Reyhan1981
28-05-2025 om 22:20
Schoolreis
Vandaag toch iets heel vreemds gehoord over de schoolreis. Ik meld me vanmorgen bij de juf aan omdat mijn dochtertje al weken lang aan mij vraagt of ik mee ga, waarop ik tegen haar zeg; Zodra mama kan aanmelden en mama mag mee ga ik mee. Vandaag toch maar eens wezen vragen aan haar juf, bleek ineens dat er al ouders meegaan. Heel vreemd dit want vorig jaar werd er netjes een mail gestuurd met dat je je kon aanmelden en werd er geloot. Dit keer dus helemaal niks erover gehoord wat ik gewoonweg helemaal niet eerlijk vindt. Mijn dochtertje kan er al niet tegen dat ik niet mee ben en nu het helemaal op een oneerlijke manier gaat zonder er ook maar iets over te horen vindt ik kwalijk. Zeer kwalijk. Ik stond er helemaal verbaasd van te kijken dat er, zonder dat er ook maar een mailtje is verstuurd door haar juf, al ouders meegaan. Geeft het andere ouders ook nooit de kans om mee te kunnen. Stuur dan op zn minst een mailtje zodat ik het ook weet.

Poezenmeisje
01-06-2025 om 07:55
Je hebt gelijk, sorry voor de off-topic.
Aan de andere kant kan het risico op FAS nooit genoeg benadrukt worden.

FruitMoeder
02-06-2025 om 09:35
AnnaPollewop schreef op 30-05-2025 om 17:42:
[..]
Ik moest hier wel om lachen, een heel interessante wending geef je het verhaal zo!
Het zou wel niet zo extreem zijn als dat. Maar TO heb jij misschien iets gedaan waar door de juf jou niet meer vertrouwd? Meld je je te vaak af?

Broadway
02-06-2025 om 09:50
FruitMoeder schreef op 02-06-2025 om 09:35:
[..]
Het zou wel niet zo extreem zijn als dat. Maar TO heb jij misschien iets gedaan waar door de juf jou niet meer vertrouwd? Meld je je te vaak af?
TO heeft teveel weerwoord gehad. die is gevlogen

rutiel
02-06-2025 om 11:52
Ik zou het ook sneu vinden voor de andere kinderen in het groepje van TO. Klinkt alsof zij tijdens het schoolreisje toch vooral bezig gaat zijn met haar eigen kind. Misschien dat de juf hier ook op gelet heeft bij het uitnodigen van hulpouders?

LindaZe
03-06-2025 om 13:49
enerzijds snap ik to wel. Dit geeft de indruk dat er vriendjespolitiek is. Waarom zij wel en jij niet?
anderszijds moeten ouders ook GESCHIKT zijn om mee te gaan op schoolreis. Ik had in groep 7 een middag lang dat mijn groepje op schoolreis moest gaan knottenwilgen met een ouder die alleen bezig was met haar eigen dochter en de andere kinderen zat uit te schelden met kanker. Daar moeten scholen dus echt beter op letten.

Stimpie
03-06-2025 om 16:12
En bij het ene schoolreisje (neem bijv de Efteling of dierentuin) zijn nou eenmaal meer ouders nodig dan bij het andere (bijv speeltuin).
Bij ons zouden voor de Efteling hulpouders gevraagd worden om groepjes te begeleiden. Voor de speeltuin gaan alleen de Ouderraad-ouders mee die het schoolreisje mee georganiseerd hebben.

Tjilp
03-06-2025 om 17:25
Als je meegaat met een schoolreisje, ben je daar voor de kinderen in je groepje ( waar bij voorkeur je eigen kind niet in zit!). Je bent er niet voor je eigen gezelligheid om met andere ouders te bellen of op je telefoon te loeren.
meegaan met een schoolreisje is een verantwoordelijke taak en het is aan de school volwassenen te kiezen die ze hiervoor geschikt vinden.
Bij gelijke geschiktheid volgende keer anderen kiezen.

AnnaPollewop
03-06-2025 om 17:54
Toen onze kinderen nog in de schoolreisjesleeftijd waren werd er wel off the record verteld dat moeders die veel deden voor school en zeker de moeders (ok, ouders) die goed lagen bij de juf voorgingen bij schoolreisjes. Nou wilde ik best wel eens rijden bij excursies (wij hadden een grote auto) of bij andere dingen bijspringen maar ik had geen zin om me uit te sloven bij de juf en voor luizencontroles had ik geen tijd gezien mijn werkweek en dan al dat gebedel van kom op ouders, zonder jullie kunnen de kinderen niet dit of dat en dat is zo zielig (dan denk ik: regel het eerst, ga niet eerst die kinderen lekker maken en dan ons onder druk zetten) en afgezien daarvan: mee op schoolreisje leek mij nogal een nachtmerrie. Dus ik heb me er nooit aan gestoord dat ik niet mee mocht, zelfs nooit gevraagd werd, en dat het selectieproces ondoorzichtig was.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de ouders die ook niet mee wilden op schoolreisje dat ook niet zouden doen en dat de ouders die wel wilden maar niet mochten, zelf wel aan de bel zouden trekken. Als ik naar een pretpark wil met mijn kinderen dan regel ik dat zelf wel.
Wat heeft TO hieraan? Helemaal niks, behalve dat ik haar wil adviseren zelf eens na te vragen bij school hoe het nou zit (en daarnaast haar kind lekker zonder moeder op schoolreis te laten gaan, daar worden ze zelfstandig van).
Aan speculeren of aan onze verhalen heeft TO maar bitter weinig.

oudmaarnognietkoud
03-06-2025 om 18:03
Ik heb twee hele leuke foto's van mijn kind dat op schoolreisje ging.
Eerste foto stond hij fris en fruitig met schone kleren voor de bus. Helemaal zin in.
Toen zij terugkwamen weer een foto gemaakt bij de bus. Rood, enigszins verbrand snoetje. Kleding helemaal smoezelig en kon de ogen nog amper open houden.
En léuk dat ie het had gehad.
Die lag er heel vroeg in die avond.

Happyapple
03-06-2025 om 19:35
Stimpie schreef op 03-06-2025 om 16:12:
En bij het ene schoolreisje (neem bijv de Efteling of dierentuin) zijn nou eenmaal meer ouders nodig dan bij het andere (bijv speeltuin).
Bij ons zouden voor de Efteling hulpouders gevraagd worden om groepjes te begeleiden. Voor de speeltuin gaan alleen de Ouderraad-ouders mee die het schoolreisje mee georganiseerd hebben.
Haha ja en voor de Efteling melden zich 25 ouders aan als je er 5 nodig hebt en voor het rijden naar het streekmuseum moet er 2x een extra oproep gedaan worden wie er alsjeblieft mee kan.

Poezenmeisje
03-06-2025 om 20:56
Ik heb mijn zoon (en ons nichtje) ooit kapót terug gekregen van het koude, natte scoutingkamp.
Waar hij gewoonlijk aan een Derde Pinksterdag genoeg had om bij te komen, moest er nu een Vierde Pinksterdag bij.
Maar het was LEUK en zijn school vond het prima. Goed voor het socio-gedoe, vonden ze.
RTV Noord had er zelfs een item over. Stromende regen en stoere kindertjes die niet van suiker zijn.

FruitMoeder
04-06-2025 om 09:58
Ik weet niet of jullie dat ook hebben, maar mijn dochter is nogal anders als ze met een groepje kinderen is. Ze leeft helemaal op. Ze praat meer en durft ook meer. Terwijl als ik er bij ben, ze meer afwachtend wordt. Ik weet niet wat er werkelijke persoonlijkheid is, maar ik vind het wel goed dat ze dingen doet zonder mij.