Relaties Relaties

Relaties

Is monogamie achterhaald of juist niet

Gewoon een topic om meningen te posten, ervaringen en wie weet ook nog resultaten van onderzoeken. Aanleiding is het ontlasten van een ander topic maar het is misschien ook gewoon interessant om het hier eens over te hebben. 


MRI schreef op 11-10-2023 om 15:20:

[..]

Nee maar de opmerking van Ginger ging juist over iemand die zei 'oh maar ik heb dat niet in mijn omgeving' Dat zegt ze ook in haar bericht " Zoals zij ook zegt " ik herken het niet uit mijn omgeving"; je bent er simpelweg niet bij hoe stellen thuis met elkaar omgaan. "

Dus alleen op haar in misschien wat eenzijdig?

Ginger reageert zelf met de opmerking " is dan overal onderzoek voor nodig". Daar was mijn reactie op gebaseerd: Ja, daar is onderzoek voor nodig, omdat je eigen observatie vertroebeld is door je omgeving, normaal gesproken. 

MRI

MRI

11-10-2023 om 15:32

Elpisto schreef op 11-10-2023 om 15:22:

[..]

Ginger reageert zelf met de opmerking " is dan overal onderzoek voor nodig". Daar was mijn reactie op gebaseerd: Ja, daar is onderzoek voor nodig, omdat je eigen observatie vertroebeld is door je omgeving, normaal gesproken.

Okay, ik snap je, maar ik vraag me oprecht af of  onderzoekers geïnteresseerd zijn in onderzoek naar broer-zus relaties en huwelijken. Maar afgezien daarvan dan is er toch ook onderzoek nodig voor degenen die zeggen 'maar ik zie dat niet in mijn omgeving hoor'. Dat is mijn punt. Nu lijkt het of de een dat wel mag zeggen maar de ander niet. 

Enfin, er zijn mensen die het niet zien in hun omgeving er zijn mensen die het wel zien en horen en er zijn mensen die elk van de opties pas geloven als er onderzoek is geweest.

En dan heb je nog mijzelf die vermoed dat mensen dat niet zo snel zullen zeggen ook niet tegen een onderzoeker. Misschien online wel...

Elpisto schreef op 11-10-2023 om 14:59:

[..]

Omdat het vervolgens als een feit gebracht wordt en dat is vrij stompzinnig. Ter voorbeeld: Van alle mensen waar ik het van weet is de open relatie ( en vormen die er op lijken) stukgelopen. Stuk voor stuk, allemaal. Als ik hier dan ga lopen verkondigen dat vrijwel alle open relaties gedoemd zijn te mislukken " omdat ik dat in mijn omgeving zie" dan is dat niet allen vrij dom, maar ook niet accuraat.


Het impliceert namelijk dat je omgeving gelijk aan de bevolking is. En ik denk dat het geen uitleg behoeft dat je omgeving vooral afhankelijk is van hoe jij je omgeving vorm geeft. Ergo, een drugsgebruiker zal doorgaans meer drugsgebruik in zijn omgeving hebben, simpel omdat hij zich daar tot aangetrokken voelt.


Dat is allemaal verder niet zo'n probleem, maar het is wel belangrijk om die nuance aan te brengen. Dat is waarom onderzoeken belangrijk zijn: Die elimineren o.a. die variabelen.

Het was cynisch bedoeld Elpisto

Ik snap heus wel het belang van onderzoeken maar er kan nou eenmaal niet overal onderzoek naar gedaan worden. Wat je in je omgeving ziet is dan voor die persoon al gauw een " feit". Dan is het zaak om vooral ook verder te kijken dan je neus lang is.

En is er wel onderzoek gedaan dan krijg je ook weer.....nou dat onderzoek klopt niet want in mijn omgeving.....

Ik bedoelde wat Elpisto ook zegt. Izza poneert hier een stelling alsof het de waarheid is. Terwijl ik dat dus betwijfel. Het is maar net wat je in je omgeving ziet, en dat is dus niet per definitie een vaststaand feit. 

Ik denk dat de gemiddelde persoon echt niet makkelijk praat over problemen in de thuissituatie. Zeker niet als dat over een taboe onderwerp gaat als problemen op het gebied van intimiteit of seksualiteit. En "de vuile was buiten hangen" mbt je partner doen al zeker weinig mensen. In het vreemdgaan topic heeft een heel groot deel het bijvoorbeeld niet gedeeld met de omgeving. 

Ik weet intussen wel dat de duur van een relatie echt niets zegt over hoe goed die relatie werkelijk is . En dan is er nog een groot verschil tussen de tevredenheid en het geluk in relaties tussen mannen en vrouwen (en daar is wel onderzoek naar gedaan). Vrouwen vragen in 80% van de gevallen de scheiding aan en blijven vervolgens na die scheiding ook veel langer single. 

Maar als iemand volkomen tevreden is in een in de ogen van anderen slechte/saaie/uitgebluste  relatie. Wat maakt dat dan uit? Uiteindelijk gaat het om je eigen geluk. 

Gingergirl schreef op 11-10-2023 om 15:40:

[..]

Het was cynisch bedoeld Elpisto

Ik snap heus wel het belang van onderzoeken maar er kan nou eenmaal niet overal onderzoek naar gedaan worden. Wat je in je omgeving ziet is dan voor die persoon al gauw een " feit". Dan is het zaak om vooral ook verder te kijken dan je neus lang is.

En is er wel onderzoek gedaan dan krijg je ook weer.....nou dat onderzoek klopt niet want in mijn omgeving.....

Ah excuus, dat was me even ontgaan. Inzake het dikgedrukte stuk: Dat is eigenlijk ook wel een beetje mijn punt in de discussie die hier opgaat op het forum de laatste tijd tussen Izza en een aantal anderen. Het is allemaal zo zwart/wit en gebaseerd op zogenaamde "feiten". Maar hoe iemand die feiten ervaart is afhankelijk, zeker in deze situaties, van de omgeving en het milieu. En die nuance ontbreekt vaak. 

Dat Izza "steeds meer" poly/open relaties ervaart in haar omgeving is niet zo gek, net zoals dat swingers in hun omgeving meer swingers zullen "ervaren". Maar Izza blijft het tegengeluid toeschrijven aan "ouderwets gelul" of "achter de voordeur". Ik vind dat best een beetje een rare manier van discussiëren/communiceren. 




MRI

MRI

11-10-2023 om 16:06

Elpisto schreef op 11-10-2023 om 15:55:

[..]

Ah excuus, dat was me even ontgaan. Inzake het dikgedrukte stuk: Dat is eigenlijk ook wel een beetje mijn punt in de discussie die hier opgaat op het forum de laatste tijd tussen Izza en een aantal anderen. Het is allemaal zo zwart/wit en gebaseerd op zogenaamde "feiten". Maar hoe iemand die feiten ervaart is afhankelijk, zeker in deze situaties, van de omgeving en het milieu. En die nuance ontbreekt vaak.

Dat Izza "steeds meer" poly/open relaties ervaart in haar omgeving is niet zo gek, net zoals dat swingers in hun omgeving meer swingers zullen "ervaren". Maar Izza blijft het tegengeluid toeschrijven aan "ouderwets gelul" of "achter de voordeur". Ik vind dat best een beetje een rare manier van discussiëren/communiceren. 


Metacommunicatie (dus discussiëren over het discussiëren zelf) is tegen de forumregels. 

Izza schreef op 11-10-2023 om 15:50:

Ik denk dat de gemiddelde persoon echt niet makkelijk praat over problemen in de thuissituatie. Zeker niet als dat over een taboe onderwerp gaat als problemen op het gebied van intimiteit of seksualiteit. En "de vuile was buiten hangen" mbt je partner doen al zeker weinig mensen. In het vreemdgaan topic heeft een heel groot deel het bijvoorbeeld niet gedeeld met de omgeving.

Ik weet intussen wel dat de duur van een relatie echt niets zegt over hoe goed die relatie werkelijk is . En dan is er nog een groot verschil tussen de tevredenheid en het geluk in relaties tussen mannen en vrouwen (en daar is wel onderzoek naar gedaan). Vrouwen vragen in 80% van de gevallen de scheiding aan en blijven vervolgens na die scheiding ook veel langer single.

Maar als iemand volkomen tevreden is in een in de ogen van anderen slechte/saaie/uitgebluste relatie. Wat maakt dat dan uit? Uiteindelijk gaat het om je eigen geluk.

Volgens mij klopt dit niet; ‘een  heel groot deel’? Ik constateerde dat men er wel met dierbaren of vrienden erover sprak omdat het te zwaar is om het in je eentje te behappen. Het klopt wel dat het moeilijk is om je dierbaren ermee blijven lastig te vallen omdat ze vaak de partner kennen, vandaar de uitweg naar het bewuste draadje. 

MRI schreef op 11-10-2023 om 16:06:

[..]


Metacommunicatie (dus discussiëren over het discussiëren zelf) is tegen de forumregels.


MRI

MRI

11-10-2023 om 16:35

Elpisto schreef op 11-10-2023 om 16:22:

[..]


Ik heb het even nagekeken maar een verbod op metacommunicatie wordt niet meer expliciet genoemd. Misschien is het geen regel meer. Oorspronkelijk was dat wel zo. 

Heeft monogaam en niet monogaam ook niet te maken met het succesvol grootbrengen van je nageslacht?
In het dierenrijk hebben de dieren die monogaam leven meer kans op het succesvol grootbrengen van hun nageslacht. Wrs omdat ze minder persoonlijke vijanden hebben, bv de zeearend.
 De dieren die niet monogaam leven, hebben meer moeite met het in leven houden / survivelen van hun jongen. Vandaar meerlingen om zo de kans te vergroten dat ten minste eentje het red en meer polygamie.
De mens is vrij van dergelijke risico. Ze kennen geen vijanden. Het heeft wel een voordeel van monogaam in je relatie staan;  het is in het algemeen wel  makkelijker om gezamenlijk het nageslacht groot te brengen, qua tijd en qua kosten.

Flanagan schreef op 11-10-2023 om 16:55:

Heeft monogaam en niet monogaam ook niet te maken met het succesvol grootbrengen van je nageslacht?
In het dierenrijk hebben de dieren die monogaam leven meer kans op het succesvol grootbrengen van hun nageslacht. Wrs omdat ze minder persoonlijke vijanden hebben, bv de zeearend.
De dieren die niet monogaam leven, hebben meer moeite met het in leven houden / survivelen van hun jongen. Vandaar meerlingen om zo de kans te vergroten dat ten minste eentje het red en meer polygamie.
De mens is vrij van dergelijke risico. Ze kennen geen vijanden. Het heeft wel een voordeel van monogaam in je relatie staan; het is in het algemeen wel makkelijker om gezamenlijk het nageslacht groot te brengen, qua tijd en qua kosten.

Ongetwijfeld. Is een scheiding niet een van de meest stressvolle gebeurtenissen in het leven voor alle gezinsleden? Laat staan dat ouders meerdere keren een nieuwe relatie krijgen waar verhuizing bij komt kijken, nieuwe halfbroertjes/zusjes etc, kortom, een hoop instabiliteit zelfs als niemand er moeilijk over doet en iedereen blij is. 

Volgens mij doet dat echt wel wat met de hechting als de basis aldoor verandert. 

MRI

MRI

11-10-2023 om 17:29

Flanagan schreef op 11-10-2023 om 16:55:

Heeft monogaam en niet monogaam ook niet te maken met het succesvol grootbrengen van je nageslacht?
In het dierenrijk hebben de dieren die monogaam leven meer kans op het succesvol grootbrengen van hun nageslacht. Wrs omdat ze minder persoonlijke vijanden hebben, bv de zeearend.
De dieren die niet monogaam leven, hebben meer moeite met het in leven houden / survivelen van hun jongen. Vandaar meerlingen om zo de kans te vergroten dat ten minste eentje het red en meer polygamie.
De mens is vrij van dergelijke risico. Ze kennen geen vijanden. Het heeft wel een voordeel van monogaam in je relatie staan; het is in het algemeen wel makkelijker om gezamenlijk het nageslacht groot te brengen, qua tijd en qua kosten.

Tja de mens is geen dier imho. Een mens heeft een keuze. Bold: ja dat is dus de economische grondslag voor monogamie die ik al noemde. 

MRI

MRI

11-10-2023 om 17:31

troelahoep schreef op 11-10-2023 om 17:13:

[..]

Ongetwijfeld. Is een scheiding niet een van de meest stressvolle gebeurtenissen in het leven voor alle gezinsleden? Laat staan dat ouders meerdere keren een nieuwe relatie krijgen waar verhuizing bij komt kijken, nieuwe halfbroertjes/zusjes etc, kortom, een hoop instabiliteit zelfs als niemand er moeilijk over doet en iedereen blij is.

Volgens mij doet dat echt wel wat met de hechting als de basis aldoor verandert.

Maar wat denk je dat leven in een gezin waar een toxische dynamiek heerst met de hechtingsstijl van kinderen doet? 

Brene Brown heeft een hele mooie definitie van liefde. Het is niet iets wat je voelt of krijgt. Het is iets dat groeit als twee mensen zichzelf toestaan om volledig door elkaar gezien te worden.

Dat is waarom ik geloof in monogamie. Een open relatie, polyamorie en vreemdgaan doet in mijn ogen altijd iets af aan dit principe. En daarmee lijkt elke variant anders dan monogamie mij ergens eenzaam (naast vast heel leuke kanten).

Een monogame relatie kan natuurlijk ook eenzaam zijn. Maar ik denk meer omdat wij niet hebben geleerd hoe wij onszelf ten volle aan een ander kunnen laten zien en omgekeerd. Naast trauma, ziekte, persoonlijkheidsstoornissen etc die een relatie heel lastig kunnen maken.

En het heeft iets met verwachting te maken: niet alles in mijn leven hoeft fantastisch te zijn, ik mag elke behoefte hebben maar niet in elke behoefte hoeft voor mij voorzien te worden, mijn partner is er niet om mij gelukkig te maken of in mijn behoeften te voorzien. 

Als mensen andere keuzes maken, be my guest. Wij werken samen aan een relatie die zowel veilig als spannend is. Dat lukt de ene dag beter dan de andere.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.