Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Getrouwde man


voilà, dat is wat ik wilde zeggen. Aan mensen die zonet zo hard bedrogen zijn dat hun hart in stukken ligt en die daardoor hun vertrouwen kwijt zijn, alsmaar beginnen over open relaties … dat doet op dat ogenblik niets terzake. Naar mijn gevoel is dat zelfs een beetje de schuld leggen bij de bedrogene, die blijkbaar bekrompen en engdenkend is. En die wilden het zeker weten maar werden gewoon keihard belogen. En zatte vrijpartijen… ok… kan gebeuren maar ik snap dat je dat liever verzwijgt… want iets doen dat je eigenlijk niet wil doen, maar met je zatte botten toch doet … ik zou ook beschaamd zijn… 

Ik ben het gewoon niet eens met de stelligheid waarmee sommige zaken worden weergegeven. Iedere situatie en ieder stel is anders. Er zijn mensen die het overkomt en die het absoluut niet wilden. En er zijn mensen die het bewust opzoeken. En die zijn daarbij echt niet dronken en lang niet iedereen heeft echte oprechte schuldgevoelens! Genoeg hebben er gewoon van genoten, zien de partner als medeschuldig of hebben slechts spijt van het uitkomen... Dat is niet wat je als bedrogen partner wilt horen. Maar die zijn er ook bij. En wees eerlijk. De overspelige partner kan je nooit meer echt vertrouwen. En die zal bepaalde "details" echt voor zich houden alshij jou wil behouden. Daar heeft de bedrogen partij ook geen schuld aan. De partner maakt zijn eigen afwegingen mbt het vreemdgaan. Het enige dat de bedrogen partij kan doen is kiezen wat hij of zij wil en dan doorgaan met het leven (of erin blijven hangen). 

Ben het helemaal eens met de post van Izza, al begrijp ik ook dat velen dit wellicht ‘hard’ vinden of liever anders wilden geloven.

natuu

Izza schreef op 29-08-2023 om 09:01:

Ik ben het gewoon niet eens met de stelligheid waarmee sommige zaken worden weergegeven. Iedere situatie en ieder stel is anders. Er zijn mensen die het overkomt en die het absoluut niet wilden. En er zijn mensen die het bewust opzoeken. En die zijn daarbij echt niet dronken en lang niet iedereen heeft echte oprechte schuldgevoelens! Genoeg hebben er gewoon van genoten, zien de partner als medeschuldig of hebben slechts spijt van het uitkomen... Dat is niet wat je als bedrogen partner wilt horen. Maar die zijn er ook bij. En wees eerlijk. De overspelige partner kan je nooit meer echt vertrouwen. En die zal bepaalde "details" echt voor zich houden alshij jou wil behouden. Daar heeft de bedrogen partij ook geen schuld aan. De partner maakt zijn eigen afwegingen mbt het vreemdgaan. Het enige dat de bedrogen partij kan doen is kiezen wat hij of zij wil en dan doorgaan met het leven (of erin blijven hangen).

Natuurlijk hebben ze ervan genoten, waarom zouden ze het anders gedaan hebben. Dat moet je zelfs niet bevragen. 
Daarom zijn er er niet persé blíj́ven van genieten of hadden ze er achteraf toch geen spijt van. Kan en kan misschien ook niet. Wat belangrijk is voor mij … hoe staat hij er nú in. Inderdaad, hij kan me ook nu leugens wijsmaken. Maar dat zal niet meer zo gemakkelijk gaan als vroeger, toen ik zelfs met die mogelijkheid geen rekening hield. En zal toch ooit naar boven komen. Hij kent nu ook de gevolgen en hij moet weten wat hij wil. En zo zijn er inderdaad na overspel alleen verliezers. De bedrieger staat nu te boek als niet helemaal betrouwbaar. Daar moet hij/zij mee leven. De bedrogene is zijn onschuld kwijt. Het onvoorwaardelijk vertrouwen is weg en daar heeft hij/zij totaal niet om gevraagd. Levenslang ook. En de derde heeft in veel gevallen ook niet wat die voor ogen had (soms wel) en heeft meegewerkt aan al dat verdriet. Liegen en bedriegen is en blijft misbruik van vertrouwen. De relatie verandert voorgoed. Wie daar niet kan mee omgaan, moet een einde maken aan de relatie . Ik denk dat wij zeggen niet zoveel verschilt eigenlijk. Of wel?

* daarom zijn ze er niet altijd van blíj́ven genieten 
(Was typfoutje 😊)

Maar theekan dat is ergens ook naïef van jou. Dat je dacht dat het nooit zou kunnen gebeuren en dat je geloofde in het onvoorwaardelijke. Je weet het gewoon nooit. Echt van niemand niet. Ondanks dat je dacht hem zo goed te kennen. En dat je hem nog een kans geeft begrijp ik. Maar dat hij het eerder niet wist, de gevolgen niet kon overzien of naïef is geweest heb ik niets mee. Een volwassen en normaal functionerende persoon kent prima de gevolgen (of zou daartoe in staat moeten zijn) maar maakt bewust andere keuzes. Zeg dan gewoon er was en is nog genoeg liefde, we/ik wil het leven dat is opgebouwd niet achterlaten of zonder hem etc. 

Izza schreef op 02-09-2023 om 11:48:

Maar theekan dat is ergens ook naïef van jou. Dat je dacht dat het nooit zou kunnen gebeuren en dat je geloofde in het onvoorwaardelijke. Je weet het gewoon nooit. Echt van niemand niet. Ondanks dat je dacht hem zo goed te kennen. En dat je hem nog een kans geeft begrijp ik. Maar dat hij het eerder niet wist, de gevolgen niet kon overzien of naïef is geweest heb ik niets mee. Een volwassen en normaal functionerende persoon kent prima de gevolgen (of zou daartoe in staat moeten zijn) maar maakt bewust andere keuzes. Zeg dan gewoon er was en is nog genoeg liefde, we/ik wil het leven dat is opgebouwd niet achterlaten of zonder hem etc.

Ik zeg inderdaad dat er nog genoeg liefde is en dat we ons opgebouwde leven niet willen achterlaten, hij zeker niet zonder mij en ik VOORLOPIG ook niet zonder hem. Bij mij zijn er één voorwaarde aan verbonden, nl. niet liegen. 
Jij pleit ervoor om nooit iemand volledig te vertrouwen. Daar ga ik niet in mee. Ik ben zelf te vertrouwen en zo zijn er nog meer mensen. Ik geloof er in dat ik hem dat nu heb kunnen bijbrengen. Alles is bespreekbaar maar niet achter elkaars rug om. Mijn ervaring is dat mensen die anderen beliegen dat op één of andere manier meegekregen hebben door ervaringen in hun leven. En dat op één of andere manier normaal vinden. Zo geloofde hij blijkbaar ook niet dat ik betrouwbaar was. Projectie natuurlijk. 
Ik denk dat ik hem daar wat inzicht in kunnen bijbrengen heb. En dus krijgt hij een herkansing. Eentje maar. We zien wel. Bij de eerstvolgende eenzijdige wijziging van ons contract, is het einde verhaal. En dat is ons beider verlies na zijn vreemdgaan. Een voorwaardelijke relatie in plaats van een onvoorwaardelijke. Jij mag dat normaal vinden. Voor mij betekent het een verlies. Ik heb dit niet gewild. Liegen maakt ongelooflijk veel kapot. 

Theekannetje schreef op 04-09-2023 om 11:23:

[..]

Ik zeg inderdaad dat er nog genoeg liefde is en dat we ons opgebouwde leven niet willen achterlaten, hij zeker niet zonder mij en ik VOORLOPIG ook niet zonder hem. Bij mij zijn er één voorwaarde aan verbonden, nl. niet liegen.
Jij pleit ervoor om nooit iemand volledig te vertrouwen. Daar ga ik niet in mee. Ik ben zelf te vertrouwen en zo zijn er nog meer mensen. Ik geloof er in dat ik hem dat nu heb kunnen bijbrengen. Alles is bespreekbaar maar niet achter elkaars rug om. Mijn ervaring is dat mensen die anderen beliegen dat op één of andere manier meegekregen hebben door ervaringen in hun leven. En dat op één of andere manier normaal vinden. Zo geloofde hij blijkbaar ook niet dat ik betrouwbaar was. Projectie natuurlijk.
Ik denk dat ik hem daar wat inzicht in kunnen bijbrengen heb. En dus krijgt hij een herkansing. Eentje maar. We zien wel. Bij de eerstvolgende eenzijdige wijziging van ons contract, is het einde verhaal. En dat is ons beider verlies na zijn vreemdgaan. Een voorwaardelijke relatie in plaats van een onvoorwaardelijke. Jij mag dat normaal vinden. Voor mij betekent het een verlies. Ik heb dit niet gewild. Liegen maakt ongelooflijk veel kapot.

Eh ja zo voel ik dat ook. Precies.

Als ik als persoon betrouwbaar ben, kan een ander dat ook (terug) zijn. Uiteraard binnen de wederzijdse afspraken of 'contract' want zo is het wel. Heb ik ook zo letterlijk gezegd aan mijn man. Met slechts één enkele herkansing. Mijn grenzen heb ik overduidelijk afgebakend.

Het is alleen soms tweestrijdig: een man die vreemd is gegaan waar je de relatie mee verder zet is voor velen nooit meer 100% terug te vertrouwen. Begrijpelijk na al de pijn en het leed waar wij als bedrogenen door moeten. Wordt zelfs gezegd van stellen waar zich geen relatieproblemen voordoen, niet persé alleen bij vreemdgaan.

Doch ik zelf geloof sterk dat een relatie pas echt waterdicht en hecht is als er 100%  wederzijds vertrouwen is. Als dit er niet is .. wat baat een relatie dan?
Ik zou niet willen dat mijn man zou zeggen dat hij me niet vertrouwt.

Dus ik ga voor een herstel met mijn man met als doel ... 100%. Wat ik er wel bij krijg is een extra gevoelig zintuig om eventuele leugens of mogelijke dwalingen in dat contract, sneller op te sporen dan voor het vreemdgaan uitkwam.

Dat de weg ernaar toe erg erg moeilijk gaat zijn .. 100% sure.

Gewaagde uitspraak hier wellicht maar is mijn visie.

Ennei schreef op 04-09-2023 om 13:13:

[..]

Eh ja zo voel ik dat ook. Precies.

Als ik als persoon betrouwbaar ben, kan een ander dat ook (terug) zijn. Uiteraard binnen de wederzijdse afspraken of 'contract' want zo is het wel. Heb ik ook zo letterlijk gezegd aan mijn man. Met slechts één enkele herkansing. Mijn grenzen heb ik overduidelijk afgebakend.

Het is alleen soms tweestrijdig: een man die vreemd is gegaan waar je de relatie mee verder zet is voor velen nooit meer 100% terug te vertrouwen. Begrijpelijk na al de pijn en het leed waar wij als bedrogenen door moeten. Wordt zelfs gezegd van stellen waar zich geen relatieproblemen voordoen, niet persé alleen bij vreemdgaan.

Doch ik zelf geloof sterk dat een relatie pas echt waterdicht en hecht is als er 100% wederzijds vertrouwen is. Als dit er niet is .. wat baat een relatie dan?
Ik zou niet willen dat mijn man zou zeggen dat hij me niet vertrouwt.

Dus ik ga voor een herstel met mijn man met als doel ... 100%. Wat ik er wel bij krijg is een extra gevoelig zintuig om eventuele leugens of mogelijke dwalingen in dat contract, sneller op te sporen dan voor het vreemdgaan uitkwam.

Dat de weg ernaar toe erg erg moeilijk gaat zijn .. 100% sure.

Gewaagde uitspraak hier wellicht maar is mijn visie.

Mooi streven en zeker het proberen waard. En zoals je zelf aangeeft, zonder naïef te zijn. Het zesde zintuig werkt en er zal naar geluisterd worden 😘

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.