Relaties Relaties

Relaties

irritaties/ruzie met goede vriendin

Ik heb afgelopen weekend een barbacue gehouden en er was een goede vriendin van mij aanwezig die 'vegan' is. Ik had speciaal voor haar vegan opties gekocht. Dus mijn man maakte een vegan burger voor haar, maar ze zag dat het gebraden werd op de kant waar vlees op heeft gelegen. De burger wilde ze daarom ook niet meer eten. Dus ik had mijn bbq in tweeen gedeeld. Dit zorgde er wel voor dat het andere vlees voor de andere niet zo snel klaar was. Dus uiteindelijk gaf ik haar vegan burger en zag ik haar kipsalade eten. Ik had gezegd dat het kip was, maar zei zij dat kip niet telde. 

Dit heeft mij heel erg geirriteerd. Eerst een punt maken dat je jouw vegan burger niet wil omdat jij het niet op de vleeskant gebraadde wil hebben, maar wel gewoon vleeseten. Misschien kwam het door de hitte, maar dit gedrag kan ik niet uitstaan van haar. Ik ben zelfs van plan om hier de vriendschap op een lager pitje te zetten.

Mijn vraag is ... wat moet ik hiermee. Zij heeft door één best onbenullige actie mij zo op de kast gejaagd dat ik de vriendschap wil opzeggen. Ik vind mijzelf zo kinderachtig, maar aan de andere kant ben ik nog steeds best geirriteerd door haar gedrag. Wat is wijsheid? En waarom maak ik me hier zo erg druk om?


oei daar zou ik ook echt door geïrriteerd raken. Mijn insteek zou zijn om even geen eet-afspraken te maken (wel een drankje op terrasje/gewoon bijkletsen) en sowieso even laag pitje . Dan zou ik ondertussen nadenken hoe belangrijk ik dit vind en hoe groot de kans is dat ik er meer van ga merken. Als het hierbij blijft en ik kan het 'vermijden' als onderwerp dan zou vriendinnen blijven voor mij wel mogelijk zijn denk ik 
Gr Angela 

Mona, je hebt er volgens mij alles aan gedaan om haar ook welkom te heten op de bbq, door vega producten te kopen en een gedeelte van de bbq voor haar te reserveren. Ik vind het heel loyaal van jullie.
Als ze nou echt vegetariër was, kan ik me indenken dat het niet fijn is dat het op hetzelfde rooster ligt als het vlees. Maar als ze vervolgens wel gewoon kip eet, is ze geen vegetariër en had ze er niet zo'n punt van hoeven maken. 

Wat je hiermee moet, is lastig te beoordelen voor een ander. Jij weet wat je aan haar hebt en wat zij bijdraagt aan jouw geluk, zeg maar.
Als iets een soort van last gaat worden, dan zuigt het alleen maar en lever je er op in. 

Ik heb zelf ook een akkefietje met een hele goede vriendin.
Ik had een festivalkaartje voor een vriendin geregeld, via iemand anders die er 1 over had. Nu konden we na jaren eindelijk weer eens gezellig met elkaar op stap. Ze had er ook zin in, totdat ik haar een linkje stuurde, waarmee ze het kaartje op haar eigen naam kon zetten, toen vertrouwde ze het niet meer. Straks gingen ze met haar persoonsgegevens aan de haal, enz enz. 

Dit heeft me geïrriteerd, alsof ik haar aan dergelijke fraude zou willen bloot stellen. Wat ook mee speelt is dat ze wel vaker iets op het laatste moment af zegt.
Nou oke, jammer voor haar, ik ben evengoed gegaan. 
Maar ik merk dat ik niet meer zo spontaan op haar appjes kan reageren, en vanuit mezelf iets appen, daar moet ik nu met een soort tegenzin toe zetten. Het idee dat ik met haar zou afspreken staat me op dit moment tegen, word letterlijk moe van het idee. Ik hou het even op een laag pitje en als mijn gevoel voor haar weer opbloeit, dan moet het zo zijn. 

Is dit de eerste en enige irritatie? Want dan liet ik het erbij en maakte hooguit geen eetafspraken bij mij thuis. Maar het zou mij ook mateloos irriteren. Of iemand is echt vegan en dan had ik de vegaburger zelf al apart gehouden, of je bent het niet. Maar een hoop stennis schoppen en vervolgens gewoon vlees eten? Wat er verder ook speelt: zij mag nooit meer zeggen dat ze vegan is. Vegans eten geen enkel dierlijk product. Ze is niet eens vegetariër. 

Mona-xxx

Mona-xxx

16-08-2022 om 15:14 Topicstarter

Angela1967 schreef op 16-08-2022 om 14:30:

oei daar zou ik ook echt door geïrriteerd raken. Mijn insteek zou zijn om even geen eet-afspraken te maken (wel een drankje op terrasje/gewoon bijkletsen) en sowieso even laag pitje . Dan zou ik ondertussen nadenken hoe belangrijk ik dit vind en hoe groot de kans is dat ik er meer van ga merken. Als het hierbij blijft en ik kan het 'vermijden' als onderwerp dan zou vriendinnen blijven voor mij wel mogelijk zijn denk ik
Gr Angela

Ja op dit moment wil ik haar niet meer zin, misschien over een maandje weer, maar ik ben echt nog was in mijn gevoelens. Dan doe je je best voor iemand en dan maakt het uiteindelijk niet uit

Mona-xxx

Mona-xxx

16-08-2022 om 15:16 Topicstarter

Haaika schreef op 16-08-2022 om 14:44:

Mona, je hebt er volgens mij alles aan gedaan om haar ook welkom te heten op de bbq, door vega producten te kopen en een gedeelte van de bbq voor haar te reserveren. Ik vind het heel loyaal van jullie.
Als ze nou echt vegetariër was, kan ik me indenken dat het niet fijn is dat het op hetzelfde rooster ligt als het vlees. Maar als ze vervolgens wel gewoon kip eet, is ze geen vegetariër en had ze er niet zo'n punt van hoeven maken.

Wat je hiermee moet, is lastig te beoordelen voor een ander. Jij weet wat je aan haar hebt en wat zij bijdraagt aan jouw geluk, zeg maar.
Als iets een soort van last gaat worden, dan zuigt het alleen maar en lever je er op in.

Ik heb zelf ook een akkefietje met een hele goede vriendin.
Ik had een festivalkaartje voor een vriendin geregeld, via iemand anders die er 1 over had. Nu konden we na jaren eindelijk weer eens gezellig met elkaar op stap. Ze had er ook zin in, totdat ik haar een linkje stuurde, waarmee ze het kaartje op haar eigen naam kon zetten, toen vertrouwde ze het niet meer. Straks gingen ze met haar persoonsgegevens aan de haal, enz enz.

Dit heeft me geïrriteerd, alsof ik haar aan dergelijke fraude zou willen bloot stellen. Wat ook mee speelt is dat ze wel vaker iets op het laatste moment af zegt.
Nou oke, jammer voor haar, ik ben evengoed gegaan.
Maar ik merk dat ik niet meer zo spontaan op haar appjes kan reageren, en vanuit mezelf iets appen, daar moet ik nu met een soort tegenzin toe zetten. Het idee dat ik met haar zou afspreken staat me op dit moment tegen, word letterlijk moe van het idee. Ik hou het even op een laag pitje en als mijn gevoel voor haar weer opbloeit, dan moet het zo zijn.

Dat klinkt ook irritant als iemand je niet vertrouwd. Daar zou ik ook geen trek in hebben. Ik ben blij dat iemand mij snapt dacht eerst nog dat ik mij onredelijk druk maakte om niks

Mona-xxx

Mona-xxx

16-08-2022 om 15:18 Topicstarter

AlisonH schreef op 16-08-2022 om 14:48:

Is dit de eerste en enige irritatie? Want dan liet ik het erbij en maakte hooguit geen eetafspraken bij mij thuis. Maar het zou mij ook mateloos irriteren. Of iemand is echt vegan en dan had ik de vegaburger zelf al apart gehouden, of je bent het niet. Maar een hoop stennis schoppen en vervolgens gewoon vlees eten? Wat er verder ook speelt: zij mag nooit meer zeggen dat ze vegan is. Vegans eten geen enkel dierlijk product. Ze is niet eens vegetariër.

Ze had ook een paar jaar geleden een gluten-allergie, maar dat is volgens haar vanzelf overgegaan. Dan was ze weer overgevoelig, maar ook dat blijft niet te plakken. Ze is heel aardig en zo, maar ze is wel een type dat altijd maar iets moet hebben. Zeker als dat iets populair is geworden. 

Dat iemand zegt vegan te zijn en dan vervolgens toch vlees eet is éen ding, maar nu heb je speciaal extra moeite gedaan. Twee keer zelfs: een keer door speciaal voor haar vegan spullen in huis te halen maar vooral die tweede keer door speciaal een deel van de bbq voor haar te reserveren, wat niet alleen voor jou extra moeite was, maar ook nog eens vervelend was voor jouw andere gasten die daardoor langer op hun eten moesten wachten. Dus zij brengt jou in een ongemakkelijke positie, wat jij voor lief neemt omdat je denkt dat het voor haar iets heel belangrijks is, en dan vervolgens blijkt dat het allemaal niet zo principieel ligt. Ja, dan voel je je toch behandeld als Gekke Henkie. Ik zou ook even genoeg hebben van zo'n vriendin. Ik vind het echt niet kinderachtig dat dit je zo ergert. 

Als iemand vegan is, eet degene zelfs ook geen zuivel, honing, mayonaise of eieren. Laat staan kippenvlees. En dan zeuren dat haar vega-burger is bereid op hetzelfde rooster als de vleesburgers. Zeer inconsequent dus. En als ze "flexitarier" is (vegetarische voeding maar wel vis en soms kip), heeft ze helemaal niets te klagen. Ben het helemaal met alle reacties eens. Het klinkt inderdaad of je vriendin "interessant" wil doen. 

Mona-xxx

Mona-xxx

16-08-2022 om 16:40 Topicstarter

Temet schreef op 16-08-2022 om 15:20:

Dat iemand zegt vegan te zijn en dan vervolgens toch vlees eet is éen ding, maar nu heb je speciaal extra moeite gedaan. Twee keer zelfs: een keer door speciaal voor haar vegan spullen in huis te halen maar vooral die tweede keer door speciaal een deel van de bbq voor haar te reserveren, wat niet alleen voor jou extra moeite was, maar ook nog eens vervelend was voor jouw andere gasten die daardoor langer op hun eten moesten wachten. Dus zij brengt jou in een ongemakkelijke positie, wat jij voor lief neemt omdat je denkt dat het voor haar iets heel belangrijks is, en dan vervolgens blijkt dat het allemaal niet zo principieel ligt. Ja, dan voel je je toch behandeld als Gekke Henkie. Ik zou ook even genoeg hebben van zo'n vriendin. Ik vind het echt niet kinderachtig dat dit je zo ergert.

Ja zo voelde ik me ook. Probeer ik me best te doen, maar dan wordt het niet alleen niet gewaardeerd en wordt ik een beetje belachelijk gemaakt door haar

Ik zou d'r niet meer uitnodigen voor een BBQ. Beetje gaan liggen zeuren dat er vlees heeft gelegen, maar dan wel kip eten... 

Ik zou mijn irritatie naar haar uitspreken en dan afhankelijk van haar reaktie de vriendschap al of niet afhouden.

Jammer dat je haar er ter plekke niet op hebt aangesproken, dit soort acties zou ik zo niet van gediend zijn dat ik haar meteen op haar nummer had gezet. Zeker als dit al vaker is voorgevallen (zoals ik lees) met een ander ‘modeverschijnsel’. 

Bijtje82

Bijtje82

16-08-2022 om 18:39

mijn schoonzusje is ook vegetarisch.(denk ook dat je dat bedoeld ipv vegan.) Maar zij is absoluut niet moeilijk. Alsnik soep met ballen maak, dan vist ze de ballen eruit en als het toevallig een rundvlees bouillonblokje was dan is het ook geen ramp. 
Ik maak meestal iets apart, waar de rest ook van mee kan eten. Die vriendin van joundoet gewoon moeilijk om het moeilijk doen.

Ik snap jou heel goed. Allemaal extra moeite voor haar maar als het uitkomt boeit het niet meer. Het lijkt er gezien de eerdere allergieën en overgevoeligheden op dat ze graag wil dat mensen rekening met haar houden, aan haar denken, beetje wil opvallen etc.
Wij eten thuis nooit vlees maar als we ergens te gast zijn doen we niet moeilijk. Als er geen vleesvervangers of groenten voor op de bbq zijn eten we gewoon vlees. En waar het ligt vind ik ook niet belangrijk.
Eigenlijk heb ik dus ook te weinig principes en ruggengraat maar dan op een manier dat niemand er last van heeft of extra moeite moet doen.

Ik eet geen vlees omdat ik het niet kan verteren. Als ik op een bbq ben, ben ik erg enthousiast als mensen de moeite hebben genomen een paar vegaburgers te kopen. En anders eet ik gewoon salade en stokbrood. Als mijn vegaburger op een plek heeft gelegen waar ook vlees heeft gelegen, eet ik hem meestal gewoon op. Zit er erg veel vleesprut aan mijn burger, dan veeg ik het met een servetje even af en eet ik de burger alsnog op. Jouw vriendin moet niet zeuren en al helemaal niet als ze wel kip eet. Dan is het gewoon aanstellerij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.