Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Relaties Relaties

Relaties

Anna

Anna

10-08-2017 om 15:17

Advies gevraagd (vakantie van schoonouders als kado)


zebra

zebra

15-08-2017 om 19:54

grote stad

net zoals Anna en ook tante Sidonia ben ik geen liefhebber van grote steden. Maar ik denk dat er wel uitzonderingen zullen zijn. Zojuist zag ik op Facebook wat foto's voorbij komen van Vancouver, dat zou me dan op zich nog wel aanspreken. Maar met een bezoek aan New York zou je me zeker niet blij maken.

Ik kan me goed voorstellen dat het vooruitzicht dat er veel geld uitgegeven wordt (en al deels betaald) aan een reis terwijl je toch op de centen moet letten, niet zorgt voor een feestelijk gevoel. Na die reis gaat het dagelijks leven gewoon weer verder, met alle vaste lasten en andere bijkomende zaken. Als het dan ook nog een reis is naar een stad waarmee je niks hebt, zorgt dat waarschijnlijk ook voor veel stress bij Anna. Als ze heel veel geld te besteden hadden, zou ze er wellicht ook anders in staan.

Sidonia

Ik kan me heel weinig voorstellen bij een vakantie in een grote stad niet leuk vinden. In een grote stad is zoveel te beleven en te doen, of je nu van cultuur houdt of van winkelen of van eten of van amusement of van parken/natuur of een aangename combinatie hiervan. Er is altijd wel wat te beleven en te doen, wat je smaak ook is.
Eigenlijk is er geen enkele vakantie die ik zo erg zou vinden dat ik het niet zou overwegen, alleen als ik het fysiek niet aan zou kunnen dan zou ik het niet doen. Zo lijkt me een trektocht door de Himalaya heel mooi maar ik denk niet dat ik het fysiek zou kunnen.

Financieel

Als ik zulke onderwerpen lees ben ik wel altijd weer heel blij dat ik financieel onafhankelijk ben en gewoon mijn eigen keuzes kan maken.Het lijkt mij enorm zwaar om financieel afhankelijk te zijn van de luimen van een ander. Dus op de lange termijn is mijn advies aan Anna ook om er voor te zorgen dat dit soort verrassingen jou niet meer financieel raken. Dan zal je er ook meer van kunnen genieten.

Grote stad

Ik ben geen stadsmens en houdt helemaal niet van grote massa's toeristen die rondslenteren.
Een grote stad heeft echter veel te bieden als je wat gaat rondzwerven.
In Praag hebben we ooit gezocht naar een winkel, waar een bijzonder zwaard te koop was. Niet gevonden, maar daardoor wel in allerlei buitenwijken rondgezworven.
In Londen hebben we ooit gezocht naar het graf van Karl Marx. Kom je ook in een buitenwijk terecht, op een begraafplaats die zo als filmdecor kan dienen.
In Parijs een winkel gezocht met kookspullen. Midden in de stad, maar een sfeer uit de jaren dertig.
Moet wel iets zijn dat iedereen leuk vindt, maar dat is voor mij de manier om een stadsbezoek low budget te houden. En verrassend.

Tsjor

Spannend

Na mijn scheiding stelden mijn ouders voor om mij en de kinderen een week mee te nemen naar een huisje. Een lief gebaar, en met de beste intenties. Ze stonden erop om alles te betalen, maar het betekende ook dat zij bepaalden. Zo zetten ze opeens de auto aan de kant omdat ze zonder overleg hadden besloten om hier even wat te gaan drinken. Wanneer zij naar bed wilden, stonden ze op en deden de tv uit… Ze gingen samen boodschappen doen en dus stonden hun spullen op tafel… Mijn kinderen waren ook niet meer zo klein dat ze zich alles lieten welgevallen. Zeker de oudste ging de discussie aan en mijn ouders eisten dan dat ik ingreep.

Het was geen fijne vakantie… en eindigde ermee dat de kinderen en ik ondankbaar waren, want het had al met al toch een hoop geld gekost.

Ik moet er weer aan denken bij dit draadje. Even los van de manier waarop man en schoonouders dit hebben aangepakt… je gaat uiteindelijk ook met dat gezelschap op reis. De kosten van het verblijf hebben jullie in de hand, maar ook daarin zul je ongetwijfeld te maken krijgen met andere verwachtingen, ideeën of gewoonten. Zeker met zo’n beladen begin worden de irritaties nog meer uitvergroot. En ook omdat het allemaal zo veel geld kost (en het dus wel leuk moet zijn). Ik vind het erg dapper van je dat je dit avontuur nog aan durft te gaan.

Larisse

Larisse

20-08-2017 om 08:24

Annuleringskosten?

Anna, ik ben wel benieuwd: zijn de overnachtingen nog zonder (veel) kosten te annuleren? En de vluchten?

Larisse

Larisse

20-08-2017 om 08:33

en dan nog

Ik vroeg net naar de annuleringskosten.

Maar zelfs als die hoog zijn of het is niet te annuleren, moet je je altijd afvragen of je iets wilt gaan doen omdat er al kosten zijn gemaakt.

Het is in dit geval bekend dat er ter plekke nog behoorlijk wat kosten bij komen.

Dat kan (veel) te veel zijn voor Anna en haar man.
Moet je dan iets gaan doen omdat de vluchten cadeau zijn gedaan EN je al kosten voor de overnachtingen hebt gemaakt?

Veel mensen doen iets om die reden (of zelfs enkel om de reden dat je toch al geld uitgegeven hebt - de sunk costs, die ben je toch al kwijt). Maar de vraag is of het (financieel) handig is nog meer geld uit te geven dan je al gedaan hebt. Daar moet je naar kijken voor jullie financiële situatie.

Heb je al overwogen en met je man besproken dat alleen hij met zijn ouders gaat? (met nog betere financiële afspraken met schoonouders voor kosten ter plekke) om de financiële uitgaven daar ernstig te beperken. Of vind je dat geen serieuze optie?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-08-2017 om 13:35

Anna, hoe is het nu ?

Hebben jullie samen een haalbaar plan kunnen opstellen?

libelle

libelle

26-08-2017 om 12:18

ik denk

dat ze inmiddels op vakantie is--

Jammer geen afloop???

Ik kan beter eerst de laatste pagina lezen ipv de eerste (haha), zo bespaar ik mezelf veel tijd.
Wel weer geleerd dat er veel verschillende schoonouders en visie's zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.