Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Studeren. Wel of niet op kamers


MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 10:49:

[..]

Kan dat als je 16 bent?


Van de website van DUO: 'Voor hbo en universiteit geldt geen minimumleeftijd.'

Vreemd genoeg voor MBO wel, terwijl die kinderen vrijwel altijd 16 zijn als ze aan het MBO beginnen.

Het kan zijn dat vader niet alle stappen die gezet zijn meegemaakt heeft en dat daar zijn verzet uit voort komt: nu wordt hij er plotseling bij betrokken als hij moet gaan betalen.

Wellicht is het goed om alle stappen nog eens te bekijken, met vader en dochter samen, in een gesprek. Bijvoorbeeld: wat denkt hij van die reisafstand, is het voor altijd of zou het bijvoorbeeld voor 1 jaar kunnen, kan ze ook in Amsterdam gaan studeren, dus dichter bij Egmond, weet dochter dat er financiële consequenties zitten aan wat zij 'zo graag wil'; heeft dochter daarover nagedacht etc. etc.

Het kan best zijn dat de hospita in Utrecht de beste oplossing blijkt te zijn, maar wellicht kan vader dat begrijpen als hij deel uit kan maken van het beslisproces.

Tsjor

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 10:49:

[..]

Kan dat als je 16 bent?

Navragen bij DUO? 

Eventueel bij SVB kijken naar dubbele kinderbijslag o.i.d.?

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 11:30 Topicstarter

tsjor schreef op 24-07-2023 om 11:13:

[..]


Van de website van DUO: 'Voor hbo en universiteit geldt geen minimumleeftijd.'

Vreemd genoeg voor MBO wel, terwijl die kinderen vrijwel altijd 16 zijn als ze aan het MBO beginnen.

Het kan zijn dat vader niet alle stappen die gezet zijn meegemaakt heeft en dat daar zijn verzet uit voort komt: nu wordt hij er plotseling bij betrokken als hij moet gaan betalen.

Wellicht is het goed om alle stappen nog eens te bekijken, met vader en dochter samen, in een gesprek. Bijvoorbeeld: wat denkt hij van die reisafstand, is het voor altijd of zou het bijvoorbeeld voor 1 jaar kunnen, kan ze ook in Amsterdam gaan studeren, dus dichter bij Egmond, weet dochter dat er financiële consequenties zitten aan wat zij 'zo graag wil'; heeft dochter daarover nagedacht etc. etc.

Het kan best zijn dat de hospita in Utrecht de beste oplossing blijkt te zijn, maar wellicht kan vader dat begrijpen als hij deel uit kan maken van het beslisproces.

Tsjor

Hij is betrokken vanaf het begin. Hij heeft alleen een andere mening. En omdat wij er niet uitkomen, dacht ik, ik vraag het hier. Voor meer inzichten. 

En de opleiding is alleen in Utrecht, anders had ik zeker voor dichterbij gekozen. Het liefst zelfs in Den Helder😅

En ja, mijn dochter wordt ook zeker betrokken bij wat het financieel allemaal gaat betekenen. 

Poezenmeisje schreef op 24-07-2023 om 11:14:

[..]

Navragen bij DUO?

Eventueel bij SVB kijken naar dubbele kinderbijslag o.i.d.?

Je hebt geen recht meer op kinderbijslag als je HBO of universiteit doet, ongeacht de leeftijd.

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 11:47 Topicstarter

Bijzonder dat iedereen uitweidt naar andere onderwerpen. Heel simpelweg wil ik alleen maar jullie mening/ervaring over wat het beste is voor mijn dochter. 4 uur reizen of naast school wonen?😅
Als hier iedereen zegt, 4 uur reizen. Helemaal prima. Is een kind nog nooit minder van geworden. Dan ben ik snel klaar, want dat is het goedkoopste. 
Maar het gaat mij hier om het geluk/gezondheid van mijn kind ❤️
En ja, ze is jong...... Maar dat geldt ook voor beide dingen. Of ze reist 5 dagen en is overdag in Utrecht en in de ochtend en avond op donkere stations, of ze kan van school één straat lopend naar haar hospita. En wat ik al zei.... het liefste had ik haar nog een paar jaar bij me gehouden. Maar dit is nu eenmaal de stap na het voortgezet onderwijs.  En nog belangrijker..... wat zei graag wilt en aan toe is!
En ik zal je eerlijk vertellen, dat was ik niet toen ik haar leeftijd had 😅 #iederkindisanders

Op een forum heb je het nu eenmaal niet voor het zeggen hoe mensen reageren en op welke onderwerpen ze eventueel uit gaan wijden, Marija. Het is niet anders.

Over donkere stations zou ik me geen zorgen maken. Ze zijn niet donker en er lopen ongelooflijk veel mensen. Zeker Utrecht: overal mensen, personeel, camera's en lampen. 

Jij en je dochter weten al wat jullie willen, de mening van het forum erbij is niet eens echt nodig. Hopelijk kun je goed overleggen met je ex en luisteren naar zijn argumenten. Misschien staat hij best open voor een andere oplossing maar is hij bezorgd.

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 11:58 Topicstarter

Egel. schreef op 24-07-2023 om 11:52:

Op een forum heb je het nu eenmaal niet voor het zeggen hoe mensen reageren en op welke onderwerpen ze eventueel uit gaan wijden, Marija. Het is niet anders.

Over donkere stations zou ik me geen zorgen maken. Ze zijn niet donker en er lopen ongelooflijk veel mensen. Zeker Utrecht: overal mensen, personeel, camera's en lampen.

Jij en je dochter weten al wat jullie willen, de mening van het forum erbij is niet eens echt nodig. Hopelijk kun je goed overleggen met je ex en luisteren naar zijn argumenten. Misschien staat hij best open voor een andere oplossing maar is hij bezorgd.

Precies, daarom heb ik ook nog nooit op een forum gezeten😂

Ik zal dus al de opvoedkundige tips die ik  voor mijzelf krijg aan de kant leggen en alleen maar de antwoorden op de echte vraag in me op nemen. 😉

Ik vind 4 uur reizen per dag eigenlijk geen optie dus als je voor 450 euro een kamer kunt krijgen doen. Dat is in Utrecht echt voordelig.
Mijn kinderen waren 18 toen ze op kamers gingen ze moesten twee en een half uur reizen naar hun studie stad. Maar er waren vaak vertragingen als ze in het weekend naar huis kwamen. Echt schering en inslag met stranden in een andere stad aan toe.
Bij 2 uur reis tijd heb je grote kans dat je te laat bij colleges en tentamens bent en zo je studie niet haalt. Ook blijft er weinig tijd over om te studeren want dat lukt in een overvolle trein ook moeilijk. 

2 uur enkele reis met het OV zou ik nooit doen. Dat hou je als volwassene naar je baan al niet vol. 

Lijkt mij echt een no brainer. 2x2 uur reizen per dag is echt niet te doen.

En dat zegt iemand die er een jaar lang zelf voor heeft gekozen omdat er geen andere optie was. 

Dat gaat je dochter echt opbreken en zo aan het begin van haar studie is dar echt niet wenselijk.  Ze kan niets opbouwen met klasgenoten want "ze moet de trein halen" en bij vader thuis kan ze ook niets aan sociaal leven doen want ze moet reizen,  leren of bijkomen van een lange rit.

Bij de hospita dus, zonder twijfel.

Ik heb ooit een baan gehad waar ik 3 uur reistijd per dag had, als niks tegen zat, dat begon me na een jaar echt op te breken. 4 uur lijkt me helemaal niet te doen.
Zou haar vader dat zelf wel doen voor een baan?want dat betwijfen ik en dan kun je niet verwachten dat je dochter het wel doet.

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 10:49:

[..]

Kan dat als je 16 bent?

Als ze HBO of universiteit gaat doen dit schooljaar hoop ik dat jullie je hebben ingelezen hoe de studiefinanciering werkt. Als dat nog niet is aangevraagd zo snel mogelijk regelen bij Duo, al is het maar vanwege de OV studentenkaart.

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 12:44 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 12:40:

[..]

Als ze HBO of universiteit gaat doen dit schooljaar hoop ik dat jullie je hebben ingelezen hoe de studiefinanciering werkt. Als dat nog niet is aangevraagd zo snel mogelijk regelen bij Duo, al is het maar vanwege de OV studentenkaart.

Dat is allemaal al geregeld. En ze doet MBO, dus helaas geen studiefinanciering, wel ov

Het zou voor mij ook nog aan de omstandigheden bij de hospita liggen. Houdt zij een oogje in het zeil of helemaal niks? Helpt ze indien nodig of is het punt kamerverhuur voor het geld? 

Ik vind 2x2 uur reizen ook erg veel dus zou voor het wonen bij de hospita kiezen als 

Deze opmerking wil je denk ik niet maar heb je al gekeken of ze juridisch gezien wel op kamers mag als vader geen toestemming geeft? 

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 12:44:

[..]

Dat is allemaal al geregeld. En ze doet MBO, dus helaas geen studiefinanciering, wel ov

Dan is het wel de moeite om na te gaan of je dubbele kinderbijslag kunt krijgen. https://www.svb.nl/nl/kinderbijslag/dubbele-kinderbijslag/scholen/actueel/bol-bbl-scholen


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.