Relaties Relaties

Relaties

Communicatieproblemen sinds enkele maanden. Hoe komt dat zo ineens?

tsjor schreef op 13-08-2025 om 08:00:

Het kan wel dat iemand op dit punt dingen anders aan gaat pakken. Ik zie dat bij mijn zoon. Hij is zich heel goed bewust van het probleem en werkt er ook hard aan, in de loop van zijn leven met veel verschillende invalshoeken en inzichten. Dat levert ook wat op, maar het blijft ook iets waar hij steeds alert op moet blijven.

Nu snap ik eindelijk waarom jij meestal behoorlijk intelligent reageert, maar dan ineens hardnekkig dingen recht blijft praten die overduidelijk krom zijn. Dank je dat je deze context biedt, ik besef dat je je hiermee kwetsbaar opstelt.

Bedankt voor je compliment. Maar ik vind ook dat er op het forum heel snel grote negatieve oordelen worden gegeven over mannen, waarvan de vrouw een vervelend verhaal vertelt. Zonder dat we de hele context weten en zonder dat we de man kennen. Er zullen ook positieve verhalen zijn. We rennen af op een rode vlag, veroordelen en peperen de vraagsteller in dat zij weg moet bij deze man. En ook daar weten we niet wat de gevolgen zijn. Dadelijk zit Mutsje1982 weer alleen in haar huurhuisje en was dit voorlopig haar laatste vakantie. 
We kennen het verhaal van de andere kant niet. Dus vrouwen lijken dan vaak de onschuldige slachtoffers zonder enige macht, die maar lijdzaam moeten aanvaarden of weg gaan.  En zo voelen ze zich ook wellicht, niet voor niets dat ze advies vragen op een forum. Maar vrouwen kunnen ook heel veel met woorden, verwachten soms veel oplossingen door anderen, hebben ook zo hun stekels. 
Ik maak me ook zorgen over het grote aantal scheidingen of vrouwen die dan maar alleen een kind krijgen, omdat ze geen partner kunnen vinden waarmee ze het langer uithouden. Dat is slecht voor de huizenmarkt, maar het is ook niet het beste voor kinderen en zelfs niet altijd voor de gescheidenen. Het laat vooral zien dat relaties aan zeer hoge persoonlijke, individuele en emotionele kwaliteiten moeten voldoen. We zijn bijna niet meer in staat om daaraan te voldoen en worden steeds meer een samenleving van individualisten (vrouwen dan met kind, waarvoor ze alles zullen doen). Vrouwen en mannen verdragen elkaar bijna niet meer. 
Probleem is ook dat er geen moraal meer over is over hoe mensen met elkaar om zouden moeten gaan. Een voorbeeld uit een recente column in de Gelderlander: een oudere man merkt dat zijn jongere collega's in een appgroep zitten en denkt: zal ik maar eens meedoen, dan kan ik ook diensten ruilen. Maar in de appgroep wordt veel meer gedeeld. Zo deelt een vrouw een vakantiefoto van zichzelf, in bikini, ijs etend. Hij reageert dan met een hartje en: je ziet er mooi uit. Alarm! Moet bij de baas komen. Grensoverschrijdend gedrag. Krijgt voorwaardelijk ontslag. Durft niet meer in de appgroep en durft zijn collega's niet meer onder ogen te komen. Man heeft de codes van de app-groep ten aanzien van vrouwen (met bikini) en mannen (geen hartje, geen compliment over uiterlijk) niet onder de knie en wordt onmiddellijk veroordeeld, voorwaardelijk dan nog, maar toch. Vrouwen zijn al lang niet meer de onderliggende, machteloze partij oftewel vanuit een 'kwetsbare' positie kun je veel macht uitoefenen. Je hoeft maar te roepen dat hij buitensporig kwaad wordt en hij wordt veroordeeld, zij is slachtoffer. 
Ik ben opgegroeid met een moeder die jong weduwe werd. Zij ging studeren en werken. Als ik dat vergeleek met buurvrouwen en tantes, dan ontwikkelden die zich veel minder, terwijl zij een partner hadden. Vrouwen kunnen meer dan we denken, ook op het gebied van ontwikkeling, ambities,financiële zelfredzaamheid etc. Ik heb ook gezien wat het betekent als er geen vader is. Voor de jongens, geen rolmodel, maar ook wel omdat sommige kinderen nu eenmaal neigen naar hun moeder en anderen naar hun vader. 
Beiden zijn belangrijk. Daarom heb ik het ook belangrijk gevonden dat mijn kinderen contact hielden met hun vader, ook met een kort lontje, binnen hun mogelijkheden. Nooit definitief de deur dicht slaan. Maar goed, ik ben zelf ook gescheiden, na 20 jaar, dus als ik een geniale oplossing had gehad dan zou ik die zeker hebben toegepast. 
Idem voor mijn zoon. Hij is gepest op school. Daarin kun je een oorzaak zien, zo zijn er nog wel meer oorzaken te bedenken, maar het blijft toch een beetje kip of ei verhaal. Er zit een bepaalde kwetsbaarheid in die soms ontvlamt; en het kan ook zijn dat die kwetsbaarheid fijn aangevoeld wordt door de pestkoppen. Gelukkig is het nooit tot vechten gekomen en zijn de kwade acties echt door de pestkop gedaan, zoals deze pestkop later ook zelf toegaf. Elke therapie en elke begeleiding heeft wel iets opgeleverd, zeker. Maar ook nu heb ik nog geen geniale oplossing. 
Op het forum reageer ik soms ook om een tegengeluid te laten horen, even dingen van een heel andere kant uit belichten. Ik weet dat me dat niet in dank wordt afgenomen. Er is blijkbaar maar één dominant discours mogelijk. Daar verzet ik me tegen als dat dominante discours verder niets oplost maar eerder verergert. Dat zal ik blijven doen. Ik beloof het. 

Tsjor, ik ben het meestal met je eens, maar soms vlieg je wel flink uit de bocht.

Ikzelf heb dan weer erg gevoelige voelsprieten voor "cluster-B-achtig-misbruik". Helaas door schade en schande ontwikkeld, zoals de meesten hier wel weten. Ik heb in real life al een paar keer mensen die in zo'n relatie vast zaten geholpen los te komen, en daardoor nog meer geleerd, o.a. over welk type vrouwen dit over het algemeen overkomt. Het zijn altijd empatische, lieve vrouwen, meestal (maar niet altijd) wat onzeker in relaties, vaak met een lichamelijke of geestelijke kwetsbaarheid, soms door een moeilijke jeugd, die snel de schuld bij zichzelf zoeken. Vrouwen zoals Mutsje ja (what's in a name?). En ik herken ook steeds sneller de drogredenen die ze zelf aandragen en van hun partner aangepraat krijgen om in de relatie te moeten blijven (o.a. verhuisd voor jou, kinderen, huis verbouwd, hij heeft stress). Daar wijs ik dan weer graag op, hier op het forum. 

Dat doe ik niet om de mannen (in 1 geval vrouw) te veroordelen! Ik heb vaak medelijden met dit soort mensen, want zij moeten nog verder met zichzelf. Ik doe het wel om de vrouwen (in 1 geval man) los te krijgen uit een uitzichtsloze, destructieve situatie. Slachtoffers kunnen levenslang beschadigd raken door zo'n relatie. Daar zitten we als maatschappij ook niet op te wachten.
Mutsje zit (nog?) niet in zo'n situatie, maar ze loopt wel het risico. Ik zie ook haar verleden, karakter en de drogredenen. Tel voor de lol eens hoe vaak Mutsje schrijft dat iets misschien wel aan haar ligt. 

Tsjor, je beschrijft dat je zoon kan reflecteren, zelfinzicht heeft en openstond en -staat voor verbetering. Dat is centraal in het oplossen van in dit soort problematiek. Ik ben blij voor hem. En dat is precies waar het misgaat in Mutsjes geval: haar vriend heeft geen ambitie om er wat aan te doen. Hij verbergt zich achter overspannenheid, terwijl hij het gedrag ook daarvoor al vertoonde (volgens zijn kinderen). Hij zegt sorry als Mutsje hem aanspreekt op zijn gedrag, maar gaat er vervolgens gewoon mee door, en zegt dan ook nog dat het aan de ander ligt.
Misschien kan ze zijn ogen nog openen. Ik hoop het van harte. Maar dat is niet, nooit Mutsjes verantwoordelijkheid!

Mutsje, ik hoop dat je weet dat je altijd de vrijheid hebt om te zeggen: dit is niet wat ik voor mezelf wens in een relatie, hier stopt het.

Je hebt gelijk dat het vermogen tot reflectie, zelfinzicht en bereidheid om te veranderen cruciaal is. Ik heb Mutsje ook aangegeven dat ze hem duidelijk kan maken dat er een
probleem is en dat hij daarmee aan de slag moet. Ik denk dat dat iets is wat mensen doen als ze een relatie aangaan met iemand. Je gaat niet meteen weglopen. Het is wel belangrijk dat je zelf ook het inzicht hebt in wat er speelt. Daarom benoemde ik ook dat je een korte formulering moet vinden waarmee je het aanduidt, zowel voor jezelf, voor de ander, maar ook voor je omgeving. Dat is iets anders dan het er uitgebreid over hebben. Benoemen is bijvoorbeeld: hoe was je vakantie? Goed, op twee incidenten na, waarin hij uit de bocht vloog - ontplofte - erg kwaad werd.  Of: naar, iedereen was steeds bang dat hij weer kwaad werd. 
Het kan zijn dat je tot het besef komt dat je het niet trekt. Dat kan, ik heb dat ook gedaan. 
Ik zou wel voorzichtig zijn met reageren vanuit je eigen beschadigde perspectief en gevoeligheid, maar dat vraagt dat je boven je eigen situatie kunt staan. Ik denk dat ik dat inmiddels, oud en wijs genoeg, met voldoende afstand, wel kan. Van daaruit probeer ik altijd drie dingen te doen: 1. zo goed mogelijk lezen wat iemand schrijft (NB!); 2. verschillende perspectieven zoeken; 3. welk perspectief werpt een ander licht op de vraag, waardoor er mogelijk andere oplossingen mogelijk zijn dan de meest obligatoire. 
De obligatoire worden toch wel benoemd. 

tsjor schreef op 13-08-2025 om 16:09:

Ik zou wel voorzichtig zijn met reageren vanuit je eigen beschadigde perspectief en gevoeligheid, maar dat vraagt dat je boven je eigen situatie kunt staan. Ik denk dat ik dat inmiddels, oud en wijs genoeg, met voldoende afstand, wel kan.  

Het spijt me Tsjor, maar daar ben ik niet van overtuigd. Ik ben wel blij dat ik nu begrijp waarom je af en toe uit de bocht vliegt. 

IMI-x2 schreef op 13-08-2025 om 16:37:

[..]

Het spijt me Tsjor, maar daar ben ik niet van overtuigd. Ik ben wel blij dat ik nu begrijp waarom je af en toe uit de bocht vliegt.

Ik deel bovenstaand helemaal!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.