Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 09:26

Regels mbt opbouw vakken vwo


lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 12:00

Havo

Omdat haar niveau op de resterende vakken dus haar profielvakken te hoog is voor de havo. Ze willen haar zelfs versneld door een aantal vakken laten lopen. Bijvoorbeeld Engels. Haar grootste obstakel is overgaan inderdaad. Plus dat ze gewoon geen aansluiting vind binnen het normale onderwijs. Daarom een meer individueel traject. Zodat ze zelfstandiger en meer verdiepend op haar manier kan leren. Ze krijgt dan doelen gericht niet op een specifiek jaar.

Henrieke.

Mooi opgelost samen met school. Je dochter heeft, met aangepast programma, hard gewerkt om op het vereiste niveau te komen.

Dat zit er bij de dochter van Lisbeth niet in als ik haar verhaal lees. Haar psychische problemen zijn niet van korte, tijdelijke aard. Extra bijspijkeren zit er niet in.

Bij mijn zoon ging het om meerdere vakken en best zware onvoldoendes. Niveau lager of doubleren werd het dus.

Verschil particulier onderwijs

"Hier een kind dat volgende week overstapt naar particulier onderwijs (Luzac). Valt onder dezelfde wetgeving en inspectie als reguliere scholen. "
Niet helemaal en juist niet waar het over uren gaat.
Gesubsidieerd onderwijs is verplicht tot het verstrekken van een minimum aantal uren in ruil voor de subsidie. Maar die plicht is wel verweven in de beschrijving van het programma (Inrichtingsbesluit vwo, examenbesluit).
Voor particuliere scholen geldt die uienplicht veel minder. Bovendien is de inrichting van uren anders. Het hoe en wat is beschreven in het schoolplan van de school. De school moet zich daar aan houden.
Er kan worden aangepast, maar niet eindeloos.

Overigens is het overslaan van klassen of comprimeren van stof natuurlijk wel toegestaan. Een aangepast programma dat wel degelijk met voldoendes moet worden afgesloten.
Je kunt niet tussentijds van programma wisselen om op die manier de onvoldoendes weg te werken.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 12:07

Het plan

Zoals ik het begrijp
Is de niet profielvakken laten vallen, een passend plan maken tot het einde van het jaar met einddoelen. Ze gaat niet over of blijft zitten. Er komt voor komend schooljaar een lange termijn planning. Kind kan zelf aangeven wat ze wil doen en op welk tempo. Ze kan alle profielvakken doen of zich focussen op een paar. Deze versneld doorlopen en versneld afsluiten. Ze zou dan ook niet meer in een specifiek jaar zitten maar bepaalde vakken doen, die afsluiten en verder gaan met andere vakken. Hoe lang ze dan over alles doet mag ze zelf bepalen. Als de pas over 4 jaar haar volledige diploma haalt is het ons ook goed.
Hoe dit lange termijn plan komt uit te zien ligt aan wat school wil en aankan en wat kind wil.
School heeft trouwens ervaring met zulke trajecten heb ik begrepen al ik weet ik niet hoe vergaand die zijn

dan doet ze dat op vwo niveau

Lisbeth "Omdat haar niveau op de resterende vakken dus haar profielvakken te hoog is voor de havo."
Ze mag die vakken op vwo niveau doen.

Henrieke

Henrieke

04-03-2018 om 12:07

Dat idee van Mams

vind ik zo gek nog niet.

Staar je niet blind op de hoogbegaafdheid van je dochter. Er zijn blijkbaar andere factoren die haar functioneren op school negatief beïnvloeden en die moeten ook serieus genomen worden. Alles klinkt of ze nu meer gebaat is bij minder stress.
En als ze HAVO doet met een aantal vakken op VWO-niveau dan kan ze na het behalen van het HAVO-diploma makkelijk overstappen en alsnog dat VWO-diploma halen zonder de ballast van die lastige vakken.

Mijn dochter zou op basis van iq ook met gemak VWO moeten kunnen doen, maar door allerlei andere oorzaken wordt die potentie aardig verduisterd. Wij zijn blij als ze HAVO afrondt. Daarna komt de rest.

Groet,

Henrieke

Profielvakken te hoog.

Mijn zoon stond een 10 voor Engels maar helaas een 3 voor Duits, waar hij geen examen in ging doen.

Helaas, de 3 voor Duits telde gewoon mee. Naast andere onvoldoende's. Het kan dat de school van mijn zoon zich gewoon halstarrig aan de regels hield en jullie school andere ideeën heeft.
Ook was er hier geen sprake van ernstige psychische oorzaken, de achtergrond is anders. Ook zijn slim zijn had geen invloed. Slimmerds mogen al helemaal geen 3 voor Duits hebben.
Bijles was dus ook niet aan de orde via school, hij kon het gezien zijn iq best "zelf wegwerken".

Ik hoop dat jullie meer bereiken, het is je dochter gegund.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 12:11

Trouwens

Ik vraag dit informerend, als dochter de vakken die niet tot het profiel horen volledig moet volgen tot het einde van het jaar dan is dat zo. Ze doet het nu al bijna drie jaar en als het echt niet anders kan dan moeten die maanden ook. En ik denk dat ze het merendeel ook wel voldoende kan afsluiten het kost haar psychisch gezien alleen veel moeite.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 12:15

Geen diepe onvoldoendes

Gelukkig, 1 4,5 de rest 5,5 of hoger. Als het moet slepen we haar wel erdoorheen en dan gaan we vanaf september kijken voor een maatwerktraject.

Mams

Mams

04-03-2018 om 12:15

Presteren

Ik kan me voorstellen dat een eigen programma in de bovenbouw goed kan werken, met de leerdoelen die dan toch al vrij duidelijk geformuleerd zijn. Ik vraag me wel af of dat de druk weg zal nemen, het blijft hard werken en het is vooral ook veel in de vierde. Nog steeds veel verschillende vakken (je hebt niet alleen profielvakken in de vierde). Slim zijn is daarvoor niet voldoende, er komen nog een heleboel vaardigheden bij kijken. Als je kind er zo doorheen zit is het misschien wel beter om de focus van het presteren af te halen. Ook al wil ze heel graag, misschien juist wel als ze (te?) graag wil.

Hoe lang ze over alles doet....

Dat is dus doubleren, hoe positief ook meedegedeeld.
Ze gaat haar Vwo diploma niet met 6 jaar afronden. Daar gaat school niet vanuit.
Geen probleem, maar wel doubleren.

Je schreef het zelf ook al: overgaan is het grootste obstakel.

Lisbeth

“En ik denk dat ze het merendeel ook wel voldoende kan afsluiten het kost haar psychisch gezien alleen veel moeite.”
Ik kreeg een glimlach van herkenning bij deze zin. Mijn pubers hebben psychisch gezien ook best veel moeite om alle vakken, d.w.z. ook de niet-leuke vakken zoals Duitse woordjes leren, af te ronden t/m de derde klas

Triva

Triva

04-03-2018 om 12:53

lisbeth

Je moet niet zo allergisch reageren op het Havo-idee. Het is een wayout als school jouw idee niet toestaat want je wil ook niet dat ze blijft zitten. Ze moet zo snel mogelijk bepaalde vakken laten vallen en dat kan juist met de havomethode.

Het idee is dan dat ze na de zomer op papier havo gaat doen maar in de praktijk volgt ze gewoon haar profiel op VWOniveau. Niet blijven zitten, niet een constructie die eigenlijk niet mag omdat ze psychisch moeite heeft met bepaalde betavakken.

Ze doet dan alle PTA's op havo mee maar volgt lessen op VWOniveau. Ze doet examen op havoniveau maar het jaar erop op VWO niveau (ze doet dus ook alle PTA's VWO). Zo kan ze over drie jaar gewoon VWO-examen doen en al het maatwerk dat ze nodig heeft.

Bermbrand.

Ben jij de ex-docent Duits van mijn zoon?

Lisbeth.

Die 5,5 is een zwakke voldoende. Dus eigenlijk staat ze maar 1 onvoldoende? Dan kan ze toch gewoon over?

Anoniem

Anoniem

04-03-2018 om 13:02

Hier kan het wel

Op de school van mijn oudste kon dit gewoon. En als ik even snel in de vwo kijk, dan heeft het bevoegd gezegd de mogelijkheid om in incidentele gevallen ontheffingen te verlenen voor een deel van het onderwijsprogramma.

En al zou dat niet mogen, dan zou er nog een oplossing zijn voor je dochter. Je schrijft dat ze helemaal of bijna overspannen is en paniekaanvallen heeft. Ze zou de vakken dan ook op een andere manier af kunnen sluiten, zonder alle komende toetsen nog te moeten maken, bijvoorbeeld door voor die vakken een werkstuk te maken ofzo.

Triva

Triva

04-03-2018 om 13:25

Wil

'Die 5,5 is een zwakke voldoende. Dus eigenlijk staat ze maar 1 onvoldoende? Dan kan ze toch gewoon over?'

Ze moet nog vier maanden, ik denk dat daar de angel zit. Ik denk dat Lisbeth verwacht dat de cijfers gaan kelderen gezien de overspannenheid en paniekaanvallen.

Wel slim om nu een plan te maken en te hebben. Of je gooit vier maanden alles op de vakken waar ze moeite mee heeft, of je verzint een constructie waarbij ze nu mag stoppen en deze cijfers de overgangscijfers worden, of je richt je op blijven zitten, of op de havo of nog iets anders.

Wil40

Haha, ik zou denk ik geen beste leraar zijn, ik vind pubermoeder zijn af en toe al moeilijk genoeg! Diep respect voor iedere docent die elke dag opnieuw onze pubers weet te motiveren en hen iets bij te brengen 🙏🏻

Mijn pubers moeten net als de dochter van Lisbeth aan de eisen voor overgang en straks het diploma voldoen en dat is niet altijd even makkelijk. Bij mijn pubers is simpel woordjes leren voor Duits en Frans iets dat hen psychisch veel moeite kost

Gradatie

Ik denk dat de psychische problemen van Lisbeths dochter heel wat verder gaan dan het gezucht en gesteun van de gemiddelde puber. Met mijn puber heb ik beide gradaties meegemaakt. Ook die zat er een tijd geleden even helemaal doorheen, compleet met paniekaanvallen. Dat was gelukkig snel onder controle, maar ik zie wel een groot verschil tussen het gezucht en gesteun van nu en de paniek van toen. Dat was echt afschuwelijk om mee te maken. Vandar dat ik ook meer zit op de lijn van de druk van de ketel halen, want een kind dat zo onder druk staat (of zichzelf zo onder druk zet) gaat er aan onderdoor.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 14:15

Psychische problemen

Gaan verder dan het gemiddelde gezucht en gesteun. We zijn al meer dan een jaar opzoek naar passende maatregelen en dit is zo'n beetje het laatste redmiddel. Kind leert zich suf maar is doodsbang, verknalt daardoor toetsen, wordt nog banger. Bij iedere mindere toets ziet ze haar overgaan in gevaar komen, daardoor slaapt ze niet en wordt ze steeds vermoeider. Dat doet haar concentratie geen goed waardoor ze stomme kleine fouten maakt.nou ja ga maar zo door.

Dit plan is een manier om de druk te verminderen, onderwijs meer passend bij haar te krijgen en haar uit die cirkel van mindere prestaties te kirijgen. En hopelijk daarbij op passend niveau te houden.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 14:17

Verder

Denkt iedereen dat verdieping en versnelling vanaf de bovenbouw mogelijk moet zijn. Diepgang kan ze aan, een hoog tempo ook. Minder instructie ook. Het is ook een probleem van heel veel vakken nu, geen overzicht en controle meer hebben.

braam

braam

04-03-2018 om 14:23

havo

Het komt best veel voor dat kinderen havo gaan doen omdat een paar vakken niet lukken op vwo niveau. Ik zie het op technisch-hbo heel veel, studenten die eigenlijk wel vwo had kunnen doen als het niet vanwege talen was. Die hadden allemaal achten en negens op de beta-vakken, maar met moeite een 5 of 6 op Nederlands/Engels.

Als kind school echt naar vind is havo/hbo propedeuse/universiteit ook een optie. Dan ben je een stuk sneller van middelbare school af, kun je volgend jaar al beginnen met alleen examenvakken en voorbereiden daarop, en na propedeuse hbo kun je ook universiteit doen. Dan ben je net zo snel op universiteit als via vwo. Dan is het wel handig om alvast Nederlands en Engels op vwo-niveau te doen want dat eisen universiteiten vaak, maar dat zal geen probleem zijn. Sommige studies eisen ook andere vakken, voor psychologie heb je bij sommige universiteiten bijvoorbeeld wiskunde op vwo-niveau nodig, maar dat is ook wel bij te spijkeren tijdens het hbo-propedeuse jaar. Je hoeft meestal niet een officieel vwo-certificaat te hebben, kunt gewoon een toelatingstoets doen.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 14:32

Tot nu toe

Denkt iedereen dat ze er met een maatwerkprogramma in de bovenbouw vwo ook komt. Want in het reguliere programma van de havo gaat ze het niet redden. Daar zou ze ook een maatwerkprogramma nodig hebben.

Lisbeth

Er is zeker meer diepgang in de bovenbouw. Het is wel noodzakelijk om de onderbouw eerst met succes af te ronden om toegelaten te worden tot de bovenbouw. De eisen zijn voor iedereen gelijk, maatwerk is wel mogelijk in de aanpak om iedereen op dat minimum niveau te brengen. Je hebt hier een aantal suggesties voor gekregen.

En gebaseeerd op wat je deelt over je dochter, geloof ik direct dat de psychische problemen van jouw dochter groter zijn dan het puberleed van mijn kinderen. Het effect is echter wèl hetzelfde als waar je dochter nu tegenaanloopt: ook mijn pubers lopen tegen problemen aan om de onderbouw in zijn geheel af te ronden, dus inclusief de vakken die hen minder goed liggen en die niet in hun (beta) profiel passen. Eentje is daarom naar havo gegaan, want dat scheelt toch een extra vreemde taal bij het eindexamen. Zonde kun je zeggen, een heel slim kind dat prima vwo aankan. Maar als je struikelt over Duits en/of Frans omdat je die stomme woordjes niet leert, dan voldoe je gewoon niet aan de eisen.

Het lijkt erop dat je dochter de druk niet meer aankan. De hoeveelheid vakken in vwo onderbouw is het probleem schrijf je, niet de diepgang en het tempo. Deed ze eerst niet gymnasium en nu schrijf je vwo; heeft ze de klassieke talen laten vallen? En bedenk: een havo diploma in vijf jaar met de vakken die haar wel goed liggen op vwo niveau is heel mooi. Dan kan ze evt in het zesde jaar alsnog de resterende deelcertificaten op vwo niveau halen.

Angela67

Angela67

04-03-2018 om 14:58

waarom niet zitten blijven

als zij zo bang is om niet over te gaan, waar is ze dan bang voor?
als zij graag hogere cijfers wil halen maar door de stress en haar persoonlijke ontwikkeling nog niet voldoende in staat is om haar emoties en reacties te sturen, dan is 'er een jaar langer over mogen doen' misschien ook voldoende? tuurlijk wil iedereen zo snel mogelijk van school , en ik begrijp uit je verhaal (en wat ik me herinner van andere postings) zeker dat het een ingewikkelde situatie is, voor een bijzonder meisje. Maar misschien als de focus minder op 'de toekomst' ligt (bovenbouw, diploma, wegwezen) en meer in het hier en nu dan kan ze met een jaar doubleren misschien meer aan 'zichzelf' werken en buiten het systeem zich ontwikkelen?
gr Angela

Escape

Ik snap wel heel goed de drijfveer, ik weet alleen niet of je de druk zo wel echt vermindert in de bovenbouw. Het zal wel erg schelen dat het dan niet meer gaat om overgaan, omdat ze het per vak kan doen. Maar ik heb een kind in de vierde en die heeft nog wel heel veel vakken, hoor. Er komt nog van alles bij, naast de profielvakken.

Ik zou dus ook meenemen in jullie overweging wat er gebeurt als er maatwerk komt, maar ze voldoet niet aan de gestelde doelen voor één of meer vakken. Wat dan? Is er dan nog een escape? Hoe hard zijn de gestelde doelen per vak en wat als ze dat hiet haalt? Of er langer over doet? En dan dus ook: geven die doelen per vak dan niet net zoveel druk als ze nu ervaart? Of meer, omdat er geen escape meer is?

Wat ik niet snap: je zegt dat ze het ook op de havo niet redt zonder maatwerk. Terwijl ze dan dus (bij overgang naar 4 havo) vrijwel alleen de profielvakken overhoudt. Waarom zou ze dat niet redden terwijl ze daar mee voorloopt?

Tijgeroog

Tijgeroog

04-03-2018 om 15:37

Andere insteek

Uitgangspunten: ze zal aan de overgangsnormen van de school moeten voldoen om over te kunnen naar de 4e. Vanaf de 4e hoeft ze alleen nog maar de profielvakken te doen, en kan er versneld ed worden.

Kan ze volgend jaar niet al aan het 4e jaar beginnen zonder dat ze al over is? Dan is voor nu de druk eraf, en kan ze kijken hoeveel vakken ze dit jaar toch nog kan afsluiten. Andere vakken kan ze eventueel voorlopig laten voor wat het is. Volgend jaar kan ze dan de andere vakken opnieuw volgen. aangezien ze toch haar eigen route gaat volgen kan ze dan vast wel bij een 3e klas aansluiten, of ze doet het mbv zelfstudie. Er moeten dan wel afspraken met school gemaakt worden over het gewenste eindresultaat: moet ze een jaar lang alle toetsen maken, of kan er (als ze het mbv zelfstudie doet) een grote toets met alle stof van het jaar komen, of een opdracht of...
Als ik zo lees hoe haar resultaten op dit moment zijn, zou ik denken dat als ze het voor 1 of 2 vakken zo aanpakt wel moet lukken. (En misschien dat de mogelijkheid van zo’n escapemogelijkheid de druk wel zo ver wegneemt dat ze dit jaar wel gewoon op reguliere wijze af kan maken,)

Een crisis is een kans

In plaats van ingewikkelde oplossingen bedenken kun je ook uitgaan van het "crisis is kans" idee.Je dochter heeft paniekaanvallen en faalangst die behoorlijk ernstig is. Heeft ze hier al hulp bij gehad? Want je kunt wel denken dat de enige hobbels die ze ooit zal tegenkomen de betavakken zijn, maar dat geloof ik niet. Er is nu iets wat niet lukt en misschien zal dat vaker gebeuren. Hoe ga je om met dit probleem? Ik denk dat het goed is als ze hier handvatten voor krijgt en leert relativeren. Het helpt ook als jullie als ouders dit doen. Laat het idee van hoogbegaafdheid varen. Heeft ze soms alleen een verbaal hoog IQ? Dan kun je best vastlopen met de betavakken. Dat is niet raar. Geef haar het vertrouwen dat dit probleem door haar getackeld kan worden, op welke manier dan ook. Dan geef je haar echt iets mee voor de toekomst.

Vervangende opdrachten

Hier kregen sommige dyslecten vervangende opdrachten voor het vak Frans. Denk aan een werkstuk over de Franse Keuken, maar dan in het Nederlands. Daar kregen ze een cijfer voor.
Ze bleven de lessen wel bezoeken, anders voldeden ze niet aan de verlichte lesuren. De vo was ruimdenkend. Ze wisten dat deze lln het vak bij de profielkeuze zouden laten vallen en zo blijven ze toch binnen de gelederen.

TS heeft een boel vragen; een gesprek met de zorgcoördinator kan ze doen smelten als sneeuw voor de zon.
Maar een school heeft wel te maken met het aantal uur aanwezig zijn.

Ik weet ook van een ll die een vwo-examen Frans maakte, terwijl ze nog in de vierde zat. Dat scheelde inderdaad voor het examenjaar. Het hangt er dus vanaf hoeveel ruimte school een ll biedt.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 16:03

Blijven zitten

Als ze blijft zitten dan is dat puur vanwege vier vakken . Natuur scheikunde, duits en aardrijkskunde. De rest gaat voldoende tot goed en kan ze prima mee over. Begeleider geeft vooral aan dat hij het nut niet inziet van doubleren. Ze laat deze 4 vakken dadelijk vallen. De rest van de vakken gaat goed. Daarbij zou ze met hulp van ons en met hulp van school ook deze vakken kunnen redden. Alleen zit ze er mentaal gezien zo doorheen dat ze er de energie eigenlijk niet voor heeft. De rest van de vakken hoeft ze veel minder voor te doen. Het is dus een betje zeggen: we sluiten nu deze vakken af, dat betekent dat je overgaat, ontspan nu maar. Als dit mag tenminste.

Drietje, we zien steeds meer terugkomen dat ze niet kan omgaan met het onderwijs zoals het gegeven wordt. Het klinkt nogal opschepperig of ehhh als zo’n klassieke pusherige hb moeder maar ze kan niet overweg met het onderwijs. Dus zou ze ook niet overweg kunnen met het havo onderwijs . Ik ben ervan overtuigd dat ze het op de havo niet beter zal doen. Slechter misschien zelfs.
We gaan nu als laatste poging proberen het onderwijs aan haar aan te passen i.p.v. haar aan het onderwijs. En dan hoop ik dat ze zich de komende jaren zo ontwikkelt dat ze tegen de tijd dat ze naar het hbo of de uni gaat hier wel mee kan omgaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.