Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-03-2026 om 19:40
Beste lezers,
ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken!
Als mijn partner weg gaat van huis krijgt onze dochter (van ons samen) en ik een kus. Mijn dochter uit een vorige relatie niet en zegt die gewoon gedag.. dit voelt voor mij zo rot steeds als dit gebeurd! Ze is nu op een leeftijd dat ze dat meekrijgt. Hij is al lang in haar leven dus dat is het niet, en ze heeft zelf geen contact met haar vader misschien dat het me daarom ook meer zeer doet.
Bedankt voor jullie reactie alvast.
Groetjes
07-03-2026 om 12:06
'Ze is niet van hem.' Mogelijk lees ik hey anders dan je bedoelt. Ik lees: ze is niets van hem. Maar weet je: je woont samen in een huis. Het is de dochter van je geliefde, het is een meisje dat zorg en warmte nodig heeft. Mogelijk behandeld wil worden. En... waar je voor zorgt: daar ga je van houden.
'En hij wil correct met haar omgaan': dat is voor mij: zich openstellen, voor haar zorgen zoals voor zijn eigendochter. Haar behandelen, als zij dat wil, zoals hij zijn biologische dochter behandelt.
07-03-2026 om 12:35
TrefleQ schreef op 07-03-2026 om 12:06:
'Ze is niet van hem.' Mogelijk lees ik hey anders dan je bedoelt. Ik lees: ze is niets van hem. Maar weet je: je woont samen in een huis. Het is de dochter van je geliefde, het is een meisje dat zorg en warmte nodig heeft. Mogelijk behandeld wil worden. En... waar je voor zorgt: daar ga je van houden.
'En hij wil correct met haar omgaan': dat is voor mij: zich openstellen, voor haar zorgen zoals voor zijn eigendochter. Haar behandelen, als zij dat wil, zoals hij zijn biologische dochter behandelt.
Mooi omschreven!
19-03-2026 om 11:43
Ik snap heel goed dat dit je raakt. Het gaat niet alleen om die kus zelf, maar om wat het symboliseert: gezien worden, erbij horen, gelijk behandeld worden. Zeker als zij haar eigen vader niet in beeld heeft, kan zo’n verschil extra pijnlijk voelen.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit iets is wat je wel bespreekbaar mag maken met je partner. Niet als verwijt, maar vanuit gevoel. Bijvoorbeeld: dat het jou verdriet doet om te zien dat hij wel affectie toont naar jullie gezamenlijke dochter en niet naar haar, en dat je bang bent wat dat met haar doet.
Het hoeft ook niet per se meteen een kus te zijn als dat voor hem niet natuurlijk voelt, maar er zijn genoeg andere manieren om warmte te laten zien: even een knuffel, een aai over haar hoofd, bewust gedag zeggen met aandacht. Het gaat vooral om het gevoel dat zij er net zo goed bij hoort.
En misschien ook goed om te checken hoe zij het zelf ervaart. Soms voelen kinderen dit heel sterk aan, ook als ze er niks over zeggen.
Je gevoel is in ieder geval heel begrijpelijk. Dit soort kleine momenten kunnen juist heel groot voelen.