Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:54

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?


Nee, maar

In Amsterdam is SvPO vorig jaar gestart, misschien heeft iemand ervaring hiermee? Op het forum van stichting VSA is SvPO wel eens langs gekomen.

Anoniem

Anoniem

12-03-2018 om 20:04

Geen directe ervaring

De school in Utrecht is tegelijk met die in Amsterdam gestart. Heb het even als alternatief voor mijn dochter gezien, ben ook naar de informatiedag geweest, maar zag toch teveel nadelen. Weet alleen niet of ik op dit forum dat soort overwegingen mag aangeven? Een collega heeft er wel al een kind zitten, zij is wel tevreden. Mocht je meer willen horen, laat maar weten.

Mijntje

Mijntje

13-03-2018 om 06:48

vriendje

Vriendje van mijn zoon zit er nu op en zijn tevreden. Hij zit in een kleine klas, elke dag van 9-5 school en op donderdag zijn ze vrij. Maar hij heeft het er naar z'n zin.
Ik heb er ook naar geinformeerd en zag en hoorde teveel nadelen. In het eerste jaar hebben ze bv geen aardrijkskunde, wat een evt overstap misschien bemoeilijkt. Voor Duits hebben ze geen leraar, zijn de lessen alleen online. Ik vond het daardoor teveel loi onderwijs.
Voor mijn zoon zag ik ook het nadeel van een kleine school; minder 'keuze' voor evt vriendschappen, wat elitair en de hele dag achter een laptop.

Barbara

Barbara

13-03-2018 om 07:34

Bermbrand

Als deskundige kan jij misschien mijn vraag beantwoorden. Ik keek op de site van de Amsterdamse SvPO en daar staat dat kinderen zich kunnen aanmelden. Of zoals het in hun hippe taal heet: reserveren. Maar ze moeten toch meedoen met het lotingcircus of ben je als Amsterdamse school daartoe niet verplicht?

Lumion

In Amsterdam is ook een vo met een vergelijkbaar leermethode. De school staat er al ca 5 jr.
De school komt juist niet elitair over; veel persoonlijke begeleiding voor wie daar behoefte aan heeft.

https://lumion.amsterdam/persoonlijk-onderwijs/leerlingen-over-lumion

Mia9

Mia9

13-03-2018 om 08:12

Barbara

Met havo, havo-vWO en Vwo-advies doe je mee met de kernprocedure, 1 klas voor Vmbo-t/havo gaat buiten de loting om, op volgorde van reserveren via de website.
Wij hebben ook geïnformeerd, nadeel vond ik dat sport uit het rooster gesneden is, op de vrije dag moet je 1x per maand komen, dan is er een sportdag. Verder helemaal geen muziekles, in de onderbouw 1 jr biologie, 1 jr AK en 1jr gs, per jaar wordt de hele onderbouwstof gegeven. Duits en Spaans via online- onderwijs. Klassen van 16 zijn natuurlijk heel rustig. Kinderen die er zitten zijn tevreden.
Vacatures voor volgend jaar voor Amsterdam lijken opgevuld, staan niet meer op meesterbaan. Was voor mij ook een punt van zorg, maar dat lijkt niet nodig
Het kwam op mij als een bijzonder cognitief ingestelde school over; waar sommige scholen volgens hoofd-hart-handen-idee lesgeven, is dit hoofd-hoofd-hoofd...
Kind vond de gevolgde lesjes wel erg leuk,

Mia9

Mia9

13-03-2018 om 08:18

Lumion

Is Lumion niet veel meer projectonderwijs? SvPO werkt wel met laptops, maar doet beetje denigrerend over "projectjes",werkt met bestaande methodes.
Op ja, leuk op SvPO: 2x per jaar op taalreis vanaf de 2e,daar gaat de hoge ouderbijdrage ook naar toe.

Niet hetzelfde

SvPO is het onderwijs van de toekomst. Inclusief het afstandsonderwijs als er geen fysieke leerkracht is.
Het is niet hetzelfde als Lumion.

SvPO onderscheidt zich door een andere organisatie.
- Kleine klassen
- Meer dan voldoende uren voor de verplichte vakken.

Die twee "extra's" zo je wilt, worden betaald door de overhead te schrappen. Minder management, minder koepel, minder mega organisatie.

Het onderwijs zelf is dus niet van een bijzondere soort of met een speciale visie.
De organisatie wel. Die is meer op het onderwijs aan de leerlingen gericht dan op het wel en wee van de stichting of scholenkoepel.

https://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/35944-acht-nieuwe-vestigingen-van-scholen-voor-persoonlijk-onderwijs.html

Hele dag achter laptop

Door de opmerking van Mijntje over de hele dag achter een laptop, kwam ik met het lumion.
Er zijn leerlingen waarbij het online leren tijdens de lesuren, prima werkt.

Op de vraag 'wie heeft er ervaring?', nam ik aan dat TS wilde weten of online leren werkt. Het is namelijk wel een vernieuwde methode waar nog best aan getwijfeld wordt. Denk maar aan Het iPad-project van Maurice de Hond, die failliet verklaard is

De vraag aan TS is bij deze: Zou het online les geven of het leren met een laptop, een stap te ver zijn?

Mia9

Mia9

13-03-2018 om 10:00

Laptop wordt veel gebruikt

Op SvPO, maar op een vraag aan een docent vertelde die dat er in haar les in ook geschreven wordt, en in een promofilmpje van een andere vestiging, zie je een klas ook schrijven.

Barbara

Ja, SvPO doet in Amsterdam mee aan de centrale loting. Je kunt deze school dus ergens op je voorkeurslijst kwijt.

Dat ‘plaatsje reserveren’ ziet ook op de aanmelding voor de ‘open dag’ (al geweest), er waren iets van 200 plaatsen voor de open dag beschikbaar en daarvoor moest je je al in oktober aanmelden. Dit is eigenlijk een vorm van selectie van de meest gemotiveerde leerlingen, want alleen als je op de open dag bent geweest zul je geneigd zijn deze school op 1 te zetten.

Svpo houdt zich aan de kernprocedure maar proberen op deze manier dus wel leerlingen te selecteren. Ben benieuwd of je je ook daadwerkelijk kunt aanmelden (dwz nr 1) bij deze school als je niet op die besloten open dag bent geweest. Gevoelsmatig werpen ze daar drempels voor op.

Je kunt deze school sowieso op je reservelijst zetten. Mocht je uitgeloot worden voor de school van aanmelding en ingeloot worden op deze school op je reservelijst, dan kun je je volgens de kernprocedure alsnog aanmelden; er wordt als jet ware een plek voor je gereserveerd, desnoods ten koste van leerlingen voor wie deze school favoriet was. De aanmeldingen na de centrale loting neemt de school dan in behandeling. In theorie kun je dan alsnog afgewezen worden. Er zijn geen gevallen bekend dat de school de aanmelding afwees.

Anoniem

Anoniem

13-03-2018 om 21:41

Aanmelding/loting Utrecht

Vorig jaar deed SvPO in Utrecht nog niet mee met de centrale aanmelding. School startte hier toen net en kon daardoor de plaatselijke procedure nog ontlopen. Dit jaar toen ze wel mee, maar om eerlijk te zijn vond ik dat ze daar op de informatiedag in december nog niet echt veel van begrepen.

Voor de vestiging in Utrecht waren 2 informatiedagen en voor beide dagen kon je je aanmelden voor de ochtend- of de middagsessie. Op die sessie waar wij waren, waren ongeveer 80 kinderen en als er op de andere sessies net zoveel kinderen waren, zouden er dus ongeveer 320 kinderen naar zo’n informatiedag zijn geweest.

Binnen Utrecht is afgesproken dat kinderen uit Utrecht bij een eventuele loting voorrang krijgen, alleen bij de categorale gymnasia telt die voorrang niet. Aan de reacties van de mensen om mij heen, merkte je dat er veel mensen van buiten Utrecht aanwezig waren.

Wat mij verder opviel was dat er veel mensen van kinderen met een mavo-advies waren. Op de informatiedag kregen de kinderen 4 proeflesjes (Nederland, Wiskunde, Frans en Filosofie) en in die tijd was er een presentatie voor de ouders, met daarna gelegenheid tot het stellen van vragen. Je merkte dus dat veel van de vragen van ouders van kinderen met mavo-advies kwamen. Wel kwam ik later ook een aantal ouders van hb-kinderen tegen.

Voor de loting heeft de school hier per niveau aan moeten geven hoeveel plaatsen ze beschikbaar hebben. Ze zullen het jaar met 5 eerste klassen met 16 leerlingen per klas beginnen en het lijkt erop dat daarvan 1 klas is voor kinderen met mavo advies is, terwijl het klonk als 2 vwo-klassen. Hiermee kun je wel een beetje inschatten wat je kansen zijn bij een eventuele loting.

In Utrecht zat de school voor huidig schooljaar niet meteen vol. Mijn collega heeft haar zoon pas op een vrij laat moment aangemeld en zij vertelde dat ze een tijdje terug nog niet vol zaten. Wel zaten de klassen op het laagste niveau vol.

Wat ik verder opvallend vond, was dat de docenten vertelden dat de inhoud van de lessen in feite voor alle niveaus hetzelfde was. Natuurlijk communiceren ze dat ook wel een beetje, maar ik vond het niet prettig toen werd verteld dat in alle klassen op Havo-niveau werd les gegeven en dat ook de toetsing op dat niveau was. Het enige verschil was dat de lagere niveaus een wat lager tempo hadden en de hogere niveaus een wat hoger tempo.

In de stof konden de kinderen doorwerken als ze zo ver waren, maar met de toetsen moesten ze wachten tot de stof klassikaal getoetst werd. Dit was dus ook echt anders dan bij het gepersonaliseerd leren wat op sommige andere scholen wordt aangeboden. Via via heb ik meegekregen dat er in Utrecht al slimme kinderen zijn uitgevallen wegens gebrek aan flexibiliteit.

De school biedt de basisvakken in de onderbouw inderdaad meer aan dan gemiddeld. Het gaat om Wiskunde, Nederlands, Engels, Frans, Tekenen en Filosofie. Daarnaast bieden ze ieder jaar 1 of 2 van de zaakvakken. Bij ons vertelden ze dat ze in de eerste geschiedenis kregen en ook dat vak krijgen ze dat eerste jaar dan behoorlijk wat uren en het is de bedoeling dat ze dan de volledige onderbouwstof van dat vak dan in het eerste jaar doen. Als ik me goed herinner was biologie dan in de tweede aan de beurt en aardrijkskunde en economie in de derde.

Naast deze vakken moest je ook een keuze maken uit Duits en Spaans en die vakken werden zonder leerkracht aangeboden.

Ook tegen ons werd verteld dat dit haalbaar was door de bezuinigingen op de overhead. Bij daar verhaal heb ik mijn twijfels, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Wat mij verder wat tegenstond was de manier waarop de mr geregeld was.

Ook wij hebben uiteindelijk toch maar voor een andere school gekozen, al was deze school voor mij denk ik wel een alternatief geweest als dochter mavo-advies had gehad.

Mia9

Mia9

13-03-2018 om 22:34

Anoniem

"Wat ik verder opvallend vond, was dat de docenten vertelden dat de inhoud van de lessen in feite voor alle niveaus hetzelfde was. Natuurlijk communiceren ze dat ook wel een beetje, maar ik vond het niet prettig toen werd verteld dat in alle klassen op Havo-niveau werd les gegeven en dat ook de toetsing op dat niveau was. Het enige verschil was dat de lagere niveaus een wat lager tempo hadden en de hogere niveaus een wat hoger tempo."

Ik had hier ook bedenkingen bij, zeker omdat ze de klassen op niveau indelen. Ik geloof dat ze voor biologie de methode Biologie voor jou gebruiken, ik weet dat daar een aparte versie vwo voor is, maar alle klassen gebruiken de havo-vwo-versie.Vreemd dat kinderen moeten wachten met toetsen doen...

Ik had dezelfde indruk dat er in Amsterdam veel ouders waren van kinderen met een Vmbo-t-advies, veel vragen gingen daarover. Verder leken zij ook weinig vertrouwd met de Amsterdamse Kernprocedure.

Bedankt voor je indrukken!

Goed les geven helpt.

Ik begrijp de bedenkingen niet goed. Uiteindelijk, in de examenjaren (is bij startende scholen nog niet aanwezig) komt er wel onderscheid, verdieping.
Het verschil tussen de havo en vwo methodes is in de eerste drie jaar een beetje schijn en vaak vooral een bezigheidstherapie voor de mavo klanten en daarmee een concrete belemmering voor hen om op te stromen naar havo niveau.
Deze school werpt die belemmering niet op (natuurlijk kunnen die leerlingen ook die stof aan, geef ze iets meer tijd). Met als gevolg dat meer leerlingen opstromen dan gebruikelijk.

Dit soort onderwijs "bewijst" nog maar eens dat goed les geven daadwerkelijk verschil maakt.

Anoniem

Anoniem

14-03-2018 om 09:34

Zorg

"Ik begrijp de bedenkingen niet goed. Uiteindelijk, in de examenjaren (is bij startende scholen nog niet aanwezig) komt er wel onderscheid, verdieping.
Het verschil tussen de havo en vwo methodes is in de eerste drie jaar een beetje schijn en vaak vooral een bezigheidstherapie voor de mavo klanten en daarmee een concrete belemmering voor hen om op te stromen naar havo niveau."

Fijn dat jij die zorg niet deelt, maar voor mij is dit dus wel een punt. Heb hier 2 kinderen die in het verleden de neiging hadden om te gaan onderpresteren als het te gemakkelijk werd. Een van de twee werd op een gegeven moment zelfs letterlijk ziek van verveling. Voor de zaakvakken deel ik je mening dat de stof op havo en vwo de eerste jaren voor een groot deel gelijk is, maar kijk bijvoorbeeld naar de wiskunde boeken. Mijn oudste werkte het eerste jaar op de middelbare school uit een havo/vwo-boek. In dat boek ging alles zo langzaam. Uiteindelijk kwamen ze wel bij de basis van wat er voor vwo werd gevraagd, maar de hoeveelheid tussenstappen en herhaling was echt groot. In de vwo-boeken gaan die stappen toch duidelijker sneller en er zit veel minder herhaling in. Toch slaat ze daar vaak nog de helft over, omdat het gewoon erg veel van hetzelfde is.

Kijk dan naar de manier van werken bij SvPO. Compacten doen ze daar niet. Iedereen moet alles doen. Alle antwoorden moeten in de computer ingevoerd worden en als je teveel antwoorden niet hebt ingevoerd, ziet de computer dat als achterstand en mag je die flexibele vrije dagen niet opnemen. Voor mijn kinderen zou dat totaal niet werken en ik weet dat er al meerdere hb-kinderen om dergelijke redenen zijn uitgevallen bij SvPO.

Een andere bedenking die ik heb, is dat de flexibiliteit ver te zoeken is. Eigenlijk lijkt het meer op zo'n school van twintig of dertig jaar geleden. iedereen doet alles en iedereen doet hetzelfde. Als er problematiek bij komt, worden de kinderen snel afgeserveerd. Ook dat heeft te maken met hun concept. Ze hebben zo'n klein team, dat alles van dat beperkte aantal docenten moet komen. Prima als je daarvoor wilt kiezen, maar mijn keuze is het niet.

even anders

even anders

14-03-2018 om 10:14

ervaring

Hier ervaring met een niet-hb kind, wat toch overeenkomt met wat Anoniem zegt. Al het werk moet worden ingevoerd op de computer. Voor woordjes leren was een programma waar je ieder woord meerdere perfect in moest typen met alle accenten (voor Frans). Het moest ook perfect zoals het in de woordenlijst staat. Dan heb je een zinnetje als "c'est ma passion" en dat moet je dan vertalen als "dat is mijn allergrootste hobby". Typ je het in plaats van dat dan is het fout. Typ je grootste in plaats van allergrootste, weer fout. Mis je een accentje op een Frans woord, helemaal fout. Al dat typen kostte mijn kind zoveel tijd, en zoveel frustratie. Ze zouden daar op school genoeg tijd voor hebben, maar dat was niet zo, en als het voor de vakantie niet af was moest je het in de vakantie afmaken. Er was wat dat betreft inderdaad niets persoonlijks aan, alles moest af, geen uitzonderingen mogelijk. Toen kind er echt doorheen zat hoopte ik een afspraak te kunnen maken. Cijfers voor Frans en Engels waren prima, dus wat dat betreft was er geen achterstand. Misschien kon een docent de laatste woordjes mondeling of op papier overhoren, om even een inhaalslag te maken, om niet weer een halve vakantie hiermee te zitten. Dat was geen optie.

Ook wij liepen aan tegen werken in eigen tempo maar wel toetsen op vaste tijdstippen. Kind was vaak nog niet klaar met de stof, maar dan was er al wel een toets. Er was geen planning. Er werd bij de infodag gezegd dat door het computergestuurd onderwijs docenten altijd precies konden zien hoe ver een kind was, en dat was ook wel zo, maar dat werd niets mee gedaan, het was niet zo dat een docent dan zag dat kind een week voor de toets nog maar op de helft van het werk was en daar dan actie op ondernam. Alleen woordjes kon je thuis doen, maar andere vakken moesten op school. Als je dan de toets voor hoofdstuk 2 gehad had moest je toch al je maakwerk voor hoofdstuk 2 nog invoeren in de computer, zodat je je achterstand nooit inliep. Tegen de tijd dat je een toets voor hoofdstuk 3 had was je net klaar met hoofdstuk 2.

Op deze school vielen ook best wat kinderen af. Ik was ook niet blij toen ik hoorde van havo-4 leerling die van school af moest (naar mbo) omdat ze het examen toch niet zou halen, en aan zittenblijven deden ze niet.

Mijn ervaring is wel van een paar jaar geleden, misschien dat sommige dingen nu verbeterd zijn.

Positief was dat de docenten echt vriendelijk waren, en over het algemeen wel goed, ze legden stof goed uit. Er was genoeg tijd voor alle vakken. Ook voor toetsen altijd ruim tijd. Ze deden ook wel projecten, zaten zeker niet letterlijk de hele dag achter de computer. Korte lijntjes waren fijn.

Anoniem

Anoniem

14-03-2018 om 10:27

Ook hier

"Ik was ook niet blij toen ik hoorde van havo-4 leerling die van school af moest (naar mbo) omdat ze het examen toch niet zou halen, en aan zittenblijven deden ze niet."

Dat vertelden ze inderdaad ook bij ons. Ze namen een wat langer lopende vestiging als voorbeeld. Veel van de kinderen met mavo-advies haalden door de manier die jij ook beschrijft inderdaad het havo-niveau en dat is natuurlijk fijn voor die kinderen en het zegt ook wel iets. Echter niet alle kinderen haalden havo-niveau.

Ze vonden echter de groep kinderen die in de derde mavo zouden moeten doen te klein en ze lieten deze kinderen nog een jaar extra in de havo-klas zitten op een niveau dat voor die kinderen eigenlijk te hoog gegrepen was. Ze hebben vervolgens met de ouders van die kinderen afgesproken dat die kinderen dan na havo-3 door zouden stromen naar mbo, zodat ze toch nog een jaar tijdswinst hadden.

Anoniem

Anoniem

14-03-2018 om 13:16

Mail

Net toevallig weer een mail van ze gehad. In Onderwijs Transparant zou het lijken alsof je alleen aan kunt melden voor een mavo/havo of een havo/vwo brugklas. Volgens de mail is dit onjuist en hebben ze komend jaar de volgende brugklassen: mavo/havo, havo, havo/vwo, vwo en gymnasium. Het lijkt erop alsof er dus weinig plek is voor leerlingen met mavo-advies, terwijl de vraag daar juist groot was.

Trekt me steeds meer

"Alle antwoorden moeten in de computer ingevoerd worden en als je teveel antwoorden niet hebt ingevoerd, ziet de computer dat als achterstand en mag je die flexibele vrije dagen niet opnemen. Voor mijn kinderen zou dat totaal niet werken en ik weet dat er al meerdere hb-kinderen om dergelijke redenen zijn uitgevallen bij SvPO."
Geweldig. Helemaal mijn idee "wie klaar is mag naar huis"
"Op deze school vielen ook best wat kinderen af."
Dat kan, maar de Inspectie (die al dat soort dingen controleert), is positief. Er wordt minder zit gebleven en leerlingen stromen vaker hoger uit dan advies en minder vaak lager uit dan advies. Dat is een kwestie van getallen. Alle individuele uitzonderingen ten spijt zegt dat toch wel iets over de werking van het type onderwijs.
"Al het werk moet worden ingevoerd op de computer. Voor woordjes leren was een programma waar je ieder woord meerdere perfect in moest typen met alle accenten (voor Frans). Het moest ook perfect zoals het in de woordenlijst staat. Dan heb je een zinnetje als "c'est ma passion" en dat moet je dan vertalen als "dat is mijn allergrootste hobby"."
Ik weet er alles van, ik probeer mijn Frans ook nog steeds te verbeteren. Heel irritant. Maar geweldig tegelijkertijd. Ja, je moet precies zijn.
"Ik was ook niet blij toen ik hoorde van havo-4 leerling die van school af moest (naar mbo) omdat ze het examen toch niet zou halen, en aan zittenblijven deden ze niet."
Fijn dat die leerling toch een goede basis heeft. Havo 4 is wel een beter niveau dan mavo 4. De overstap naar MBO is helemaal niet slecht. Bij veel richtingen kost het niet eens extra tijd als je daarna toch nog hbo wilt doen.

Er is één probleem met deze school en dat is dat er geld bij moet.
Een dan toch echt wel verplichte bijdrage - niet betalen is niet meedoen - bij een school die tot de gewone gesubsidieerde scholen hoort. Bovendien ook nog verplichte taalreizen (die kosten ook geld natuurlijk).
Maar tegelijkertijd wijkt dat weer niet heel erg af van wat er op het Tto gebeurt.
Ook verplicht bijbetalen en ook verplicht op taalreis.

Zo ook in amsterdam

In het overzicht van oco wordt ook verwezen naar die onduidelijkheid voor het vmbo-t.
Je zou bijna denken dat een beginnende school hoopt op succes en zich zodoende richt op het hogere segment.
Je kan je afvragen of ze dan wel klaar zijn voor de begeleiding van vmbo-t lln.

Of ze kunnen hun woorden' veel vmbo-t lln stromen op naar de havo' moeilijk waar maken. Maar dat geldt voor iedere school. Het zou zodoende jammer zijn om een ll op vmbo-t geen kleinschalig onderwijs te bieden.

http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/school/31FG00/

simpeler

"Je zou bijna denken dat een beginnende school hoopt op succes en zich zodoende richt op het hogere segment."
Ze nemen maar 80 lln per jaar aan. Dat is niet zo veel. Die komen vanzelf wel.
"Of ze kunnen hun woorden' veel vmbo-t lln stromen op naar de havo' moeilijk waar maken"
Dat wordt gecontroleerd door de inspectie.
Die geeft er rapportage over uit.
Liegen kan niet echt.
Ik vind het wel vreemd dat deze school ook met de loterij in Amsterdam meedoet.

Anoniem

Anoniem

14-03-2018 om 15:40

Inspectie

"Dat kan, maar de Inspectie (die al dat soort dingen controleert), is positief"
"Dat wordt gecontroleerd door de inspectie."

Ik lees alleen op de site van de scholen zelf dat de inspectie zo positief is. Als ik de inspectierapporten online zoek, lees ik dat veel minder. Over de scholen in Amsterdam en Utrecht staat nog geen oordeel online. Over de scholen in Friesland en Zeeland lees ik dat de opbrengsten nog niet te beoordelen zijn. Op verschillende plekken lees ik dat er wettelijke tekortkomingen zijn. Dat hebben natuurlijk wel meer scholen, maar dat positieve verhaal lees ik nergens.

Als het goed is worden de scholen in Amsterdam en Utrecht ook uiterlijk volgend schooljaar bezocht. De opbrengsten zullen dan ook nog niet te beoordelen zijn, maar ik ben benieuwd wat we daarover kunnen lezen.

Heb je een link

"Op verschillende plekken lees ik dat er wettelijke tekortkomingen zijn. Dat hebben natuurlijk wel meer scholen, maar dat positieve verhaal lees ik nergens."
Waar lees je dat?

Ik citeer mijn eerdere link
"SvPO kent vrijwel geen zittenblijvers (minder dan 3 procent), brengt veel leerlingen boven hun basisschooladvies uit en laat zelden leerlingen onder dat advies uit komen. De onderwijsinspectie spreekt van een hoge 'doorstroom' en 'opstroom', die echter niet ten koste gaan van de slagingspercentages, stelt SvPO. Afgelopen examenjaar slaagde zowel bij havo als bij vwo ruim 95 procent. Vrijwel alle leerlingen deden dat met een dubbel examenprofiel.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids"

Mia9

Mia9

14-03-2018 om 22:25

SvPO Kapelle

https://www.scholenopdekaart.nl/Middelbare-scholen/2737/SvPO-Kapelle---Isaac-Beeckman-Academie-voor-Gymnasium-Vwo-en-Havo/categorie/Resultaten

Slagingspercentage 2016-2017 onder de 90% voor SvPO Kapelle

Krijg het inspectierapport niet in zijn geheel gekopieerd. Veel wordt goed bevonden, kritiek oa op de schoolgids;

"Wel constateerden we tekortkomingen in de naleving van
wettelijke voorschriften. Het ging daarbij onder meer om de inhoud van de
schoolgids. Het document gaf onjuiste informatie over de vrijwillige
ouderbijdrage en het verlenen van vrijstelling voor geregeld schoolbezoek.
Verder bevatte de website van de school informatie die suggereert dat er
onderwijs wordt aangeboden waarvoor de school geen licentie had.
Daarnaast voldeed de school niet aan de deugdelijkheidseisen rond onderwerpen
als aansluiting bij een samenwerkingsverband en medezeggenschap. Op dit
moment loopt nog het handhavingstraject over naleving van de Wet
Medezeggenschap op Scholen (WMS)"

Dat is fijn!

Dank. Ik heb het hele rapport gevonden.
Hier werd ik erg blij van.
"Het document gaf onjuiste informatie over de vrijwillige
ouderbijdrage ".
Jaren geleden heb ik nog eens een klacht bij de Reclame Code Commissie ingediend over dit punt. Dat was overigens een gesubsidieerde school die ruim 600 euro in de maand vroeg.
Ik kreeg gelijk natuurlijk.
Ik heb toen nog maanden correspondentie gevoerd met de Inspectie, met de vraag waarom dit wangedrag, overtreding van de wet, niet in het inspectierapport werd genoemd.

Ik ben wel benieuwd of de Inspectie dat overal doet.

Ja, geld is een probleem bij deze school. Maar zoals al gezegd, dat is ook een probleem bij TTO.

Deze tekst begrijp ik niet "Verder bevatte de website van de school informatie die suggereert dat er
onderwijs wordt aangeboden waarvoor de school geen licentie had."
Het geven van onderwijs is vrij. Zo meldt de grondwet. Er is geen licentie nodig voor leerplichtig onderwijs. Over welke licentie het zou moeten gaan is niet duidelijk.

De Inspectie heeft geen klachten over het onderwijs zelf.
"De school werkt opbrengstgericht, ook in die zin dat de onderwijsresultaten voor schoolleiding en team belangrijk en leidend zijn. Deze worden dan ook regelmatig geëvalueerd en de doelstelling is dat de school ten minste presteert op het niveau van het landelijk gemiddelde. Wat dit onderdeel betreft, is de kwaliteitszorg van voldoende kwaliteit."
Wel over het ontbreken van een verbeterkalender.

Nou ja.

Mia9

Mia9

15-03-2018 om 11:02

Licentie

Volgens mij heeft dat te maken met het bvb in Amsterdam aannemen van lln met een Vmbo-t-havo-advies, terwijl ze een havo-vwo-school zijn. Hier zit een mavo vlakbij, die ws liever geen concurrentie heeft. Maar weet niet van wie SvPO dan de toestemming krijgt om wel havo en vwo te hebben en geen Vmbo-t.

Verder vind ik het inspectierapportrapport er ook prima uitzien. Vind het geweldig dat kinderen. de kans krijgen dank zij langere lestijden op een hoger niveau een diploma te halen dan op sommige andere scholen.
Alleen vallen de slaagcijfers van Kapelle van vorig jaar lager uit dan waar ze zelf van uitgaan.

denk ik niet

"Volgens mij heeft dat te maken met het bvb in Amsterdam aannemen van lln met een Vmbo-t-havo-advies, terwijl ze een havo-vwo-school zijn. "
Dat denk ik niet. De inspectie heeft met die afspraken niks te maken namelijk.
Bovendien blijft dat de grondwet het opleggen van licentiesystemen aan het leerplichtig onderwijs uitsluit. Er zijn wel licentiesystemen voor hbo en mbo.

Ik vind dat de Inspectie best wat duidelijker mag zijn in de rapporten.

Anoniem

Anoniem

15-03-2018 om 13:39

Toegestaan onderwijs

"Deze tekst begrijp ik niet "Verder bevatte de website van de school informatie die suggereert dat er
onderwijs wordt aangeboden waarvoor de school geen licentie had."
Het geven van onderwijs is vrij. Zo meldt de grondwet. Er is geen licentie nodig voor leerplichtig onderwijs. Over welke licentie het zou moeten gaan is niet duidelijk."

Dat heeft te maken met toegestaan onderwijs. Als ze een school willen oprichten, moeten ze bijvoorbeeld aangeven welke niveaus ze willen aanbieden. Zo kan een bestuur bedenken dat ze een havo/vwo school willen oprichten, dat plan wordt dan beoordeeld en ook voor de bekostiging komen ze in die schoolsoortgroep. Als een dergelijke school vervolgens ook mavo wil gaan aanbieden, moet dat eerst officieel worden aangevraagd.

Op de site van DUO vind ik bijvoorbeeld het volgende overzicht met toegestaan onderwijs per school: https://www.duo.nl/open_onderwijsdata/databestanden/vo/leerlingen/leerlingen-vo-13.jsp
Als je verder gaat zoeken op toegestaan onderwijs vo, vind je wel meer.

Bij die ene SvPO school waar het nu om gaat, hadden ze voor zover ik zie alleen een licentie voor mavo en voor vwo, maar niet voor havo, terwijl ze wel havo aanboden en daar gaat die opmerking over.

Mia9

Mia9

15-03-2018 om 14:07

Wat een vreemde situatie!

Wel mavo, geen havo, wel vwo, maar dat verklaart meteen wel weer deze grafiek:

https://www.scholenopdekaart.nl/Middelbare-scholen/22499/SvPO-Hurdegaryp---Tjalling-Koopmans-College-voor-Gymnasium-Vwo-en-Havo/categorie/Resultaten

Anoniem

Anoniem

15-03-2018 om 22:09

Toegestaan onderwijs

Heb nog even verder zitten zoeken waar dat toegestaan onderwijs formeel op gebaseerd is en dan kom je als ik het goed zie uit op artikel 66 wvo.

Als je op de site van DUO kijkt, dan naar zakelijk gaat en bekostigingsinformatie, dan kun je ook per vestiging zien welke vormen van onderwijs een school aan mag bieden.

Bij de SvPO school in Friesland zie ik dat ze nu wel mavo, havo en vwo mogen aanbieden. De school in Utrecht mag mavo, havo, vwo (zowel atheneum als gymnasium) aanbieden, maar de vestiging in Amsterdam mag alleen havo en vwo (atheneum en gymnasium) aanbieden. Mavo-examens zouden ze met deze licenties dus niet af kunnen nemen, terwijl ze wel kinderen met mavo-advies aannemen. Ben benieuwd of ze dat nog gaan regelen.

En over die ouderbijdrage, dat ben ik de laatste jaren vaker tegengekomen in de rapporten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.