Auwereel
07-05-2026 om 10:27
Verkeersveilige schoolomgeving
Omdat het topic "Kind als enige niet verkleed" inmiddels gaat over beweging van kinderen (o.a. het zelf naar school bewegen) en ik erg geïnteresseerd ben in verkeersveiligheid, hoe staat het tegenwoordig met de veiligheid van de schoolomgeving?
Vroeger, toen mijn kinderen naar de basisschool gingen, werd er al op aangedrongen verder van de school te parkeren. Maar inmiddels worden kinderen nog vaker gebracht, in de auto of in de bakfiets, wat voor effect heeft dat?
Dus, hoe staat het tegenwoordig bij scholen, basisscholen en maar ook middelbare scholen? Word je, als kind dat zelf naar school wandelt of fietst, van je sokken gereden als kind door auto, fatbike en bakfiets?
Meesje
11-05-2026 om 12:52
Bij de school van mijn dochter is het best aardig geregeld. School ligt aan een doodlopende weg met voor de school een parkeerplaats. Die parkeerplaats mag tijdens breng en haaltijden niet gebruikt worden. De weg voor de school is dan verboden toegang. Dichtbij langs een grotere doorgaande weg is een grote parkeerplaats die tijdens breng en haaltijden een uurtje gratis is. Via een voetpad door een park kom je dan bij school. De kant van de doodlopende weg wordt gebruikt door fietsers en voetgangers. Zo zijn de aanrij wegen van auto's en overigen grotendeels gescheiden. Je ziet helaas toch nog wel ouders de doodlopende weg in rijden om kind vóór school af te zetten. Ouders mogen niet op het schoolplein en in de school komen. Dat betekent ook dat ouders vanaf groep 3 het kind bij het hek afleveren en dan weer vertrekken. Of oudere kinderen op de parkeerplaats er uit laten en meteen doorgaan.
Mijn jongste zit op een opvang bij de andere school van het dorp. Daar zijn parkeervakken langs de weg. Die zijn altijd vol rond breng en haaltijden. De straten zijn vol met dubbel geparkeerde auto's. De fietsers en voetgangers rijden over de zelfde weg. Ouders gaan mee het schoolplein op en zelfs de school in. Het brengen en halen duurt dus ook behoorlijk langer, dus de auto's staan er langer. Sinds kort hebben ouders daar ook fatbikes. Die rijden tot recht vóór de poort en droppen daar hun kind. Heb nog niet gezien dat deze ouders het schoolplein opgaan. Maar het is een grote chaos daar.
Zelf ben ik inderdaad zo'n gemakzuchtige moeder. Alleenstaand, werkend, 2 kinderen op 2 locaties. Beide locaties zijn op fietsafstand (1,2 km vanaf mijn huis en tov elkaar ca 800m). Mijn werk is niet op fietsafstand. Maar ik zou de kinderen op de fiets kunnen brengen en dan terug naar huis rijden en dan daar de auto pakken. Toch kies ik dan vaak voor gemak, hop, kinderen wegbrengen en door. Als de kinderen op dezelfde school zitten dan wordt het wel makkelijker. Zeker als oudste dan verkeersveiliger is en zelf kan meefietsen. Maar goed, daar zijn we de komende 3 jaren nog niet. (ze zijn 4 en 1)
Diezijnvanmij
11-05-2026 om 13:55
Meesje schreef op 11-05-2026 om 12:52:
Zelf ben ik inderdaad zo'n gemakzuchtige moeder. Alleenstaand, werkend, 2 kinderen op 2 locaties. Beide locaties zijn op fietsafstand (1,2 km vanaf mijn huis en tov elkaar ca 800m). Mijn werk is niet op fietsafstand. Maar ik zou de kinderen op de fiets kunnen brengen en dan terug naar huis rijden en dan daar de auto pakken. Toch kies ik dan vaak voor gemak, hop, kinderen wegbrengen en door.
Even een hart onder de riem: Totaal begrijpelijk. Als je ergens wat winst kunt boeken om het jezelf makkelijk te maken moet je dat soms ook gewoon doen.
Ysenda
11-05-2026 om 14:03
Diezijnvanmij schreef op 11-05-2026 om 13:55:
[..]
Even een hart onder de riem: Totaal begrijpelijk. Als je ergens wat winst kunt boeken om het jezelf makkelijk te maken moet je dat soms ook gewoon doen.
En dat is wat alle ouders doen.
Diezijnvanmij
11-05-2026 om 15:35
Ysenda schreef op 11-05-2026 om 14:03:
[..]
Hm, alle ouders. Ik denk dat je veel ouders bedoelt. Hier komen er hordes ouders en kinderen lopend en fietsend naar school. Ik werk veel thuis, dus voor mij is het veel makkelijker dan voor Meesje om ze lopend naar school te brengen. Je kan het haar moeilijk kwalijk nemen dat ze op deze manier haar agenda en energie sluitend krijgt. Als haar kinderen groter zijn kunnen ze misschien wel zelfstandig op de fiets naar school.
MamaE
11-05-2026 om 15:41
Op dagen dat je niet werkt of thuis werkt kun je ze misschien makkelijker lopend of met de fiets brengen. En fiets- en verkeersvaardigheid ontwikkelen hoeft natuurlijk niet rondom schooltijden, dat kan ook prima later op de middag of in het weekend.
Daarnaast hoef je kinderen doorgaans niet tot en met groep 8 te brengen (met co-ouderschap waarbij één ouder verder weg woont misschien wel). Dus op enig moment kunnen ze ook wel zelf gaan. Maar ook dan hoef je ze niet tot aan de poort of zelfs tot in de klas te brengen. Dan is een straat verderop parkeren en kind een stukje laten lopen ook een prima optie.
Miepjecody
11-05-2026 om 15:49
Ysenda schreef op 11-05-2026 om 14:03:
[..]
Euh nee hoor, ik zou het mezelf moeilijker maken als de verkeerssituatie bij school daar van zou verbeteren.
Netherfield
11-05-2026 om 15:51
Sprak laatst een vrouw wiens kinderen op de fiets naar school gaan, max 1 kilometer. Die parkeert zo dicht mogelijk bij de winkels als ze gaat shoppen met de kinderen. Ze kan ook 20 minuten lopen verder parkeren, want gratis. Maar dat doet ze niet want dan zijn de kinderen (9 en 12 zo ongeveer) al moe voordat ze bij de winkels zijn. Ik verbaasd. Hoe gaat het dan met de avondvierdaagse?, vroeg ik. Daar doet hun school niet aan mee, want de juffen willen niet vier avonden met de kinderen lopen. Bij onze school wordt dat door ouders geregeld, een juf die in dezelfde woonplaats woont deelt bloemen uit op de laatste avond en dat is het dan. Dus voor deze kinderen, die fietsen naar school en een zaalsport doen, is het blijkbaar nog niet genoeg beweging want ze kunnen niet eens een klein half uur lopen zonder moe te worden. Waar moet het heen zo?
MamaE
11-05-2026 om 16:39
Netherfield schreef op 11-05-2026 om 15:51:
Sprak laatst een vrouw wiens kinderen op de fiets naar school gaan, max 1 kilometer. Die parkeert zo dicht mogelijk bij de winkels als ze gaat shoppen met de kinderen. Ze kan ook 20 minuten lopen verder parkeren, want gratis. Maar dat doet ze niet want dan zijn de kinderen (9 en 12 zo ongeveer) al moe voordat ze bij de winkels zijn. Ik verbaasd. Hoe gaat het dan met de avondvierdaagse?, vroeg ik. Daar doet hun school niet aan mee, want de juffen willen niet vier avonden met de kinderen lopen. Bij onze school wordt dat door ouders geregeld, een juf die in dezelfde woonplaats woont deelt bloemen uit op de laatste avond en dat is het dan. Dus voor deze kinderen, die fietsen naar school en een zaalsport doen, is het blijkbaar nog niet genoeg beweging want ze kunnen niet eens een klein half uur lopen zonder moe te worden. Waar moet het heen zo?
Kunnen ze dat echt niet of denkt moeder dat ze dat niet kunnen?
Ik merk ook wel eens dat ouders dingen snel zielig vinden voor kinderen, terwijl vroeger hele volksstammen dat gewoon deden. Een gezond kind van 9-12 jaar kan echt wel 20 minuten wandelen. Die van 12 gaat naar het VO na de zomer waarschijnlijk. Is dat ook binnen de kilometer?
Dat school niet meedoet aan de avondvierdaagse is niet het probleem. Dit soort basisconditie bouw je niet op in één week per jaar. Als ze wel mee zouden doen, zouden die kinderen dat echt wel volhouden. Als je gaat winkelen loop je toch ook zo een hele middag door de stad van winkel naar winkel en door winkels. Zonder dat je het door hebt, heb je dan zo een paar kilometer in de benen hoor.
Marty1984
11-05-2026 om 16:59
Netherfield schreef op 11-05-2026 om 15:51:
Maar "effe gaan shoppen" is meer wandelen.
Ik kan best geloven dat je geen zin hebt in eerst 20 minuten wandelen, dan een hele middag shoppen door de winkelstraten en dan nog 20 minuten terug met zakken.
Als er dichterbij een optie is parkeer ik toch ook bij voorkeur dichterbij. IPV dat ik én vooraf eerst nog 2 kilometer moet wandelen én aan 't eind ook nog eens dat hele eind met een boel zakken aan mijn hand 2 kilometer kan gaan wandelen.