Relaties Relaties

Relaties

Is monogamie achterhaald of juist niet

Gewoon een topic om meningen te posten, ervaringen en wie weet ook nog resultaten van onderzoeken. Aanleiding is het ontlasten van een ander topic maar het is misschien ook gewoon interessant om het hier eens over te hebben. 


Ik denk dat monogamie oorspronkelijk vanuit religie in onze cultuur is opgenomen. En nu de maatschappelijke norm is geworden. Het vraagt veel van mensen om zich hier openlijk vanaf te keren rn tegen die heersende norm in te gaan. Er rust toch al een taboe op seksualiteit. Helaas ook binnen veel relaties. Mensen willen een ander geen pijn doen, schamen zich of gaan vreemd ipv te praten. En soms is praten geprobeerd maar komt er geen oplossing voor beiden. De werkelijkheid is dat het enorm lastig is om iemand te vinden waarmee je qua intimiteit en seksualiteit (2 verschillende zaken) op een lijn zit en blijft. En dan kunnen daar in de loop van de jaren ook op heel normale manier verschillen in ontstaan (denk aan zwangerschap, bevallingen, de overgang, ziekte etc). 

Polyamorie is trouwens wat anders dan een open relatie. En ook open relaties heb je in tal van vormen. Dat is echt afhankelijk welke afspraken je maakt. Het vraagt namelijk heel veel van mensen en is absoluut niet geschikt voor iedereen. En zeker geen oplossing voor een slechte relatie. Het is eerder andersom: je moet een hele goede relatie hebben om dat te kunnen. Veel diepgang en een zeer open en goede communicatie over wat je wilt en over grenzen. 

Ik heb zowel monogame als een open relatie gehad. En ook een relatie die van open naar gesloten ging en andersom.  Daarnaast ken ik mensen met verschillende relatievormen die voor hun goed werken. Misverstanden en vooroordelen zijn er genoeg. Dat het alleen om seks draait, dat je het heel vaak doet of met iedereen (absoluut niet), dat niemand jaloers is of voor bepaalde types etc. 

Thera

Thera

10-10-2023 om 22:27 Topicstarter

Izza, heb je zelf nu na jouw ervaringen een voorkeur voor een bepaalde relatievorm? 

MRI

MRI

10-10-2023 om 22:33

Nou ik denk dat monogamie ook met name eerst een economische functie had binnen het patriarchaat: 'goede vrouwen' (niet losbandig etc) waren zo verzekerd van een kostwinnaar en iemand die ook financieel voor kinderen bijdroeg. Mannen waren een goede man als ze hun vrouw niet sloegen maar het ging niet zozeer over het feit of ze niet vreemdgingen. Die moraliteit gold eerder vrouwen. Voor  mannen werd eerder een oogje dicht geknepen. Dus ik denk dat tot 1900 veel huwelijken verstandshuwelijken waren. En dat met name in de 20e eeuw monogamie enorm geromantiseerd is en een soort eigen leven is gaan leiden. 
Weliswaar waren er vanaf het begin der tijden verhalen over romantische liefdes maar ik vraag me oprecht af of die daadwerkelijk veel plaatsvonden of een soort propaganda lokkertje waren en als men wel trouwde uit verliefdheid of de heren dan monogaam bleven. Waarbij ik prostitutie ook als vreemdgaan zie

Thera schreef op 10-10-2023 om 22:27:

Izza, heb je zelf nu na jouw ervaringen een voorkeur voor een bepaalde relatievorm?

Eigenlijk niet. Het is afhankelijk van de situatie en van de personen in de relatie. Ook de duur van de relatie speelt soms een rol. Het belangrijkste voor mij is dat de mogelijkheid er is. En dat je regelmatig met elkaar in gesprek bent over je relatie en dat eigenlijk alles daarin bespreekbaar is. Anders dan in een traditionele relatie merk ik dat het veel opener is over zaken die niet lekker lopen of gevoelens voor iemand anders. Zonder dat dat direct een bedreiging is. Je leert veel over jezelf. Stelt jezelf en elkaar veel meer vragen over hoe je in het leven staat en waarom. En ook over nieuwe mensen die je ontmoet. Eerder moest je toch een bepaalde afstand bewaren in contact. 

Ook ken ik situaties waarbij het de druk van de relatie afhaalt. Bijvoorbeeld als beide partners een heel andere beleving van seksualiteit of intimiteit hebben. Eerder moest je zoeken naar een middenweg waarbij je vaak tot een halve oplossing kwam die eigenlijk voor niemand echt werkte. Nu kan je kijken naar iemand die aansluit bij jouw specifieke behoefte zonder dat je een verder goede relatie hoeft te beëindigen, vreemd te gaan of spanningen en problemen te laten voortbestaan. 

Ik zie trouwens nog enorm veel dubbele moraal overal hoor (ook op dit forum). Dat er voor mannen toch andere standaarden gelden dan voor vrouwen. Dat vrouwen bepaalde dingen vinden of doen "omdat ze vrouw zijn" etc. 

En verstandshuwelijken zijn echt van alle tijden. Tegenwoordig gaan niet meer zoveel mensen ze aan vanaf het begin. Maar heel veel langdurige relaties worden uiteindelijk wel zo. Heel veel mensen leven als broer en zus. Slapen apart of leven volledig langs elkaar heen. Zijn eigenlijk op elkaar uitgekeken maar blijven samen vanwege traditie of religie (oudere generatie), of vanwege de kinderen, het huis of aanzien (jongere generatie). Ik heb het idee dat vreemdgaan daar ook regelmatig voorkomt. 

En natuurlijk is prostitutie ook vreemdgaan. Dat is al het contact waar je partner niet van weet. Ongeacht de betaling.

Izza schreef op 11-10-2023 om 09:35:


En natuurlijk is prostitutie ook vreemdgaan. Dat is al het contact waar je partner niet van weet. Ongeacht de betaling.

Dus als een vrouw die op vakantie is in Egypte een massage neemt en die wordt gegeven door een man dan gaat ze vreemd.

Ruud1971! schreef op 11-10-2023 om 10:45:

[..]

Dus als een vrouw die op vakantie is in Egypte een massage neemt en die wordt gegeven door een man dan gaat ze vreemd.

Nou Ruud een massage is in principe niet seksueel, bestaat natuurlijk wel maar komt niet veel voor. Als een vrouw naar een mannelijke kapper gaat is het ook niet seksueel (tenzij ze naar een lustkapper gaat maar dat komt ook niet veel voor gelukkig)

MRI

MRI

11-10-2023 om 11:35

Ruud1971! schreef op 11-10-2023 om 10:45:

[..]

Dus als een vrouw die op vakantie is in Egypte een massage neemt en die wordt gegeven door een man dan gaat ze vreemd.

ja als ze gaat voor een happy ending wel. Niet als ze gaat voor een rugmassage. Geldt voor een man idem dito net zo. Maar waarom Egypte? 

Ruud1971! schreef op 11-10-2023 om 10:45:

[..]

Dus als een vrouw die op vakantie is in Egypte een massage neemt en die wordt gegeven door een man dan gaat ze vreemd.

Ik weet niet naar wat voor "massagesalons" jij gaat. Maar bij die van mij is gelukkig geen sprake van seksuele handelingen. En mijn partner is daar gewoon van op de hoogte. Net als van mijn tandartsbezoek bij mijn mannelijke tandarts...

Oh en vreemdgaan kan natuurlijk ook met iemand van hetzelfde geslacht. 

MRI

MRI

11-10-2023 om 11:39

Izza schreef op 11-10-2023 om 09:35:

Ik zie trouwens nog enorm veel dubbele moraal overal hoor (ook op dit forum). Dat er voor mannen toch andere standaarden gelden dan voor vrouwen. Dat vrouwen bepaalde dingen vinden of doen "omdat ze vrouw zijn" etc.

En verstandshuwelijken zijn echt van alle tijden. Tegenwoordig gaan niet meer zoveel mensen ze aan vanaf het begin. Maar heel veel langdurige relaties worden uiteindelijk wel zo. Heel veel mensen leven als broer en zus. Slapen apart of leven volledig langs elkaar heen. Zijn eigenlijk op elkaar uitgekeken maar blijven samen vanwege traditie of religie (oudere generatie), of vanwege de kinderen, het huis of aanzien (jongere generatie). Ik heb het idee dat vreemdgaan daar ook regelmatig voorkomt.

En natuurlijk is prostitutie ook vreemdgaan. Dat is al het contact waar je partner niet van weet. Ongeacht de betaling.

Nou daar breng jij iets interessants in. Kun je nog de morele implicaties van monogamie hooghouden (niet vreemd gaan) als je wel bij elkaar bent, maar als broer en zus leeft? 

Ik bedoel niet: hoe houd je dat vol, ik bedoel: wat maakt het nog tot een monogame relatie? Anders dan een economische eenheid of een soort leefgroep?

MRI schreef op 11-10-2023 om 11:39:

[..]

Nou daar breng jij iets interessants in. Kun je nog de morele implicaties van monogamie hooghouden (niet vreemd gaan) als je wel bij elkaar bent, maar als broer en zus leeft?

Ik bedoel niet: houd je dat vol, ik bedoel: wat maakt het nog tot een monogame relatie? Anders dan een economische eenheid of een soort leefgroep

Als beide partijen hier volledig vrede mee hebben kan dat natuurlijk prima. Ik ken genoeg oudere stellen die zo'n relatie hebben. En soms klopt de vergelijking met een leefgroep best wel. Uit elkaar gaan mag niet of is teveel gedoe. Maar de partner is eigenlijk een soort huisgenoot geworden. Het probleem ontstaat pas als een van beiden toch andere dingen wil of gaat doen terwijl daar geen communicatie over is. 

Bolmieke schreef op 11-10-2023 om 11:06:

[..]

Nou Ruud een massage is in principe niet seksueel, bestaat natuurlijk wel maar komt niet veel voor. Als een vrouw naar een mannelijke kapper gaat is het ook niet seksueel (tenzij ze naar een lustkapper gaat maar dat komt ook niet veel voor gelukkig)

O okee dus als ik naar een prostituee ga voor een body2body massage zonder me te laten aftrekken is dit niet vreemdgaan. Puur massage/ontspanning dus. 

MRI schreef op 11-10-2023 om 11:39:

[..]

Nou daar breng jij iets interessants in. Kun je nog de morele implicaties van monogamie hooghouden (niet vreemd gaan) als je wel bij elkaar bent, maar als broer en zus leeft? 

Is dat zo erg dan als er geen harde seks meer is op je 50-60 ste?. Izza noemde het eerder dat je relatie dan dood is. Hmm zal eens vanmiddag een bezoek brengen in het bejaardenhuis en hun allemaal vertellen dat hun relatie dood is en dat ze moeten scheiden. Sorry maar de groep waar Izza bij "hoort" is niet de meerderheid van de mensen die wel geloven in monogamie.

Izza schreef op 11-10-2023 om 09:35:

Ik zie trouwens nog enorm veel dubbele moraal overal hoor (ook op dit forum). Dat er voor mannen toch andere standaarden gelden dan voor vrouwen. Dat vrouwen bepaalde dingen vinden of doen "omdat ze vrouw zijn" etc.

En verstandshuwelijken zijn echt van alle tijden. Tegenwoordig gaan niet meer zoveel mensen ze aan vanaf het begin. Maar heel veel langdurige relaties worden uiteindelijk wel zo. Heel veel mensen leven als broer en zus. Slapen apart of leven volledig langs elkaar heen. Zijn eigenlijk op elkaar uitgekeken maar blijven samen vanwege traditie of religie (oudere generatie), of vanwege de kinderen, het huis of aanzien (jongere generatie). Ik heb het idee dat vreemdgaan daar ook regelmatig voorkomt.

En natuurlijk is prostitutie ook vreemdgaan. Dat is al het contact waar je partner niet van weet. Ongeacht de betaling.

Jee, wat een aannames weer. Of heb je harde cijfers uit onderzoeken?

Ik zie dit soort relaties juist helemaal niet om mij heen. En ik heb nogal wat mensen met langdurige relaties in mijn omgeving. Ik herken het zelf ook niet in mijn eigen huwelijk. Zelfs ten tijde van de diepe crisis was er absoluut geen sprake van een broer en zus relatie.

Het zal niemand hier verbazen dat ik ontstellend monogaam ben. Man moet er wat meer zijn best voor doen, maar heeft intussen ook wel door wat hij op het spel (heeft ge)zet met vreemdgaan. Als onze (seksuele) relatie zodanig verandert dat een van beiden er een probleem mee heeft, kunnen we praten over een oplossing. En nee, we zitten niet altijd op dezelfde golflengte, maar gelukkig niet zodanig dat we er actie op moeten ondernemen.

Bovendien, naarmate de jaren vorderen zakt het libido. Dat is geheel natuurlijk. Dat wordt in onze maatschappij behoorlijk geproblematiseerd, maar het is pas een probleem als je elkaar ontgroeit daarin. Wij zakken samen wat af (beiden ruim boven de 50) en dat is prima.

MRI

MRI

11-10-2023 om 12:53

Ruud1971! schreef op 11-10-2023 om 12:22:

[..]

Is dat zo erg dan als er geen harde seks meer is op je 50-60 ste?. Izza noemde het eerder dat je relatie dan dood is. Hmm zal eens vanmiddag een bezoek brengen in het bejaardenhuis en hun allemaal vertellen dat hun relatie dood is en dat ze moeten scheiden. Sorry maar de groep waar Izza bij "hoort" is niet de meerderheid van de mensen die wel geloven in monogamie.

oh  nee hoor? Heb ik gezegd dat het erg is? Nee men hoeft van mij niet te scheiden. Het was meer abstract bedoeld: ooit was je een partnerrelatie, nu ben je broer en zus. Bij broer en zus spreek je ook niet over monogamie of niet.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.