Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Typcursus op de basisschool

hoi mensen, de volgende vraag. Ik heb als kind op de basisschool een typcursus gedaan. Mijn zoons op de basisschool ook. (NU 15 EN 17). Maar waarom zit blind typen eigenlijk nirt in het school curriculum? 

Frisdrank1972 schreef op 12-09-2026 om 21:43:

[..]

Denk dat die oude rotten andere kwaliteiten hebben. Waarschijnlijk zijn zij de enige die bepaalde procedures weten en die kennis is zo waardevol dat het bedrijf zou instorten als ze weggingen.

Dan mag je hopen dat er iemand wordt ingewerkt voordat ze ineens dood valt.

Dat hebben wij meegemaakt. Niemand die het werk echt kende en degene die het wel wist, overleed door een ongeluk.

Frisdrank1972 schreef op 12-09-2026 om 21:59:

[..]

Als de baas ze niet op hun donder heeft gegeven dat ze 3 maanden achterstand hebben veroorzaakt en stilletjes een uitzendkracht inhuurt, gaan die dames zich ook niet verbeteren.

In sommige mensen zit ook totaal geen motivatie en initiatief, dat zie ik bij ons ook. Als die op hun kop krijgen van de leidinggevende, zal het eventjes goed gaan en daarna vervallen ze waarschijnlijk weer in hun oude gedrag. 

Poezenmeisje schreef op 12-09-2026 om 23:56:

[..]

Dan mag je hopen dat er iemand wordt ingewerkt voordat ze ineens dood valt.

Dat hebben wij meegemaakt. Niemand die het werk echt kende en degene die het wel wist, overleed door een ongeluk.

Als die dames slim zijn zouden ze dat niet doen. Anders heeft de baas een reden ze de laan uit te sturen.

Poezekat schreef op 13-09-2026 om 06:57:

[..]

In sommige mensen zit ook totaal geen motivatie en initiatief, dat zie ik bij ons ook. Als die op hun kop krijgen van de leidinggevende, zal het eventjes goed gaan en daarna vervallen ze waarschijnlijk weer in hun oude gedrag.

Daarom snap ik niet dat die mensen zulke baanzekerheid hebben. 

Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 07:32:

[..]

Met een vast contract kun je iemand alleen ontslaan als er een flink dossier ligt over disfunctioneren en moet je ook een 'verbetertraject' aanbieden. En als je iemand dan wil ontslaan die al lange tijd in dienst is, kost dat behoorlijk wat geld. Wellicht dat deze personen in dienst houden tot hun pensioen goedkoper zou zijn dan lastige juridische procedures om ze te ontslaan. 

Daarnaast kun je wel een snelle student inhuren, maar als die alleen in de vakanties kan werken, heb je nog niemand voor alle andere periodes. Is ook niet handig. 

Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 07:32:

[..]

Ik ook niet, afgelopen voorjaar meegemaakt dat een goede collega weg moest omdat haar contract niet meer verlengd werd en degenen die lopen lanterfanten zijn er nog steeds. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 11-09-2026 om 16:11:

[..]

Ja, dat maakt verschil. Nadat kinderen alle letters hebben geleerd komt het ook aan op tempo. Je kunt veel makkelijker lijntjes trekkend schrijven dan duwend. Gaat makkelijker, lichter en nauwkeuriger, dus zeker bij jonge kinderen is het belangrijk dat ze elke letter vanaf boven of bijna boven beginnen. Dan houden ze schrijven het langste vol. Geldt voor rechtshandigen die meestal hun hand onder of rechts van de regel leggen.

Linkshandigen leggen eerder hun hand boven de regel omdat ze anders de letters die ze zojuist schreven niet kunnen zien. Danwel vlekken maken. Die zouden baat kunnen hebben bij de letters vanaf onderaf beginnen. Dat wordt overigens niet aangeleerd, is gewoon een van mijn observaties.

Bedankt, 

ik denk ook dat "trekkend" schrijven beter werkt dan "duwend".

Nou zijn er ook veel bewegingen "haaks" (loodrecht op mijn pen), met name de stelen van de letters.
Ik schrijf rechtshandig, als een linkshandige zijn/haar hand boven de regel houdt (of eronder), zal dat anders zijn.
(al zijn er ook mensen die de stelen naar linksboven laten hellen i.p.v. naar rechtsboven)

Poezekat schreef op 13-09-2026 om 11:43:

[..]

Ik ook niet, afgelopen voorjaar meegemaakt dat een goede collega weg moest omdat haar contract niet meer verlengd werd en degenen die lopen lanterfanten zijn er nog steeds.

Hebben jullie geen meldpunt op werk om je ongenoegen daarover anoniem te melden?

Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 14:55:

[..]

Hebben jullie geen meldpunt op werk om je ongenoegen daarover anoniem te melden?

Ik weet dat de ene collega wiens contract niet werd verlengd wel contact heeft gehad met iemand van de OR. Zij werkte niet op dezelfde locatie als ik, eerst wel maar is later overgeplaatst naar een andere locatie. 

Er zijn ook een paar vertrouwenspersonen en een bedrijfsarts. Ik weet uiteraard niet of het waar is maar heb wel eens gehoord dat alles wat je tegen een vertrouwenspersoon vertelt, toch weer bij je leidinggevende terecht komt. 

Poezekat schreef op 14-09-2026 om 16:07:

[..]

Ik weet dat de ene collega wiens contract niet werd verlengd wel contact heeft gehad met iemand van de OR. Zij werkte niet op dezelfde locatie als ik, eerst wel maar is later overgeplaatst naar een andere locatie.

Er zijn ook een paar vertrouwenspersonen en een bedrijfsarts. Ik weet uiteraard niet of het waar is maar heb wel eens gehoord dat alles wat je tegen een vertrouwenspersoon vertelt, toch weer bij je leidinggevende terecht komt.

Het zijn vertrouwenspersonen als het goed is met een degelijke training op dat gebied.

En dus zal het alleen in overleg bij je leidinggevende terecht komen.

Alleen zit daar vaak wel net de crux om het probleem op te lossen.

Ysenda schreef op 14-09-2026 om 20:29:

[..]

Het zijn vertrouwenspersonen als het goed is met een degelijke training op dat gebied.

En dus zal het alleen in overleg bij je leidinggevende terecht komen.

Alleen zit daar vaak wel net de crux om het probleem op te lossen.

Het is niet mijn bedoeling om het draadje te kapen, misschien is het beter om hierover verder te gaan in het draadje dat ik onlangs geopend heb, over motivatiebrief? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.