Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 09:26

Regels mbt opbouw vakken vwo


Arm kind

Het klinkt niet opschepperig, het is ziekelijk.

Je schrijft hier al jaren. Op de basisschool heb je er een of meer versnellingen er doorgedrukt waardoor je dochter flink onder druk kwam te staan om daardoor ontstane achterstanden weg te werken, je bent er zelfs nog een keer voor van school verwisseld. En als ik me niet vergis was dat een achterstandschool waar ze niet echt happy mee was. Daarna viel het schooladvies tegen en moest dochter flink aan de bak om op het gymnasium te komen, en nu zoek je weer een uitweg om aan de illusie van hoogbegaafdheid vast te kunnen houden.

Waarom toch? Houd daar toch eens mee op. Een kind zou aan minder onderdoor gaan. Je dochter is vast een hele leuke, lieve aardige meid, maar niet het genie wat jij er in ziet. Nou en? Houd je daarom minder van haar? Ik neem aan van niet, maar zij mocht het bijna gaan geloven. Laat haar na al die jaren druk bijkomen op de havo - ook nog een hele respectable opleiding - , en dan zie je het wel hoever ze het nog schopt.

ga naar een arts

Liesbeth:"Ik vergelijk het ook wel eens met een werknemer die overspannen is of een burn out. Daar zeg je toch ook nuet tegen ga jij vanaf nu maar werk drie niveaus onder je eigenlijke niveau doen."
dat kan, maar dan moet je wel eerst zorgen dat dochter erkend overspannen is. Dat doe je niet met een hoogbegaafdheidscoach maar met een arts. En bij voorkeur bovendien de jeugdarts. Die zou je een beetje de rol van reïntergratiearts kunnen toebedelen en gelukkig helpt dat vaak.

Maar wat je je wel moet bedenken is dat iemand die overspannen is ook niet alles in hetzelfde tempo of op hetzelfde niveau doet.

Ik krijg het idee dat naar een vooraf ingenomen standpunt aan het breien bent: we willen die vakken overboord, hoe krijgen we dat voor elkaar?
Dat kan onhandigheid zijn. Misschien moet je je toch iets meer laten leiden door die begeleider/coach. Die heeft vast een plan. De school werkt al erg mee dus bereidheid is er ook.

Je moet wel accepteren dat het misschien niet helemaal de uitkomst krijgt die je hoopt. Wat ik en anderen al eerder schreven: vakken afronden op havo niveau met een aparte opdracht en dan door met de profielvakken op vwo niveau, zou een waarschijnlijke uitkomst zijn.

In de tijd van mijn kinderen werden de vakken pas eind 4e klas afgesloten. Er waren ook scholen die pas in de 5e vakken afsloten. Ik weet niet hoe dat op jouw school zit.

Nu ook Miriam

“In de tijd van mijn kinderen werden de vakken pas eind 4e klas afgesloten.”

Op de (verschillende) categorale gymnasia waar mijn kinderen zitten, is dat nog steeds! Op het atheneum van mijn andere kind wordt wel na de derde klas afgesloten en heb je vanaf de 4e klas uitsluitend je profiel vakken. Is dus van de school afhankelijk.

uitzoeken

Ik denk dat je sowieso eerst moet zien te ontdekken waar al die stress vandaan komt. Toch niet van een paar vakken die haar wat minder liggen, dunkt mij. Waarom raakt ze in paniek van het idee van doubleren of afstromen? Dat ze dat liever niet wil, oké, maar paniek? Ik merk dat jijzelf ook enorm stekelig reageert op alle suggesties in die richting.
Ik weet het niet, maar ik zou toch aanraden om daar serieus over na te denken, over waarom je dat zelf nou zo'n probleem vindt en in hoeverre je dochter daar druk door ervaart.

Misschien is het wel een goed idee voor je dochter om voorlopig even helemaal thuis te blijven. Weg van alle stress en druk. Als je overspannen bent, ben je ook vaak een periode helemaal uit de roulatie. En dan na de zomer een verse start opnieuw de 3e. Wellicht kan ze een paar vakken alvast in de 4e volgen (op onze school kan dat, ook voor niet doubleurs dus) en verder heeft ze met de basis van dit jaar een betere start bij de vakken die haar niet liggen. En kan ze hopelijk zonderal die stress en paniek gewoon de rest van haar schoolcarriers doorlopen.

Geen enkele oplossing zal ideaal zijn. Dus kies 'de beste van de rest'.

Maar vooral ook

Inderdaad, geen enkele oplossing zal ideaal zijn.
Maar je moet vooral ook een beetje consistent voor de dag komen. Je kunt niet tussentijds de regels van het spel veranderen als de uitkomst je niet zint.
Je kunt niet onderweg vwo vakken schrappen en toch een vwo diploma willen.
Je kunt niet alles op hoogbegaafdheid gooien en als dat niet werkt ineens over overspannenheid beginnen.

Het is best mogelijk dat je dochter overspannen is. Maar dat is een nieuw probleem. Voordat daarvoor de coaches uit de kast gehaald worden, moeten eerst de gewone dingen in gang gezet worden. Zoals een diagnose. Van een dokter.
Het moet geen gelegenheidsargument zijn.

Triva

Triva

05-03-2018 om 15:41

tja

' Ik vergelijk het ook wel eens met een werknemer die overspannen is of een burn out. Daar zeg je toch ook nuet tegen ga jij vanaf nu maar werk drie niveaus onder je eigenlijke niveau doen. Tenminste niet waar ik werk. Die krijgt hulp, begeleiding om zijn eigen werk weer op zijn niveau op te pakken. Waarom schuiven we kinderen dan meteen een niveau lager'

Ik vond dat ik duidelijk had uitgelegd wat een wayout via havo4 zou zijn. Dat jij dat samenvat als werk onder niveau betekent dat je niet begrepen hebt wat mijn idee was.

Wat ik wel zie is dat je bij elk probleem maar 1 oplossing ziet: zo snel mogelijk meer, hoger, dieper, verder en zo snel mogelijk achterlaten waar kind zat. Dit houdt ze niet haar hele leven vol. Volgend jaar zijn er weer andere problemen, ook met de vakken die haar wel liggen. Ook als ze niet precies het maatwerk krijgt wat je wil. Wat wil je dan: nog sneller, verder, meer vakken laten vallen zolang ze maar een gymnasiumdiploma haalt want dát is haar niveau?

Ik begrijp heus wel dat ze daar hoort maar er wringt iets als ze in paniek raakt van een 4,5 en verder alleen maar voldoendes. Als ze niet nu kan stoppen met de vakken waar ze ver voorloopt.

Waarom lukt aardrijkskunde eigenlijk niet?

Pug

Pug

05-03-2018 om 16:03

"Wat ik wel zie is dat je bij elk probleem maar 1 oplossing ziet: zo snel mogelijk meer, hoger, dieper, verder en zo snel mogelijk achterlaten waar kind zat. Dit houdt ze niet haar hele leven vol. Volgend jaar zijn er weer andere problemen, ook met de vakken die haar wel liggen. Ook als ze niet precies het maatwerk krijgt wat je wil. Wat wil je dan: nog sneller, verder, meer vakken laten vallen zolang ze maar een gymnasiumdiploma haalt want dát is haar niveau?"

Ook op de universiteit, bijvoorbeeld, zijn het heel gewone mensen die de tentamens maken. De vraagstelling en de toetsen in het eerste jaar verschillen niet ineens extreem van het VWO. Ik zou toch nú iets doen aan het snappen van toetsen en vragen, in plaats van alles dat niet lekker loopt te laten vallen.
Ik zie ook weinig overeenkomsten tussen de vakken die niet goed gaan. Dat klinkt meer als over de hele breedte zwak. Dan kan het inderdaad volgend jaar weer een ander vak betreffen.

Dora

Dora

05-03-2018 om 16:33

Stibco

Al eens van Stibco gehoord?

https://www.stibco.nl/

Het bijzondere vind ik dat zij echt focussen op het proces van het leren en wat daarbij mis kan gaan, iets wat een psycholoog niet doet. Sommige begeleiders hebben veel ervaring met hoogbegaafdheid + leerproblemen, maar je kan je ook als ouder laten scholen tot begeleider. Dat vind ik zo uniek: het is niet "ik ben de professional, dus ik zal het het je wel even vertellen". Het gaat om de band tussen begeleider en kind.Die zorgt dat er inzicht komt in de cognitieve processen en dat die verbeterd worden.

Het geeft geen oplossing voor het probleem dat je hier aankaart, maar omdat ze toch al niet fulltime naar school gaat, zou je (of jullie) misschien eens zo'n traject kunnen proberen. Bevlogen mensen, vind ik.

Lente

Lente

05-03-2018 om 16:59

Net alles gelezen

maar wil niet teruglezen.
Ik denk dat het prima mogelijk is om op dit moment de vier vakken die stress opleveren, te laten vallen. Je kunt met school en dochter overleggen wat de mogelijkheden zijn. Misschien krijgt ze dit schooljaar alternatieve opdrachten, misschien niet, misschien pas in het volgende of daaropvolgende jaar. Dat haalt nu de druk eraf zodat ze beter kan functioneren.

Je dochter kan prima door naar de vierde klas, ook als ze formeel niet overgegaan is. Qua vakken en stof kan ze dan door naar de vierde klas en iedereen zal haar ook zo zien, inclusief zijzelf. Alleen moet ze misschien wat extra's doen voor de vier vakken die ze heeft laten vallen, om ook op papier ook de derde klas te halen.
Stel ze doet vervangende opdrachten in dit schooljaar voor twee van die vakken, dan kan ze aan het eind van het jaar voldoende staan. Dat scheelt weer in de komende jaren. Dan hoeft ze nog maar voor twee vakken aanvullende opdrachten te doen.

Als je dochter psychische klachten heeft, geldt dat ook als ziek. En kun je volgens mij van dezelfde creatieve ideeën gebruik maken als de fysiek zieke leerlingen.

Toen ik lang geleden een burn-out had, kreeg ik op mijn werk juist alleen een uitdagende opdracht in een beperkt aantal uren en absoluut geen routinewerk. Zodat ik energie zou krijgen van mijn werk. Een lager niveau werk zou mijn burn-out alleen maar verergerd hebben. Ik had een wijze arbo-arts!

Welke autoriteit?

Wat fijn Lente, dat jij dat allemaal prima vindt Maar wat is, behalve je zonnig gekozen nick, je autoriteit om aan lisbeth en haar dochter te beloven dat dat allemaal wel mag en kan?
Als er in deze situatie iets niet bruikbaar is dan zijn dat wel valse verwachtingen volgens mij.

"Ik had een wijze arbo-arts!"
Dat is ook heel fijn.

Lisbeth moet de eerste arts nog vinden die inderdaad een burn out of overspannenheid vaststelt bij dochter.
Er is vermoedelijk toch ook nog een ander verschil: die dochter van lisbeth is 13. Of misschien 14.

Ze kan ook even helemaal niks met school doen en buiten school heel uitdagende dingen doen.

Het probleem is niet dat er geen oplossingen zouden kunnen zijn, maar dat lisbeth inzet op maar één oplossing. En tja, daar heeft ze het niet voor het zeggen. Ze moet toch een beetje afwachten wet de school wil.

Angst

Lisbeth, als ik je laatste post lees over die enorme angst van je dochter om af te stromen of te blijven zitten, dan bekruipt me toch het gevoel dat daar de crux zit. Dat ze daar echt actief aan moet werken, omdat de angst haar anders blijft achtervolgen. Er zijn zoveel hobbels die je tegenkomt, niet alleen op school, maar ook daarna. Als je reactie is om in de paniek te schieten en dan niets meer te kunnen is dat echt niet goed. Nu heeft ze de leeftijd om daarmee aan de slag te gaan. Dat gebeurt echt niet vanzelf en zeker niet in deze omstandigheden.

Ik herken het wel van mijn zoon met ADHD. Die kan soms ook nog steeds in de paniek schieten als het onoverzichtelijk wordt bijvoorbeeld. Hij gaat dan ook dingen ontwijken, wat natuurlijk de situatie alleen maar verergert. Ik probeer hem daar telkens actief doorheen te helpen. Oplossen in plaats van ontwijken. Probleem onder ogen zien, realistisch zijn (niet te negatief, niet te positief), oplossingen bedenken en daar actief mee aan de slag gaan. Ik hoop dat hij het op een gegeven moment alleen kan, natuurlijk.

Bedenk ook welke boodschap je impliciet afgeeft met alle acties om je dochter over te laten gaan en op vwo te houden. Daar wordt haar paniek niet minder van. Het wordt alleen nog maar veel belangrijker om over te gaan. Dus in feite bevestig je zonder dat je dat wil haar angst op deze manier. Ik snap het wel, want jouw angst om haar te zien afglijden is ook groot. Maar zo gijzel je elkaar in jullie angst en versterk je het patroon. Die angst heb ik ook gehad en ik merk dat ik telkens balanceer tussen loslaten en vasthouden. Hoe meer ik kan loslaten, hoe meer zoon kan groeien. Als ik teveel vast houdt bevestig ik zijn angsten.

Beetje lastig uit te leggen, dus ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-03-2018 om 20:43

Verwachtingen

Hoe het op mij overkomt, Lisbeth:
Jaar in jaar uit ben je al bezig om je dochter te versnellen, stof te compacten, haar op te jagen en cognitief vol te proppen. Alleen maar omdat ze in een test een hoge iq score behaalde.
Vervolgens presteert ze niet op het door jou verwachte niveau.
Dan komen er allerlei oorzaken, zoals ADD, waardoor ze het niveau niet haalt. En ga je daar weer oplossingen voor bedenken, medicatie, hb coach, etc. Een hele batterij aan hulp wordt op haar losgelaten, om maar aan het gewenste niveau te voldoen.

Intussen is je dochter enorm gestresst, in paniek.
Ik begrijp dat wel. Ze kan aan jouw/schools torenhoge verwachtingen niet voldoen. Ze leert uren en uren en haalt het niet, ze krijgt heel veel hulp, aangepaste programma’s en haalt het niet.
Wat voor boodschap krijg je dan als kind?

Mijn advies: laat het cognitieve gedeelte los, en dan ook echt. Beslis voor haar dat ze minder gaat doen, dus havo+ wat vwo vakken (zoals hier ook al voorgesteld), of blijven zitten (want vier vakken zwak is best veel) Stel haar gerust dat de wereld dan niet vergaat. En meen dat ook echt.
De tot nu toe gevolgde methode om het cognitieve gedeelte op maat te maken werkt tot nu toe niet. Dan is dat waarschijnlijk ook niet de oplossing.

En het is niet voor alle hb’ers zo dat een lager niveau automatisch tot problemen leidt, zeker niet als er andere zaken spelen, als ADD, stress, depressie ed.

Sterkte voor je dochter.

marie

marie

05-03-2018 om 22:29

Nouja

Het gaat in dit geval niet bepaald alleen maar om een hoge uitslag op een test.
Er is wel een hoop meer aan de hand, een kind dat zich echt op een andere manier ontwikkelt.
Het is echt zwaar (herkenbaar) als je kind zó niet past binnen onderwijs. Je kunt ook zeggen dat het onderwijs niet past maar helaas, omdat er sprake is van een minderheid wordt dat over het algemeen niet zo gezien.
Neemt niet weg dat het zinnig kan zijn om naar andere opties te kijken.

Lisbeth, ook ik volg je al langer en ik heb altijd het gevoel gehad dat je dochter er echt wel komt als ze meer de ruimte krijgt.
In die zin snap ik loslaten van vwo prima, vwo past ook niet hoor, wat dat betreft is havo net zo niet- passend, dus zoveel maakt dat niet uit.

lisbeth

lisbeth

06-03-2018 om 06:38

Reactie

Ik denk dat jullie mij niet goed begrijpen.
Wat we willen is dat dochter dadelijk een diploma heeft. Partijen zijn het erover eens dat den doublure hierin weinig toevoegt dat is probleem a. Daarnaast moet er een individueel traject komen voor de bovenbouw . Dat is nodig voor welk niveau dan ook. Of ze zou op vwo of havo zit. Niemand ziet het zitten om haar op dit moment binnen het reguliere systeem te houden.
Daarnaast wordt erin gezet op vwo omdat ze daar nou eenmaal zit. Echter de bedoeling is om te werken naar den diploma waarmee ze bij voorkeur naar de uni kan omdat men denkt dat dat beter bij haar past. Hoe die weg gaat uitzien is nog niet duidelijk.
Dus ook als ze afstroomt moet er een traject komen, dat is al uitgesproken. Het kan best zijn dat ze dadelijk vakken gaat volgen op havo. Ik weet het niet.
Maar afstromen gaat dus niks uitmaken bij datgene wat er komende jaren moet gebeuren

Laat het los

“Wat we willen is dat dochter dadelijk een diploma heeft. Partijen zijn het erover eens dat den doublure hierin weinig toevoegt dat is probleem a”

Dat kun je op je buik schrijven, je dochter moet aan de voorwaarden voor dat vwo (gymnasium?) diploma voldoen en dat doet ze niet. Nergens geef je aan hoe ze daaraan zal voldoen, anders dan dat er allerlei redenen zijn dat ze dat niet kan en teveel stress veroorzaakt. Geen plan hoe ze bijgespijkerd moet worden voor die vier zwakke vakken, je wil dat die domweg direct geschrapt worden. Lagere eisen dus dan alle andere kinderen die vwo doen. Je schrijft dat je inzet vwo is ‘omdat dat er nou eenmaal inzit’ - dan moet ze aan de gestelde eisen kunnen voldoen en dat doet ze niet. Geen schande, vele kinderen halen uiteindelijk niet het niveau dat er inzit. Flink balen, iedereen wil ‘eruit halen wat erin zit’, maar soms lukt het niet ondanks alles wat je er aan gedaan hebt. Het is gelukkig niet het einde van de wereld, maar een nieuw begin.

Één van mijn kinderen ging met grotere stappen door de basisschool, hij hoefde niet alle afzonderlijke tussenstapjes te doorlopen. Dat mag hij nu ook op het VO voor bepaalde vakken, hij mag daar lessen skippen. Maar hij haalt wèl alle eindnormen. Hij voldoet dus gewoon aan de eisen die voor iedereen die vwo doet, alleen voor sommige vakken iets sneller. En ook hij heeft vakken, die minder gaan en waar hij zijn been moet bijtrekken.

Je schrijft ‘men’ en ‘zij’ maar is het niet vooral jij die dit allemaal voor zich ziet? Nergens lees ik wat je dochter wil en voorzichtig ziet. Het enige dat in hoofdletters in al je berichten over haar tussen de regels staat is dat ze rust wil en af wil van de gigantische druk op haar schouders, waar jij vooral zèlf de oorzaak van bent. Je bent een lieve zorgzame moeder, maar het lijkt of je dàt niet inziet.

Laat het los, als ze zo slim is (en je gelooft dat ook echt diep in je hart), dan laat je haar los en laat je haar meer haar eigen weg vinden. Dan kan ze hopelijk gewoon op haar eigen manier en in haar eigen tempo tot bloei komen.

Ik denk dat jij iets niet begrijpt

"Wat we willen is dat dochter dadelijk een diploma heeft. "
Dat heeft absoluut geen prioriteit bij een kind dat heel slim is en overspannen.
Ze kan altijd later nog een diploma halen.

"Maar afstromen gaat dus niks uitmaken bij datgene wat er komende jaren moet gebeuren"
Nou wel. Er hoeft helemaal niks te gebeuren. Ze kan en mag geheel voor spek en bonen en op haar eigen tempo haar leerplicht uitzitten. Ze hoeft helemaal geen toetsen te halen. Haar agenda niet bij te houden. Niks. Laat los.

Ze is heel erg slim.
Het enige wat ze nu nog moet ontwikkelen is veerkracht.
Dat lukt niet als je haar zo op haar huid blijft zitten.

Juf Ank

“Als je wilt dat je kind omhoog klimt, moet je er niet bovenop gaan zitten.”

Lisbeth, serieus?

Je reactie gaat alleen in op het schoolse onderdeel. Ik schrik daar van. Alsof je denkt dat daar alle problemen vandaan komen en dat het dus ook daar op te lossen is.

Soms is dat zo. Maar in dit geval vrees ik dat er heel andere problemen aan ten grondslag liggen, die zul je moeten aanpakken. En ook grondig. Je denkt toch echt niet serieus dat je kind zich op deze manier, met enorme stress, depressiviteit en paniekaanvallen, gaat redden op de universiteit? Of denk je dat het vanzelf weer over gaat? Wees alsjeblieft realistisch. Al is het niveau honderd keer passend, er spelen hele andere issues en ze moet de ruimte krijgen om die aan te pakken. En die ruimte creëren kan op allerlei manieren, allerlei zinnige suggesties staan hierboven. En dan kan ze ook nog prima haar VWO-diploma halen.

Uit je postings blijkt dat school haar alle ruimte wil geven om te herstellen en aan zichzelf te werken. Hoe fijn is dat! Waarom wil jij dat niet?

Amsterdamse

Amsterdamse

06-03-2018 om 08:41

Tijd en ruimte

Lisbeth, je bent echt al jaren intensief bezig om je dochter te laten presteren op wat jij verwacht en vindt dat een hoog niveau is, vwo+ niveau, puur schools en cognitief.
Je dochter heeft volgens mij andere dingen te leren. Nú is de beste tijd en de ruimte om dat te doen. Want ze is jong, woont veilig thuis, heeft een meedenkende school, een liefhebbend gezin om zich heen.

Zeetakje

Zeetakje

06-03-2018 om 08:44

Lisbeth

" Ik denk dat jullie mij niet goed begrijpen."

Ik denk dat we je prima begrijpen.

" Maar afstromen gaat dus niks uitmaken bij datgene wat er komende jaren moet gebeuren. "

Hier thuis bekend met afgestroomde ADD'ers en wellicht dit jaar weer één. Die overigens tegen exact dezelfde problemen aanloopt als jouw dochter.

Afstromen gaat uitmaken dat de vraagstelling op toetsen anders is. Je geeft aan dat ze die op het vwo vaak niet begrijpt. Zal op de universiteit niet anders zijn.
Afstromen gaat uitmaken dat het tempo wat lager ligt. Geeft dus meer tijd voor haar zwakkere vakken.
Afstromen gaat uitmaken dat je dochter rust en meer overzicht krijgt. Hoe belangrijk is dat?
Afstromen gaat uitmaken dat je dochter, als je het met liefde en begrip brengt, hopelijk eindelijk doorkrijgt dat een vwo diploma niet zaligmakend is. Denk dat dat voor jou ook nog wel een dingetje is.
Afstromen gaat uitmaken dat je dochter de tijd krijgt om levenservaring op te doen op ander gebied dan school.
Afstromen gaat uitmaken dat je dochter meer tijd krijgt om andere talenten te ontplooien.

Ik kan nog zolang doorgaan. Natuurlijk moet er ook op de havo een plan gemaakt worden. Dat kan toch? Laat die iq- test van zo lang geleden los, die heeft zijn waarde allang verloren, en laat je dochter gaan leven. Ben het zo eens met Kenfan in #92. Het lijkt wel of je bang bent voor gezichtsverlies. Ik lees net als zij niet anders dan dat je dochter al haar hele schooltijd onder grote druk staat.

Er zijn niet voor niets zoveel kinderen die na afgestroomd te zijn, wel de havo glansrijk, zonder al te veel stress doorlopen. Ik kan er in mijn omgeving, zonder na te denken, al 3 noemen. Eén van hen is bijna klaar met het hbo en gaat daarna een master doen op de universiteit. Is ook een manier. En laat je dochter desnoods de vakken waar ze zo op voorloopt wel op vwo-niveau doen. Onze oudste heeft dat gedaan en heeft daardoor op het hbo wat vrijstellingen gekregen, waardoor er weer extra tijd is voor de vakken die wel gevolgd moeten worden en die wellicht wat minder ADD-vriendelijk zijn.

ADD kan ervoor zorgen dat iemand met een vwo-iq, soms beter af is op de havo. Ze komen vaak wat later tot bloei. Ze hebben in veel gevallen nou eenmaal een wat lagere verwerkingssnelheid en dat kan op het vwo een struikelblok zijn. Het kwartje valt wat later, ze lopen steeds net ff achterr de feiten aan. Dat kan je oplossen door haar leven vol te proppen met bijlessen, waardoor ze het op haar tenen en vol stress net redt. Je kan het ook oplossen door haar een stapje terug te laten doen, waardoor ze op een niveau komt, waar een minder hoge verwerkingssnelheid nodig is. Is geen schande. Juist met de mogelijkheid om ook vakken op vwo-niveau te doen, wordt het onderwijs passend.

Het ligt bij de school

'Echter de bedoeling is om te werken naar den diploma waarmee ze bij voorkeur naar de uni kan omdat men denkt dat dat beter bij haar past. Hoe die weg gaat uitzien is nog niet duidelijk.'

Als de school er ook zo in staat, zijn zij de aangewezen persoon om bij ministerie van onderwijs toestemming te vragen voor aanpassingen. Zij moeten zich hard maken voor die toestemming.

Lees een eerdere reactie waarin ook geschreven werd over de verleende toestemming.

--
In klas van kind was een ll die zich met grote regelmaat ziek meldde. De school had de ll (op psychische gronden ) die vrijstelling verleend, met toestemming van inspectie; als de ll maar goede cijfers haalde voor de toetsen waar het examen in deed.

IQ niet zaligmakend

Een bepaald IQ is geen brevet van (on)vermogen, er komt veel meer dan dat bij kijken om succesvol te kunnen zijn in je scholing, studie of beroep. Ik ben echt verbaasd dat een simpele IQ test kan leiden tot al dan niet het label ‘hoogbegaafd’. Ik las hier ergens dat je vanaf een IQ score van 115 toegang hebt tot het vwo, dat lijkt me ook echt klinkklare onzin. En ik lees dat de IQ test van de dochter van Lisbeth lang geleden is afgenomen, toen ze nog een klein kind was. Alsof een kind jarenlang hetzelfde blijft, een kind ontwikkeld zich en niet allemaal volgens hetzelfde patroon. En kinderen kunnen stagneren, juist door alle druk. Een IQ test van een jong kind lijkt me nu nog van weinig waarde, zeker gegeven de problematische situatie waar haar dochter nu in zit.

Recentelijk de publieke discussies over gemiddelde iq’s in de wereld. Er zijn dus werkelijk mensen die geloven dat mensen in Afrika dommer zijn dan Aziaten omdat Aziaten een hoger gemiddeld IQ hebben. Dat vind ik dus dom en ignorant.

Anderzijds

Als je zoveel waarde hecht aan een ooit gegeven uitslag van een IQtest, dan moet je die test misschien zelfs herhalen. De nieuwe uitslag kan Lisbeth richting geven. Helaas voor dochter, want dat geeft weer nieuwe druk op haar toch al zo overbelaste schouders. En juist dat gegeven zou toch eigenlijk leidend moeten zijn in je handelen...

Bermbrand

IQ>115. Die uitdrukking heb ik ergens geschreven maar niet in de trant dat je automatisch toegang hebt tot VWO. Met een IQ > 115 wordt een ll sneller gezien als een ll met evt. VWO capaciteiten.
Het is een resultaat die van invloed kan zijn op de beslissing die men heeft te nemen.
Daarom komt het ook voor dat IQ-testen van meer dan twee jaar geleden, als verjaard worden beschouwd.

Maar de school kent hun ll. Dat zal niet alleen op basis zijn van een resultaat uit het verleden.

Geen bakerpraat alstublieft

Flanagan "Als de school er ook zo in staat, zijn zij de aangewezen persoon om bij ministerie van onderwijs toestemming te vragen voor aanpassingen. Zij moeten zich hard maken voor die toestemming."

Even voor de goed orde en het algemeen: Zo werkt dat niet.
De school vraagt geen toestemming aan het ministerie. De school stelt (evt samen met ouders en begeleiders) voor leerlingen een plan op met evaluatie momenten. Als dat plan inhoudt dat er veel minder uren onderwijs gevolgd worden, dan wordt van dat plan ook melding gemaakt bij de Inspectie.

Als bij (gewone) inspectie controle blijkt dat de school en of de ouders er een potje van hebben gemaakt (makkelijk onvoldoendes wegwerken), dan krijgt de school daarvan een negatieve aantekening en eventueel verhoogd toezicht.

"In klas van kind was een ll die zich met grote regelmaat ziek meldde. De school had de ll (op psychische gronden ) die vrijstelling verleend, met toestemming van inspectie; als de ll maar goede cijfers haalde voor de toetsen waar het examen in deed."
Nee natuurlijk niet.
Zie is ziek. Iedereen mag zich altijd ziek melden. Daar is geen toestemming van de inspectie of het halen van goede cijfers voor nodig. Wel wordt de school geacht een plan te maken om het onderwijs te organiseren voor leerlingen die veel moeten verzuimen. Het plan, het aangepaste onderwijs, kan inhouden dat de leerling alleen de toetsen doet en op een andere manier dan op school begeleiding kan krijgen of vragen kan stellen (via mail bijvoorbeeld).

Het heeft heel lang geduurd voordat scholen eindelijk in beweging kwamen om iets te doen voor leerlingen die vaak moeten verzuimen. Het is niet zo heel lang geleden dat een leerling die om die reden vaak verzuimde (bekend bij de school), vervolgd is door de leerplichtambtenaar wegens schoolverzuim.
Uiteindelijk was er een hoger beroep nodig om de leerplichtambtenaren en scholen bij zinnen te brengen. Natuurlijk is ziek gewoon ziek. Daar heb je geen toestemming voor nodig.

De school mag/moet wel samen met ouders een plan opstellen om het verzuim terug te dringen. Dat kan voor een deel ook bestaan uit het bieden van onderwijs thuis (bv ziezon), via klassennet of via mail.
Spijbelaars vallen vanzelf door de mand bij het maken van zo'n plan.

Lou

Lou

06-03-2018 om 09:40

Afwachten

Wanneer is het gesprek op school? Lees de hele draad nog eens door en wacht dan af waar zij mee komen. Het is al zo fijn dat je een meedenkende school hebt, die de problemen van je dochter serieus neemt. Kijk samen wat er nodig en mogelijk is. En laat de gezondheid van je dochter boven alles gaan.

Vader

Heeft dit meisje eigenlijk ook een vader? Hoe kijkt hij hier tegenaan?En voor moeder de volgende oefening: stel dat er geen school en prestatiemaatschappij zou bestaan, helemaal niets. Als je school volledig uit je hoofd hebt verbannen kijk dan eens naar je dochter. Wat zie je dan voor meisje? Waarom houd je van haar?

Probleem er achter

De vakken waar ze moeite mee heeft zijn nogal wisselvallig. Duits is een echt alfa vak en Aardrijkskunde is zeker in de onderbouw ook erg talig. Dus blijkbaar zit het probleem dieper dan alleen moeite hebben met inzicht in beta vakken.

Of jullie constructie mag weet ik niet. Dat zal de school moeten beslissen. Ik kan me echter voorstellen dat ze het niet op deze manier toe zullen laten. Maar misschien ook wel hoor. Ik heb daar geen verstand van.

Wel denk ik dat je aan de slag zal moeten gaan met het probleem er achter. Op deze manier zal ze namelijk ook op de universiteit vast lopen. Daar is de hoeveelheid werk een stuk groter en is er nog veel minder flexibiliteit voor aanpassingen. Bovendien zul je bij de meeste studies altijd wel een of meerdere vakken hebben die je minder liggen of waar je meer moeite mee hebt. En dan zal je toch ook daar mee aan de slag moeten en niet enorm stressen over de hoeveelheid werk.

Dat ze bepaalde vakken heel goed kan is fijn maar die andere vakken zou ze ook moeten kunnen. Zeker als ze een slim meisje is kan ik geen enkele reden bedenken dat ze geen aardrijkskunde oid zou kunnen. Dus waarom lukt dat niet? Wat is de oorzaak er achter? Hoe is haar manier van leren? Of zijn er andere zaken die haar blokkeren? IPV alle hordes uit haar weg te nemen qua leerstof zou ik liever aan deze basis bouwen. Anders is er een grote kans dat ze op de universiteit ook vast gaat lopen (als het al lukt daar te komen).

Als er daarnaast ook andere problematiek meespeelt is misschien professionele hulp geen slecht idee.

marie

marie

06-03-2018 om 11:37

Resultaten

De resultaten van dochter ts zullen niet echt afwijkend zijn, tenminste de zwakke vakken.
Er zijn toch echt hordes leerlingen die op een bepaald punt zwak/ onvoldoende staan over de hele linie.
Meestal geen punt. Ze gaan er hard aan trekken, met of zonder hulp en vaak trekken ze hun gemiddelde dan weer op en kunnen gewoon over.

Maar bij dit meisje, zoals ik het begrijp, is juist dat harde trekken nu een risico factor.

Overigens vind ik dat 'slechte begrijpen van toetsvragen' niet heel vreemd. Mijn dochter, slim genoeg, loopt daar ook tegen aan soms.
Maar niemand die het als een probleem ziet, want resultaten zijn goed genoeg. (Hier geen add oid, dochter van ts heeft volgens mij nogal complexe problematiek)

Hanne

Hanne

06-03-2018 om 12:36

Geduld en vertrouwen

Mijn zoon heeft vanwege lichamelijke problemen alleen vakken gevolgd die hij nodig had voor zijn diploma gedurende zijn hele middelbare schooltijd. Hij ging in die tijd maximaal 4 uur per dag naar school. Dit was op een school voor speciaal onderwijs.

Een ander kind is getest met een IQ van meer dan 150. En die redde het ook niet op het VWO en op de HAVO ging het ook mis. Zij is via het MBO, naar het HBO gegaan en daar haalt ze nu wel extreem hoge cijfers. Het komt er nu eindelijk wel uit.

Mijn idee is altijd geweest, wil ze kunnen functioneren in de maatschappij, dan zal ze vooral moeten leren om met de stroom mee te gaan. Dat was misschien wel een belangrijkere leerschool dan het schoolse leren. Als ze iets wil kunnen, kan ze dat namelijk wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.