist in eigen taal misschien.

Mijn zunige kant zegt dat het misschien best ver gaat voor wat je mag verwachten van het land waar een immigrant ( eerste generatie dus) zich vestigt, maar ja, zo is het maar net. Niet elke immigrant kon zich voorbereiden tenslotte en zit soms/vaak met een gigantisch verschil in elk opzicht tussen "vroeger" en "nu moet het zo". Hoe beter iemand alles begrijpt en verwoordt hoe beter dat voor iedereen is. Dus wat voor een peuter geldt, zou je ook op een volwassene kunnen loslaten als dat zou helpen.

Tango

Tango

29-12-2020 om 17:24

Advies

En dan dat meisje, Esma volgens mij, dat VMBO basis/kader met LWOO als advies krijgt. En eerst een hele ingewikkelde uitleg over een onderzoek naar sociaal emotionele problemen, waar ze volgens mij niets van begreep.
Het advies valt dan nog mee, maar waar vind je een school die dat biedt? 2 vakken op kader niveau, de rest basis en dan ook nog LWOO.

Eigen taal

Dat zijn wel heel veel talen.

Tsjor

Zunig Kaaskopje

Het kost geen cent teveel als men bij de diverse gezondheidszorginstellingen voor het jonge kind een wetenschappelijk advies zou geven in plaats van een politiek correct advies.

Kijk, mijn kinderen zijn nu in de twintig en het was huilen met de pet op.
Gelukkig had ik daar zelf wat mee en heb ik dat grotendeels met een korrel zout genomen want anders ben je toch mooi klaar ermee?

Mijn zoon had gehoorproblemen, pusoortjes gehad, koppig kind, ja later bleek autisme. Dus naar de Audiologische dienst. Ja, ze gaven wel eens het advies om een taal te laten vallen.

Al die dingen op de basisschool met name meegemaakt. Notabene een 'zwarte' school maar nul respect voor de overige talen bij de directie dan.

En dat is, gezien deze tv-serie nog steeds zo?

Het enige wat je doet Kaaskopje is zelf wel snappen hoe het werkt en daar je deelnemers waar nodig op wijzen. Vragen stellen: lees je wel eens met je kind? In welke taal?

Of als mensen zelf met voorbeelden komen van voorspoedig taalgedrag dat je dat waardeert en dat door anderen laat waarderen in de groep.
Het aanleren van taal is een goed onderwerp voor Nederlands oefenen. Mensen hebben vaak zelf ook goede tips. Of spreken diverse talen.
Want buiten Nederland, waar we denken dat 1 taal de norm is, zijn de mensen over het algemeen meertalig.

Politiek correct

Wij hadden vroeger in de bieb een plankje buitenlandstalige boekjes voor kinderen. Daar mochten we graag in 'grasduinen'.

Dus een tijdje geleden ging ik ook maar weer eens in 'mijn' bieb kijken of dat plankje er ook was.

Helaas. De plank voor andere talen, ik ben even kwijt hoe die heette maar iets vergelijkbaars bleek alleen nog boekjes te hebben voor middelbare scholieren voor op de lijst.

Jammer. Gemiste kans. Politiek gedreven ben ik bang want wel hele tentoonstellingen met Nederlandse peuterboekjes, badboekjes e.d.

Tango

Tango

29-12-2020 om 19:39

Annej

Ik zie ook niets aan 'coronamaatregelen'? Schrijf jij.
Dat komt dus in de volgende uitzending zag ik in de preview van de volgende aflevering. Deze aflevering speelde denk ik in januari/februari, toen waren de maatregelen er nog net niet.

Lavendel

Lavendel

29-12-2020 om 19:39

Tango

Dat meisje zal naar een dakpanklad vmbo basis-kader, met LWOO zijn gegaan. Dat komt veel voor.

Lavendel

Lavendel

29-12-2020 om 19:39

Klasss

Dus

Artikelen over taalverwerving

Goed leesbare, maar wel vaak lange, artikelen over taalverwerving zijn te lezen op de NEMO kennislink. Even googelen en dan ben je helemaal bij.

Nou ja, er zijn vast actuelere of nog spitsere artikelen maar wat hier staat is overzichtelijk en leesbaar. En vindbaar.

Ja Tango

Dat moet haast wel. Ik ga dan ook zeker verder kijken. Ik vind de leerkrachten vooral erg dapper om zich zo bloot te geven.
Want kritiek is er altijd. En te weinig waardering.
En dat heb ik ook echt wel. Waardering. Maar de dingen die niet goed gaan mag je wel benoemen lijkt mij.

MoederVan3

MoederVan3

29-12-2020 om 20:01

Dakpanklas LWOO

Nou, nee. De meeste scholen hebben geen dakpanklassen LWOO.
Er wordt gewoon op basisniveau les gegeven, met verrijking voor de kinderen die meer aankunnen.

Tango

Tango

29-12-2020 om 22:11

Dakpan LWOO

Misschien heb je dat in Amsterdam hoor, geen idee. Hier in de buurt in ieder geval niet. Er zijn hier niet eens scholen die kader met LWOO bieden, enkel basis.

Tango

Tango

29-12-2020 om 22:21

Blanke school

Ik zat ook maar te wachten tot er in de groep 8 van de blanke school een kind een VMBO advies zou krijgen, maar dat gebeurde dus niet. HAVO/VWO was al laag. Ik vraag me dan af waar de blanke kinderen met een lager advies op school zitten. Niet op deze, want daar zouden ze weggepest worden.
Vond die meester ook erg fout, dat hij tegen het meisje met HAVO-advies zei dat de ene Einstein is en de ander lekkere taarten bakt. Alsof je het met HAVO niet verder schopt dan bakker...En als ze dat wil worden, prima natuurlijk. Maar vond het geen passende opmerking.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2020 om 23:11

AnneJ

Ik vind de leerkrachten vooral erg dapper om zich zo bloot te geven.
Want kritiek is er altijd. En te weinig waardering.===

Nou precies. Dat zit me dwars aan de kritiek hierover. Ik weet niet beter dan dat de meeste onderwijzers hun werk met veel liefde voor het vak en hun kinderen doen en dat de beste stuurlui nog steeds aan wal staan.

Het zal vast waar zijn dat het systeem rammelt, maar het helpt niet als dat volledig bij de leerkrachten wordt gelegd.

Lotte

Lotte

30-12-2020 om 13:55

Mijn onderwijshart huilt

toen ik de documentaire zag. Wat valt er nog een hoop te verbeteren.
Over het gedeelte van de eigen taal niet spreken. Om te huilen. Een warm taalbad is belangrijk. En het is logisch dat dit in de eerste taal gebeurt. Ook belangrijk voor het denken. Vragen van kinderen als waar komt regen vandaan is voor een ouder in de eerste taal beter en taalrijker uit te leggen dan in de tweede taal.
Bij ouders die een meer gewaardeerde taal spreken (Denk aan Engels ), wordt vaak juist een tegenovergestelde advies gegeven . Blijf vooral Engels praten.
Het klopt dat in sommige culturen voorlezen, liedjes zingen etc minder bekend is.
Ik ben nu toevallig in gesprek met de turkse stichting om de koffieochtenden voor vrouwen (gedeeltelijk) te laten omzetten naar speelochtenden. Waar wordt voorgelezen, liedjes, versjes etc. Om het even plat te zeggen als je kan rijmen in het Turks kan je dit ook in het Nederlands.
Wat betreft de schooladviezen om te huilen. Ik vraag me af of die scholen ook kijken naar de terugkoppeling van het VO. Hoeveel % zit na 3 jr nog op dat advies, hoeveel % haalt het diploma van het advies.
Ik vind de CITO niet zaligmakend. Maar na de invoering bleek dat juist kinderen uit zwak sociaal economische milieus er van profiteerden (lees ook het boek het Pauperparadijs)
Na zo'n documentaire denk ik moeten we het niet anders aanpakken. Elk kind maakt een eindtoets en een NIO (of iets dergelijks, voor sommige leerlingen zou een individuele test zoals Wisc of Rakit) . Daar wordt door een onafhankelijke instantie een advies voor uitgebracht. (dus puur op de cijfers) De basisschool mag dit advies alleen omhoog bijstellen. Maar nooit er onder.
Ook zou het fijn zijn als er meer dakpanklassen komen. Je ziet (in mijn regio) veel BB/ BK en Havo/Vwo. Maar ik zou daar graag ook BK/T en Mavo(T)/ Havo klassen bij hebben. En dan minimaal 2 jaar.

MoederVan3

MoederVan3

30-12-2020 om 17:00

Lotte

Probleem van te lage adviezen is dat sommige kinderen zich aanpassen aan het niveau. Er zullen altijd kinderen zijn die zich ontworstelen aan de te lage verwachtingen en opstromen, maar een andere groep zal al dan niet op de sloffen de opleiding afronden op het niveau waarop ze ingedeeld zijn.

lwoo

> En eerst een hele ingewikkelde uitleg over een onderzoek naar sociaal emotionele problemen, waar ze volgens mij niets van begreep.

Dat hoort bij de standaardprocedure voor lwoo. lwoo heeft drie eisen:
1. Je krijgt een lwoo onderzoek als je leerachterstanden hebt van meer dan 25% bij twee vakken (dwz dat er aan het eind van groep 8 een achterstand van > 1.5 jaar verwacht wordt).
2. Ofwel:
2a. Een IQ van < 90. Een IQ < 90 is een afdoende 'verklaring' voor de leerachterstanden, en daarmee is het onderzoek afgerond en is er recht op lwoo.
2b. Een 'sociaal-emotionele' verklaring voor de leerachterstanden.

Esma heeft ernstige leerachterstanden, maar er is een capaciteitentest gedaan waar een IQ boven de 90 uit kwam. Dat beketent dat ze niet bij de domste 20% hoort. Qua intelligentie zou ze eigenlijk IV'en moeten halen en naar kader moeten kunnen. Maar ze haalt geen IV'en... Omdat de leerachterstanden niet verklaart konden worden door lage intelligentie, heeft er vervolgens een sociaal-emotioneel onderzoek plaatsgevonden. Kennelijk is daar 'iets' uitgekomen waardoor Esma recht heeft op lwoo.

Het is natuurlijk de wereld op z'n kop: 'onzekerheid' en 'geen vragen durven stellen' is een gevolg van ernstige leerachterstanden en niet een oorzaak. Maar de hele lwoo procedure zit nu eenmaal zo in elkaar dat er een 'oorzaak' aangewezen moet worden voor leerachterstanden, en die oorzaak is ofwel lage intelligentie, danwel 'sociaal-emotioneel'.

Ofwel

'Esma heeft ernstige leerachterstanden, maar er is een capaciteitentest gedaan waar een IQ boven de 90 uit kwam.'

Eerder beschreef je de samenhang tussen 1 en 2 met 'ofwel'. Nu leg je het uit alsof de samenhang tussen 1 en 2 is: veroorzaakt door.....(a of b);
waarbij gemakshalve mogelijke oorzaak c. (het onderwijs zelf) buiten beschouwing wordt gelaten.

Erg toch, dat je bewezen sociaal emotionele ellende moet hebben als je intelligent genoeg bent. Stigmatiserend.

Tsjor

Taaldocent

Taaldocent

31-12-2020 om 08:59

Soc em

Klopt, en de zogenaamd bewezen sociaal emotionele ellende wordt maar al te gemakkelijk toegeschreven aan de thuissituatie.

Lotte

Lotte

31-12-2020 om 11:27

@moeder van 3

daar ben ik me ook wel van bewust. Dus dat is moeilijker te controleren. Maar als op basis van de eindtoets blijkt dat er te laag is geadviseerd, vind ik dat zo'n kind een kans verdient.
En ergens zou ik willen dat dit verplicht wordt gesteld. Overheid is er wel een beetje mee bezig zie de interactieve simulatie (https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/overgang/interactieve-simulatie-basisschooladvies).
Maar ik heb het gevoel dat dit nog op te weinig scholen echt besproken wordt en dat het geen schooladvies is, maar alleen opgesteld door de leerkracht van groep 8.

Lotte

Lotte

31-12-2020 om 11:34

LWOO criteria loslaten

Gelukkig is de insteek om de LWOO criteria los te laten. Samenwerkingsverbanden kunnen al kiezen voor de optie Opting Out. Po/vo/ouders beslissen dan dat LWOO het beste bij de ondersteuningsbehoefte past ipv allerlei onnodige onderzoeken te moeten doen.
Kan niet wachten tot dat geheel landelijk is ingevoerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.