Relaties Relaties

Relaties

Berichtjes van man; wat moet ik hier van vinden?

lieve allemaal,

Ik kan er niet van slapen dus daarom open ik een topic om van me af te schrijven en om advies te vragen.

Vandaag opende mijn dochter allemaal verschillende apps op de iPad in plaats van Youtube Kids .
Ze opende o.a. ook Messenger van Facebook, iets dat ik zelf nauwelijks gebruik.
Denkend dat het mijn account was, wilde ik hem wegvegen tot ik iets 'eigenaardigs' zag.

Het was het account van mijn man.
Bovenaan stond een chat open met iemand die ik wel ken; het is een goede vriendin van een goede vriendin. We zien haar dus regelmatig met feestjes, maar ik heb haar bijvoorbeeld niet als Facebookvriend. Mijn man wel, maar dat is niets vreemds.

Op Messenger bestaat blijkbaar een optie om berichten direct na lezen te laten 'verdwijnen'.
Je moet dit per 1 op 1 gesprek aanzetten, en het is voor beide zichtbaar en bekend dat deze functie is ingeschakeld. Het feit dat het bovenaan stond betekent dat dit de recent gebruikte conversatie is. Gisteravond gaf hij aan als laatst gebruikte tijdstip in die chat, dat is wel zichtbaar. Mijn man is op zakenreis op dit moment (wel echt, we hebben gevideobeld). Het was de enige geheime chat in de lijst en hij heeft zélf die functie aangezet, dat staat er ook bij.

Ik kan niks zien, het is ook niet mijn intentie om mijn man te controleren. Ik vind dit ook een flinke privacybreuk en is eigenlijk niets voor mij. Toch zit het me niet lekker; onschuldige gesprekjes hoeven mijns inziens niet beveiligd te worden met een 'verdwijningsmodus'. 
Er is geen verjaardag of feestje in het vooruitzicht (een surpriseparty oid zou natuurlijk wél een reden kunnen zijn voor deze modus). Overigens zie ik geen verdere overlap dan onze gezamenlijke vriendin, en dan zou ik er vanaf weten.

Moet ik mijn man hiermee confronteren? Of het gewoon laten? Of iets anders? In principe heb ik natuurlijk ook nergens bewijs voor en ik ben bang dat mijn 'ik-vertrouw-je-niet' houding verkeerd wordt geïnterpreteerd als deze misplaatst is. Ik vind het gewoon heel eigenaardig dat deze functie ingeschakeld is voor een chat met deze meid.

Help!


LiekeMarleen, 

Ik heb dit meegemaakt en het lijkt er sterk op dat je man een affaire heeft. Ik snap heel goed dat je in verwarring bent. Ik wilde het eigenlijk ook niet geloven. 

Mijn man / wij hadden ook een vriendin, allen getrouwd met kinderen. Maar ze bleken Friends with benefits. Jarenlang. Mijn man ging overigens ook regelmatig op zakenreis in Nederland en buitenland, ook gewoon videobellen dat zegt niets  en hij communiceerde ook stiekem via social media en speciale apps. 
 
Jouw man verbergt duidelijk zijn contact met haar. Dat is een rode vlag. Daar is volgens jouw eigen analyse ook geen enkel excuus voor.

Mijn man loog op mijn vraag of er iets speelde. Hij zei achteraf ik wilde je niet kwijtraken. Het bleek niet moeilijk om wat checks te doen. Had ik dat maar veel eerder gedaan. Als je oogkleppen af zijn kijk je anders. 

Misschien is het niets, ik hoop het voor je. Maar geloof niet direct zijn (stevige)  ontkenning. Geloven is goed, kleine controle beter zeg ik met mijn kennis van nu.   

Wat een schrik, afschuwelijk. Het is duidelijk: dit klopt niet. Naar aanleiding van mijn ervaring, wil ik je adviseren je man z.s.m. te confronteren. Meteen bij thuiskomst.
Ongeveer met de boodschap: dochter opende deze app en tot mijn schrik zie ik een verborgen gesprek met deze dane. Ik heb er niet van geslapen (laat hem zien wat het met jou doet!). Een onschuldig gesprek hoef je niet te verbergen, dus ik ga ervan uit dat dit geen onschuldig gesprek was. Ik heb je altijd als een fatsoenlijke man gezien, een fatsoenlijke man rondt eerst zijn relatie af voordat hij aan een volgende begint. Dus zeg het maar: ben je onfatsoenlijk en/of wil je scheiden? Ik wil in elk geval niet getrouwd zijn met een (fysieke of mentale) vreemdganger.

Natuurlijk kunnen jullie hier samen uit komen als jullie dat allebei willen. Maar laat hem maar voelen wat de consequenties kunnen zijn. Hij mag zich ook even kapotschrikken.

Eens met bovenstaande reacties. Vooral met de laatste zin van Anna Cara. Ik zou toch, ondanks dat het niet oké voelt, gaan voor een kleine controle. Dus messenger openen en eens zien wat er binnen komt aan berichten, even eventueel even verder op onderzoek in die iPad.
Als het niks zou zijn en je brengt hem op de hoogte van de gedane “controle”, zou je man in normale staat van zijn hoogstwaarschijnlijk begrijpen waarom jij dit deed. Want de argumenten die je hebt zijn valide. Dit is raar. Dus als het niks is, dan zou de reactie eerder kaliber: “oh schat snap ik dat dit raar overkomt, je mag alles inzien” zijn dan dat hij woedend wordt vanwege privacy-schending. Want helaas, ook woedend worden is geen best teken. In dit geval zeker want dit is gewoon begrijpelijke materie, ondanks dat hij het misschien niet leuk zou vinden. 

Liekemarleen

Liekemarleen

29-03-2023 om 09:21 Topicstarter

@Gedoe, 
Het probleem is wel een beetje dat berichtjes dus direct verwijderd worden 10 sec na lezen. Als ik ze op de iPad lees komen ze dus bij hem niet binnen op zijn telefoon en dat zou vreemd zijn. En als hij ze eerst leest dan is het met 10 seconden weg.
Die berichtjes even inzien wordt dan wel lastig...
Groetjes 

Ik zou nu niets proberen qua checken of controleren. Hoe meer je weet hoe rottiger je je nu voelt misschien. En als je nu niets meer erbij leest kun je precies vertellen wat je hier vertelt en kun je van daaruit verder mét zijn info/inbreng.
Hoe snel kun je met hem praten? Neem de ipad erbij en laat gewoon precies zien (wat je niet kunt laten zien, maar je begrijp wat ik bedoel).
gr Angela

Liekemarleen schreef op 29-03-2023 om 09:21:

@Gedoe,
Het probleem is wel een beetje dat berichtjes dus direct verwijderd worden 10 sec na lezen. Als ik ze op de iPad lees komen ze dus bij hem niet binnen op zijn telefoon en dat zou vreemd zijn. En als hij ze eerst leest dan is het met 10 seconden weg.
Die berichtjes even inzien wordt dan wel lastig...
Groetjes

Wat jij wilt, je kunt nu elk uur kijken of er wat binnenkomt. Het geeft toch niet als hij het niet ziet? Dat levert jou wel veel stress op, maar het kan ook antwoorden opleveren. Je kunt ook proberen het te laten rusten tot je man thuiskomt. De keuze is aan jou. Sterkte.

LiekeMarleen, je schreef:

"In principe heb ik natuurlijk ook nergens bewijs voor en ik ben bang dat mijn 'ik-vertrouw-je-niet' houding verkeerd wordt geïnterpreteerd als deze misplaatst is."

Dit was ook lang mijn gedachte, toen ik iets gelijkwaardigs meemaakte, maar dan met een voor mij onbekende vrouw die ineens bij mans Facebookvrienden stond. Op zich ook niets vreemds, want was een nieuwe collega en man heeft wel meer vrouwelijke collega's als Facebookvriend. Had er echter door de manier waarop die twee op elkaars postings reageerden (in vergelijking met hoe man op postings van andere vrouwelijke collega's reageerden en zij op die van hem), vaak ergens toch maar een vreemd onderbuikgevoel bij.

Het heeft mij er (achteraf té) lang van weerhouden om hierover met man het gesprek aan te gaan. Tot de dag dat ik ontdekte dat hij wel degelijk een affaire met die ene vrouw had. Al 3,5 jaar...

Dus ik ben het ook eens met bovenstaande reacties.
Als het niks zou zijn, dan zal je man inderdaad begrijpend reageren in plaats van heel verdedigend, want dat is over het algemeen inderdaad geen goed teken. Dan heeft hij waarschijnlijk iets te verbergen. 
En misschien vindt hij het niet leuk dat je door die ontdekking wat verder op onderzoek bent gegaan en dingen bent gaan denken, maar dan zou je nog kunnen zeggen dat je normaal gesproken zijn privacy echt wel respecteert, maar dat gesprekken met een andere vrouw verbergen toch echt een rode vlag is en dat dat naar jou overkomt als dat hij jouw vertrouwen in hem hiermee aan het ondermijnen is. Dat het niet goed is om zulke dingen voor elkaar geheim te houden/te verbergen. 

Hopelijk is het niets en geeft je man direct alle openheid om alles in te mogen zien.

Sterkte.

Ik ging meteen googlen of die geheime gesprekken niet op een of andere manier te 'hacken' zijn. Ik weet niet of dit wat is, of misschien leest er hier iemand mee die een trucje weet om toch mee te lezen? Dan weet je het in ieder geval zeker, maar een rode vlag is het sowieso.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/629941/zo-vind-je-het-geheime-berichtenmapje-op-facebook

Mijn (nu ex) had ook ineens allemaal gewiste gesprekken (toen kon dit geheime nog niet) maar ineens waren iedere avond al zijn whatsapp gesprekken gewist. (van iedereen, want hij dacht dat dat er normaler uitzag) ik vond het uiteraard vreemd maar kon niet bewijzen dat hij wat deed wat niet door de beugel kon (nog niet) 
Nou ja, lang verhaal kort, het kwam uiteindelijk uit dat hij vreemd ging en we zijn inmiddels gescheiden.

Er kunnen 2 dingen gebeuren met het nu confronteren:
1) hij schrikt en wil je niet kwijt en heeft geen geheime gesprekken meer en het was ook niet meer dan dat.
2) hij is nu gewaarschuwd dat jij erachter bent gekomen, hij ontkent alles maar gaat, veel voorzichter, zodat je het niet merken gaat, verder hiermee.

Liekemarleen

Liekemarleen

29-03-2023 om 12:34 Topicstarter

Oke, ik ben even verder gaan kijken. Tja, ik moet wel, voor mezelf. En ik heb wel een iets oudere chat gevonden tussen hen die niet geheim was. (Startte in november)
Daarin was het gesprek geopend door haar: was gezellig gister! Hoe ging je presentatie?

De dag ervoor was een feestje. Erg druk, veel bekenden. Zij was er ook. Ik ging wat eerder naar huis ivm oppas. Ze hebben die avond gepraat, dat weet ik nog. Dus dat kan ze 'gezellig' hebben gevonden.
Daarna een paar keer (onregelmatig) een gesprekje als er een toevallige ontmoeting plaats vond, ze werkt in een openbare ontmoetings/werkplek, waar hij met verschillende mensen om verschillende redenen wel eens is. Ik ook. En waar we bijv ook zijn geweest voor een hypotheek gesprek voor een verbouwing.

Hij stuurde toen; nou hard werken doe je hoor (met een koffie tekentje). Zij antwoordde een dag later lachend en begon over o.a. een ander onderwerp, casual.

Ze is ooit op vakantie geweest naar de plek waar mijn man vorige maand was voor zn werk. Hij stuurde een foto van een locatie waar ze met collega's naartoe gingen (ik kreeg die foto ook) met de tekst; idd mooi! Goede tip!
Zij reageerde met: Jaloers!

Ik zie dat zij 1x een bericht heeft verwijderd midden in meerdere zinnetjes, dus waarschijnlijk een typfout oid. Ik zie bij hem geen verwijderde items.
Alles wat ik normaal gedrag zou vinden in een chat met een kennis!! En waar ik normaal niet van sta te kijken. Dit heb ik ook wel in Whatsapp ofzo staan met collega's of anderen. Hier zou ik totaal niet achterdochtig van zijn.

Maar dat daarna dus "op een moment" een prive chat is ontstaan, blijft een vreemde stap nav deze berichten. 

Op zich niks vreemds, al maakt die stap naar die privéchat het toch bijzonder. Wat ik zo vooral lees is dat ze wel op regelmatige basis contact hebben over koetjes en kalfjes. En vanuit ervaring weet ik dat het dan heel gauw kan uitgroeien naar meer, als één van de twee dat wil. Dus mij zou dit geen prettig gevoel geven, maar dat is op basis van persoonlijke ervaring en in combinatie met die privechat.
Meestal zijn er wel een aantal gekke dingen als er echt een verhouding in volle glorie aan de gang is. Privé chats, veranderingen in gedrag op whatsapp qua online zijn (al kan je dit tegenwoordig ook helemaal afschermen), profielfoto’s waar jij langzaam op verdwijnt, vreemde apps die gedownload zijn, zoektermen op Google.. noem maar op. Het bittere is alleen.. als ze willen dan vinden ze wel een andere manier. Die niet te controleren valt. En jij zit daar dan met onderbuikgevoelens. Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik die niet moet negeren. Hoe zit jij daar in? Heb je het gevoel dat het ook onschuldig kan zijn?
Persoonlijk.. Ik zou toch gaan voor die privé chat. Zie je niet een zinnetje met tekst verschijnen als er een nieuw bericht komt? Een soort voorbeschouwing? 

Maar dat daarna dus "op een moment" een prive chat is ontstaan, blijft een vreemde stap nav deze berichten.

Precies dát. Zou ik ook heel vreemd vinden en van willen weten waarom. Want waarom zijn hun gesprekken ineens niet meer voor andere (lees jouw, of jullie kinderen) ogen bestemd? Je man zal nl. wel weten dat de iPad ook door de kinderen gebruikt wordt en dat jij daar misschien wel eens op mee kijkt met hun...en heeft de geheimfunctie dus om een bepaalde reden zelf op die chat gezet omdat hij niet wil dat jullie kunnen lezen, dat wat zij samen allemaal over en weer naar elkaar sturen, niet alleen meer maar over 'koetjes en kalfjes' en gezelligheid, vakantie, hard werken en koffie gaat...

Liekemarleen

Liekemarleen

29-03-2023 om 13:16 Topicstarter

Gedoe schreef op 29-03-2023 om 12

Persoonlijk.. Ik zou toch gaan voor die privé chat. Zie je niet een zinnetje met tekst verschijnen als er een nieuw bericht komt? Een soort voorbeschouwing?

Ja volgens mij wel, dan blijft het bolletje gewoon blauw neem ik aan. Zolang ik het bericht niet aanklik. Sinds maandagavond geen nieuw contact geweest dus dat weet ik nog niet.

Ik merk verder geen vreemd gedrag, maar voor nu ben ik sowieso meer op mn hoede iig, met name voor deze dame en deze chat.

Niet onverstandig. 
Het kan ook eenmalig zijn (qua gesprek of omdat er in dat bericht iets anders is gezegd zoals; laten we overstappen op app en hier heb je mijn nummer). Ik zou het sowieso bespreekbaar maken, met in je achterhoofd de opties die 1968 noemt. Wanneer komt je man terug?

Liekemarleen

Liekemarleen

29-03-2023 om 13:30 Topicstarter

Gedoe schreef op 29-03-2023 om 13:22:

Niet onverstandig.
Het kan ook eenmalig zijn (qua gesprek of omdat er in dat bericht iets anders is gezegd zoals; laten we overstappen op app en hier heb je mijn nummer). Ik zou het sowieso bespreekbaar maken, met in je achterhoofd de opties die 1968 noemt. Wanneer komt je man terug?

Dat zou niet slim zijn, omdat hij zijn WhatsApp beveiligd heeft (voor de kids) en ik die code wel heb, bijv om even een berichtje te sturen terwijl hij aan het rijden is of om een foto van zijn telefoon naar mezelf te sturen.

Als dat wachtwoord dan ook ineens is veranderd, weet ik sowieso wel genoeg

Vertrouw op je intuïtie. Ervaring heeft me geleerd dat dat moet. Je hebt gelijk dat je dit niet vertrouwt. De voorafgaande “onschuldige” gesprekken hebben waarschijnlijk tot meer geleid of ze zijn nog in de aftastende fase, maar als het in het geheim gebeurt voorspelt dat niet veel goeds.  Ik zou het gesprek aangaan met mijn man. En hem vragen wat die geheime gesprekken te betekenen hebben. Vanuit jouw gevoel spreken.Zelfs al is er nog niks “gebeurd” , je kunt zeker aftoetsen hoe hij nu in jullie relatie staat. Eerlijk … er is hoe dan ook iets gaande dat het daglicht niet mag zien. Zelf ben ik ooit zo verrast geweest dat ik een jaar in shock heb geleefd en me achteraf afgevraagd heb hoe ik al die rode vlaggen heb kunnen missen. Beter de koe bij de horens nemen voor er schade optreedt die nauwelijks nog te herstellen is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.