Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Angela67

Angela67

24-03-2020 om 20:51

oh ja

ik snap wat jij bedoelt, maar ik denk dus dat als je gewoon even slim logistiek nadenkt en het lessenprogramma bekijkt met je eigen sectie, dan kun je vast met halve klassen dingen bedenken.
gewoon om een soort middenoplossing te vinden
gr Angela

Nee Angela

Ik geef nu klassen van 32 les, net als al mijn collega’s. Halve klassen betekent dat je twee keer zoveel docenten nodig hebt.

Niet 6 april

Dat evenementenbesluit van 1 juni is vooral om geen risicovolle besprekingen en extra inzet van vitale beroepen ter voorbereiding te hebben en onnodige kosten te maken. Die datum hebben ze bewust ruim genomen ivm Koningsdag, bevrijdingsfestivals, popconcerten etc. Ook zit je dan na de mei-feestdagen.

Over scholen, horeca, sportfaciliteiten etc. is nog geen nieuwe datum vastgesteld. Ik verwacht dat scholen eerder open gaan dan dat er weer een groot evenement mag. De kinderen zijn misschien geen risico op zichzelf, maar het dwingt mensen wel extra om thuis te werken. Wat dat betreft kon er afgelopen week meer dan de week er voor toen het ook werd aanbevolen....

Bij een intelligente lockdown hoort ook een gepast beleid om weer te gaan draaien. Je wil ook niet een nieuwe ongecontroleerde uitbraak. Je ziet China dat nu ook doen en daar kunnen we van leren. De basisscholen en eindexamenkandidaten voor schoolexamens zullen een van de eerste sectoren zijn die geheel of gedeeltelijk van het slot gaan. Maar dat zal niet op 6 april zijn...eerder ergens in mei. Afhankelijk van hoe het zich ontwikkeld natuurlijk.

Laat maar dicht

Nu we een soft lock down hebben moeten de scholen ook maar dicht blijven. Wat voor boodschap geef je als je wil dat mensen 1,5 meter uit elkaar moeten wandelen buiten, gespreid moeten winkelen, niet meer naar de sportclub of restaurant mogen maar je wil wel honderden kinderen én hun volwassen docenten bij elkaar in een gebouw zetten? Je kan het handhaven van de rest van de maatregelen wel op je buik schrijven dan.

skik

Skik

Eens. Ik denk dat veel mensen de situatie pas echt serieus gingen nemen toen de datum van 1 juni werd genoemd. Daarvoor was het toch meer 'mooi 3 weken extra voorjaarsvakantie'.

En even praktisch

Scholen hebben het afstandsonderwijs nu op de rit, laten we ook dat even doorpakken. Kinderziektes er uit, best practices delen, effecten analyseren. Lijkt me heel waardevol voor de toekomst.

skik

Merel

Merel

25-03-2020 om 08:37

Balen

Nou...dit wordt nog leuk: scholen waarschijnlijk nog weken dicht.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3177688/Scholen-waarschijnlijk-ook-na-6-april-nog-weken-dicht

Wat balen. Deze situatie is niet geschikt voor (dwarse) pubers waarmee je continue strijd over school hebt.
Afstandsonderwijs op de rit? Nou.....dat valt nogal tegen hoor.
Mijn oudste heeft voor sommige vakken een videoles maar meer niet dan wel. Nu 3x gehad denk ik. Voor de rest plempen ze er wat huiswerk/opdrachten in maar meer dan dat is het niet. En controle daarop? Geen idee.
En jongste eigenlijk idem. Sommige lessen video, andere lessen gewoon huiswerk maken en docent is bereikbaar via chat voor vragen.
Ik vind dit toch een wezenlijk verschil met het gewone reguliere onderwijs. Ik denk toch dat ze achterstanden oplopen op deze wijze.

Hoe zullen scholen omgaan met leerlingen die er nu slecht voor staan en gewoon minstens een hele periode (of nog langer) missen om hun cijfers op te halen?
Lastig hoor.

Dees

Dees

25-03-2020 om 08:44

Skik

Dat afstandsonderwijs is niet op de rit. Zeker niet in het basisonderwijs. Er zijn zoveel verschillende insteken daarin. De ene school gaat door met alle stof er wordt thuis nieuwe stof geleerd en kinderen zijn van 9-14:30 druk bezig. Andere school doet herhaling van oude stof, afmaken van oude taken en dat soort zaken gevolg 9 uur beginnen 9:45 klaar. Niveauverschillen binnen klassen en scholen gaan vergroten.

Merel

'Afstandsonderwijs op de rit? Nou.....dat valt nogal tegen hoor.'

Dat valt me hier ook op. Voor de jongste zijn er wat taken in magister gezet, met daarbij 'zelf nakijken via document xxx' en 'als je iets niet snapt, mail de docent'.

Voor de oudste (eindexamen) komen er vooral heel veel mailtjes vanuit school en appjes van docenten, met boodschappen als 'toetsweek is afgelast', 'toetsweek gaat alsnog starten', 'in afwachting van Slob is de toetsweek toch weer stilgelegd' en 'we weten het ook niet meer, sterkte'.

Daar kan de school niets aan doen, maar afstandsonderwijs kun je het niet noemen.

Afstandsonderwijs

Ik merk ook verschil. Op de school waar ik werk staat het als een huis. Er zijn roosters gemaakt met halfuurslessen, een pauze tussendoor, van half negen tot één. De meeste lessen zijn videolessen, huiswerk moet ingeleverd worden via o.a. Googleforms en wordt nagekeken.

De school van mijn zoon heeft een brief gestuurd met: kijk maar in de studieplanner en check je Magister, veel succes er mee.

Dit is het moment om hierin juist door te pakken. Op termijn zal dit vaker nodig zijn. Nieuwe epidemieën, extreme weersomstandigheden, je kan er maar beter op voorbereid zijn.

Voor het basisonderwijs moet nog veel meer gebeuren, daar werken de leerlingen niet of veel minder zelfstandig dan in het voortgezet onderwijs, Daar bestaat een deel van het onderwijs ook uit niet-werkjes. Ook om thuis door te werken voor ouders beter mogelijk te maken is het zaak juist in het basisonderwijs een goede manier van afstandsonderwijs op te zetten en uit te bouwen. Dit is hét moment om daar mee verder aan de slag te gaan. Zodra de scholen weer opengaan vervalt iedereen weer in de dagelijkse rompslomp van paasontbijt en gesprekjes met de moeder van Daan over het feit dat hij bij de overblijf toch echt zijn hele brooddoosje leeg moet eten.

skik

Chrono

Chrono

25-03-2020 om 10:31

Studiewijzer hier ook

Hier ook helaas alleen een studiewijzer voor mijn brugpieper. Gelukkig houdt hij zich er netjes aan.
Hij denkt zelf dat ze op school druk zijn met van alles te regelen, zou kunnen kloppen.

Merel

Merel

25-03-2020 om 10:43

Dus dat

Sydney, zo ervaar ik het ook.
Oudste geeft ook aan dat huiswerk zelf nakijken is (en of ie dat doet....???) en bij vragen kun je docent mailen of chatten. Volgens mij gaan ze vanaf volgende week pas nieuwe stof uitleggen. Hoe ? Geen idee.

Ze doen hap-snap wat afraffelhuiswerk tussendoor en voor de rest is het veel gamen tussendoor. Er zit geen structuur in omdat ze het normale lesrooster aanhouden. Dus mét tussenuur, gym, mentorles, tekenen etc. Al die vakken waar je niks mee kunt nu. Dat betekent dus bijv. na een videoles wiskunde gewoon 3-4 uur tussendoor niks doen en dan om 14.00 uur weer even online moeten voor een laatste video-/chatmoment van die dag. Het is zo versnipperd op deze manier.

Ik zou liever zien dat ze een aangepast rooster hebben en bijv. 9.00-14.00 uur aaneengesloten (met een korte pauze uiteraard) op de laptop videolessen van de belangrijke vakken krijgen. En dan erna nog wat huiswerk maken en dan om 16.00 uur klaar ofzo. Dat zou meer structuur opleveren dan zoals het nu gaat.

Ik ben ook bang voor onderwijsachterstand en grote verschillen tussen klassen/scholen.
Nu staat de mijne in 4H op zitten blijven (motivatieprobleem, geen inzet etc) maar in dit geval zou het niet zo verkeerd zijn om een jaar over te doen ipv door te gaan naar her examenjaar en toch deels een achterstand te hebben. Maar we wachten af.

Afstandsonderwijs

Ik heb het al vaker gezegd, en hier heb ik dan weer wel verstand van: afstandsonderwijs is een lapmiddel om te zorgen dat de achterstanden niet al te spectaculair oplopen. Het kan en zal nooit een vervanging zijn van echt onderwijs, fysiek in een klaslokaal. Ik kan vertellen dat mijn collega's en ik allemaal onze stinkende best doen om het onderwijs voor onze pubers zo goed mogelijk op de rit te krijgen, maar het is lastig. Eén van de grootste problemen met pubers is dit: je kunt werk opgeven, maar als ze het gewoon niet doen kun je daar, behalve mopperen en de ouders inseinen, weinig tegen doen. Bij mij moeten de leerlingen de gemaakte opdrachten inleveren, ik kijk ze na, ze moeten verplicht aanwezig zijn bij alle online lessen en daar is een duidelijk rooster voor.
Vergeet ook niet: opeens moet alles op de schop. Je moet online materialen aanleveren, je moet lessen anders geven, je moet nieuwe programma's onder de knie krijgen, je moet er over nadenken hoe je gaat controleren of werk gebeurt, en je moet heel, heel veel vragen beantwoorden van leerlingen die het allemaal ook niet meer weten.
Ik ben serieus blij dat ik een dag vrij heb vandaag.

Basisschool

Hier op school werken ze al veel met Snappet en Chromebooks. De juf is as we speak nu voor het eerst met een videoconferentie bezig met de hele klas. Het is verbazend hoe keurig en gestructureerd dat gaat in deze groep 5/6 met de juf als leider. Vandaag was het allemaal en vooral testen en sociaal maar zo kunnen ze ook in kleiner verband instructies geven. Verder gebruiken ze Google Classroom om vragen te stellen aan juf en elkaar over de dagtaken. En ook hier laat de groep zich sturen door juf, die ook modereert. Ging vorige week alles door elkaar op de chat, nu niet meer. De dagtaken gaan grotendeels via Snappet of andere programma's (Nieuwsbegrip digitaal, Squla) en ook dat kan juf zien. Ze zijn gewoon verder gegaan waar ze gebleven zijn. Gisteren hebben ze gewoon een rekentoets gehad. Knutselopdrachten gaan met een foto naar de juf en ze worden ook aangesproken als dat niet op tijd gebeurd. Maar scholen die nog met analoge methoden werken, kunnen die stap niet zo makkelijk maken. En daar kun je inderdaad vrezen voor achterstand bij met name kinderen die het sowieso al lastig hebben met de schoolstof kinderen die thuis geen hulp kunnen krijgen om wat voor reden dan ook.

Oh Skik

'Zodra de scholen weer opengaan vervalt iedereen weer in de dagelijkse rompslomp van paasontbijt en gesprekjes met de moeder van Daan over het feit dat hij bij de overblijf toch echt zijn hele brooddoosje leeg moet eten.'

Oh, de eeuwige discussies over de broodkorsten! Die had ik verdrongen, geloof ik. Wij waren dat zo zat, dat we bruine bolletjes zijn gaan meegeven in plaats van gewoon brood.

AnnaNiem

'Knutselopdrachten gaan met een foto naar de juf en ze worden ook aangesproken als dat niet op tijd gebeurd. '

Dan gaat de juf of meester er dus vanuit dat de ouders kunnen (en willen) helpen met dat knutselen. Want normaal krijgen de kinderen hulp van de leerkracht of een ander, handiger kindje. Maar veel ouders zijn gewoon aan het werk thuis. Of kunnen echt, echt niet knutselen (zoals ik, helaas. Ik ben zo creatief als een eikenhouten deur).

AlisonH

"Eén van de grootste problemen met pubers is dit: je kunt werk opgeven, maar als ze het gewoon niet doen kun je daar, behalve mopperen en de ouders inseinen, weinig tegen doen."

Hoe verschilt dat van de dagelijkse gang van zaken bij lesgeven op school? Dit is toch iets universeels?

skik

Skik

Op school kun je het schrift met sommen controleren, of het werkboek. En steekproeven nemen met woordjes leren of kenmerken opsommen.

AlisonH/Skik

Het is een wezenlijk verschil: op school, als een leerling zijn werk niet af heeft/niet inlevert kan ik hem/haar achter zijn/haar broek aanzitten. Hier, in het ergste geval, komt de leerling niet opdagen in de digiles. En dan?
Ik denk dat ouders echt een rol te spelen hebben hier in. Check het werk van je kind. Stuur mailtjes naar school als het niet op orde is. Word een keertje echt boos. Sluit internet af als kind alleen maar online is. Durf maatregelen te treffen, ook al wordt de sfeer in huis niet gezellig.
Verder Alison ben ik het met je eens, maar ik denk dat we alle mogelijkheden nog niet ontdekt hebben van het online lesgeven. Ik blijf nieuwe ideeën delen, net als IngridT hebben we een virtuele docentenkamer. Heel erg gezellig maar ook heel erg nuttig om ideeën en tips uit te wisselen.
Sini

Skik

Als ze het op school niet doen kan ik:
- er op toezien dat ze in de les aan de slag blijven. Dat kan met kleine ingrepen: "ga je even wat doen joh?" Corrigeren van dichtbij werkt het best. Zeker als je een goede band hebt met je klassen, en dat heb ik.
- overhoren en steekproeven nemen.
- strafwerk geven
- na laten blijven
- verwijderen en naar de coördinator sturen

Overigens doe ik de laatste drie bijna nooit, want een keer incidenteel huiswerk niet maken of een les wat minder uitvoeren is geen drama. Maar als een leerling alles thuis moet doen en hij doet het dan niet, dan lopen de achterstanden wel heel hard op.

Sini

Ik vind het ergens ook heel leuk. Niet de situatie an sich, wel de kans om weer een totale nieuwe set vaardigheden te verwerven, en weer heel creatief te kijken naar wat we nou eigenlijk doen, en waarom. In die zin denk ik wel dat we sommige dingen wel gaan meenemen naar als alles weer "gewoon" is.

Verschillen

Zijn enorm, hier een basisschool die halve bossen wegkopieerd en kinderen boekjes meegeeft, alleen maar herhaling, niks nieuws.

Ik zie de achterstanden groeien, niet zozeer bij mijn kind maar wel in vergelijking met andere kinderen, ik laat mijn kind ook dingen zonder scherm doen, opdrachten opgezocht die ze zelf kan doen als ik werk.

Andere kinderen hangen voornamelijk voor de tv of gamen alleen maar, doen wat de juf opgeeft en dan klaar. En wat de juf o p geeft is echt minimaal en wordt niet nagekeken dus kinderen weten niet of ze het goed hebben gedaan !

Merel

Merel

25-03-2020 om 12:09

Waardering

Ik waardeer de inzet van docenten, althans van sommigen. Ook zij worden met deze nieuwe situatie geconfronteerd en doen hun best om nog iets aan te bieden. De ene docent is actief, zet videoles op, geeft huiswerk op, is veel online etc.
Maar er zijn ook docenten die het werk gewoon over de schutting gooien en zoek em maar uit.

En Sinilid, boos worden over school? Je moest es weten. Alleen maar ruzie en strijd hier over school. Ik heb het opgegeven, althans dat probeer ik. Zeker in deze tijd, hij zoekt het maar uit. Hij doet het minimale dat moet en daar laat hij het bij. Tja.
En Internet eraf? Ik word ook geacht nog thuis te werken hè.

Maar ja, als ik bij de jongste zie: hij had netjes gemeld dat hij voor een vak niet op de site kwam om huiswerk te maken. Antwoordt de docent terug of hij het niet ‘s avonds kan inleveren want dan is het minder druk op de site.
Wat zegt zo’n puber dan? Ja daaaaaaag !

AlisonH

Wat jij nu opnoemt zou op afstand ook mogelijk (moeten) zijn. Aangezien we er nu midden in zitten en er nu ook tijd vrijkomt omdat er veel dingen niet doorgaan (sportdag, reizen, projecten, bijeenkomsten) is dit dé uitgelezen kans voor onderwijsgevend Nederland dit verder te ontwikkelen.

Fijn te zien dat je het leuk vind om je creativiteit aan te wenden, nieuwe vaardigheden op te doen en alles eens tegen het licht te houden, da's precies wat ons verder brengt!

skik

Anemone

Anemone

25-03-2020 om 12:28

Pff afstandsonderwijs

Hier op het VO ook slecht geregeld, per vak een berg huiswerk voor 2 weken, geen planning, geen contactmomenten, echt heel minimaal. Totaal geen afstemming onderling en de kinderen moeten het maar uitzoeken. Ik werk gewoon fulltime en wordt dan geacht om mijn puber aan te sturen op het schoolwerk ... wanneer dan ?

Op de basisschool alleen maar stapeltjes herhaling, geen online afstemming, echt behoorlijk teleurstellend vind ik.

Kopzorg

Kopzorg

25-03-2020 om 13:00

Hier per docent verschillend

De docenten van de exacte vakken hebben het goed voor elkaar. Een taak in magister, met een link naar een eventueel instructie filmpje op het you-tube kanaal van de school, zelf gemaakt of een passend filmpje van een ander. Vragen via een link. Eventueel nog een mail om dingen te vragen aan de leerlingen.
De docenten van de talen proppen alles in magister. Een stukje tekst om de leerlingen en baseert onder de riem te steken en zweverig gepraat over de moeilijke situatie waarin er nu onderwijs moet worden gegeven.
Dan is de ruimte in magister bijna vol en dan worden er vreemde afkortingen gebruikt om "duidelijk"de te maken wat de leerlingen moeten doen. Blz 18 werkboek vraag 11 t/m 24 wordt dan bwb18 vr11-24 in verhaal vorm.
Geef mij die korte commando's van de exacte vakken maar. Blz 18 vraag 11 t/m 24.
Ik twijfel of ik er over zal mailen.

Dees

Dees

25-03-2020 om 13:19

Hier

Hier het probleem dat het werk binnen het uur is afgelopen en moeder toch een lange dag moet maken.

Daarnaast rare omschrijvingen van werk, doe werkje B1 terwijl op het scherm 1b verschijnt. Wat is er nou moeilijk om de juiste omschrijving neer te zetten ?

Vrijdag groepsvideo conference nou dat liep niet. Vandaag gebeld "wat doe je allemaal?" Nou spelen o ja en een uurtje per dag school.

kopzorg

Ik ben van een exact vak. En ik herken het helemaal. Wij zijn normaal één van de minst digitale secties maar hebben voor mijn gevoel de zaakjes nu bovengemiddeld goeden snel voor elkaar. We zijn gewoon goed in helder denken & snel knopen doorhakken denk ik.

De virtuele docentenkamer is een groot succes trouwens. Veel informele informatie uitwisseling. Even stoom afblazen. Fijn voor de wat eenzamere types die bv alleen wonen en school echt missen, en zowaar, Joris van wiskunde, altijd goed voor een mop die meestal net (wel/niet) door de beugel kan kwam ook even langs....

‘ kennen jullie dat relatietestprogramma voor koeien?...’

‘ Temptation Weiland’.....

Heerlijk.

En Henk van geschiedenis liet om 10:20 de bel gaan ( ja, het echte geluid!) waarna iedereen weer aan t werk ging.....

Yaron

Yaron

25-03-2020 om 13:27

Wat een verschillen

Op het VO van de oudsten elke dag online les volgens het rooster, maar dan 20 minuten les en na elke twee lessen 20 minuten pauze. Oudsten vinden het heerlijk zo, geen geneuzel in de klas en direct to the point en veel duidelijker instructie. Voor het huiswerk moeten ze de normale studieplanner volgen, ik ga ervan uit dat er geen achterstanden komen. Dochter in de brugklas heeft op dezelfde manier les, doet alles wat ze moet doen en meer, ze verveelt zich en is een online cursus Spaans aan het doen. Zij mist wel het contact met klasgenoten en het, wat oudste noemt, geneuzel.
Jongste in groep 6 krijgt elke ochtend opdrachten voor die dag op, sommige lessen online, andere in het werkboek. Juf zet instructiefilmpjes online en bij vragen kan zij of ik met haar chatten. Vanaf morgen gaan ze via teams met de hele klas contact hebben. Dochter was vandaag in tranen, ze mist school, juf en de klas heel erg.
Als ik er op zou moeten letten, zoals Sinilind zegt, of ze wel met school bezig zijn en doen wat ze moeten doen zou ik dat erg lastig vinden en dat zou de sfeer in huis geen goed doen. Want de sfeer vind ik op het moment voor het hele gezin erg belangrijk, zodra die niet goed is wordt het vooral voor jongste, maar ook voor de rest natuurlijk, nog veel moeilijker om deze periode door te komen.

Skik

Nou, op afstand nablijven en naar de coördinator sturen is toch lastig. Net als strafwerk opgeven want als ze dat ook niet doen ben je nog nergens.
Ik heb wel het gelukkig dat ik a) een vak geef waar het hele internet van vol staat met allerlei leuke materialen en b) dat ik toch al heel veel deed met projectopdrachten, zelfstandig leren, inzet ICT. Ik heb ook collega's die vanaf nul moeten beginnen en die soms best met de handen in het haar zitten. Gelukkig is daarvoor voorlopig begrip, we beginnen net.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.