Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Twijfels betalen ouderbijdrage

Daglichtlamp schreef op 16-12-2025 om 11:38:

[..]

We hebben in Nederland geen half-particulier onderwijs. Het wordt betaald uit de publieke middelen òf het is particulier. Als het betaald wordt uit de publieke middelen betekent dat ook dat de school zich moet houden aan de wetten die daarvoor gelden. Eén van de eisen in die wet is dat alle bijdragen die aan ouders gevraagd worden vrijwillig zijn.

En toch zit je dan in een schemergebied. Niet volgens de wet, wel in de praktijk. Als de Vrije School de euritmie en de muziekles en de seizoensactiviteiten etc niet meer kan betalen, en dus niet meer doet, dan is het geen Vrije School meer. Ouders die hun kind bewust op de VS doen, die willen ook die VS-dingen erbij. 

En het is goed en mooi en prima dat mensen die dat niet kunnen/willen betalen toch mee kunnen doen, maar ergens houdt het wel op. Het budget is niet onbeperkt en als alle ouders stoppen met betalen, dan is er dus geen geld meer. 

Dus zal er op een of andere manier sociale druk zijn om wel te betalen. DIe is rechtstreeks (wat is jouw inkomen? dan kun jij bedrag X betalen) of indirect (dankzij de ouderbijdrage hebben we voor alle klassen weer een euritmieles kunnen inroosteren!) . 

Houdt de VS daarmee op te bestaan, dan vinden kapitaalkrachtige ouders wel weer een andere route/onderwijsconcept om naar hun wensen onderwijs in te richten. Je mag als je maar hard genoeg wil, een startkapitaal hebt en wat mensen die de weg weten, ook je eigen school beginnen. En ik geloof inderdaad dat dat allemaal niet bedoeld is om inclusief te zijn. Als puntje bij paaltje komt willen een heleboel mensen best kansen gunnen aan anderen, maar eerst aan zichzelf. 

Overigens is 800 euro nog bij lange na niet "half-particulier". Bij particulier onderwijs moet je eerder denken aan 15.000 euro per jaar. 

Als de VS instort omdat er te weinig ouderbijdrage wordt binnengehaald om de speciale VS-extraatjes van te regelen, dan is het natuurlijk ook prima mogelijk dat de echte Steinerfans die extraatjes gewoon in hun vrije tijd regelen tegen betaling. Net zoals een ander zijn kind in het weekend naar koranles of Chinese les stuurt. 

En dan krijg je dus een splitsing: de ouders die vooral een rijkemensenreservaat willen, kunnen geheel op eigen kosten een volledig particuliere school opzetten, en de Steinerfans sturen hun kind naar een gewone school en doen het op zaterdag op een apart euritmieklasje. Lijkt mij in principe een prima oplossing (behalve dat ik persoonlijk wat tegen een rijkemensenschool zou hebben, maar dat staat daarbuiten). 

Temet schreef op 17-12-2025 om 13:57:

Als de VS instort omdat er te weinig ouderbijdrage wordt binnengehaald om de speciale VS-extraatjes van te regelen, dan is het natuurlijk ook prima mogelijk dat de echte Steinerfans die extraatjes gewoon in hun vrije tijd regelen tegen betaling. Net zoals een ander zijn kind in het weekend naar koranles of Chinese les stuurt.

En dan krijg je dus een splitsing: de ouders die vooral een rijkemensenreservaat willen, kunnen geheel op eigen kosten een volledig particuliere school opzetten, en de Steinerfans sturen hun kind naar een gewone school en doen het op zaterdag op een apart euritmieklasje. Lijkt mij in principe een prima oplossing (behalve dat ik persoonlijk wat tegen een rijkemensenschool zou hebben, maar dat staat daarbuiten).

Dat kan ook inderdaad. Maar ik vermoed dat er voor veel mensen wel degelijk een wens is tot een eigen reservaat. Dat zullen ze nooit een rijkemensenreservaat noemen, maar misschien wel een gelijkgestemdenreservaat. Want mensen vinden het leuk om gemeenschappelijke cultuurdingen te hebben. De feestjes, de liedjes, wat je in je vrije tijd doet, waarop getrakteerd wordt, of de ouders op het eindfeest aan het bier gaan of aan het tarwegrassap, en of er gomasio bij de overblijf op tafel staat. En dat de kinderen leuk samen een bosknutsel of herfstkrans maken, in plaats van dat Kevin en Ali tegen elkaar opbieden met het nieuwste bliepbliepapparaat. 

In de praktijk is dat wel wat veel ouders doen, net zoals er ook klandizie is voor islamitische scholen. 

Bij de VS hier in de buurt, waar kinderen ook een blauwe maandag hebben gezeten, weet ik dat ze hoog insteken met de richtlijnen wat betreft hoogte bijdrage vs inkomen oudersgrafiekjes. In de praktijk betaalt niemand de volle mep.

Ginevra schreef op 17-12-2025 om 13:32:

[..]

En toch zit je dan in een schemergebied. Niet volgens de wet, wel in de praktijk. Als de Vrije School de euritmie en de muziekles en de seizoensactiviteiten etc niet meer kan betalen, en dus niet meer doet, dan is het geen Vrije School meer. Ouders die hun kind bewust op de VS doen, die willen ook die VS-dingen erbij.

En het is goed en mooi en prima dat mensen die dat niet kunnen/willen betalen toch mee kunnen doen, maar ergens houdt het wel op. Het budget is niet onbeperkt en als alle ouders stoppen met betalen, dan is er dus geen geld meer.

Dus zal er op een of andere manier sociale druk zijn om wel te betalen. DIe is rechtstreeks (wat is jouw inkomen? dan kun jij bedrag X betalen) of indirect (dankzij de ouderbijdrage hebben we voor alle klassen weer een euritmieles kunnen inroosteren!) .

Houdt de VS daarmee op te bestaan, dan vinden kapitaalkrachtige ouders wel weer een andere route/onderwijsconcept om naar hun wensen onderwijs in te richten. Je mag als je maar hard genoeg wil, een startkapitaal hebt en wat mensen die de weg weten, ook je eigen school beginnen. En ik geloof inderdaad dat dat allemaal niet bedoeld is om inclusief te zijn. Als puntje bij paaltje komt willen een heleboel mensen best kansen gunnen aan anderen, maar eerst aan zichzelf.

Overigens is 800 euro nog bij lange na niet "half-particulier". Bij particulier onderwijs moet je eerder denken aan 15.000 euro per jaar.

Neu, dat bedacht ik me ook later, particulier onderwijs zal eerder minstens 800 euro per maand kosten. Voor velen (inclusief mezelf) een drempel waarschijnlijk. 

Mijn inkomen daar heeft school niks mee te maken en andere ouders al helemaal niet.
Die richtlijnen kun je aanhouden of er zelf wat van maken. Als dat geld bedoeld is voor lessen die structureel niet gegeven worden, dan zou ik daar ook niet voor betalen.
De ouderbijdrage is op de meeste scholen ook niet bedoeld voor het reguliere lesprogramma. Maar als je daar bijzondere dingen in wil als euritmie of exclusieve materialen, dan snap ik ook dat de overheidsbijdrage dan tekort schiet en ouders daar zelf in moeten bijdragen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.