Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

14-12-2020 om 18:05

klassen (documentaire)

Jullie ook zo pissig? Fijn, zulke juffen. Sta je al 1-0 achter, geloven zij er ook niet in dat het je gaat lukken..
Of ligt het niet aan de juffen?


'Het oudste kind is het hoogste opgeleid.' Dat herken ik wel. De andere kinderen hebben hetzelfde milieu, dezelfde opvoeding en dezelfde kansen. Kan de video nu niet bekijken. Ben wel benieuwd wat dan de mogelijke oorzaak zou zijn. Tsjor

Zullen we ze even helpen?

8,5 miljard wordt klaargezet voor de scholen en de scholen mogen zelf met plannen komen om de opgelopen averij te verhelpen.

8,5 miljard, dat is net zoveel als voor de NOW-regeling van het hele bedrijfsleven. Met dit verschil dat de inkomsten van het bedrijfsleven wegvielen, terwijl de onderwijsbegroting zelf gewoon doorbetaalde. Het is dus echt extra.

Dan denk je: daar worden ze enthousiast van. Maar vanmorgen in Trouw las ik: 'Ook de koepel van basisscholen PO-Raad ziet het probleem: zij kunnen kinderen in groep 8 nu wel een 'kansrijk advies' geven, maar wil dat effect hebben, dan moeten de kinderen ook 'kansrijk geplaatst' worden. De koepel twijfelt eraan of het voortgezet onderwijs daar momenteel wel voldoende op inspeelt.'

Ik kan hem linksom of rechtsom keren, maar ik word zo verdrietig van zo'n stellingname.

Even de PO-raad een handje helpen.

Stel, je wil leerlingen kansen geven en ze een kansrijk (!) advies geven. Maar de leerlingen lopen achter, nu ze van 16 december tot 15 februari geen lessen in de klas hebben gehad. (twee weken vakantie en een dag sneeuw even vanaf halen).

Dan krijg je heel vele geld extra toegeschoven. In plaats van gaan betogen dat er van alles niet kan (omdat zij van het voortgezet onderwijs dat niet kunnen, uiteraard ligt het probleem niet bij jou) zou je ook het volgende kunnen doen:

- je maakt nu gebruik van de situatie om achterstanden in kaart te brengen;

- je evalueert kritisch met je team: waardoor zijn die achterstanden nu ontstaan. 'Door corona' is ene fout antwoord. Je moet dan gaan analyseren waarom je online-lessen inclusief alle extra mogelijkheden voor opvang van kwetsbare leerlingen niet voldeden. Dat is nuttig, niet zozeer voor nu, maar wel voor het vervolg en voor een betere focus voor wat je moet repareren;

- je kijkt wat je nu nog kunt repareren. Bijvoorbeeld met extra (dus naast de gewone lessen) online-lessen van docenten die dat wel goed kunnen op zaterdag. Of inhaalgroepjes, extra klassenassistenten, etc. Schrap de tijd die je aan festiviteiten had willen besteden, dan kun je die tijd goed besteden aan het inhalen van achterstanden. Maak maar een plan;

- jouw advies ziet er zo uit, dat je aangeeft wat je denkt dat de leerling zou moeten kunnen, waar nu de obstakels liggen (door corona natuurlijk) en wat je advies dan is voor het voortgezet onderwijs, niet alleen voor de indeling qua niveau maar ook voor de extra ondersteuning die dat vraagt;

- vervolgens heeft het voortgezet onderwijs tijd tot aan 2023) en heel veel geld om alles te repareren. Wat in 5 maanden wellicht niet kan kan misschien wel in 17 maanden; en misschien zijn de ervaringen die opgedaan worden met de achtergestelde leerlingen en hun bijwerkprogramma's wel behulpzaam; 

- en ondertussen heb je zelf ook tijd en veel geld om dingen beter op te zetten. Ik zou beginnen met een reglement, waarin je afspreekt dat niemand meer praat over wat ze wel zouden willen, maar wat niet toch kan.

Tsjor

https://www.npostart.nl/metropolis/21-02-2021/VPWON_1323992

Metropolis met klassen in de diverse buitenlanden en wat de leerkrachten uitvinden om toch onderwijs te geven als ze niet naar school mogen komen. Pakistan, Egypte, Rusland, Brazilië.

Juf opent een youtubekanaal waardoor ook de oudere van school gehaalde kinderen ineens mee gaan doen. Een kind dat van school gehaald dreigt te worden wordt door juf bezocht met een taart om de familie gunstig te stemmen om het meisje wel naar school te laten gaan.

Waar de gezinnen geen telefoon hebben komt de juf zelf de kinderen ophalen als de school weer open mag.

Juf die huiswerk uitdeelt en als je het maakt een doosje met koekjes/lunchpakket oid krijgt. De kinderen staan in de rij.

Meester die voor drie meisjes onderwijs geeft want er is geen meisjesschool in de buurt.

En antwoorden op de vraag: welke leraar zou jij nooit vergeten?

Temet schreef op 11-02-2021 om 08:47:

Gat in de markt

Ik zie hier een gapend gat in de markt. Basisscholen die zich richten op het bieden de basale dingen met geen of een lage ouderbijdrage en zonder fratsen. Een soort Lidl-school, zeg maar. Concentratie op veel oefenen in lezen, rekenen en de kernvakken (ja, wel gewoon met muziek en gym etc), 1 schoolreisje, 1 theaterbezoek en 1 museumbezoek per jaar, verjaardagen centraal in een kort gezellig iets in de klas zonder traktaties, en weinig soc. emo geneuzel.

Wel graag opletten tegen pesten, want sommige moderne ontwikkelingen zijn de moeite van het behouden waard.

U, ouders, levert uw kinderen hier af, verder willen we u 2-3 keer per jaar bij de rapportgesprekken zien en anders alleen maar als er problemen zijn, en wij leren uw bloedjes goed rekenen, lezen, schrijven etc. Met een continurooster.

Kinderen degelijk onderwijs, ouders minder gezeur aan het hoofd (niet voortdurend hoeven opdraven. Geen bijles hoeven regelen. Geen traktaties hoeven fröbelen), leerkrachten geven les.

Interessant zal dan wel zijn om te zien in hoeverre dergelijke scholen - althans in de grotere steden - heel snel zwarte scholen worden omdat die groep ouders nogal gefocussed is op de kans op een hogere cito-score.

Groeten,

Temet

Ik zou mijn kinderen er meteen aanmelden. Tot een jaar geleden kreeg ik op dwingende toon verzoeken zoals wanneer ik op school kom voorlezen. Zonder na te gaan of ik hier wel geschikt voor ben.

 Een van de weinige voordelen van de Covid-toestand is dat dit voor nu is gestopt. 

Winonah schreef op 13-03-2021 om 09:09:

[..]

Ik zou mijn kinderen er meteen aanmelden. Tot een jaar geleden kreeg ik op dwingende toon verzoeken zoals wanneer ik op school kom voorlezen. Zonder na te gaan of ik hier wel geschikt voor ben.

Een van de weinige voordelen van de Covid-toestand is dat dit voor nu is gestopt.

Als je niet wilde had je juist een keer moeten gaan. Als je niet goed kan voorlezen, zouden ze je toch niet nog een keer ervoor vragen? 

Je opmerking is wel terecht dat ouders gevraagd worden voor taakjes die er niet geschikt voor zijn

BoschL schreef op 24-07-2021 om 00:07:

[..]

Als je niet wilde had je juist een keer moeten gaan. Als je niet goed kan voorlezen, zouden ze je toch niet nog een keer ervoor vragen?

Je opmerking is wel terecht dat ouders gevraagd worden voor taakjes die er niet geschikt voor zijn

Nee joh, die leerkracht ziet helemaal niet dat Winonah niet geschikt is die is al lang blij dat ze even vier kinderen een kwartiertje de klas uit heeft. 

het gat in de markt”Ik zie hier een gapend gat in de markt. Basisscholen die zich richten op het bieden de basale dingen met geen of een lage ouderbijdrage en zonder fratsen. Een soort Lidl-school, zeg maar. Concentratie op veel oefenen in lezen, rekenen en de kernvakken (ja, wel gewoon met muziek en gym etc), 1 schoolreisje, 1 theaterbezoek en 1 museumbezoek per jaar, verjaardagen centraal in een kort gezellig iets in de klas zonder traktaties, en weinig soc. emo geneuzel.”

Ik zou het geen Lidl-school noemen, maar een Bijenkorf-school. ik zou het perfect vinden! Kunnen ze ook meteen de ouders buiten de deur houden. 
Maar bestaan deze scholen niet al voor de middelbare school en heet dat niet Luzac waar kinderen voor heeeeeel veel geld zonder franje alleen maar leren? 

Rhonda schreef op 24-07-2021 om 09:42:

het gat in de markt”Ik zie hier een gapend gat in de markt. Basisscholen die zich richten op het bieden de basale dingen met geen of een lage ouderbijdrage en zonder fratsen. Een soort Lidl-school, zeg maar. Concentratie op veel oefenen in lezen, rekenen en de kernvakken (ja, wel gewoon met muziek en gym etc), 1 schoolreisje, 1 theaterbezoek en 1 museumbezoek per jaar, verjaardagen centraal in een kort gezellig iets in de klas zonder traktaties, en weinig soc. emo geneuzel.”

Ik zou het geen Lidl-school noemen, maar een Bijenkorf-school. ik zou het perfect vinden! Kunnen ze ook meteen de ouders buiten de deur houden.
Maar bestaan deze scholen niet al voor de middelbare school en heet dat niet Luzac waar kinderen voor heeeeeel veel geld zonder franje alleen maar leren?

Alleen maar leren zou ik niet zeggen. Maar verder klopt het vast..

Inck

Inck

25-07-2021 om 21:27

Winonah schreef op 13-03-2021 om 09:09:

[..]

Ik zou mijn kinderen er meteen aanmelden. Tot een jaar geleden kreeg ik op dwingende toon verzoeken zoals wanneer ik op school kom voorlezen. Zonder na te gaan of ik hier wel geschikt voor ben.

Een van de weinige voordelen van de Covid-toestand is dat dit voor nu is gestopt.

Dit is eigenlijk al wat basisonderwijs is. Ze zegt: de kernvakken en creatieve vakken, inclusief schoolreisjes, ed. Ouders komen alleen als er problemen zijn. Heel veel meer is basisonderwijs toch ook niet?

En dan alsnog: het 'sociaal emotionele geneuzel' is juist de basis die nodig is om het leren goed van de grond te krijgen. Scholen waar kinderen zich goed voelen, presteren ook aanzienlijk beter. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan. 

Ik heb die documentaire gezien. Het meest blijf me bij die jongen die een lager advies kreeg dan wat uit de tussentijdse cito’s naar voren kwam. Dat mag toch helemaal niet? Ik dacht dat er alleen afgeweken mag worden van de groep 8 eindcito maar niet van die jaarlijkse toetsen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.