Relaties Relaties

Relaties

Groeten bij weg gaan, kus geven?

Nick90 schreef op 05-03-2026 om 16:14:

[..]

Vragen lijkt mij niet verstandig, de kans is groot dat ze als antwoord krijgt dat haar kind niet van hem is.
Accepteren dat dat nou eenmaal zo is en verder niet moeilijk over doen lijkt me beter

Ja, maar dan weet je dat. Anders blijf je gokken over het waarom. 

En ook: als hij zegt dat het kind niet van hem is: wil hij het daarom niet, of denkt hij dat het niet mag/niet gepost is, maar zou hij het wel willen.

FruitMoeder schreef op 05-03-2026 om 14:51:

Ik zou dit eerlijk gezegd dit niet willen. Als mijn man en ik gescheiden zouden zijn, zou ik niet willen dat zijn nieuwe vriendin mijn dochter een kus gaf. Niet op haar wang, voorhoofd en zeker niet op haar lippen. En als de nieuwe partner een man was, zou ik daar erg op tegen zijn.

Ik vind het verstandig dat je vriend zijn grenzen trekt. Ik neem aan dat hij ook niet naakt met haar in bad gaat!

Mijn moeder wil ook graag het perfecte samengestelde gezin vormen, maar daar hebben zowel ik, mijn stiefzus en stiefvader geen zin in. Daarom zou ik jouw verwachtingen maar bijstellen. Je kan hem niet forceren. Dat leidt alleen maar tot problemen.

Gaat 'ie een beetje? Ik denk dat jouw gedachtes toch ietwat "verknipt" zijn als ik dit zo lees. Ik zou het heel fijn vinden als een nieuwe partner mijn kinderen, als ze dat wensen, zouden troosten, knuffelen, warmte en liefde geven en ze gelijk behandelen. Dat verdienen mijn kinderen namelijk: dat er van ze gehouden wordt. 

Ga aan zoiets gewoons nou geen vieze of jaloerse draai geven.

Max88 schreef op 05-03-2026 om 19:48:

[..]

Gaat 'ie een beetje? Ik denk dat jouw gedachtes toch ietwat "verknipt" zijn als ik dit zo lees. Ik zou het heel fijn vinden als een nieuwe partner mijn kinderen, als ze dat wensen, zouden troosten, knuffelen, warmte en liefde geven en ze gelijk behandelen. Dat verdienen mijn kinderen namelijk: dat er van ze gehouden wordt.

Ga aan zoiets gewoons nou geen vieze of jaloerse draai geven.

Ik ben te minste eerlijk over mijn gevoelens. Ik zou het niet willen dat de vriendin van mijn ex zo met mijn kind zou omgaan. Als ik gescheiden zou zijn en een nieuwe vriend zou krijgen hoefde hij mijn dochter ook niet te kussen. Ik vind kussen gewoon veel te intiem. De juf/meester geeft jouw kind toch ook geen kus. 

FruitMoeder schreef op 06-03-2026 om 07:12:

[..]

Ik ben te minste eerlijk over mijn gevoelens. Ik zou het niet willen dat de vriendin van mijn ex zo met mijn kind zou omgaan. Als ik gescheiden zou zijn en een nieuwe vriend zou krijgen hoefde hij mijn dochter ook niet te kussen. Ik vind kussen gewoon veel te intiem. De juf/meester geeft jouw kind toch ook geen kus.

Jouw gevoelens ja... Je kind kan wel behoefte hebben aan een kus of knuffel hebben.. en omdat jij dat niet wilt hebben doen die behoeftes er niet toe.. 

Anoniemvoornu schreef op 06-03-2026 om 08:15:

[..]

Jouw gevoelens ja... Je kind kan wel behoefte hebben aan een kus of knuffel hebben.. en omdat jij dat niet wilt hebben doen die behoeftes er niet toe..

Als het kind van TO behoefte er aan heeft, moet TO die behoefte maar vervullen. Die man heeft er blijkbaar geen behoefte aan. En zoiets forceren gaat tegen het principe in. TO's dochter merkt dat uiteindelijk ook wel dat haar stiefvader gedwongen wordt om een kusje te geven. En ik geloof niet dat die man dit onbewust doet. Het negeren van TO's kind. En als TO er naar gaat vragen, zou ze waarschijnlijk het antwoord krijgen dat dochter niet als eigen voelt. 

[..]

Eerlijk betekent niet dat je gelijk hebt. Als jouw kind daar behoefte aan heeft onder de zorg van de andere zijde, dan vind ik niet dat jouw gevoel daartussen hoort. 

Ik snap best dat je grenzen hebt overigens, ik denk alleen dat ze te scherp staan afgesteld.

Juf/meester...misschien in de huidige maatschappij niet, maar mijn dochters hebben gewoon troostknuffels gehad op school en je wilt niet weten hoeveel snottebellende krentenbaardjes ik op mijn wang heb gehad met de armpjes om mijn nek. Warmte, ouderlijke liefde, troost en zorg zijn niet grensoverschrijdend; dat wordt ervan gemaakt. 

Dat houdt uiteraard niet in dat er geen misbruikers zijn.

[..]

Ken je de term huidhonger? Alle sociale dieren, en dus wij mensen ook, hebben behoefte aan fysiek contact met de leden van hun kudde. Dus een kind ook (en vooral) aan knuffels van degenen die dagelijks in hun leven zijn. In dit geval de nieuwe partner van moeder.

Als ik gescheiden zou zijn had ik toch intens gehoopt dat mijn en zijn nieuwe partners evenveel om mijn kinderen zouden geven als hun vader en ik, inclusief de bijbehorende knuffels. Ik had het echt heel emotioneel armoedig gevonden voor mijn kinderen als dat niet zo was geweest. Sterker nog, als een man niet bereid zou zijn net zoveel liefde en steun te geven aan mijn jonge kinderen zou het geen potentiële partner zijn. 
Inmiddels zijn mijn kinderen volwassen, maar dan nog zou ik niet snel kiezen voor een man die mijn kinderen niet zou accepteren en waarderen voor wie ze zijn.

Jonagold schreef op 06-03-2026 om 15:54:

[..]

Ken je de term huidhonger? Alle sociale dieren, en dus wij mensen ook, hebben behoefte aan fysiek contact met de leden van hun kudde. Dus een kind ook (en vooral) aan knuffels van degenen die dagelijks in hun leven zijn. In dit geval de nieuwe partner van moeder.

Als ik gescheiden zou zijn had ik toch intens gehoopt dat mijn en zijn nieuwe partners evenveel om mijn kinderen zouden geven als hun vader en ik, inclusief de bijbehorende knuffels. Ik had het echt heel emotioneel armoedig gevonden voor mijn kinderen als dat niet zo was geweest. Sterker nog, als een man niet bereid zou zijn net zoveel liefde en steun te geven aan mijn jonge kinderen zou het geen potentiële partner zijn.
Inmiddels zijn mijn kinderen volwassen, maar dan nog zou ik niet snel kiezen voor een man die mijn kinderen niet zou accepteren en waarderen voor wie ze zijn.

Ja de moeder is er nog steeds toch om deze behoeften te vervullen 

Ik vind dat er wel verschil is zoals in het geval bij to dat er geen vader in beeld is dat de vriend van moeder een beetje die rol op zich zou kunnen nemen als dochter dat zou willen. Maar bij een gewoon co ouderschap vind ik het raar als de vriend van moeder of de vriendin van vader met hun stiefkind gaan knuffelen, daar hebben ze gewoon hun ouders voor

Bolmieke schreef op 06-03-2026 om 16:44:

Ik vind dat er wel verschil is zoals in het geval bij to dat er geen vader in beeld is dat de vriend van moeder een beetje die rol op zich zou kunnen nemen als dochter dat zou willen. Maar bij een gewoon co ouderschap vind ik het raar als de vriend van moeder of de vriendin van vader met hun stiefkind gaan knuffelen, daar hebben ze gewoon hun ouders voor

Even voor mijn beeld. 

De vriendin van mijn zoon (begin 20) geef ik ook wel eens een knuffel. Meestal bij binnenkomst, soms tussendoor even een korte aanraking of zo. Maar ze heeft ook een moeder, die zal dat ook doen. Vind je dat ik dat niet zou moeten doen? (oké, zij is begin 20, dus zou het nog wat makkelijker zelf aan kunnen geven).

Een de moeder van een vriendinnetje van mijn dochter vroeger, zij was uitgesproken hartelijk en dochter kwam er vaak. Reken maar dat dochter een knuffel van haar kreeg als ze weer enthousiast kwam spelen! Dochter zag er blij uit, die moeder ook. 

Had ik volgens jou toch in moeten grijpen? Gewoon even voor mijn beeld hè.

En, ik gaf het al eerder aan, zelf had ik stiefouders. Ik vond het fijn als mijn stiefmoeder dichtbij kwam zitten bij het voorlezen, gezellig tegen mij aan. Ze was belangrijk voor me dus ik was heel blij als zij er was als ik uit school kwam en ik had haar een paar dagen niet gezien, dat ik een kus kreeg en een aaitje. Had mijn vader in moeten grijpen? Want op zich deed mijn vader dat ook (als hij rond etenstijd thuis kwam) en mijn moeder in het andere huis ook.

dus Nick jouw 2 jarige kind mag geen knuffel krijgen van de stiefouder die de kinderen naar bed brengt?

Nick90 schreef op 06-03-2026 om 16:16:

[..]

Ja de moeder is er nog steeds toch om deze behoeften te vervullen

Kinderen (die nogmaals zelf de behoefte hebben om te knuffelen/kussen) hebben die behoefte vaak niet alleen bij hun ouders maar ook vaak met opa/oma's ' broertjes/zusjes tantes/ooms enz.ik kus de auwie ook weg als ik oppas op kleintjes en ze erom vragen. 

Het zou toch raar zijn als je in een huis woont met iemand waar een knuffelverbod voor is, dat opgelegd door een andere ouder.. die in to haar geval niet aanwezig is (dus al helemaal niet aan de behoeftes van kind voldoet)

Ik lees nergens dat deze man verder niet liefdevol is naar zijn stiefdochter. Of dat ze geen goede band hebben. Maar niemand kan ontkennen dat het niet zijn kind is. Je kunt beide meisjes niet volledig met elkaar gelijkstellen. 

En je kunt van je partner ook niet gaan afdwingen dat hij tegen zijn eigen gevoel ingaat. Om stiefdochter opeens te zoenen (zelfs op de lippen). Voor hem gaat dat te ver. Ze is niet van hem. En hij wil correct met haar omgaan. Waarom over zijn grenzen gaan? 

Wilma28

Wilma28

06-03-2026 om 22:19 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 05-03-2026 om 16:45:

Ten eerste vind ik het heel apart dat jullie dit nog niet samen hebben besproken?!
Jouw dochter was dus 4 jaar toen jullie elkaar leerden kennen of toen jullie gezamenlijke kind werd geboren? Juist dát lijkt mij het geschikte moment om samen te bespreken hoe jullie tegen de opvoeding aankijken, zéker als biologische vader uit beeld is.

Ik vind het erg pijnlijk (en verdrietig) om te lezen dat je (1e) dochter geen kus krijgt, ongeacht of dit bij weggaan/thuiskomen is, en jullie andere dochter wél. Hoe kun je dit überhaupt, als man/vader zijnde, maar ook als moeder laten gebeuren zónder het daarover te hebben?? Ik begrijp dat serieus niet!

Kun je er allerlei redenen, zoals metoo/pedofilie/whatever, bijhalen, maar kom op, hoe moet dit voor dit meisje voelen of denkt men dat dit haar niet opvalt of zal beschadigen? Ik begrijp hier serieus helemaal niets van, ongeacht of hij wel/niet haar biologische vader is. Alsof het wel/niet ‘biologisch’ zijn ook maar iets uitdrukt in ‘liefde voor’?!

Als ik in TO schoenen stond, dan zou ik dit dus vanavond nog bespreken met partner en daarover afspraken maken……. Of beide kinderen een weggaan/thuiskomen kus/knuffel of beide niet!

Zo denk ik er ook over vandaar dat ik de vraag stelde hoe andere er over denken.. het loopt allemaal erg uit een maar om te lezen samen in bad gaan.. dat is wel het andere uiterste. 

Wilma28 schreef op 06-03-2026 om 22:19:

[..]

Zo denk ik er ook over vandaar dat ik de vraag stelde hoe andere er over denken.. het loopt allemaal erg uit een maar om te lezen samen in bad gaan.. dat is wel het andere uiterste.

Dan is er wel weer verschil volgens jou. Hmm denk dat je man dit soort gezeik voor wil zijn door afstand (lichamelijk) te houden van je dochter. Ik vind hem juist dat sieren. Maar goed tijd om te communiceren en een lijst opmaken wat die (niet) moet doen . Niet onder de douche, niet stoeien. Niet op schoot enz enz maar wel een kus bij gedag zeggen. Zoiets?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.