Filosophie
15-12-2025 om 18:46
Twijfels betalen ouderbijdrage
Onze dochter zit dit jaar op een school waar een ouderbijdrage wordt gevraagd. Dat is geen probleem, wel hoe het gebeurt en wat er met de bijdrage wordt gedaan.
Allereerst is het niet de schoolleiding die me heeft laten weten dat de ouderbijdrage moet worden betaald, maar een ouder uit, ik begrijp, de MR. Dat vind ik al een beetje vreemd. Vooral omdat die wil weten hoeveel ik verdien want daarop wordt de - forse - ouderbijdrage gebaseerd.
Daarnaast valt mij op dat de bijdrage wordt gevraagd voor lessen die niet worden geleverd. Ongeveer de helft van de ouderbijdrage is voor het verzorgen van euritmieles, terwijl er dit jaar nog geen een les euritmie is geweest wegens het langdurig ontbreken van een docent.
Is het vreemd als ik in deze situatie vragen heb over de ouderbijdrage en wellicht besluit om zelfs niet of maar een deel te betalen? Of ben ik dan een ongezellige ouder?
Ginevra
17-12-2025 om 13:32
Daglichtlamp schreef op 16-12-2025 om 11:38:
[..]
We hebben in Nederland geen half-particulier onderwijs. Het wordt betaald uit de publieke middelen òf het is particulier. Als het betaald wordt uit de publieke middelen betekent dat ook dat de school zich moet houden aan de wetten die daarvoor gelden. Eén van de eisen in die wet is dat alle bijdragen die aan ouders gevraagd worden vrijwillig zijn.
En toch zit je dan in een schemergebied. Niet volgens de wet, wel in de praktijk. Als de Vrije School de euritmie en de muziekles en de seizoensactiviteiten etc niet meer kan betalen, en dus niet meer doet, dan is het geen Vrije School meer. Ouders die hun kind bewust op de VS doen, die willen ook die VS-dingen erbij.
En het is goed en mooi en prima dat mensen die dat niet kunnen/willen betalen toch mee kunnen doen, maar ergens houdt het wel op. Het budget is niet onbeperkt en als alle ouders stoppen met betalen, dan is er dus geen geld meer.
Dus zal er op een of andere manier sociale druk zijn om wel te betalen. DIe is rechtstreeks (wat is jouw inkomen? dan kun jij bedrag X betalen) of indirect (dankzij de ouderbijdrage hebben we voor alle klassen weer een euritmieles kunnen inroosteren!) .
Houdt de VS daarmee op te bestaan, dan vinden kapitaalkrachtige ouders wel weer een andere route/onderwijsconcept om naar hun wensen onderwijs in te richten. Je mag als je maar hard genoeg wil, een startkapitaal hebt en wat mensen die de weg weten, ook je eigen school beginnen. En ik geloof inderdaad dat dat allemaal niet bedoeld is om inclusief te zijn. Als puntje bij paaltje komt willen een heleboel mensen best kansen gunnen aan anderen, maar eerst aan zichzelf.
Overigens is 800 euro nog bij lange na niet "half-particulier". Bij particulier onderwijs moet je eerder denken aan 15.000 euro per jaar.
Temet
17-12-2025 om 13:57
Als de VS instort omdat er te weinig ouderbijdrage wordt binnengehaald om de speciale VS-extraatjes van te regelen, dan is het natuurlijk ook prima mogelijk dat de echte Steinerfans die extraatjes gewoon in hun vrije tijd regelen tegen betaling. Net zoals een ander zijn kind in het weekend naar koranles of Chinese les stuurt.
En dan krijg je dus een splitsing: de ouders die vooral een rijkemensenreservaat willen, kunnen geheel op eigen kosten een volledig particuliere school opzetten, en de Steinerfans sturen hun kind naar een gewone school en doen het op zaterdag op een apart euritmieklasje. Lijkt mij in principe een prima oplossing (behalve dat ik persoonlijk wat tegen een rijkemensenschool zou hebben, maar dat staat daarbuiten).
Ginevra
17-12-2025 om 14:06
Temet schreef op 17-12-2025 om 13:57:
Als de VS instort omdat er te weinig ouderbijdrage wordt binnengehaald om de speciale VS-extraatjes van te regelen, dan is het natuurlijk ook prima mogelijk dat de echte Steinerfans die extraatjes gewoon in hun vrije tijd regelen tegen betaling. Net zoals een ander zijn kind in het weekend naar koranles of Chinese les stuurt.
En dan krijg je dus een splitsing: de ouders die vooral een rijkemensenreservaat willen, kunnen geheel op eigen kosten een volledig particuliere school opzetten, en de Steinerfans sturen hun kind naar een gewone school en doen het op zaterdag op een apart euritmieklasje. Lijkt mij in principe een prima oplossing (behalve dat ik persoonlijk wat tegen een rijkemensenschool zou hebben, maar dat staat daarbuiten).
Dat kan ook inderdaad. Maar ik vermoed dat er voor veel mensen wel degelijk een wens is tot een eigen reservaat. Dat zullen ze nooit een rijkemensenreservaat noemen, maar misschien wel een gelijkgestemdenreservaat. Want mensen vinden het leuk om gemeenschappelijke cultuurdingen te hebben. De feestjes, de liedjes, wat je in je vrije tijd doet, waarop getrakteerd wordt, of de ouders op het eindfeest aan het bier gaan of aan het tarwegrassap, en of er gomasio bij de overblijf op tafel staat. En dat de kinderen leuk samen een bosknutsel of herfstkrans maken, in plaats van dat Kevin en Ali tegen elkaar opbieden met het nieuwste bliepbliepapparaat.
In de praktijk is dat wel wat veel ouders doen, net zoals er ook klandizie is voor islamitische scholen.
kenfan
17-12-2025 om 15:26
Bij de VS hier in de buurt, waar kinderen ook een blauwe maandag hebben gezeten, weet ik dat ze hoog insteken met de richtlijnen wat betreft hoogte bijdrage vs inkomen oudersgrafiekjes. In de praktijk betaalt niemand de volle mep.
troelahoep
17-12-2025 om 18:20
Ginevra schreef op 17-12-2025 om 13:32:
[..]
En toch zit je dan in een schemergebied. Niet volgens de wet, wel in de praktijk. Als de Vrije School de euritmie en de muziekles en de seizoensactiviteiten etc niet meer kan betalen, en dus niet meer doet, dan is het geen Vrije School meer. Ouders die hun kind bewust op de VS doen, die willen ook die VS-dingen erbij.
En het is goed en mooi en prima dat mensen die dat niet kunnen/willen betalen toch mee kunnen doen, maar ergens houdt het wel op. Het budget is niet onbeperkt en als alle ouders stoppen met betalen, dan is er dus geen geld meer.
Dus zal er op een of andere manier sociale druk zijn om wel te betalen. DIe is rechtstreeks (wat is jouw inkomen? dan kun jij bedrag X betalen) of indirect (dankzij de ouderbijdrage hebben we voor alle klassen weer een euritmieles kunnen inroosteren!) .
Houdt de VS daarmee op te bestaan, dan vinden kapitaalkrachtige ouders wel weer een andere route/onderwijsconcept om naar hun wensen onderwijs in te richten. Je mag als je maar hard genoeg wil, een startkapitaal hebt en wat mensen die de weg weten, ook je eigen school beginnen. En ik geloof inderdaad dat dat allemaal niet bedoeld is om inclusief te zijn. Als puntje bij paaltje komt willen een heleboel mensen best kansen gunnen aan anderen, maar eerst aan zichzelf.
Overigens is 800 euro nog bij lange na niet "half-particulier". Bij particulier onderwijs moet je eerder denken aan 15.000 euro per jaar.
Neu, dat bedacht ik me ook later, particulier onderwijs zal eerder minstens 800 euro per maand kosten. Voor velen (inclusief mezelf) een drempel waarschijnlijk.
MamaE
17-12-2025 om 22:26
Mijn inkomen daar heeft school niks mee te maken en andere ouders al helemaal niet.
Die richtlijnen kun je aanhouden of er zelf wat van maken. Als dat geld bedoeld is voor lessen die structureel niet gegeven worden, dan zou ik daar ook niet voor betalen.
De ouderbijdrage is op de meeste scholen ook niet bedoeld voor het reguliere lesprogramma. Maar als je daar bijzondere dingen in wil als euritmie of exclusieve materialen, dan snap ik ook dat de overheidsbijdrage dan tekort schiet en ouders daar zelf in moeten bijdragen.
Hadewych
18-12-2025 om 13:54
Ik dacht dat dit gaat over ouderbijdrages waar onzinnige prul voor de kinderen van wordt gekocht. Hier kregen de kinderen ooit een sinterklaascadeau waar een week later een terugroepactie voor was.
Maar scholen die 2000 euro vragen aan ouderbijdrage? Ik heb hardop moeten lachen! Hier was het 35 euro per kind per schooljaar, en voor de schoolreisjes en het kamp in groep 8 volgde nog een apart bedrag.
Het lijkt me niet echt realistisch dat de school denkt dat iedereen zulke hoge bedragen gaat ophoesten... Zou ik met 4 kinderen dan 8000 euro per schooljaar moeten betalen of zo?
Hadewych
18-12-2025 om 14:01
troelahoep schreef op 16-12-2025 om 12:22:
[..]
Ik heb een tijdje meegedraaid op een vrije VO school en weet wel waar ik het over heb. Ook ken ik vrij veel mensen met kinderen op de vrije basisschool en verkeer ik een beetje in dat bubbeltje. Maar ik ben me wel erg bewust van het bubbeltje en het is niet gezegd dat iedereen er vandaan komt met een HBO of academische graad, het onderwijs steunt gigantisch op de (intellectuele/sociale/financiële) vermogens van de ouders en dat is een fikse schaduwzijde naar mijn idee. En dan heb ik het nog niet eens over de meer bedenkelijke theorieën van Steiner gehad die in de docentenkamer ook nog worden geciteerd. Ja, het gedachtegoed is heel mooi op bepaalde punten, maar de scholen zijn niet inclusief te noemen.
Hier in de buurt is een vrije VO school waar mijn oudste in eerste instantie naar toe wilde. Vmbo-t doet daar geen eindexamen, maar krijgt een getuigschrift. Nu hebben we het wel over 2010/2011, ik weet niet hoe dat nu is, maar dat er geen normaal diploma behaald kon worden en op alle andere scholen wel was voor mij genoeg redenen om zoon uit te leggen dat hij uit de andere scholen moet kiezen.
Dat deze school een erg homogeen publiek heeft wil ik graag geloven. Toen de kinderen nog heel klein waren zaten er nog wel buurtkinderen op de vrije basisschool, vlak naast de openbare school. Diezelfde kinderen zijn daarna vrijwel allemaal overgestapt naar de openbare school en geen enkel kind hier in de buurt zit nog op de vrije school. Vreemd genoeg is de vrije school nu zo populair dat er wachtlijsten zijn maar woont geen enkel kind daar hier in de buurt?
Mugske
18-12-2025 om 14:07
Hadewych schreef op 18-12-2025 om 13:54:
Ik dacht dat dit gaat over ouderbijdrages waar onzinnige prul voor de kinderen van wordt gekocht. Hier kregen de kinderen ooit een sinterklaascadeau waar een week later een terugroepactie voor was.
Maar scholen die 2000 euro vragen aan ouderbijdrage? Ik heb hardop moeten lachen! Hier was het 35 euro per kind per schooljaar, en voor de schoolreisjes en het kamp in groep 8 volgde nog een apart bedrag.
Het lijkt me niet echt realistisch dat de school denkt dat iedereen zulke hoge bedragen gaat ophoesten... Zou ik met 4 kinderen dan 8000 euro per schooljaar moeten betalen of zo?
Dat denkt een school ook niet. Ouders kiezen bewust voor zo'n school. Bij de vrije school is de bijdrage afhankelijk van inkomen, dus bij lager inkomen wordt er minder bijdrage verwacht.
Bij school van mijn dochter was richtbedrag ook 35 euro. Daar kregen ze leuk sintcadeau voor en nog allerlei activiteiten.
MamaE
18-12-2025 om 14:14
Hadewych schreef op 18-12-2025 om 14:01:
[..]
Hier in de buurt is een vrije VO school waar mijn oudste in eerste instantie naar toe wilde. Vmbo-t doet daar geen eindexamen, maar krijgt een getuigschrift. Nu hebben we het wel over 2010/2011, ik weet niet hoe dat nu is, maar dat er geen normaal diploma behaald kon worden en op alle andere scholen wel was voor mij genoeg redenen om zoon uit te leggen dat hij uit de andere scholen moet kiezen.
Dat deze school een erg homogeen publiek heeft wil ik graag geloven. Toen de kinderen nog heel klein waren zaten er nog wel buurtkinderen op de vrije basisschool, vlak naast de openbare school. Diezelfde kinderen zijn daarna vrijwel allemaal overgestapt naar de openbare school en geen enkel kind hier in de buurt zit nog op de vrije school. Vreemd genoeg is de vrije school nu zo populair dat er wachtlijsten zijn maar woont geen enkel kind daar hier in de buurt?
Geen eindexamen? Volgens mij mag dat niet. Althans niet als het regulier door de overheid bekostigd onderwijs betreft. Bij sommige particuliere scholen, bijvoorbeeld democratische scholen, is dat vaak een keuze en leerlingen doen dan staatsexamens in enkele vakken of voor een compleet diploma afhankelijk van de wensen van de leerling.
Maar lijkt me niet dat de overheid een school gaat financieren waar iedereen zonder diploma van school komt en niet zonder meer naar een vervolgopleiding kan.
Daar zou mijn kind ook niet heen mogen. Mijn vraag zou vooral ook zijn waarom dat zo is. Leren ze dan in die jaren te weinig om het examen te kunnen halen?
Hadewych
18-12-2025 om 14:30
MamaE schreef op 18-12-2025 om 14:14:
[..]
Geen eindexamen? Volgens mij mag dat niet. Althans niet als het regulier door de overheid bekostigd onderwijs betreft. Bij sommige particuliere scholen, bijvoorbeeld democratische scholen, is dat vaak een keuze en leerlingen doen dan staatsexamens in enkele vakken of voor een compleet diploma afhankelijk van de wensen van de leerling.
Maar lijkt me niet dat de overheid een school gaat financieren waar iedereen zonder diploma van school komt en niet zonder meer naar een vervolgopleiding kan.
Daar zou mijn kind ook niet heen mogen. Mijn vraag zou vooral ook zijn waarom dat zo is. Leren ze dan in die jaren te weinig om het examen te kunnen halen?
Goede vraag of de kinderen te weinig zouden leren. Maar dit was zeker het geval hoor, dat vmbo-t geen diploma krijgt. Anders was ik met zoon wel naar die open dag gegaan. Hij wilde vooral naar die school omdat hij hoorde dat het een rustige school zonder teveel huiswerk zou zijn. Terwijl als ze naast het gewone schoolwerk ook nog euritmie-les en andere bijzondere lessen hebben, ik me eerder afvraag of ze niet meer werk hebben.
Hadewych
18-12-2025 om 14:32
Oh nevermind, zelf als je op google zoekt op 'vrije school vmbo-t geen diploma' krijg je een link naar een gekopieerd krantenartikel: https://www.indymedia.nl/nl/2011/02/73598.shtml
Artikel is van februari 2011, precies de periode dat zoon een VO-school moest kiezen.
De kinderen doen dus wel vmbo-t examen in 2 vakken, terwijl zoon op een andere school er 7 had (1 extra vak was daar verplicht, dus normaal doe je er 6 toch?)
troelahoep
18-12-2025 om 23:30
MamaE schreef op 18-12-2025 om 14:14:
[..]
Nog niet zo lang geleden deden leerlingen op de vrije school geen centraal eindexamen (heb het even opgezocht, wikipedia zegt dat die er op de vrije school pas zijn gekomen vanaf/na 2000). Voor die tijd kwam je als ik het wel heb ook pas rond je 20e/21e van de vrije school af, vanwege de 7-jarige levenscyclus (dat kon ik niet terugvinden, dus misschien heb ik dat niet helemaal goed onthouden).
Op de vrije school waar ik een tijdje heb rondgelopen werkten ze een aantal jaren terug nog met vakken als bouwkunde, astronomie, mineralogie op havo/vwo niveau en op mavoniveau o.a. biologisch dynamisch tuinieren en smeden, en natuurlijk voor iedereen koorzang en euritmie (naast 'gewone' gym). Omdat er tegenwoordig moet worden voldaan aan de landelijke examennormen, hadden leerlingen met name in de bovenbouw het ontzettend druk omdat ze dus nog de typische vrijschool vakken hadden bovenop de relatieve achterstanden die op de reguliere vakken moesten worden ingehaald. Vroeger kwamen leerlingen dus van de vrije school af met vooral vrijeschoolse kennis en veel minder van die reguliere vakken, en als ze naar vervolgonderwijs wilden moesten ze toelatingsexamen doen.
tsjor
19-12-2025 om 08:45
'Maar ik vermoed dat er voor veel mensen wel degelijk een wens is tot een eigen reservaat.' Sterker nog, dat is de basis van ons onderwijssysteem: ouders mogen bepalen in welk filosofisch, theologisch of pedagogisch systeem hun kinderen onderwijs krijgen. Daarnaast zijn er openbare scholen, zodat iedereen altijd onderwijs kan krijgen. Die scholen worden bekostigd uit de algemene middelen. Daarvoor betalen we belastingen. De bedoeling is dat elke ouder vrij is om te kiezen, dus niet belemmerd wordt door financiële eisen. Geld mag geen basis zijn om een eigen school op te richten die door de overheid bekostigd wordt.
Ik ben het dus met Temet eens: als de school bepaalde activiteiten in het verplichte lesprogramma niet kan doen vanuit het budget dat er is, dan kunnen die activiteiten niet op school plaatsvinden. Idem voor de lesmaterialen. Buiten schooltijd kunnen ouders zelf organiseren wat ze belangrijk vinden voor kinderen. Zoals ik dat deed met de klassieke balletlessen van mijn zoon. Of de voetballessen voor de andere zoon; de pianolessen; toneel spelen etc. Daar zijn dan kosten aan verbonden, maar dat beslis je zelf als ouder. Op zaterdag euritmielessen volgen, daar is niets mis mee als je dat graag wil. Onderwijs bekostigen uit een extra ouderbijdrage die volgt uit de keuze voor dat onderwijs en dan ook verplicht is of sociaal afgedwongen wordt, daar is wel iets mis mee. Onderwijs volgen is verplicht voor kinderen tussen 5 en 16 (18) jaar, daarom wordt dat voor iedereen op gelijke wijze uit algemene middelen betaald.
Decembermamma
19-12-2025 om 09:12
Temet schreef op 16-12-2025 om 09:59:
" Van mij zou er door de overheid best paal en perk gesteld mogen worden hoeveel er als "vrijwillige bijdrage" gevraagd mag worden."
De rijksoverheid doet dit niet, maar de gemeente Amsterdam wel. Dat wil zeggen: de school mag best een hoge ouderbijdrage vragen, maar als die boven een bepaalde grens uitkomt dan krijgt de school geen gemeentelijke subsidies meer. Dus kiezen of delen
Sterker nog dat doet de overheid, die stelt dat het gevraagd mag worden maar niet afgedwongen.