Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lager niveau door gymcijfer?


Ysenda schreef op 22-02-2022 om 10:05:

[..]

Dat zeker niet, want er wordt juist heel goed naar de individuele leerling gekeken. Zoon, die wel veel en op behoorlijk niveau sport maar geen Papendal-traject volgt heeft toch een aangepast rooster gekregen. Alle leerlingen worden specifieke bijlessen aangeboden daar waar ze het nodig hebben. Dat valt niet op want die worden gewoon ingedeeld in een Dalton uur, waar de anderen zelf hun les kiezen.

Ze krijgen alle kans en hulp om zich gedurende het jaar te verbeteren maar lukt dat ondanks alles niet dan liever niet doubleren maar door op een niveau lager, en bijna tot aan het eind kun je ook aan het eind van het jaar omhoog. Dat gebeurt bijna net zo vaak als dat er kinderen naar beneden gaan. Bij twijfel wordt er ook overlegd met de ouders wat een goede aanpak is, want voor het ene kind is door op hetzelfde niveau beter, voor een ander juist wel dat stapje lager.

Maar de criteria zijn vrij streng, juist om de kans op succesvol het volgende jaar te halen te vergroten.

Ik heb zelf op een LOOT-school gezeten en gewerkt (en nog op een andere LOOTschool) en afstromen werd alleen gedaan wanneer het niveau niet passend is bij de cognitie. 
Maar: daar waren tm klas 3 dakpanklassen, juist omdat je dan nog goed moet kijken hoe je sport met school kan combineren. Maar daar is het dus niet afstromen. Als de school van jouw zoon dalton is dan is het vrij vreemd dat ze geen dakpanklassen hebben trouwens. 

De school waar het zo belabberd was keek enkel naar de normen en niet naar het kind. Ik voelde me daar zo naar bij… 

Kerstin75 schreef op 22-02-2022 om 13:38:

[..]

De inzet was voldoende, in de mail stond duidelijk waarom hij een onvoldoende had en daar stond niet bij dat zijn inzet slecht was.

Op het laagste niveau normeren heeft als voordeel dat er geen kinderen zijn die aan de lopende band onvoldoendes halen omdat die toch richting het lagere niveau gaan. De keerzijde is natuurlijk dat altijd een 7 of hoger halen gewoon lastig is. Heb ik ook gezien bij mijn kinderen. Soms moeten ze een project doen met anderen en dan ben je niet afhankelijk van jezelf. Ik merkte ook dat een 7 vaak gewoon standaard gegeven wordt voor werkstukken etc terwijl mijn kinderen juist hoopten daar een 10 binnen te halen. Daarom denk ik dat twee soorten cijfers beter zijn.

Idd twee normeringen hanteren deden wij ook. Soms met een omrekenfactor (x0,8 +2) en vaak ook door determinatie van de toetsen. 

Ik zat vroeger in een havo/vwo brugklas en wij kregen overal maar één cijfer voor.
Leerlingen die veel onvoldoendes haalden gingen dan naar de havo of als de cijfers heel slecht waren naar de mavo. Maar dat was dan wel duidelijk dat dat nodig was, krijg je ook geen discussies. De lessen waren op het hoogste niveau en de toetsen ook. 
Er waren wel normen die je moest halen voor havo, atheneum en gymnasium. 
Maar als je daar net onder zat, kon je wel bespreekgeval zijn. Als dan bleek dat je de norm net niet haalde vanwege een zes voor tekenen of gymles was de uitkomst anders dan wanneer je de norm net niet haalde vanwege een zes voor Nederlands of wiskunde.

Was er nou juist niet het idee om het niveau op brugklasleeftijd los te laten. Gezien kinderen nog lang niet weten wat ze willen en wat ze daarvoor nodig zijn.
Ik had begrepen dat er in de politiek? over werd gedacht om het onderwijs daarop anders in te richten. Dus het basisschool idee van alle niveaus door elkaar langer door te trekken tot de leeftijd waarop kinderen zelf meer met hun toekomst bezig zijn. En daarbij te bekijken wat haalbaar is. 
Als je twaalf bent heb je toch ook nog geen idee, tenminste lang niet iedereen. Maar misschien haal ik er nu iets bij wat ik ergens een keer heb gehoord. Beetje off topic ook.

Kerstin75 schreef op 22-02-2022 om 13:39:

Wat ik nog idioter vind is lésgeven op het laagste niveau. Dan haal je hoge cijfers, ga je over naar het hogere niveau en heb je een achterstand.

Ik heb dus het idee dat scholen die op het laagste niveau toetsen en normeren, ook op dat niveau lesgeven. Het laagste dus. Dat wordt schrikken als je naar het hogere niveau gaat en het tempo omhoog gaat,

kleinejongen schreef op 22-02-2022 om 17:59:

Was er nou juist niet het idee om het niveau op brugklasleeftijd los te laten. Gezien kinderen nog lang niet weten wat ze willen en wat ze daarvoor nodig zijn.
Ik had begrepen dat er in de politiek? over werd gedacht om het onderwijs daarop anders in te richten. Dus het basisschool idee van alle niveaus door elkaar langer door te trekken tot de leeftijd waarop kinderen zelf meer met hun toekomst bezig zijn. En daarbij te bekijken wat haalbaar is.
Als je twaalf bent heb je toch ook nog geen idee, tenminste lang niet iedereen. Maar misschien haal ik er nu iets bij wat ik ergens een keer heb gehoord. Beetje off topic ook.

Je hoeft toch niet te weten wat je wil worden? Alleen het niveau wat je aankunt.

kleinejongen schreef op 22-02-2022 om 17:59:

Was er nou juist niet het idee om het niveau op brugklasleeftijd los te laten. Gezien kinderen nog lang niet weten wat ze willen en wat ze daarvoor nodig zijn.
Ik had begrepen dat er in de politiek? over werd gedacht om het onderwijs daarop anders in te richten. Dus het basisschool idee van alle niveaus door elkaar langer door te trekken tot de leeftijd waarop kinderen zelf meer met hun toekomst bezig zijn. En daarbij te bekijken wat haalbaar is.
Als je twaalf bent heb je toch ook nog geen idee, tenminste lang niet iedereen. Maar misschien haal ik er nu iets bij wat ik ergens een keer heb gehoord. Beetje off topic ook.

Dat idee borrelt af en toe naar boven inderdaad. 

Ik zat begin jaren ‘90 op een middelbare school waar in de brugklas mavo, havo en vwo door elkaar zaten. Alles was op mavo-niveau, omdat die kinderen anders niet mee konden komen. Nou dat ging prima! Ik naar 2-vwo. Mijn cijfers schoten onderuit want ik moest ineens wat gaan doen en dat was ik niet gewend! Dus dat idee van alles gemengd in een brugklas, ik vind het niks. 

Ik heb op een school met een 3 jarige gemengde brugklas gezeten en ik vond dat prima. Ik heb daarna VWO gedaan zonder problemen. Ik kan me niet echt herinneren dat ik de stof in de brugklassen te makkelijk vond. Bij sommige vakken kon je individueel werken (zoals wiskunde) en werkten sommigen in moeilijkere boeken of waren al verder en bij andere vakken (zoals geschiedenis) had je verschillende opdrachten of je kreeg cijfers per niveau. Na die 3 jaar mocht je deels ook zelf aangeven welk niveau je dacht dat goed was voor je, zeker als je er een beetje tussen in zat. Zo ging de een na de havo met dezelfde cijfers als een ander naar het vwo omdat die persoon dat zelf liever wilde. 

Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen die er enorm uitspringen aan de bovenkant of aan de onderkant niet fijn is maar voor de meeste kinderen lijkt het me prima. 

Op gym stond ik trouwens altijd een 6 of 7 terwijl ik er echt niks van kon en ook niet bijzonder gemotiveerd was. Ik deed altijd alsof ik meedeed en blijkbaar was dat overtuigend genoeg. 
Pas in de hoogste klas vond ik het leuk want toen mochten we verschillende sporten kiezen en dan om de 4 weken wisselen en daar zaten ook hele leuke dingen bij zoals snorkelen en klimmen. Dingen waar je niet echt sporttalent voor nodig had.
Van de jaren daarvoor kan ik me inderdaad alleen eindeloos volleybal, basketbal en die vreselijke toestellen herinneren. 
Balsporten deed ik altijd wel wat alsof ik meedeed maar toestellen en zo weigerde ik. Dat kon ik ook helemaal niet, ik was (ben) enorm stijf en heb weinig coördinatie. 
Ik vond gym echt niet leuk en ook nutteloos. Zo blij dat ik dat nooit meer hoef te doen

TO, kom je nog terug?
Inspiratie opgedaan voor actie?
Wat ga je doen?
ik zie deze opties als school star blijft:
1) Als de school ook klassen heeft met alleen het hoogste niveau, dan vragen of hij vanwege zijn goede cijfers nu al naar zo’n klas kan switchen. Hebben ze niet met die eisen alles 7 te maken, kan hij gewoon door naar de tweede (even nog checken hoe het daar met gym zit).
2) nu al overstappen naar een school zonder die belachelijke 7 voor gymregel. Niet pas einde van het jaar. Dan krijgt hij laag niveau mee en kan het moeilijker zijn (hier volgen ze advies van scholen binnen gemeente op).
Gezien zijn hoge cijfers kan hij vast nu al meteen naar klas met hoog niveau. 
3) alle stappen binnen school en evt met schoolconsulent snel doorlopen.
4) uitzoeken of die belachelijke 7 voor alles eisen ook gelden van de tweede op lager niveau naar de derde op hoger niveau, of checken met welke cijfers voor cognitieve vakken hij in de tweede lager niveau  (herfst of kerst) naar de tweede hoger niveau kan.
5) de gymdocent vragen voor herkansingen en oefenen zodat hij een hoger cijfer haalt + wat eraan komt aan toetsen van tevoren en daar voor zover mogelijk gericht op oefenen. Ik vind het belachelijk, maar als de docent daar aan meewerkt en wil toezeggen mee te werken aan bevordering naar het hoge niveau, dan valt die te proberen.
Maar ik zou 2) toch vast in gang zetten qua gesprekken.

Laat je weten wat je gaat doen? En hoe dat afloopt?

Netherfield schreef op 22-02-2022 om 22:48:

Ik zat begin jaren ‘90 op een middelbare school waar in de brugklas mavo, havo en vwo door elkaar zaten. Alles was op mavo-niveau, omdat die kinderen anders niet mee konden komen. Nou dat ging prima! Ik naar 2-vwo. Mijn cijfers schoten onderuit want ik moest ineens wat gaan doen en dat was ik niet gewend! Dus dat idee van alles gemengd in een brugklas, ik vind het niks.

Gemengd kan natuurlijk heel anders georganiseerd worden. Als het goed is gebeurt dat tegenwoordig veel vaker dan begin jaren 90, en zelfs toen had je gemengde systemen. 

Netherfield schreef op 22-02-2022 om 22:48:

Ik zat begin jaren ‘90 op een middelbare school waar in de brugklas mavo, havo en vwo door elkaar zaten. Alles was op mavo-niveau, omdat die kinderen anders niet mee konden komen. Nou dat ging prima! Ik naar 2-vwo. Mijn cijfers schoten onderuit want ik moest ineens wat gaan doen en dat was ik niet gewend! Dus dat idee van alles gemengd in een brugklas, ik vind het niks.

Eens, zelfde ervaring hier.

Overigens wel apart dat je een onvoldoende voor gym kan krijgen. Bij ons kreeg je altijd een 6 op je eindrapport als je maar voldoende inzet toonde. En bij berekening van cijfer hoger dan 7,5 voor vwo, telden gym, handvaardigheid en techniek niet mee.

Mijn dochter heeft in groep 5 een onvoldoende op het rapport gehad en de sneer dat het niet zo haar ding was.... juist voor dit soort geneuzel hebben we het label DCD laten plakken in groep 6. De koprol kan ze niet en over de handstand hebben we het niet eens. En als we het over schrijven hebben dan zit daar al 3 jaar aan therapie in en is het nu op het niveau van groep 4. Ze zit nu in groep 8 en heeft een dik vwo advies met een advies van de therapeut dat ze zoveel mogelijk op de computer moet schrijven en bij gym, handvaardigheid etc. rekening gehouden moet worden met haar beperking. En ze hebben aan mij een kwaaie als ze daardoor het vwo niet zou mogen doen als de rest in orde is.  

To, hoe is de motoriek van je zoon? Is het mogelijk en zinvol om de fijne en grove motoriek te laten onderzoeken door een kinderfysiotherapeut? Hij is dan in behandeling, misschien kunnen ze dan wel een uitzondering maken.... 

Annaniem wat een verhaal. Mijn zoon loopt helemaal vast in het onderwijs, schrijven lukt op zich wel. Maar hij is niet dom, door gedrag en thuiszitten is het nog steeds groep 3 niveau. Wat doet deze therapeut en wat houdt DCD precies in?
Ik wil heel graag dat hij een screening fysio krijgt en wellicht dat daar factoren worden opgemerkt die hem met schrijven helpen. Waar kan het hem in zitten? Op de computer of tablet gaat het inderdaad allemaal prima. Ben heel benieuwd naar wat voor therapie. Mijn zoon loopt al jaren ergens maar behalve onderzoek gebeurt er geen fluit.

Ik snap ook echt niet dat men niet door onvolkomenheden bij kinderen kan heen kijken. Ben ook benieuwd hoe het er nu voor staat Claire? Ben je al verder met deze school of inmiddels zo ver dat je voor een andere gaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.