Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Biscuitje schreef op 04-09-2022 om 14:01:

[..]

Dat hoeft niet hoor. Ik heb familie in Zweden. Zij eten 's middags warm op school en werk. 's avonds eten ze wat wij als lunch eten (brood, soep, salade). Zij vinden dit ideaal en ons neefje vertelt altijd enthousiast over het restaurant in zijn school. Ze hebben op zijn school echt een kok die verse maaltijden kookt en kinderen hebben altijd keuze uit 2 gerechten. In het weekend eten ze wel s'avonds warm.

Mij lijkt het best handig. Scheelt veel tijd na het werk en het doet volgens mij niks af aan het dagelijkse gezellige eetmoment. Dat kan ook met brood en soep. Fijn ook dat je weet dat iedereen dagelijks een gezonde maaltijd binnen krijgt. Hier schiet dat er nog wel eens bij in vanwege werk, school en sport tijden.

Hier wordt weer standaard vanuit gegaan dat iedereen overdag werkt.

Ik heb late diensten, en vond het fijn om de dagen dat ik er wel was, gewoon warm te eten toen de kinderen klein waren.

En 2 keer warm? Ik moet er niet aan denken. 

Nu ik teruglees, ja bij ons op het kdv deden ze ook aan warme lunches, dat was dan 1 keer per week en iedere keer op een andere dag. Het was standaard iets van soep, spaghetti of macaroni ofzo allemaal.opwarm.en zelden met groenten erin. Mijn zoon vond het blijkbaar niet te eten want de avonden na een warme maaltijd at hij als bootwerker. Toen hij een jaar of 2,5 was is fit gestopt tot ze rond zijn 4e ineens gingen verhuizen en dat werd een feestweek, op dat moment ging hij 2 ochtenden en een hele dag naar de opvang en werd altijd na de lunch gehaald. Gevolg patat, poffertje en pannekoeken voor de lunch, en 3 dagen dus niet gegeten.

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 15:08:

[..]

Wat dacht je van gewoon in de middag en in de avond een gezonde warme maaltijd?

Nou nee dus. Moet er niet aan denken

Kennelijk is het budget voor die maaltijden altijd te laag en is het voornamelijk ongezond eten. Jamie Oliver heeft er een keer een serie over gemaakt.

Goede voeding hoort bij de ouders te liggen. Niet nog een taak erbij voor de scholen.

April2021 schreef op 04-09-2022 om 16:06:

Kennelijk is het budget voor die maaltijden altijd te laag en is het voornamelijk ongezond eten. Jamie Oliver heeft er een keer een serie over gemaakt.

Goede voeding hoort bij de ouders te liggen. Niet nog een taak erbij voor de scholen.

pcies, nog even en de school is overal verantwoordelijk voor

April2021 schreef op 04-09-2022 om 16:06:

Kennelijk is het budget voor die maaltijden altijd te laag en is het voornamelijk ongezond eten. Jamie Oliver heeft er een keer een serie over gemaakt.

Misschien in het VK, maar in België lukt dat dus prima.

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 16:07:

[..]

pcies, nog even en de school is overal verantwoordelijk voor

En het is helemaal ideaal als ze ook nog op school kunnen overnachten zodat je als ouder wat meer tijd voor jezelf hebt.

willem1959 schreef op 04-09-2022 om 16:53:

[..]

En het is helemaal ideaal als ze ook nog op school kunnen overnachten zodat je als ouder wat meer tijd voor jezelf hebt.

pcies!  

Miepjecody schreef op 04-09-2022 om 15:42:

[..]

Nou nee dus. Moet er niet aan denken

Niet? Jij vindt brood lekkerder?

willem1959 schreef op 04-09-2022 om 16:53:

[..]

En het is helemaal ideaal als ze ook nog op school kunnen overnachten zodat je als ouder wat meer tijd voor jezelf hebt.

Het gaat erom dat ze in de middag een gezondere maaltijd krijgen dan eentonig brood.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

04-09-2022 om 17:16

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 17:13:

[..]

Het gaat erom dat ze in de middag een gezondere maaltijd krijgen dan eentonig brood.

Brood is toch redelijk gezond?

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 17:13:

[..]

Het gaat erom dat ze in de middag een gezondere maaltijd krijgen dan eentonig brood.

Maar ook dat is pakkie-an voor de ouders, niet voor school

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 17:12:

[..]

Niet? Jij vindt brood lekkerder?

Er is wel meer " geen warm eten" behalve gewoon brood.  Ik wil echt geen 2 keer warm, dat is veel te veel. 

En op mijn werk is geen eens eten te krijgen.

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 17:13:

[..]

Het gaat erom dat ze in de middag een gezondere maaltijd krijgen dan eentonig brood.

Het gaat erom dat kinderen een gezonde maaltijd krijgen, ongeacht of hun ouders arm of rijk zijn, wel of niet weten wat een gezonde maaltijd is, wel of niet kunnen of willen koken, wel of niet aanwezig zijn als kind thuis is, enz. 

Voor velen op dit forum is dat blijkbaar een ver van hun bed show (en dat is fijn), maar heel wat kinderen komen zonder ontbijt te hebben gehad op school en hebben ook geen lunch bij zich. Of een snel uit de kast getrokken zak chips of pak koeken als ontbijt en lunch. 

Zelf kan ik prima een gezonde maaltijd op tafel zetten, maar ik vond het klasse dat mijn kinderen ook op school wat gezonds kregen. Nogmaals, het is niet verplicht he. Als jouw kind liever zijn eigen lunch eet, kan dat ook.

zoon at op de tso idd warm, hier in Nederland, ik vond het heerlijk. De meeste ouders ook.

Er werd op de locatie vers gekookt volgens de schijf van 5 en de kinderen  werden van diverse locaties opgehaald en aan het eind van de pauze weer terug gebracht.

Er werd rekening gehouden met geloof en allergieën maar geen keuze menu. Als je het niet lekker vond at je wat minder en de volgende keer wat meer. De kinderen aten allemaal eigenlijk alles. Werden ook door de tafelgenoten aangemoedigd om te proeven op een leuke manier.

Wij aten idd 's avonds weer warm of ik at ook op mijn werk warm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.