Fianna
26-01-2011 om 13:18
Zoon zit groep lager dan ik dacht! (1 ipv 2)
Zoon is 5 jaar en jarig op 4 oktober, net na de beruchte oktober grens die zijn school hanteert. Eind vorig jaar heb ik gevraagd aan zijn toenmalige juf (die pas hij pas de laatste 2 a 3 maanden van het schooljaar had ivm een wisseling) of hij naar groep 2 zou gaan. Haar antwoord was bevestigend. Tot dusver ben ik in de waan geweest dat zoonlief in groep 2 zit. Ik kom er deze week achter dat dat niet zo is en hij weer in groep in zit! Even terzijde, vanwege allerlei omstandigheden heb ik nog geen 10-minuten gesprek gehad, anders had ik het wat eerder geweten (maar nog niet op tijd). Ik heb een gesprek gehad met zijn juf (weer andere juf dan vorig jaar) en zij zegt dat hij volgend jaar niet naar groep 3 gaat en daar ben ik het dus niet mee eens. En ik ben eigenlijk behoorlijk pissig dat hij kennelijk een groep lager zit dan ik dacht. Heel slordig! wat kan ik hier aan doen. Volgens zijn juf is hij nog niet goed genoeg voor groep 2, alleen als hij een hoge A op zijn groep 1 cito zou scoren zou hij op groep 2 niveau zitten en volgend jaar naar groep 3 kunnen.
Ik ken mijn zoon en ik weet wat hij kan en wat hij niet kan. Ik denk dat een jaar kleuteren echt niet goed is voor hem. Hij speelt bijvoorbeeld altijd met oudere kinderen, herkent wat letters, kan hele simpele op en aftreksommetjes maken en nog meer dingen. Juf vindt hem nog te speels en vindt zijn werkhouding niet voldoende omdat hij nog vaak liever in de bouwhoek speelt.
Ik denk dat als hij vanaf het begin had meegedraaid met groep 2 hij prima op niveau had gezeten. Ik wil me er eigenlijk hard voor maken dat hij toch nog naar groep 3 gaat. Maak ik een kans of is dat nu te laat?
Zijn juf gaat hem nu wel meer groep 2 werkjes geven en hem een groep 2 toets geven en kijken hoe hij het maakt. Maar ik heb nu begrepen dat deze school eigenlijk heel strikt met de 1 okt grens omgaat en ik eigenlijk kansloos ben.

Annet
28-01-2011 om 19:21
Jeltje (over de 546 score)
Deze score is een score van kinderen die een gymnasium/VWO advies krijgen. Het betekent dat maar 5% van de kinderen in NL in groep 8 hoger scoren.
Voor een gemiddeld cijfer van een school is dat onwaarschijnlijk hoog. Toch maar even navragen of het klopt?
(534 is ook heel hoog maar komt tenminste nog geloofwaardig over)

Fianna
29-01-2011 om 09:01
Pelle
'Bijna 3% haalt al een score van 550 dus hoe zou het ooit kunnen dat maar 5% hoger dan 546 haalt?'
Misschien heb ik nog niet genoeg koffie op, dat kan maar dat kan toch. Een iets hoger percentage haalt gemiddeld een iets lager score. Ik neem aan dat het geen geleidelijke lijn is?

Annet
29-01-2011 om 13:59
Pelle, je hebt gelijk
Ik ben niet helemaal helder geloof ik deze week.
Wat ik zei, gaat over percentielen. En 546 is geen percentiel.
Maar het blijft een uitzonderlijk hoge gemiddelde score voor een school.

jeltje
29-01-2011 om 15:09
Correctie en reactie
Ik ben het gelijk even gaan nakijken en het blijkt geen 546 maar 543 te zijn. Blijft erg hoog, maar wel wat reëler. Hoe doet de school het? Ik geloof dat het echt een goede school is, maar de populatie speelt zeker mee. Hartje Amsterdam Oud-zuid, en dat betekent dat de populatie nogal eenheidsworst is: tegen de 100% blank, academisch opgeleide ouders etc.
Als ik jullie goed begrijp is blijven zitten in groep 2 vooral niet nodig, en kan zelfs kwalijk zijn als hij daardoor een hekel aan school zou ontwikkelen. Ik ga het in mijn achterhoofd houden.
Overigens, ik heb het idee dat blijven zitten in groep 2 makkelijker zou zijn omdat het minder opvalt; hij zit immers nu al met de kinderen in de klas die volgend jaar 'oudsten' zijn. In groep 3 of 4 gaat de hele klas door, behalve hij (als het al op doubleren aan zou komen). Dit moet natuurlijk niet doorslaggevend zijn, maar speelt wel een beetje mee op de achtergrond.
J

Tango
30-01-2011 om 10:46
Jeltje
Een beetje late reactie van mijn kant op jouw vraag:
'Kortom, wat is nou, in óns geval, het probleem als we wel besluiten te verlengen?'
Jouw verhaal van jouw zoon lijkt veel op dat van mijn zoon vorig jaar. Alleen is hij van september en waren de juffen van mening dat hij groep 2 over moest doen en wij eigenlijk niet. Maar dus ook achterblijvende fijne motoriek en weinig motivatie (thuis was hij overigens wel erg geinteresseerd in letters en cijfers, op school kwam het er niet uit).
Wij hebben Tangozoon uiteindelijk laten doubleren, al stonden we er niet 100 % achter. Het eerste half jaar heeft hem enorm goed gedaan. Hij is met sprongen vooruit gegaan in werkhouding en ook met de fijne motoriek (mede door kinderfysiotherapie). Hij heeft zowaar wat interesse gekregen in knutselen, hij kleurt soms gewoon uit zichzelf! Deed hij voorheen echt niet, maar kleuren is ook gewoon niet leuk als je het niet kunt.
Wat we echter nu zien, is dat hij nu echt wel toe is aan groep 3, maar dus nog een half jaar moet wachten. We zitten dus voortdurend achter de juffen aan om hem meer werk op zijn niveau te geven. Zelf vraagt hij er op school dus niet echt om, dus speelt hij vaak in de bouwhoek e.d.
Mijn advies aan jou: als je besluit je zoon te laten doubleren, maak hele goede afspraken met school. Hoe gaat het jaar eruit zien, wat gaan ze doen als hij gedurende het jaar wel aan meer werkjes toe is. En bijv. niet alle knutselwerkjes mee laten doen, maar hem dan iets anders aanbieden.
Als je nu besluit hem te laten verlengen, zou ik hem ook nu meer loslaten, dus niet meer van hem vragen wat ze nu doen. Het lijkt erop dat er heel veel van hem wordt gevraagd en dat gaat ten koste van zijn motivatie. Met kinderfysio starten is zeker goed om nu te doen. Daar help je hem zeker mee.
Ik denk dat een jaar extra kleuteren voor jouw zoon echt geen kwaad kan (en daar had ik echt een jaar geleden anders over gedacht hoor) maar wel met hele goede en duidelijke afspraken.

Vic
30-01-2011 om 22:31
Nou, ik weet het niet
Het kind is van 30 november dus 'moet' gewoon door. In de beschrijving zie ik niets wat erop wijst dat hij helemaal niet toe is aan groep 3. Hij heeft niets met tekenen, tja dat heeft mijn dochter ook niet zo, maar volgend jaar gaat ze toch echt naar groep 3. Tenminste, daar ga ik wel vanuit Zoals het er nu naar uitziet heb ik er wel goed aan gedaan om haar langer te laten kleuteren, maar de aanleiding daarvoor (jong gedrag, graag spelen, beetje faalangstig) is nog steeds niet weg. Ze heeft dus nog een jaartje lekker kunnen spelen, maar wat gedrag betreft heeft het extra jaar niet zoveel toegevoegd.

M Lavell
31-01-2011 om 10:33
Beslissing jaar oud
Pelle:"Mén ze moet nog een half jaar en je denkt nu al dat het gedrag niet gewijzigd is?"
Ik neem aan dat de beslissing over zittenblijven op grond van dat 'speelse' gedrag inmiddels een jaar oud is. Dat soort beslissingen worden nu eenmaal in jan/feb genomen. Hooguit met een laatste check ergens in mei.
Nu staat al vast dat kind Vic wel naar groep 3 gaat, terwijl het gedrag net zo speels is als vorig jaar.
En dat is ook wat uit onderzoek komt. Zittenblijven helpt niet tegen speels (of verlegen, of any) gedrag. Dat gedrag blijkt in de praktijk ook geen probleem. Legio kinderen gaan met dat gedrag gewoon naar groep 3.
Groet,
Miriam Lavell

Vic
31-01-2011 om 11:26
Klopt
Dochter was als januarikind niet eens een bespreekgeval. Ze is op school ook geen uitblinker. Het viel de leerkracht pas op dat ze best wat kan (lezen en rekenen) toen ik daarop wees. Ik heb het dus ergens in mei/juni aangekaart, toen heeft ze de Cito E2 gedaan, met nogal tegenvallende resultaten (B, C, D). Voor een novemberkind zou dat goed genoeg zijn, maar bij mijn dochter is de verwachting dat ze het met een jaartje 'rijpen' beter zou doen. Vorige week heeft ze opnieuw de toetsen gehad, dus ik ben benieuwd.

Fianna
10-02-2011 om 21:24
Gesprek gehad
vandaag gesprek gehad met juf en ib-er. het ging niet echt zoals gepland. had ook baby en peuter bij me, helpt niet.
maar goed hun visie is niet dat zoon groep 1 2 keer doet, maar dat hij dit jaar verder gegaan is waar hij is gebleven met groep 1. nu zou hij dus een middelste kleuter zijn. hij heeft op zijn cito van groep 1 voor taal 2 a's gescoord en voor rekenen een b. het schijnt dat hij eind vorig jaar voor een cito ordenen een E heeft gescoord, hoor ik nu pas, terwijl hij in datzelfde schooljaar eerder een C had gescoord.
ik kreeg de indruk dat vooral de ib-er erg tegen is als hij volgend jaar naar groep 3 gaat met zijn juf viel nog wel enigszins te praten. zij kwam ook met het idee om hem een maand lang mee te laten draaien met de oudste kleuters om te kijken hoe dat gaat. dat lijkt me prima en dan kunnen we over een maand weer verder kijken.
sorry voor het ontrbeken van hoofdletters, maar pijn in mijn vingers en dan is de shiftknop niet fijn, pink doet ook raar

NaShA
10-02-2011 om 21:35
Middelste kleuter...
tjonge, zit je kind op de oude school van mijn oudste??? Die had ook die term voor gewoon nog een keer een kleutergroep doen, hij was een middelste kleuter...Nooit gehoord van de middelste kleutergroep hoor...
Zijn score is prima, dus waarom zou hij nog langer kleuteren?

Fianna
10-02-2011 om 21:38
Nasha
jongste, middelste en oudste kleuters.... wie verzint het.
overigens was hij volgens zijn juf enkele weken geleden (toen ik het draadje startte) nog jongste kleuter. hij heeft dus rap progressie gemaakt.
die score is dus van een groep 1 cito.

NaShA
10-02-2011 om 22:12
Ja, en daarop
scoort hij dus gewoon vrij hoog! Dus laten ze lekker de groep 2 cito afnemen en dan weer eens praten....Mijn dochter is met een C-score naar groep 3 gegaan (ben ff kwijt waar het op was). Ze zit nu in groep 4. Nee, het is geen hoogvlieger, tweelingbroer ook niet, maar ze doen het prima! Oudste daarentegen, daar hebben we giga veel problemen mee gehad, mede dankzij het langer kleuteren....

Fianna
11-02-2011 om 07:17
Nasha
ja vind ik dus ook, dat hij het uitstekend gedaan heeft. ik heb voorgesteld om hem een cito 2 af te laten nemen maar was juf daar weer geen voorstander van omdat hij mocht hij toch niet naar groep 3 gaan de cito van 2 kent. en eerst was dat haar idee. ik probeer het nog wel over enkele weken. stapje voor stapje is het beste denk ik. als je te veel eist dan strijk je hen tegen de haren
zijn juf moet wel steeds toegeven dat hij erg goed werkt de laatste tijd alleen vindt ze nou weer dat hij niet goed is met rekenen, optellen en aftellen. maar volgens mij zit hij gewoon op niveau van een midden groep 2-er.

Fianna
11-02-2011 om 07:23
Hoogvliegers
toen ik zei dat hij vorige jaar in januari een C scoorde op zijn cito (na 3 maanden onderwijs) en dat dat prima was, werd er gezegd, nou een C is helemaal niet goed. nou ik vind van wel, voor een kleuter die net naar school ging. vond zijn toenmalige juf ook.
Hij hoeft toch geen A's te halen om het goed te doen!

Fianna
11-02-2011 om 13:23
Hoog of laag
of het hoge b of a's zijn moet de ib-er nog berekenen. wel weet ik dat de score hoger is dan de juf had verwacht. ik denk echt dat zoon meer kan dan zij denkt. hij is een beetje het tiep stille wateren diepe gronden. ik vind ook dat hij meer weet en kan dan zijn broer toen hij in feb in groep 2 zat, terwijl hij dus nog in groep in zit. hij kent bijv vrij letters al (stuk of 20).
oja, nog een argument om hem langer te laten kleuteren: slechte concentratie. ik zei dat ik niet inzag dat een jaar langer kleuteren zijn concentratie zou doen verbeteren en daar hadden ze dan geen antwoord op.

NaShA
11-02-2011 om 19:09
Pelle?
>>Voor een kind van 5 vind ik de uitslag van de cito niet enorm hoog, ook weten we niet of het een hoge B was en hoge A\'s.
< <
Kan het nog hoger dan A dan? Ik snap dit niet helemaal geloof ik. Als er nu nog C-scores of lager zouden zijn, tja, dan zou ik het snappen, Maar 2 A's en een B is toch prima?
>>Dat jouw kind met een C naar groep 3 ging zegt niets, we kunnen niet alle \'ondergemiddelde\' kinderen in groep 2 houden toch? < <
Ik bedoelde dat alleen maar om aan te geven dat het helemaal niet zo raar is om met een C-score naar groep 3 te gaan. Alsof alleen maar kindjes met een hoge A naar groep 3 mogen. Dat is toch raar?
Op het meerlingforum ook zo'n zelfde situatie nu. Kind scoort hoger dan verwacht op de cito en dan gaat de juf ineens bazelen over slechte concentratie, nog speels enz enz....

NaShA
11-02-2011 om 19:10
Fianna
ik zou gaan inzetten op doorgaan. Lees het dossier hier http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren.htm nog eens door...

Fianna
11-02-2011 om 20:24
Nasha
dat is ook mijn inzet. en inderdaad snap ik pelle's opmerking ook niet helemaal, hoger dan een a kan niet, dus ik vind het ook vrij goed. ben erg benieuwd wat hij zou scoren op een groep 2 cito. ik ga nog wel een keer vragen of hij die toch mag doen, maar wel pas na een maand volledig meedraaien met groep 2.
ik snap het probleem echt niet, hij zit hier thuis mbv ambrasoft software (tom en tamira) eenvoudige sommetjes te maken.

Fianna
11-02-2011 om 22:38
Ach
het is maar een interpretatie. nergens zeg ik dat het een net-aan a is, wie weet zijn het hoge a's en een hoge b. en voor een jongste kleuter, wat hij enkele weken geleden nog was volgens juf, is het een prachtige score en waarom zou hij extreem hoog moeten scoren? ik vraag me echt af of groep 2-ers die rijp zijn om door te gaan naar groep 3 allemaal hoge a's zouden scoren op een groep 1 cito. eigenlijk vind ik het een beetje een kul redenatie ennik vind eigenlijk niet dat de cito score doorslaggevend zou moeten zijn. maar goed, ik blijf het een prima score vinden

NaShA
11-02-2011 om 23:05
A = a
Of dat nu een hoge of een lage A is...je kan niet hoger. En ok, er was 1 B. Da's iets minder hoog, maar nog steeds prima. Genoeg om te proberen een groep 2 cito te doen. Daarna kun je dan weer verder kijken, maar nogmaals, ook met een C kun je naar groep 3, het is gewoon gemiddeld, een C...(en slechts een momentopname, ook nog)

Fianna
12-02-2011 om 07:59
Kinderen maken na 3 maanden niet die cito
en als het nou een hoge a is, is dat dan niet extreem hoog? jij weet toch helemaal niet wat voor een a get is, ik ook niet
overigens maken hier op school kinderen die 3 maanden op school zitten niet die cito, dat vinden zij te vroeg. dat zoon vorig jaar dat wel deed na 3 maanden was omdat zijn juf benieuwd was wat hij zou scoren omdat ze hem een beetje ene vreemde vogel vond. uitzondering dus.

Geerke
12-02-2011 om 11:31
Een c is niet gemiddeld
....maar onvoldoende.
Ik heb een keer gehad dat een kleuter van november, een A en een B scoorde op de januari groep 1 cito. Die kon toch echt niet in aug meteen naar groep 3, je kunt niet alles op citoscores baseren.
Ik zeg niet dat jouw kind niet naar 2 kan hoor, ik kan er niet over oordelen omdat ik het kind zelf niet gezien heb.

Guinevere
12-02-2011 om 11:37
? geerke
Ah, dus 50% van de kinderen haalt een onvoldoende voor de Cito volgens jou? Het is toch op percentages gebaseerd, 25% A, 25% B, 25% C, 15% D en 10% E.
Net als bij de eindcito. Als 10.000 kinderen geen enkele fout maken en jouw kind als enige één foutje, scoren die kinderen allemaal 550 en jouw kind als enige 500, botweg gezegd. Maar om dat onvoldoende te noemen?

Fianna
12-02-2011 om 11:42
Zwart wit
ik vind het te zwart wit inderdaad.
zijn juf vorig jaar vond die c score prima.
misschien moeten ze die letters afschaffen en met cijfers werken, dit schept verwarring en geeft interpretatie problemen
ik zeg ook niet dat hij door kan naar groep 3 omdat hij 2 a's en een b heeft gescoord.

Digimum
12-02-2011 om 12:28
Huh?
Onvoldoende? Hoe kan je een Cito-lvs onvoldoende maken? Beneden gemiddeld: ja, dat is 'n C wel. Maar dat scoort de helft van de kinderen. Ook in groep 8 nog.
Overigens vind ik de letters wel duidelijk. Als er cijfers aan gehangen worden, dan gaat het inderdaad op voldoende/onvoldoende lijken.

Fianna
12-02-2011 om 12:41
Gemiddeld
maar als je kind 49% scoort is het eigenlijk gemiddeld ook al is het een c. ik vind het onduidelijk. overigens wil beneden gemiddeld niet betekenen dat het slecht of onvoldoende is. als 90% alles vrijwel foutloos maakt is een score onder het gemiddelde niet per se zwak oid. dat vind ik er onduidelijk aan. dan maar liever cijfers.

Geerke
12-02-2011 om 12:49
Kort door de bocht
Ik was een beetje kort door de bocht, sorry. 50-75% scoort dan beter. Is dat 50% dan heb je dus een hoge C en zit je tegen een B aan. Als je een lage C hebt - wat helaas niet door elke school goed zichtbaar wordt gemaakt aan ouders - scoort 75% hoger en zit je tegen een D aan.
De inspectie was bij ons heel duidelijk, C was niet voldoende. Maar goed, de letters gaan er waarschijnlijk uit en worden Romeinse cijfers, dat schema ziet er al wat duidelijker uit.
Sommige ouders denken dat na jaren C's gescoord te hebben, hun kind gewoon naar havo kan. Want C is toch voldoende? Gemiddeld? Dan heeft een school dus te weinig uitgelegd.

Fianna
12-02-2011 om 13:02
Maar geerke
ik vind nog steeds niet duidelijk waarom een c een onvoldoende zou zijn. okee, het is tegen of onder het gemiddelde maar dat is niet per definitie onvoldoende. ik denk dat de term gemiddelde niet juist gebruikt wordt.

NaShA
12-02-2011 om 13:52
Is dat erg dan?
Een B voor rekenen? Moet je echt alleen maar A's hebben om een groep hoger te mogen? Niet iedereen heeft een rekenknobbel...En een B voor rekenen, wat zegt dat dan? Wat is het "rekenen" in groep 1 en 2?

Fianna
12-02-2011 om 14:03
Juist
is een b nou ineens weer niet goed? misschien is het wel een hele hoge b? wat een aannames allemaal zeg! en ik ben dit draadje niet gestart om te kijken of mijn zoon hoogbegaafd is of niet. laten we alsjeblieft niet ontsporen. het gaat er mij alleen om of hij rijp is voor groep 3 of niet en hoe ik school zo ver krijg als ik vind dat hij rijp is voor groep 3. die rekenuitslag zegt mij ook geen drol, want nogmaals hier thuis doet hij moeiteloos begin groep 3 oefeningen op de computer. misschien vond hij de rekencito van groep 1 wel saai en verloor hij zijn concentratie of zin.
laat de juf maar kijken hoe hij de groep 2 werkjes doet de komende tijd, lijkt me veel zinvoller.