Reyhan1981
28-05-2025 om 22:20
Schoolreis
Vandaag toch iets heel vreemds gehoord over de schoolreis. Ik meld me vanmorgen bij de juf aan omdat mijn dochtertje al weken lang aan mij vraagt of ik mee ga, waarop ik tegen haar zeg; Zodra mama kan aanmelden en mama mag mee ga ik mee. Vandaag toch maar eens wezen vragen aan haar juf, bleek ineens dat er al ouders meegaan. Heel vreemd dit want vorig jaar werd er netjes een mail gestuurd met dat je je kon aanmelden en werd er geloot. Dit keer dus helemaal niks erover gehoord wat ik gewoonweg helemaal niet eerlijk vindt. Mijn dochtertje kan er al niet tegen dat ik niet mee ben en nu het helemaal op een oneerlijke manier gaat zonder er ook maar iets over te horen vindt ik kwalijk. Zeer kwalijk. Ik stond er helemaal verbaasd van te kijken dat er, zonder dat er ook maar een mailtje is verstuurd door haar juf, al ouders meegaan. Geeft het andere ouders ook nooit de kans om mee te kunnen. Stuur dan op zn minst een mailtje zodat ik het ook weet.

mana_sutiyuq
28-05-2025 om 22:27
bij de basisschool van mijn kinderen kon je alleen gevraagd worden voor het schoolreisje.
En werd er gekozen uit de ouders die op andere momenten ook begeleiding gaven: Biebouders, luizenpluizers etc.
Misschien heeft de school het beleid aangepast en dat staat hun vrij. Omdat kwalijk te noemen is nogal overtrokken.

Mama-Inge
28-05-2025 om 22:29
Dan zullen ouders uit de oudercommissie wel mee gaan.
Dat was bij onze kinderen op school altijd zo, die gingen eigenlijk altijd mee op de leukste reisjes
En wouden ze niet mee, dan ging er pas een berichtje uit dat je je als ouder op kon geven.
Ik ben verschillende keren mee geweest, 1x opgegeven en ingeloot en een x aantal keren bewust door de juf gevraagd (heb een zorgenkind en ze wou hem niet bij een willekeurige ouder in een groepje zetten, aangezien er nogal wat ouders waren die een oordeel hadden over ons kind).
Heeft ook wel eens scheve gezichten gegeven.

dan
28-05-2025 om 22:32
mana_sutiyuq schreef op 28-05-2025 om 22:27:
bij de basisschool van mijn kinderen kon je alleen gevraagd worden voor het schoolreisje.
En werd er gekozen uit de ouders die op andere momenten ook begeleiding gaven: Biebouders, luizenpluizers etc.
Misschien heeft de school het beleid aangepast en dat staat hun vrij. Omdat kwalijk te noemen is nogal overtrokken.
Zo ging het er destijds op de basisschool van onze zoon ook aan toe. Je werd gevraagd door de leerkracht.

Stardust
28-05-2025 om 22:32
Hier ook. En terecht. Veel ouders willen/kunnen niets, maar vinden dit leuk of vinden dat ze hun kind moeten begeleiden (soms terecht, meestal niet) en willen dus wel schoolreis helpen, maar geven de rest van het jaar niet thuis.
dit is wat mij betreft echt aan de school. Hebben ze je uitgelegd waarom ze dit zo hebben aangepakt? Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt, maar je reactie hier doet me eerlijk gezegd aan Calimero denken. Waarom ben je zo verbolgen?

dan
28-05-2025 om 22:36
Stardust schreef op 28-05-2025 om 22:32:
[..]
Hier ook. En terecht. Veel ouders willen/kunnen niets, maar vinden dit leuk of vinden dat ze hun kind moeten begeleiden (soms terecht, meestal niet) en willen dus wel schoolreis helpen, maar geven de rest van het jaar niet thuis.
dit is wat mij betreft echt aan de school. Hebben ze je uitgelegd waarom ze dit zo hebben aangepakt? Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt, maar je reactie hier doet me eerlijk gezegd aan Calimero denken. Waarom ben je zo verbolgen?
Wat ook nog mee kan spelen is dat de leerkracht een ouder die regelmatig helpt op school al een stuk beter kent. Het is toch een hele verantwoordelijkheid om steeds op een groepje uitbundige kinderen te letten en niet alleen op je eigen kind. Zelf ben ik 3 keer mee gegaan op schoolreis als begeleider en ook bij het 3 daags schoolkamp in groep 8. Een moeder mocht/moest altijd mee ivm een bepaalde aandoening bij haar kind, hier was alle begrip voor.

Mugs
28-05-2025 om 22:41
Als je dochter echt niet mee kan met zo'n uitstapje zonder jouw aanwezigheid, dan weet de school/leerkracht daar toch van?

Reyhan1981
28-05-2025 om 22:48
Als de school het beleid aangepast zouden hebben zouden ze daar ook wel over informeren lijkt mij. Dat is niet gebeurd. Ik baal er gewoon ontzettend van dat het zo moet zonder er ook maar iets over te horen. Ik had het nog een beetje begrepen als er over geïnformeerd werd maar nu moest ik er gewoon zelf achteraan gaan

Friezinnetje
28-05-2025 om 22:54
Reyhan1981 schreef op 28-05-2025 om 22:48:
[..]
Als de school het beleid aangepast zouden hebben zouden ze daar ook wel over informeren lijkt mij. Dat is niet gebeurd. Ik baal er gewoon ontzettend van dat het zo moet zonder er ook maar iets over te horen. Ik had het nog een beetje begrepen als er over geïnformeerd werd maar nu moest ik er gewoon zelf achteraan gaan
doe je wel eens iets vaker op school? Help je mee met andere activiteiten?

Romir
28-05-2025 om 23:06
Oef, de verongelijkheid druipt van je post af. Ik snap dat je gehoopt had mee te kunnen als begeleider op schoolreisje. Maar er zullen redenen zijn waarom de juf (of school) voor een andere wijze hebben gekozen. Misschien mogen inderdaad de ouders mee die een structurele taak in de klas hebben, zoals luizen- of biebouder. Hopelijk kun je je teleurstelling voor jezelf houden zonder de juf of je kind hiermee lastig te vallen. Een volgende keer beter misschien!

Romir
28-05-2025 om 23:09
Reyhan1981 schreef op 28-05-2025 om 22:48:
[..]
De juf hoeft niet over elke keuze de ouders te informeren. Zeker niet over de manier van selecteren van begeleiding op schoolreisje. Dat het schoolreisje voorgaande jaren op een bepaalde manier georganiseerd werd, geeft ouders niet de zekerheid en het recht dat dit komende jaren zo zal gaan. Er zal vast voortschrijdend inzicht geweest zijn waardoor nu deze keuze is gemaakt.

Reyhan1981
28-05-2025 om 23:12
Friezinnetje schreef op 28-05-2025 om 22:54:
[..]
Dat probeer ik zeker wel te doen ja. Al heel vaak ook geholpen in de klas met knutselen als er iets geknutseld moest worden voor sinterklaas of lampion. Lukt niet met alles want ik werk ook en vaak standaard tijden van 9:00 tot 17:00 dus helemaal met alles helpen lukt niet maar als ze iets op de woensdag hebben waarbij ik kan helpen doe ik dat altijd wel want dat is mijn vrije dag dat het ook echt kan

Peaches
28-05-2025 om 23:24
Meegaan met het schoolreisje is meestal het ereklusje waar je voor gevraagd kan worden. Dat worden dan meestal de 'usual suspects', actieve helpers, mensen die de leerkrachten al een beetje kennen. Je hebt geen recht om mee te gaan, en ook geen recht om geïnformeerd te worden over hoe de begeleiding wordt gekozen.
Ik begrijp overigens niet goed waarom zoveel ouders dit willen. Ik ben eens gevraagd maar heb vriendelijk bedankt. Verschrikkelijk lijkt me dat, de hele dag in een pretpark met andermans kinderen. Maar goed, ieder zijn meug.

Stardust
28-05-2025 om 23:27
je bent dus gewoon teleurgesteld. Dat kan. Ik ben bang dat het al te laat is, maar breng die teleurstelling niet over op je kind. Nergens voor nodig. Voor haar is het nog steeds een leuk schoolreisje.
School heeft een andere keuze gemaakt. Zij zijn verantwoordelijk. Jammer voor jou, maar het is nu eenmaal zo.
Weet je wat een storm aan reacties dit soort informeren met zich meebrengt? Moet school daar weer tijd voor vrij maken.
Die leraren hebben al genoeg op hun bordje. Zeker tegen het einde van het jaar.

Reyhan1981
28-05-2025 om 23:30
Friezinnetje schreef op 28-05-2025 om 22:54:
[..]
Dat probeer ik zeker wel te doen ja. Al heel vaak ook geholpen in de klas met knutselen als er iets geknutseld moest worden voor sinterklaas of lampion. Lukt niet met alles want ik werk ook en vaak standaard tijden van 9:00 tot 17:00 dus helemaal met alles helpen lukt niet maar als ze iets op de woensdag hebben waarbij ik kan helpen doe ik dat altijd wel want dat is mijn vrije dag dat het ook echt kan
Mama-Inge schreef op 28-05-2025 om 22:29:
Dan zullen ouders uit de oudercommissie wel mee gaan.
Dat was bij onze kinderen op school altijd zo, die gingen eigenlijk altijd mee op de leukste reisjes
En wouden ze niet mee, dan ging er pas een berichtje uit dat je je als ouder op kon geven.
Ik ben verschillende keren mee geweest, 1x opgegeven en ingeloot en een x aantal keren bewust door de juf gevraagd (heb een zorgenkind en ze wou hem niet bij een willekeurige ouder in een groepje zetten, aangezien er nogal wat ouders waren die een oordeel hadden over ons kind).
Heeft ook wel eens scheve gezichten gegeven.
Dat denk ik ook dat er dan ouders zijn die uit de oudercommissie meegaan. Kan haast niet anders. Mijn dochtertje is ook een zorgenkind en vooral als het draait om wc's op speel en pretparken. Zelfs ook restaurants. Laatst nog bij Hans & Grietje in Zeewolde. Samen met partner en schoonmoeder en dochtertje daarheen en op een gegeven moment zat ik even op een andere plek bij dat pannenkoekenrestaurant, en moest ze plassen dus liep ze met mijn schoonmoeder richting wc's. Eenmaal daar hoorde ze lawaai van de handdrogers en durfde ze niet naar de wc dus ik moest er aan te pas komen maar kwam te laat want toen plastte ze uit angst in haar broek, buiten voor de ingang. Die moet al gauw twee schone setjes kleding mee als echt blijkt dat ik niet mee kan. Die kan echt niet zonder mij als ze me eenmaal moet uitzwaaien. Ik zie het al gebeuren dat ze uit angst straks ook op schoolreisje een paar keer in haar broek plast. Dat belooft nog wat...