Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fianna

Fianna

26-01-2011 om 13:18

Zoon zit groep lager dan ik dacht! (1 ipv 2)

Zoon is 5 jaar en jarig op 4 oktober, net na de beruchte oktober grens die zijn school hanteert. Eind vorig jaar heb ik gevraagd aan zijn toenmalige juf (die pas hij pas de laatste 2 a 3 maanden van het schooljaar had ivm een wisseling) of hij naar groep 2 zou gaan. Haar antwoord was bevestigend. Tot dusver ben ik in de waan geweest dat zoonlief in groep 2 zit. Ik kom er deze week achter dat dat niet zo is en hij weer in groep in zit! Even terzijde, vanwege allerlei omstandigheden heb ik nog geen 10-minuten gesprek gehad, anders had ik het wat eerder geweten (maar nog niet op tijd). Ik heb een gesprek gehad met zijn juf (weer andere juf dan vorig jaar) en zij zegt dat hij volgend jaar niet naar groep 3 gaat en daar ben ik het dus niet mee eens. En ik ben eigenlijk behoorlijk pissig dat hij kennelijk een groep lager zit dan ik dacht. Heel slordig! wat kan ik hier aan doen. Volgens zijn juf is hij nog niet goed genoeg voor groep 2, alleen als hij een hoge A op zijn groep 1 cito zou scoren zou hij op groep 2 niveau zitten en volgend jaar naar groep 3 kunnen.
Ik ken mijn zoon en ik weet wat hij kan en wat hij niet kan. Ik denk dat een jaar kleuteren echt niet goed is voor hem. Hij speelt bijvoorbeeld altijd met oudere kinderen, herkent wat letters, kan hele simpele op en aftreksommetjes maken en nog meer dingen. Juf vindt hem nog te speels en vindt zijn werkhouding niet voldoende omdat hij nog vaak liever in de bouwhoek speelt.
Ik denk dat als hij vanaf het begin had meegedraaid met groep 2 hij prima op niveau had gezeten. Ik wil me er eigenlijk hard voor maken dat hij toch nog naar groep 3 gaat. Maak ik een kans of is dat nu te laat?
Zijn juf gaat hem nu wel meer groep 2 werkjes geven en hem een groep 2 toets geven en kijken hoe hij het maakt. Maar ik heb nu begrepen dat deze school eigenlijk heel strikt met de 1 okt grens omgaat en ik eigenlijk kansloos ben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen officiele grens

De beruchte grens bestaat niet officieel. HIErover is zat te lezen op dit forum.
ALs de school het echter in de schoolgids heeft staan (en had staan toen je je kind opgaf) sta je niet heel sterk.

Ik zou het als ik jou was wel proberen, en in elk geval proberen af te dwingen dat ze hem nu alleen nog groep 2 werk aanbieden. Liever 2x groep 2 dan 2x groep 1

Succes

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 13:30

Kwala

Ik weet dat de grens niet officieel bestaat. Ik wist dat school deze grens hanteerde voordat ik zoon inschreef, maar ik heb toen wel gevraagd hoe strikt ze zijn en of er naar het kind zelf gekeken wordt. er is mij verzekerd dat er naar het kind zelf gekeken wordt. Vreemd vind ik het dan wel dat hij automatisch groep 1 2 keer doet. De juf die hij eind groep 1 had vond hem rijp voor groep 2 ( zij was een invaller van buitenaf en wrs niet goed op de hoogte van de grens).
Ik ben eigenlijk kwaad dat hij dus al die tijd weer groep 1 heeft zitten doen, terwijl ik zie dat er meer in hem zit.

ayla

ayla

26-01-2011 om 14:01

Verbaasd

hoe kun je nou pas na een half jaar erachter komen in welke groep je zoon zit?
Verder, ja je zoon moet gewoon in groep 2 zitten en het is onzin dat hij een hoge A moet halen om door te mogen, er zijn zat kinderen die met een lagere score gewoon door mogen

soepstengel

soepstengel

26-01-2011 om 14:06

Ik wou net zeggen

dus alle kinderen die lager als een A scoren mogen niet naar groep 2....mmm... zal het druk worden de komende jaren in de die groep 1!
Ik zou zeggen als hij een gewone gemiddelde C scoort op de groep 2 toets dan zit hij daar goed in 2!

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 14:07

Ayla

Ik dacht dat ik dat had uitgelegd, maar nogmaals:
mij is eind vorig jaar verteld dat hij naar groep 2 zou gaan. Ik ging er dus vanuit dat hij in groep 2 zat, lijkt me niet zo vreemd dat ik dat dus dacht. Het is een combiklas.

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 14:12

Soepstengel

Als hij een hoge A op een groep 1 toets scoort mag hij nu verder met groep 2.
Ik weet niet wat hij voor een groep 2 toets zou moeten scoren.

ayla

ayla

26-01-2011 om 14:15

Fianna

normaal zegt men dat een C een onderscore is, Bij een C beheers je nog net de stof, lager niet meer. Ik zou dus zeggen voor groep 2 een C of hoger

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 14:21

Ayla

Vorig jaar scoorde hij op de cito voor groep 1 een C, dus had hij door kunnen gaan naar groep 2.
bah, wat een gedoe!

ayla

ayla

26-01-2011 om 14:26

Fianna

nu zijn er weer cito's, welke heeft hij nu gedaan 1 of 2? Vraag of hij anders ook 2 mag doen, wil de juf dat niet doen dan door naar de IB'er

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 14:30

Ayla

hij heeft net een cito groep 1 gedaan. vandaar de opmerking van de juf: als hij een hoge a er op scoort mag hij verder met groep 2.
ik heb haar wel zo ver gekregen dat ze hem een cito groep 2 afneemt. helemaal eerlijk is dat niet, want hij heeft de stof natuurlijk minder geoefend. Ik verander dus nu in een streberige moeder die met haar kind gaat oefenen

Waarom

Waarom wil je zo graag dat hij volgend jaar naar groep 3 gaat? Als hij nog graag speelt, is het toch lekker voor hem om nog een jaar te mogen kleuteren? Ik heb zelf lang gekleuterd, en daarna de lagere school op mijn sokken gedaan. Mijn dochter, geboren in november,heeft ook bijna 3 jaar gekleuterd en die kreeg in haar laatste kleuterjaar alvast wat opdrachttjes die bij groep 3 pasten om haar bezig te houden.

Karin

De communis opinio is hier dat je daarmee een jaar verkwanselt.

Ik zou zeggen kijk in het archief of wacht op het OOL-koor...

Sine80

Sine80

26-01-2011 om 18:40

Omdat......

Karin....waarom niet lang kleuteren?
Ligt echt aan het kind. Mijn zoontje moest van de juf 3 jaar kleuteren omdat hij zo dromerig was. Nog de laatste maand moest ik haar overtuigen dat dit niet betekend dat hij het te moeilijk vind (dacht de juf echt!) maar dat hij zich rot verveelde en het voorlezen van de juf een leuk moment vond om eens weg te dromen. Juf vraagt hem wat over het verhaal en zoon zegt eeeeeeh wat zeg je. Weet ik niet??? Juf: snap je het dan niet? Neee zegt zoon. Juf zegt tegen mij. Hij reageert echt nog als een groep 1 kind want hij weet vaak helemaal niet waar het over gaat. Hij kan echt niet naar groep 3. Nu zit hij vervroegd in groep 3 (hij is van januari 2005) en hij het is een makkie voor hem. Hij hoort bij de snel lerende van de klas en gaat alleen met de oudste en slimmere jongens om. Dit zegt voor mij al genoeg. Ouders weten meestal heel goed wat goed voor hun kind is. Een juf met 30 kleuters heeft het ook erg druk. Kom op voor je kind, je zult zien dat je niet de enige bent . Mijn zoontje ging in groep 1 alleen met de oudere kleuters om de jonge vond hij baby's. Als zijn vriendjes wel naar groep 3 zouden gaan en hij niet zou hij echt dood ongelukkig zijn.

Nu hetzelfde verhaal met haar zusje, ga ik echt voor vechten. Ik ken mijn kinderen het beste!!!!
Nee,ik ben geen pusherige ouder, ik weet zelf heel goed hoe het is om een zwakke leerling te zijn (wat ik als kind was door taal problemen en door dyslexie en buitenlands= slechte combi). Succes en kom op voor je kind!!!

Ooja, mijn oudste (ik heb er 3) zit nu op de Leonardo. Hij is hoogbegaafd. Was een zware onderpresteerder en niemand geloofde mij dat hij eigenlijk een slimmerd was. Plusklas was er maar niet voor oudste zoon (nu 8). Totdat ik zelf een jaar geleden ingreep en nu zit hij mooi op zijn plek en is gelukkig. Dus zo zie je maar weer....

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 19:23

Omdat

omdat ik graag spelen geen reden vind om langer te moeten kleuteren. Mijn oudste van 7 speelt ook graag (en speelde in groep 2 ook liever in de bouwhoek of buiten dan dat hij werkjes deed) en doet het heel goed in groep 4. Geen argument dus, een kind van 5 vindt nou eenmaal spelen leuk. Buiten dat vindt hij werkjes maken ook héél leuk en vindt hij het heel leuk om te leren. kan samen gaan die 2 dingen
En om wat Rodebeuk schrijft.
En om wat Sine80 schrijft. Ook ik krijg de indruk dat er meer in mijn zoon zit dan dat zijn juf denkt.

Maar goed, ik ga me er voor inzetten dat hij naar groep 3 gaat. Ik vraag me af of het gaat lukken. Iemand ervaring
met het voor elkaar krijgen dat kind toch niet langer ging kleuteren ondanks okt grens?
En inderdaad, ik ken hem het beste en weet wat hij kan. Zijn juf ken ik nog van mijn oudste. Hij had haar in groep 3 en ze had een totaal andere kijk op mijn zoon. Zo vond ze dat hij een voorsprong had met rekenen en forse achterstand had met lezen. Ik zag dat het andersom was en ik had gelijk. Hij zit nu in groep 4 en leest op school E6 en rekenen is niet zijn sterkste kant. Ik bedoel maar...

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 19:25

Ouders Online-koor

Ik heb al in het archief gekeken maar heb er even moeite mee. Zoals sommigen weten ben ik nog ziek en nog niet de oude en heb erg weinig energie. Dussss, als er iemand is die me even een link kan geven met info wat er tegen kleuterverlengen is, graag.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2011 om 19:36

Dossier kleuterverlengen ool

Dossier kleuterverlengen OOL: http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren.htm

Doorkleuteren= kleuterverlengen= doubleren oftewel zittenblijven. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat kleuterverlengen geen positief effect heeft op de lange termijn. Je verliest dus een waardevol leerjaar wat wel degelijk consequenties kan hebben voor de rest van de onderwijscarriere.

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 19:52

Elisa

dank je. Ik had wel al gezegd dat kleuterverlengen gezien wordt als doubleren en de juf gaf dat inderdaad toe.
Ik hoop dat ik dit gevecht ga winnen, anders haal ik hem misschien wel van school, zo'n kop heb ik ook nog wel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2011 om 20:01

Fianna

In dat dossier staat ook een heel handig stappenplan opgesteld door Miriam mbt een goede communicatie naar school toe.
Tja, ik heb uiteindelijk mijn zoon aan het eind van groep 1 van zijn toenmalige school gehaald vanwege dit hele issue omdat ik dat gevecht met die school nooit zou winnen en ik het zat was; nul komma nul procent vertrouwen had ik meer in die school en dat is geen goede basis om je kind op een bepaalde school te hebben zitten zes jaar lang. Beste beslissing ooit.
Zou hij daar hebben moeten doorkleuteren vanwege al die kulredenen (te "jong"; te "speels"; motorisch "achter"; etc.), uiteindelijk is hij 2 keer versneld en gaat hij nu naar het Gymnasium en is hij een sporttalent
Ga ook zeker volgend jaar eens met hem terug naar die &^%#school om te vertellen en te laten zien hoe goed het met hem is gegaan en gaat=P
Vecht voor je kind hoor en laat je niet ringeloren door een school. Het is een kwestie van een lange adem hebben en het belang van je kind voor ogen houden. En moeders weten het toch vaak beter dan een juf of een school. Succes!

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 20:02

Wat ik me dan afrvraag

is waarom een school zo graag wil dat een kind langer kleutert. Hoe worden zij er beter van?

Tango

Tango

26-01-2011 om 20:07

Bouwhoek

Graag spelen in de bouwhoek is natuurlijk absoluut geen argument om een kind niet naar groep 3 te laten gaan. Mijn zoon zou dan w.s. ook heel lang in groep 2 blijven, want die vindt de bouwhoek echt het leukste op school. Verder is hij, na wel een extra jaar kleuteren overigens, echt erg toe aan groep 3. Wat ons betreft mag hij nu, maar dat gaat dus niet.
Prima dat ze de cito van groep 2 gaan afnemen, maar met welke score mag hij dan naar groep 3 volgend jaar? Hoge A zeker? Cito scores zeggen echt heel weinig over de daadwerkelijke ontwikkeling hoor, ook dat zul je in veel draadjes terugvinden.
Te laat ben je zeker nog niet hoor, je zoon heeft nog een half jaar te gaan, dus kan nog heel veel leren. Maar ook ik vind het wel een beetje vreemd dat je het nu pas hoort. Bij ons zit groep 1 en 2 ook bij elkaar, maar staat op de klassenlijst toch duidelijk genoemd wie in groep 1 en 2 zit. Verder weten de kinderen het zelf ook meestal erg goed. Ook hier wordt de 1 oktober grens gehanteerd, maar bij najaarskinderen wordt wel gekeken of zij ook over kunnen. Afgelopen jaar stroomde zelfs een januari-kind door. Wel lastig is dat bij jullie in de schoolgids staat dat de 1 oktober-grens gehanteerd wordt en jou alleen een 'vage' toezegging is gedaan dat hier wel flexibel mee omgegaan wordt. Hoe is er tot nu toe mee omgegaan? Zijn er meerdere oktober-kinderen wel doorgestroomd? Dan weet je een beetje hoe hard je je zal moeten maken.
En 4 oktober is natuurlijk wel heel dicht op de grens, vind ik wel weer heel wat anders dan november o.i.d. Dan mag je best een beetje soepeler zijn.
Succes ermee en raadpleeg vooral de forum-geschiedenis. Er zijn daar echt heel veel argumenten te vinden om niet te doubleren. Ik heb er destijds veel aan gehad, je komt dan wat beter ingelezen op school.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2011 om 20:14

Onwil

Wat ik begrepen heb van die toenmalige kwestie is dat het uiteindelijk weer om het geld draait en goede schoolresultaten. Poen en prestige. Natuurlijk is het niet altijd zo zwart/wit maar dat speelt mi wel een grote rol plus dat er een heleboel onkunde en gebrek aan kennis is op veel scholen mbt deze kwesties. En/of onwil om kinderen die buiten de "norm" en gemiddelden vallen een aangepaste leerstrategie en leerplan te bieden. Want dat kost tijd en energie en een hoop inzet van de desbetreffende leerkrachten.

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 20:17

Tango

Klassenlijsten heb ik hier niet gezien en mijn zoon hoor ik nooit over school, dus al helemaal niet over in welke groep hij nu zit. Hij dacht ook groep 2. Ik ben ook nu bijna 5 maanden zo'n beetje ziek, dus is er wrs wat aan mij voorbij gegaan. Maar ik neem het vooral school kwalijk dat zij zo slecht communiceren. Daar hoor ik wel meerdere ouders over.
Ik weet van een aantal ouders dat hun kind langer heeft doorgekleuterd vanwege die grens. Ik heb nog niet gehoord van een kind dat dat niet hoefde. Ik geloof dat de school nog al vastberaden is, maar de ouders die ik sprak hebben zich eigenlijk gewoon redelijk snel bij het besluit van school neergelegd.

trouwens ik vind het bezopen dat hij zulek hoge scores op de cito moet halen. Er worden aan hem hogere eisen gesteld dan aan een kind dat 30 september jarig is.
Anyway, ik heb dat dossier vluchtig doorgenomen en ik geloof dat ik het al redelijk goed heb aangepakt. Ik heb de juf wel al zover dat ze hem meer groep 2 werk wil geven en extra op hem wil letten en hem een cito 2 toets wil afleggen. In het begin zei ze nl dat hij niet eens een twijfelgeval was en moest doorkleuteren.

Reden voor school

..was hier dat de kleuterjuf een nichtje had bij wie kort kleuteren verkeerd had uitgepakt.. 20 jaar geleden ofzo.

Bij haar kleuterden dus alle kinderen vanaf sep/okt lang.

Want dat is beter.

Want bij haar nichtje was dat ook zo geweest.

Geen IB-er, ja, geen directeur die hier doorheen kwam. Kinderen moesten dan versnellen in groep 3/4 om weer om dat mens heen te komen. Grr... ik zou bijna haar naam hier neerzetten.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-01-2011 om 20:32

Jeetje fianna

Die oktobergrens mag toch helemaal niet meer? Staat dat niet ergens zwart op wit? Mijn dochter is van eind november en gaat in september gewoon naar groep 2, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen - als voorbeeld gaf de juf 'onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal'. Lijkt me een redelijk standpunt.
Echt, ik ben verbaasd dat je hier nog mee geconfronteerd wordt, de grens ligt nu toch op 1 januari? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Groetjes
Massi

Fianna

Fianna

26-01-2011 om 21:05

Pelle

'De onderwijsinspectie kijkt WEL naar de kinderen die vanaf groep 3 blijft zitten en niet naar de kinderen die voor groep 3 blijft zitten (tenminste dat heb ik wel eens begrepen).'

Ik dacht van niet, maar zal het nog eens nazoeken.

'Juf wil dat hij een A score op de cito groep 1 haalt en voor een kind in groep 2 vind ik dat helemaal niet zo vreemd. ,

Het probleem is dat hij geen groep 2 kind is, maar dus nog in groep 1 zit. Als hij vanaf het begin van het schooljaar met groep 2 had meegedraaid was het een ander verhaal geweest.

ayla

ayla

26-01-2011 om 21:20

Wat pelle bedoelt denk ik

is dat als hij nu in groep 2 zou zitten hij de cito van groep 1 met gemak zou moeten kunnen maken, dus een A score. Het beste zou gewoon zijn hem alsnog de cito van groep 2 te laten doen om te kijken of hij die stof beheerst, mochten er dan bepaalde hiaten zijn dan kunnen die komend half jaar aangepakt worden. In juni zou je dan nog eens een cito kunnen doen om te kijken of hij alles heeft opgepikt en door kan naar groep 3

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2011 om 21:28

Onderwijsinspectie

De onderwijsinspectie heeft bepaald dat alle kinderen die voor 1 januari 6 jaar worden in dat jaar dat ze 6 worden in september in groep 3 moeten beginnen. Alle kinderen die voor eind december 5 jaar worden zouden dus na de zomer in groep 2 moeten starten. Een jaar extra kleuteren klinkt schattiger, maar het is echt zittenblijven en wordt ook als zodanig beschouwd en meegenomen bij de overgang naar het VO bijvoorbeeld.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2011 om 21:32

Fianna

Jouw zoon zou dus officieel volgens de regels der wet nu in groep 2 moeten zitten. In de wet staat dat het primair onderwijs moet uitgaan van een ononderbroken leerlijn van 8 jaar en dat daar slechts vanaf geweken mag worden (doubleren) als daar gegronde, zeer goed onderbouwde argumenten voor zijn en dan nog moet doubleren een uitzondering op de regel zijn. Of het nu gaat om zittenblijven in de onderbouw of in de bovenbouw maakt daarbij niets uit. Kleuterverlengen is keihard zittenblijven, hoe mooi het ook wordt gebracht.

Hibiscus

Hibiscus

26-01-2011 om 22:38

Hier een kleuterjuf

die durfde te beweren dat een slim herfstkind wat lang kleutert naar het gymnasium gaat, maar als hij kort kleutert, het definitief Havo wordt. Ik heb nooit een wetenschappelijke onderbouwing van haar gekregen...

Je moet echt doorzetten hoor, 4 oktober, wat een onzin. En stel je voor dat hij het niet redt in goep 3, dan denk ik altijd dat hij beter groep 3 over kan doen. Al is dat misschien wel wat pijnlijker voor het kind zelf. De kans dat het wel gewon goed gaat, is vele malen groter. Lees je goed in, en ga anders met de IB'er praten. Laagt hen maar met echte redenen komen waarom je zoon niet door zou kunnen gaan.

Hier twee korte kleuteraars die het prima doen. Sterker nog, als juf haar zin had gekregen, hadden we nu in dit nieuwe schoolsysteem problemen gehad. Ze zijn in het land waar we nu wonen bijna de oudsten van de klas en er zitten genoeg kinderen in groep 7 bij zoon die pas in augustus 10 worden, en die doen het allemaal prima. Het niveau qua stof ligt gelijk of hoger dan in Nederland.

Hibiscus

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-01-2011 om 23:46

Nee hoor

"De onderwijsinspectie heeft bepaald dat alle kinderen die voor 1 januari 6 jaar worden in dat jaar dat ze 6 worden in september in groep 3 moeten beginnen."
Op het gevaar af dat we alle eerdere discussies overdoen: dit is niet zo. De inspectie zegt dat scholen niet automatisch herfstkinderen lang mag laten kleuteren. Kleuterjuffen moeten dus beargumenteren waarom een (herfst)kind lang kleutert. Dus als ze daar wat moois voor op ppapier zet ('kind moet nog rijpen'), is het voor de inspectie goed.
De inspectie stelt dat het percentage zittenblijvers vanaf groep 3 1 of 2% (ben het even kwijt) per jaar mag zijn. In de kleutergroepen vindt de inspectie 12% (!) zittenblijvers acceptabel. De langkleuterende herfstkinderen worden hier NIET in meegeteld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.