Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Getrouwde man


Moederkareltje schreef op 23-08-2023 om 21:10:

[..]

Nee hoor je schrijft letterlijk:

"Exact, ze is dus gewoon wanhopig, ongeacht welke man het is."

Dat vind ik niet zo tof en erg oordelend. Daar reageer ik op.

Was inderdaad een oordeel en niet zo netjes, maar ik lees ook tussen de regels door en daaruit kun je ook meer halen dan enkel hetgeen zij letterlijk schrijft.

Dianne mag van mij met 100 mannen aanpappen en zich laten aanbidden. Wat stoort is dat zij telkens het huwelijk van de betrokken mannen erbij sleept en doet alsof zij “de redster” is. Het is hilarisch. En doorzichtig. 

Er staat letterlijk dat ze wanhopig is, triest en geen eigenwaarde zou hebben. Terwijl ze zich afvraagt wat ze moet met de belangstelling van 1 (of wellicht wel 5) mannen die bezet zijn. 

Wat mij betreft is de persoon in de relatie verantwoordelijk. Die heeft afspraken en de ander is vrij om te doen wat hij wil. Als ik in een goede en monogame relatie zit kan iemand naakt voor mij staan en het doet mij niets. Maar indien ik er wel op in zou gaan is dat mijn verantwoordelijk en niet die van de ander! En wellicht was de relatie dan ook niet zo goed. Anders is er niet eens een opening voor een derde partij...

Theekannetje schreef op 22-08-2023 om 23:00:

Wel, als ze geen huwelijk wil stukmaken en netjes is, schrijft ze best geen brieven. Al wat ze moet doen dan is afstand nemen en geen interesse tonen. Heel gemakkelijk als ze toch niet verliefd is. Daarmee is haar vraag beantwoord. Geen brief. Geen diepgaande gesprekken. Geen persoonlijke communicatie. Dat is wat je moet doen als je een huwelijk wil redden.

Als dat huwelijk echt goed is dan hebben de acties van Diane of wie dan ook geen invloed. De enige die het huwelijk kan redden zijn de partijen zelf. Een buitenstaander kan niets stukmaken. Dat is problemen buiten jezelf leggen ipv naar je eigen rol te kijken. Als buurman zijn huwelijk wil redden (en dat is de vraag) dan moet hij dat zelf doen. Ongeacht de brieven of bezoekjes van Diane. Of misschien wil hij wel beide dames. Ook dat is aan hem zelf. 

Izza schreef op 24-08-2023 om 10:37:

[..]

Als dat huwelijk echt goed is dan hebben de acties van Diane of wie dan ook geen invloed. De enige die het huwelijk kan redden zijn de partijen zelf. Een buitenstaander kan niets stukmaken. Dat is problemen buiten jezelf leggen ipv naar je eigen rol te kijken. Als buurman zijn huwelijk wil redden (en dat is de vraag) dan moet hij dat zelf doen. Ongeacht de brieven of bezoekjes van Diane. Of misschien wil hij wel beide dames. Ook dat is aan hem zelf.

Izza, we praten naast elkaar. Natuurlijk is dat aan die mannen zelf. Maar de vraag van TO was hoe ze zonder brokken te maken het contact kan verbreken zodat de man in kwestie “zijn huwelijk kan redden” (dat is hoe zij er in haar vraag tegenaan kijkt). Awel, dat is heel gemakkelijk. Hem gewoon negeren. En zeker niet met hem gaan praten of brieven schrijven. Hij is, zoals je zelf zegt, helemaal zelf verantwoordelijk. Ze heeft daar gewoon geen zaken mee. En als ze hem wil afwijzen, zoals ze ook zelf zegt, dan lijkt me dat toch niet zo moeilijk? Laat hem gewoon met rust. Zoekt hij zelf contact, maak dan kort maar beleefd duidelijk dat je niet wil. Werkt bij mij altijd direct. Als je duidelijk bent, proberen ze geen tweede keer. Ook al zulke buurmannen gehad. En heeft geen problemen opgeleverd. Dat is gewoon een antwoord op de vraag van TO. Ik begrijp wel wat jij zegt, maar ik denk gewoon dat dit hier niet van toepassing is. Verder doet iedereen wat hij wil met wie hij wil, is iedereen zo vrijgevochten als hij wil, en werden er al excuses aangeboden voor de verwijten. Dus voor alle duidelijkheid, ja, mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun relatie (dus TO hoeft zich dat niet aan te trekken) en vrijgevochten mensen zijn niet wanhopig of sloeries. En als ze de buurman niet dicht wil laten komen “omdat zij zijn huwelijk wil redden” , moet ze niet voor Moeder Theresa spelen, maar alleen van zijn huwelijkstoneel verdwijnen. 
Ik denk dat ze vooral ook wat eerlijker moet zijn tegen zichzelf … 

Bovendien denk ik dat een buitenstaander wel iets kan stukmaken. Die zal inderdaad niet de oorzaak zijn de kernproblemen. Maar met een buitenstaander wordt het wel verdomd moeilijk om aan die kernproblemen te werken. Ik ben akkoord dat de derde partij daar niet persé rekening moet mee houden. Maar voor het koppel zelf is de derde wel een serieuze belemmering om de zaken helder te krijgen. Mijn man heeft de derde er direct uitgegooid. Had hij dat niet gedaan, we waren niet meer bij elkaar. Dus hij maakte uiteindelijk wel een keuze, maar veel te laat. En de derde zal nooit mijn vriendin worden. Waarom niet? Ze probeerde mijn man en mijn leven te stelen, niet met open vizier, maar in het geniep, zodat ik mij niet kon weren. Ze us natuurlijk niet verantwoordelijk voor de daden van mijn man. Dat is volledig zijn verantwoordelijkheid en keuze. Maar is ze een fijn mens? Ik dacht het niet. Ze heeft bewust mijn leven proberen stukmaken in het geniep. Zo zie ik het. Dat is wat anders dan een vrijgevochten vrouw die eens wat plezier maakt. Dat is ongemerkt infiltreren in iemands leven, namelijk het mijne. 

Ik ben wel benieuwd of TO die brief uiteindelijk geschreven heeft of een serieus gesprek is aangegaan en wat het resultaat was. Ik vermoed niet veel goeds.

Moet er altijd een probleem zijn in een huwelijk opdat een partij vreemd gaat volgens jullie?
Stel mij de vraag omdat mijn man is vreemd gegaan terwijl wij een 'perfect' huwelijk hadden, hij me zei dat het enkel hem te verwijten was en mij niets. Het zou een puur sexuele relatie zijn geweest. Als ik dan in eigen boezem kijk dan weet ik echt niet wat er zou gehaperd hebben in onze relatie dat man er zou toe gebracht hebben sex te gaan 'bijtanken' bij een extra vrouw.


(is misschien eerder voor ander topic in dit forum)

Ennei schreef op 24-08-2023 om 15:02:

Moet er altijd een probleem zijn in een huwelijk opdat een partij vreemd gaat volgens jullie?
Stel mij de vraag omdat mijn man is vreemd gegaan terwijl wij een 'perfect' huwelijk hadden, hij me zei dat het enkel hem te verwijten was en mij niets. Het zou een puur sexuele relatie zijn geweest. Als ik dan in eigen boezem kijk dan weet ik echt niet wat er zou gehaperd hebben in onze relatie dat man er zou toe gebracht hebben sex te gaan 'bijtanken' bij een extra vrouw.


(is misschien eerder voor ander topic in dit forum)

Laat in ieder geval snel het idee los dat jullie huwelijk perfect was of is. Dat is het nergens. En als hij jou wil behouden zal hij alles zeggen wat jij wilt horen (niet de waarheid) en vervelende zaken voor zich houden. Grote kans dat:

- Hij was op seksueel vlak niet tevreden met jou. Hij wil zaken die jij niet of niet meer wil, Hij wil jou voor de liefde maar niet of niet meer volledig voor de seks of;

- Hij is heel tevreden met jou maar wil ook de spanning en het avontuur van een nieuwe partner. Puur voor seks. Dat kan echt volledig losstaan van jou. Een natuurlijke behoefte die veel mensen hebben maar waar een taboe op zit. Denk aan open relatie, een fwb, poly of ons af en toe.

waar het mis ging is communicatie.

Izza schreef op 25-08-2023 om 20:07:

[..]

Laat in ieder geval snel het idee los dat jullie huwelijk perfect was of is. Dat is het nergens. En als hij jou wil behouden zal hij alles zeggen wat jij wilt horen (niet de waarheid) en vervelende zaken voor zich houden. Grote kans dat:

- Hij was op seksueel vlak niet tevreden met jou. Hij wil zaken die jij niet of niet meer wil, Hij wil jou voor de liefde maar niet of niet meer volledig voor de seks of;

- Hij is heel tevreden met jou maar wil ook de spanning en het avontuur van een nieuwe partner. Puur voor seks. Dat kan echt volledig losstaan van jou. Een natuurlijke behoefte die veel mensen hebben maar waar een taboe op zit. Denk aan open relatie, een fwb, poly of ons af en toe.

waar het mis ging is communicatie.

Waar het mis gaat is dat de vreemdganger er geen graten in ziet om eenzijdig te opereren. Als die zelf zijn behoeften niet kenbaar maakt, hoe moet de andere partij dan überhaupt weten dat er iets te bespreken valt? Denk dat het geheime eerder geboren wordt uit gemakzucht en egoïsme.
Want wat die “open relatie” betreft… mijn man is zelf heel jaloers en hamert zelf op monogamie, eerlijkheid en trouw, maar hield er zelf wel drie jaar een vriendin op na. Natuurlijk is niemand perfect en zijn er ook geen perfecte huwelijken, maar daarom moet je nog niet beginnen liegen en bedriegen. Nogmaals… je ontneemt zo je partner de kans om eigen keuzes te maken, de partner wordt gewoon onderschat en genegeerd.

En ook … als je een monogame relatie wil moet je ook aanvaarden dat die nooit perfect zal zijn. Maar ook een open relatie is niet perfect. Perfectie bereik je nooit, bij niemand. Mensen moeten misschien ook beseffen dat het leven niet perfect is en dat er altijd behoeftes zullen zijn die niet ingelost worden, ook in open relaties. We hebben gewoon verleerd om daarmee om te gaan en willen alles en vooral … we willen geen keuzes maken. Dat maakt veel mensen vooral ongelukkig en eenzaam. Misschien meer leren kijken naar wat we wel hebben en niet steeds zo focussen op wat er niet is? Ester Perel zegt ook dat mensen gewoon vreemdgaan omdat het kan, omdat de gelegenheid er is, niet zozeer uit onvrede met de basisrelatie. Als mijn man ooit nog in die mate liegt zit hij buiten. Vreemdgaan is een puur egoïstische daad. Dat beseffen de meeste vreemdgangers wel en het liegen ontstaat dan ook dikwijls uit grote schaamte. Ze hebben immers iemands vertrouwen grof misbruikt. Uit eigenbelang. En dikwijls ook uit zwakte. Altijd dat hameren op open relaties alsof dat het antwoord is op alles … ik geloof daar geen barst van. Mijn eerste huwelijk was een open huwelijk… ik had keuze te over want ik was jong. Wel… na een tijdje voelde ik in plaats van meer verbinding één grote gapende leegte. 
Wij als mensen proberen maar wat. Maar het leven is gewoon niet perfect. We zijn soms gewoon allemaal teveel met onszelf bezig. Het moet allemaal fantastisch en wauw zijn. En we moeten bewonderd en aanbeden worden. Waarom? Soms zie je het geluk niet dat gewoon voor je voeten ligt en gewoon maar op te rapen valt. Liegen is echt nergens goed voor. 

Bijtje82

Bijtje82

28-08-2023 om 10:31

Ennei schreef op 24-08-2023 om 15:02:

Moet er altijd een probleem zijn in een huwelijk opdat een partij vreemd gaat volgens jullie?
Stel mij de vraag omdat mijn man is vreemd gegaan terwijl wij een 'perfect' huwelijk hadden, hij me zei dat het enkel hem te verwijten was en mij niets. Het zou een puur sexuele relatie zijn geweest. Als ik dan in eigen boezem kijk dan weet ik echt niet wat er zou gehaperd hebben in onze relatie dat man er zou toe gebracht hebben sex te gaan 'bijtanken' bij een extra vrouw.


(is misschien eerder voor ander topic in dit forum)

Het feit dat je man vreemd is gegaan om in zijn extra behoefte te voorzien is het probleem. 

Het probleem hoeft niet perse een mankement in een huwelijk te zijn, maar kan evengoed een mankement bij een persoon zijn. 

Ik ken wel iemand die een goed huwelijk had en waarbij ze toch vreemd is gegaan. Zij is heel vatbaar voor positieve aandacht van mannen. Als een man aardig tegen haar deed en complimenten gaf, dan had je haar eigenlijk al gewonnen. 

Dit kreeg ze thuis ook hoor, maar op zo'n moment is het gras natuurlijk altijd groener. Zeker als die ander haar nog meer kon bieden dan ze op dat moment had. 

Ennei schreef op 24-08-2023 om 15:02:

Moet er altijd een probleem zijn in een huwelijk opdat een partij vreemd gaat volgens jullie?
Stel mij de vraag omdat mijn man is vreemd gegaan terwijl wij een 'perfect' huwelijk hadden, hij me zei dat het enkel hem te verwijten was en mij niets. Het zou een puur sexuele relatie zijn geweest. Als ik dan in eigen boezem kijk dan weet ik echt niet wat er zou gehaperd hebben in onze relatie dat man er zou toe gebracht hebben sex te gaan 'bijtanken' bij een extra vrouw.


(is misschien eerder voor ander topic in dit forum)

Neen hoor Enneï, er moet niet persé een probleem zijn in een huwelijk als er wordt vreemdgegaan. Ik denk niet je je partner liegt over dat gedeelte. Vreemdgaan is gewoon dikwijls een combinatie van de volgende factoren: gelegenheid (er duikt plots iemand op waarmee het klikt), onvoorbereid zijn (geen rekening mee gehouden dat dit zou kunnen gebeuren en dus ‘overdonderd’ zijn) en geheimhouding. Dat leidt gewoon een eigen leven. Dat ‘gebeurt’ gewoon als je niet voorbereid bent. Oplossing is volgende keer wel voorbereid zijn zodat je in staat bent wel bewuste keuzes te maken. Mag het? Wil ik het? Afspraken met je partner naleven of eerst opnieuw bespreken. 

mensen denken ook vaak "wat niet weet wat niet deert". Een pleziertje is de ellende van ruzie niet waard. Bovendien hoefde het ook niet veel te betekenen voor de vreemdganger en een relatie erover kapot maken is al helemaal niet de bedoeling. Dat geeft onnodige onzekerheid en verdriet bij de andere partij. Als mijn partner vreemdgaat weet ik het liever niet. Als hij er gelukkiger door thuiskomt en mijn relatie goed doet is dat mooi meegenomen. 

Moederkareltje schreef op 28-08-2023 om 12:29:

mensen denken ook vaak "wat niet weet wat niet deert". Een pleziertje is de ellende van ruzie niet waard. Bovendien hoefde het ook niet veel te betekenen voor de vreemdganger en een relatie erover kapot maken is al helemaal niet de bedoeling. Dat geeft onnodige onzekerheid en verdriet bij de andere partij. Als mijn partner vreemdgaat weet ik het liever niet. Als hij er gelukkiger door thuiskomt en mijn relatie goed doet is dat mooi meegenomen.

Dat gaat alleen op als het over een eenmalige scharrel gaat, maar niet als het gaat over een jarenlange geheime affaire.  En het addertje onder het gras is natuurlijk dat je dat als vreemdganger in het begin niet altijd zelf kan inschatten… want je kan wel denken “ik heb dat hier onder controle, wat niet weet niet deert” , maar dan volgt er een tweede contact en een derde …. en heb je je gevoelens helemaal niet meer onder controle. Mensen denken altijd dat ze dat in de hand kunnen houden. In de praktijk heb je heel weinig in de hand en nemen de hormonen het over. Er volgt hechting. En voor je het weet heb je een heuse affaire die nooit de bedoeling was. Ik zei wat jij nu zegt vroeger ook. En zo is zijn affaire begonnen. Drie jaar liegen. 

Ik denk dat ieder mens anders is. En die stelligheid zeker niet op iedereen van toepassing is. Je hebt nu eenmaal mensen die volkomen gelukkig zijn in hun relatie maar toch die neiging naar spanning en avontuur hebben. Denk aan swingers of mensen waarbij een open relatie wel werkt. En dat is zeker niet makkelijk en ook niet perfect. Wat dat betreft is vreemdgaan makkelijker. Je hoeft niet met iedereen open te communiceren en kunt je eigen ding doen. Kunnen wij van alles van vinden maar het is van alle tijden volgens mij. 

En ik geloof ook absoluut dat er mensen zijn die lust en liefde kunnen scheiden. Ook op lange termijn. Voor velen ondenkbaar. Maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan langdurige friends with benefits situaties. Massa's mensen waarbij dat gewoon wel werkt. 

Tja en wil je het weten? Daarin is iedereen anders. Ik zou het willen weten. Maar ken serieus mensen die voor bijvoorbeeld carnaval of de kerstborrel afwijkende afspraken hebben gemaakt. En zelfs een situatie waarbij iemand de bedrogen echtgenote ging inlichten en vervolgens ruzie kreeg. Ze had dit absoluut niet willen weten en vriendin moest haar mond maar houden. 

Zoveel mensen, Zoveel meningen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.