Relaties Relaties

Relaties

Eerste hulp bij ernstig liefdesverdriet


Natuurlijk is dat hartstikke pijnlijk!! Ik weet er alles van, en velen met ons. Ik heb mezelf altijd wel voorgehouden: kies je voor de lange pijn, of voor de korte pijn? Het is een keuze, en voor mij is die keuze niet moeilijk. Wel pijnlijk. 

Jullie hebben geen kinderen samen, dus behalve het strikt noodzakelijke professionele contact, dat je ook zoveel mogelijk kunt ontwijken, is er geen contact nodig.

Mom_40

Mom_40

04-07-2022 om 09:41 Topicstarter

Hoe gaat het Bijtje?

Bijtje82

Bijtje82

04-07-2022 om 13:29

Mom_40 schreef op 04-07-2022 om 09:41:

Hoe gaat het Bijtje?

Lief dat je het vraagt.

Gisteren echt non stop waterlanders. Voelde me de hele dag onwijs klote. 

Savonds heb ik hem ff een berichtje gestuurd, hebben ff zitten kletsen en eigenlijk is het nu goed.

Tuurlijk mis hem als mijn partner. Maar de angst dat ik mijn maatje helemaal kwijt zou zijn deed me meer pijn. Het elkaar angstvallig mijden en negeren vrat enorm aan me. Dus gewoon afgesproken dat we normaal doen tegen elkaar en dan komt het goed. 

En met normaal bedoel ik gewoon contact, zonder emo gezeur. Lekker luchtig enzo.

Voelt 100x beter nu. 

Bijtje: voelt dat ook nog zo als hij binnenkort vertelt dat hij een ander ziet? Zo nee, dan denk ik dat je jezelf voor de gek houdt nu... 

Mom_40

Mom_40

04-07-2022 om 13:38 Topicstarter

Ik moet me aansluiten bij Jippox... Ik had hem in 4 weken 2x kort gezien. Het elkaar zien lucht tijdelijk op en geeft tijdelijk een goed gevoel. Maar het klotegevoel komt enkele dagen daarna gewoon terug. Nu heb ik hem al langer dan 1 week niet meer gezien, en dit is veel en veel beter. Eigenlijk verlang ik ook niet echt meer om hem te zien, terwijl ik wel nog van hem hou. Maar gewoon omdat ik nu 100% zeker ben dat dit veel beter is voor me. Het rouwproces gaat nu éénmaal veel sneller op die manier, dat merk ik..
Terwijl ik zelf ook hoop dat we mettertijd gewoon als vrienden met elkaar omkunnen, zonder dat het pijn doet. Maar dat kan je niet de eerste weken/maanden...

Maar de keus is uiteindelijk aan jou, het is een vrije wereld!

Veel moed.

Bijtje82

Bijtje82

04-07-2022 om 13:46

Jippox schreef op 04-07-2022 om 13:32:

Bijtje: voelt dat ook nog zo als hij binnenkort vertelt dat hij een ander ziet? Zo nee, dan denk ik dat je jezelf voor de gek houdt nu...

Ja, het is goed zo.

We hoeven elkaar niet dagelijks te spreken of wekelijks te zien. Maar nu mijden we elkaar om compleet verschillende redenen. Ik hem omdat ik dacht dat hij niet zat te wachten op mijn berichtjes en hij mij omdat hij dacht dat hij mij daarmee hielp. 

Weet je, we zijn gek op elkaar en dat zal vast nog een poos duren eer dat gevoel minder wordt. Maar hij heeft bepaalde struggles die ik niet weg kan en wil halen, want dat zijn mijn andere grote liefdes. Op hen is hij ook gek hoor, maar de drempel is te hoog zullen we maar zeggen. 

Hij zal altijd speciaal zijn en er zal vast altijd wel iets van gevoel zijn, maar het wordt van hem af niet meer dan dat. Heeft ie echt wel geprobeerd hoor, maar het lukt hem niet om zich over die twijfel heen te zetten.

Verder is hij gewoon enorm fijn gezelschap en een hele goede vriend. Als ik hem nodig heb is hij er voor me. Waarom zou ik zo'n vriendschap dan op het spel zetten door hierin te blijven hangen. Liefde heeft vele vormen en als dit het voor ons is, dan kan ik daar vrede mee hebben. 

Je kiest nu dus voor de lange pijn. Dat is prima, zolang je dat maar weet.

Je komt niet aan verwerken toe zolang jij je gevoelens en verdriet nog met hem deelt. Nu behandel je hem nog steeds als je partner, alleen op iets meer afstand. Nu kom je niet onder ogen dat hij jou heeft afgewezen omdat hij andere mensen belangrijker vindt dan jou. Dat niet onder ogen komen doet minder pijn, zeker, maar je houdt jezelf voor de gek en de waarheid springt vanzelf nog wel een keer op je nek. Bijvoorbeeld wanneer hij je vertelt dat hij een nieuwe vriendin heeft. En dan moet jij nog aan je verwerking beginnen...

Heb je geen vrienden, vriendinnen of familieleden met wie je je verdriet kunt delen? Het zou een stuk gezonder zijn als die mensen je zouden troosten. Want met die mensen kun je wel verder, zij wijzen jou niet af. 
Kom op Bijtje, je bent een lieve vrouw, je verdient beter!

Die waterlanders waar je over schreef, je klote voelen, dat is precies waar je doorheen moet om dit te verwerken. Dus laat die allemaal toe (liefst op gepaste momenten natuurlijk), zo veel en zo vaak als nodig is. Zo ziet het verwerken van liefdesverdriet eruit. Niet leuk, wel nodig.

Sommigen gaan op reis om het te verwerken, of beginnen met een nieuwe (of oude) hobby, anderen laten zich troosten door een reboundliefde. Maar ontloop de pijn niet, want dan gaat het uiteindelijk etteren. Jank je ogen uit je kop, heel gezond.

Bijtje82

Bijtje82

04-07-2022 om 14:30

IMI-x2 schreef op 04-07-2022 om 14:04:

Je kiest nu dus voor de lange pijn. Dat is prima, zolang je dat maar weet.

Je komt niet aan verwerken toe zolang jij je gevoelens en verdriet nog met hem deelt. Nu behandel je hem nog steeds als je partner, alleen op iets meer afstand. Nu kom je niet onder ogen dat hij jou heeft afgewezen omdat hij andere mensen belangrijker vindt dan jou. Dat niet onder ogen komen doet minder pijn, zeker, maar je houdt jezelf voor de gek en de waarheid springt vanzelf nog wel een keer op je nek. Bijvoorbeeld wanneer hij je vertelt dat hij een nieuwe vriendin heeft. En dan moet jij nog aan je verwerking beginnen...

Heb je geen vrienden, vriendinnen of familieleden met wie je je verdriet kunt delen? Het zou een stuk gezonder zijn als die mensen je zouden troosten. Want met die mensen kun je wel verder, zij wijzen jou niet af.
Kom op Bijtje, je bent een lieve vrouw, je verdient beter!

Nee helaas. Weinig echte vrienden en die hebben het afgelopen jaar al bewezen er niet voor me te zijn. 

Je ziet het alleen verkeerd dat hij anderen belangrijker vind. Het is voor hem puur een gevoels kwestie. Iets wat hij al eerder uit gesproken heeft, maar geprobeerd heeft zich overheen te zetten. 

Bijtje82

Bijtje82

04-07-2022 om 15:29

IMI-x2 schreef op 04-07-2022 om 14:21:

Die waterlanders waar je over schreef, je klote voelen, dat is precies waar je doorheen moet om dit te verwerken. Dus laat die allemaal toe (liefst op gepaste momenten natuurlijk), zo veel en zo vaak als nodig is. Zo ziet het verwerken van liefdesverdriet eruit. Niet leuk, wel nodig.

Sommigen gaan op reis om het te verwerken, of beginnen met een nieuwe (of oude) hobby, anderen laten zich troosten door een reboundliefde. Maar ontloop de pijn niet, want dan gaat het uiteindelijk etteren. Jank je ogen uit je kop, heel gezond.

Dat komt wel goed hoor. Het gaat ook prima als ik gewoon lekker met de kinderen ben of aan het werk. Als ik breek is meestal als ik helemaal alleen ben, dan ga ik zitten malen. Maar soms is janken gewoon lekker hoor.

En het is nu echt niet zo dat nu we hebben gezegd gewoon contact te houden dat we direct weer bij elkaar over de vloer komen en de hele dag zoals vanouds zitten te appen en bellen. Het is nog steeds stil, maar wel met de gedachte dat we elkaar gewoon even een berichtje kunnen sturen zonder dat de ander daar last van heeft. 

We zien elkaar nu gewoon even niet, behalve dan als het heel Toevallig zo uitkomt op werk. Maar dat is echt verwaarloosbaar. Hij is geen collega ofzo.

Op werk doen we toch altijd een beetje afstandelijk, want niemand weet dat we samen waren.

Het is echt prima zo.

Klote momenten zullen er vast nog genoeg komen. En tuurlijk als hij opeens een vriendin zou hebben zal dat vast effe klote zijn. Maar dat is andersom precies eender. Nu zie ik hem niet snel een ander hebben hoor, maar je weet het nooit natuurlijk. 

Bijtje82 schreef op 04-07-2022 om 13:46:

[..]

Ja, het is goed zo.

We hoeven elkaar niet dagelijks te spreken of wekelijks te zien. Maar nu mijden we elkaar om compleet verschillende redenen. Ik hem omdat ik dacht dat hij niet zat te wachten op mijn berichtjes en hij mij omdat hij dacht dat hij mij daarmee hielp.

Weet je, we zijn gek op elkaar en dat zal vast nog een poos duren eer dat gevoel minder wordt. Maar hij heeft bepaalde struggles die ik niet weg kan en wil halen, want dat zijn mijn andere grote liefdes. Op hen is hij ook gek hoor, maar de drempel is te hoog zullen we maar zeggen.

Hij zal altijd speciaal zijn en er zal vast altijd wel iets van gevoel zijn, maar het wordt van hem af niet meer dan dat. Heeft ie echt wel geprobeerd hoor, maar het lukt hem niet om zich over die twijfel heen te zetten.

Verder is hij gewoon enorm fijn gezelschap en een hele goede vriend. Als ik hem nodig heb is hij er voor me. Waarom zou ik zo'n vriendschap dan op het spel zetten door hierin te blijven hangen. Liefde heeft vele vormen en als dit het voor ons is, dan kan ik daar vrede mee hebben.

Je houdt jezelf voor de gek. Jullie zijn niet gek op elkaar. Niet gek genoeg: anders was er altijd wel een weg te vinden.


Bijtje82

Bijtje82

06-07-2022 om 06:38

Pippeltje schreef op 06-07-2022 om 01:55:

[..]

Je houdt jezelf voor de gek. Jullie zijn niet gek op elkaar. Niet gek genoeg: anders was er altijd wel een weg te vinden.


Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zat mensen die echt gek op elkaar zijn, maar om welke reden ook niet bij elkaar zijn.

Tuurlijk mis ik hem en tuurlijk is het voor mij lastiger dan voor hem op dit moment. Maar het is goed zo.

Ik kan gelukkig zijn met het idee dat ik bij iemand terecht kan voor een arm om me heen of gewoon een gezellig biertje op zijn tijd. En ja, er zullen vast van die momenten zijn waarop ik denk, het had ook anders kunnen zijn.

Maar waarom zou ik een vrienschap afwijzen, puur om het feit dat we een relatie hebben gehad. We hebben geen ruzie, er zijn geen verwijten. Hij is vanaf dag 1 eerlijk tegen mij geweest, maar ik zei: We zien wel hoe het loopt, we hoeven niets gehaast te doen. 

Waarom zou een gestrandde relatie altijd moeten betekenen dat je elkaar niet meer ziet. Dat er een zondebok moet worden aangewezen? We hebben het goed gehad samen en als het straks goed voelt voor beiden dan kan hij gewoon een biertje komen halen. 

Voor nu heb ik gewoon rust. Ons gesprek zondag was goed. Ik heb nu veel minder het gevoel dat ik hem continu berichtjes wil sturen over vanalles gedurende een dag. Puur en alleen omdat het gewoon kan en mag. En dus is het makkelijker om het niet te doen.. 

Het is een simpel, algemeen bekend psychologisch truukje. Ontzeg iemand iets en ze zullen het toch willen, of geeft toe en ontneem zo die prikkel. 

Anyway.. We vinden het beiden nog steeds klote en er is echt wel houden van. En op stille momenten breek ik ook echt nog wel, maar dat heb ik altijd al gehad. Dat zit in mijn aard helaas, of nou ja.. Meer het feit dat ik te vaak in de steek gelaten ben, zelfs in de relatie van de afgelopen 12 jaar. Daar was ik samen een stuk eenzamer dan nu alleen.

Dus ik kan rust vinden in het idee dat hij er voor me is als dat echt nodig is. Of tzt gewoon omdat ie er is voor de gezelligheid of een hapje eten. 

Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier. Ik dus 5 maanden totaal geen contact tot ik hem vorige week ergens toevallig tegenkwam…gepraat, elkaar vastgehouden, gehuild. Ik hou nog van hem, hij nog van mij maar om allerlei redenen wil hij geen relatie. En dus wil ik hem nu weer niet meer zien of spreken. Want ik zou best met hem kunnen omgaan want we hebben het altijd goed samen, maar ik weet dat ik meer wil. Ik ga mezelf niet die pijn aandoen. Liever nu huilen en doorgaan. Het is een fantastische man die op zoveel manieren bij me past, maar ik verdien iemand die bereid is zijn problemen aan te pakken omdat hij niets liever wil dan bij mij zijn. Als dat niet zo is, dan beter weg blijven. Je kunt volgens mij geen troost of vriendschap vinden bij degene die de oorzaak is van je pijn.

Mom_40

Mom_40

07-07-2022 om 10:23 Topicstarter

Vandaag een echte baaldag. Ik dacht dat het ergste voorbij was, maar er zijn toch nog terugvallen mogelijk blijkbaar. 

Gisteren sprak ik af met een vriendin die ik al heel lang niet meer zag, ik deed haar het ganse verhaal en dat is blijkbaar terug in mijn kleren gaan hangen..
Door er uitgebreid over te spreken komt weer boven drijven wat we hadden, wat we meegemaakt hebben in dat anderhalve jaar, en hoe graag ik hem wel niet zag...

Vorig weekend leerde ik toevallig een leuke, lieve man kennen uit de buurt, met zeker en vast potentieel..
Maar vandaag twijfel ik terug en denk ik constant aan de ander..
Misschien is dit veel te vroeg allemaal...

Mom_40 schreef op 07-07-2022 om 10:23:

Vandaag een echte baaldag. Ik dacht dat het ergste voorbij was, maar er zijn toch nog terugvallen mogelijk blijkbaar.

Gisteren sprak ik af met een vriendin die ik al heel lang niet meer zag, ik deed haar het ganse verhaal en dat is blijkbaar terug in mijn kleren gaan hangen..
Door er uitgebreid over te spreken komt weer boven drijven wat we hadden, wat we meegemaakt hebben in dat anderhalve jaar, en hoe graag ik hem wel niet zag...

Vorig weekend leerde ik toevallig een leuke, lieve man kennen uit de buurt, met zeker en vast potentieel..
Maar vandaag twijfel ik terug en denk ik constant aan de ander..
Misschien is dit veel te vroeg allemaal...

Even resumé: je komt rond 12 juni uit een relatie, het is vandaag 7 juli. Je zit aan de start van je verwerking, je denkt na over iemand die je 2 a 3 weken na de breuk hebt ontmoet. Je denkt toch terug aan meneer A. 

En dan is de vraag die in je opkomt niet meer dan: misschien is dit veel te vroeg?

Ik zou daar toch andere vragen van krijgen: kun je alleen zijn? Voel je je alleen compleet genoeg? Waarom zou een ander de gaten opvullen? Waarom heel je niet eerst? Heb je ooit met wat dan ook wel eens de tijd genomen om jezelf volledig de kans te geven jezelf te mogen zijn en voelen? Waarom dénk  je zelfs maar aan opvulmateriaal/ de zogeheten rebound relatie? Durf je echt verdriet te voelen of vlucht je voor gevoel? Durf je stil te staan en je verdriet aan te kijken en te accepteren?

Misschien wat zwaar en overtrokken, maar dat een ander als mogelijke optie werd gezien viel me op, vandaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.