Relaties Relaties

Relaties

Is monogamie achterhaald of juist niet

Gewoon een topic om meningen te posten, ervaringen en wie weet ook nog resultaten van onderzoeken. Aanleiding is het ontlasten van een ander topic maar het is misschien ook gewoon interessant om het hier eens over te hebben. 


Ruud1971! schreef op 11-10-2023 om 12:22:

[..]

Is dat zo erg dan als er geen harde seks meer is op je 50-60 ste?. Izza noemde het eerder dat je relatie dan dood is. Hmm zal eens vanmiddag een bezoek brengen in het bejaardenhuis en hun allemaal vertellen dat hun relatie dood is en dat ze moeten scheiden. Sorry maar de groep waar Izza bij "hoort" is niet de meerderheid van de mensen die wel geloven in monogamie.

Bejaardenhuizen bestaan al lang niet meer en 75plussers zijn op het gebied van seks actiever dan je denkt. Bij jongeren neemt seksuele activiteit juist af. 

Zie deze link

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/11/toename-seksuele-activiteit-onder-75-plussers

Ik ben monogaam geboren maar hecht er totaal geen waarden aan het is wie ik ben, en ik snap ook dat andere niet monogaam kunnen zijn.



Pennestreek schreef op 11-10-2023 om 12:47:

[..]

Jee, wat een aannames weer. Of heb je harde cijfers uit onderzoeken?

Ik zie dit soort relaties juist helemaal niet om mij heen. En ik heb nogal wat mensen met langdurige relaties in mijn omgeving. Ik herken het zelf ook niet in mijn eigen huwelijk. Zelfs ten tijde van de diepe crisis was er absoluut geen sprake van een broer en zus relatie.

Het zal niemand hier verbazen dat ik ontstellend monogaam ben. Man moet er wat meer zijn best voor doen, maar heeft intussen ook wel door wat hij op het spel (heeft ge)zet met vreemdgaan. Als onze (seksuele) relatie zodanig verandert dat een van beiden er een probleem mee heeft, kunnen we praten over een oplossing. En nee, we zitten niet altijd op dezelfde golflengte, maar gelukkig niet zodanig dat we er actie op moeten ondernemen.

Bovendien, naarmate de jaren vorderen zakt het libido. Dat is geheel natuurlijk. Dat wordt in onze maatschappij behoorlijk geproblematiseerd, maar het is pas een probleem als je elkaar ontgroeit daarin. Wij zakken samen wat af (beiden ruim boven de 50) en dat is prima.

Omdat jij het niet in je omgeving ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Wat er achtergesloten deuren plaatsvindt weet de omgeving niet. Vorig jaar zijn een zwager en schoonzis van mij gescheiden na 34 jaar huwelijk, ze gaven zelf aan al meer dan 20 jaar in een broer - zus relatie te zitten en om geen gezichtsverlies in hun kerk te krijgen maar bij elkaar bleven. Had echt niemand verwacht, ze kwamen juist over als een gelukkig stel maar schijn kan bedriegen dat blijkt wel.

Gingergirl schreef op 11-10-2023 om 13:34:

[..]

Omdat jij het niet in je omgeving ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Wat er achtergesloten deuren plaatsvindt weet de omgeving niet. Vorig jaar zijn een zwager en schoonzis van mij gescheiden na 34 jaar huwelijk, ze gaven zelf aan al meer dan 20 jaar in een broer - zus relatie te zitten en om geen gezichtsverlies in hun kerk te krijgen maar bij elkaar bleven. Had echt niemand verwacht, ze kwamen juist over als een gelukkig stel maar schijn kan bedriegen dat blijkt wel.

Ik zeg ook niet dat het niet zo is of dat het niet bestaat. Ik zeg alleen dat ik niet zo geloof wat Izza zegt, namelijk dat heel veel relaties er zo uitzien. Hoe weet ze dat? Is daar onderzoek naar gedaan? Ik ben dan wel benieuwd naar de cijfers.

En inderdaad kan je niet achter de voordeur kijken, maar voor het zelfde geld is dat oudere stel waar je het totaal niet van verwacht juist het stel dat een SM-kelder heeft waar ze elk weekend in duiken.

Hetzelfde geldt voor iemand die in vrije relaties geloven. Benoemen ze het zelf zo of is de persoon "beschadigd" door gebeurtenissen uit zijn/haar jeugd, bedrogen in relatie, opvoeding enz enz. Ze zoeken erkenning/verbinding die ze maar niet vinden omdat ze zich niet kunnen binden. Misschien uit angst of zit de onrust in de persoon. Monogamie hoeft echt niet verheerlijkt te worden maar wat hier verkondigd wordt door bepaalde personen klopt niet met de grote meerderheid. 

Pennestreek schreef op 11-10-2023 om 13:39:

[..]

Ik zeg ook niet dat het niet zo is of dat het niet bestaat. Ik zeg alleen dat ik niet zo geloof wat Izza zegt, namelijk dat heel veel relaties er zo uitzien. Hoe weet ze dat? Is daar onderzoek naar gedaan? Ik ben dan wel benieuwd naar de cijfers.

En inderdaad kan je niet achter de voordeur kijken, maar voor het zelfde geld is dat oudere stel waar je het totaal niet van verwacht juist het stel dat een SM-kelder heeft waar ze elk weekend in duiken.

Moet er perse overal onderzoek naar gedaan zijn? Ik herken het wel wat Izza zegt, het komt veel voor ook al weet je het niet altijd. Zoals jij zegt " ik herken het niet uit mijn omgeving"; je bent er simpelweg niet bij hoe stellen thuis met elkaar omgaan. Je hoort het veel bij scheidingen en het aantal scheidingen ligt hoog. Dus vanuit die hoek herken en geloof ik het wel.

MRI

MRI

11-10-2023 om 13:54

Ruud1971! schreef op 11-10-2023 om 13:49:

Hetzelfde geldt voor iemand die in vrije relaties geloven. Benoemen ze het zelf zo of is de persoon "beschadigd" door gebeurtenissen uit zijn/haar jeugd, bedrogen in relatie, opvoeding enz enz. Ze zoeken erkenning/verbinding die ze maar niet vinden omdat ze zich niet kunnen binden. Misschien uit angst of zit de onrust in de persoon. Monogamie hoeft echt niet verheerlijkt te worden maar wat hier verkondigd wordt door bepaalde personen klopt niet met de grote meerderheid.

Ja dat kan. Maar er kunnen ook mensen zijn (en die zie ik ook op dit forum) die zeggen zich zo goed te kunnen binden en in monogamie te geloven die uit beschadiging in hun jeugd maar alles blijven pikken van de ander en wellicht uit een soort overdreven bindingsdwang in toxische relaties blijven. We weten vaak niet wat mensen drijft. 

MRI

MRI

11-10-2023 om 13:55

Gingergirl schreef op 11-10-2023 om 13:51:

[..]

Moet er perse overal onderzoek naar gedaan zijn? Ik herken het wel wat Izza zegt, het komt veel voor ook al weet je het niet altijd. Zoals jij zegt " ik herken het niet uit mijn omgeving"; je bent er simpelweg niet bij hoe stellen thuis met elkaar omgaan. Je hoort het veel bij scheidingen en het aantal scheidingen ligt hoog. Dus vanuit die hoek herken en geloof ik het wel.

Ja ik herken het ook hoor. Ik hoor het ook veel.

Monogamie is een keuze en zo lang er mensen zijn die daarvoor kiezen, is het niet achterhaald. Ik zie hier de discussie “zijn we er wel of niet voor gemaakt “ maar dat doet eigenlijk weinig ter zake. Ik ben wel geneigd om te denken dat de keuze voor monogamie soms te lichtzinnig wordt gemaakt. Want dat betekent immers inderdaad dat je soms afstand gaat moeten doen van verlangens die niet ingevuld raken. Langs de andere kant, dat zal altijd zo zijn, welke levenskeuzes je ook maakt, het leven is per definitie onvolmaakt en er zullen altijd mankementen zijn. Niemand zegt ook dat we altijd maar moeten nemen wat we willen. 
Het gaat dus vooral om bewuste keuzes maken. 
Wie alles wil, kan ook eindigen met niets. Aan elke relatievorm zitten voor- en nadelen. 
Zo kan de keuze van zich niet te willen binden aan één partner ook een veruitwending zijn van de vrees om gekwetst te worden. Hoeft niet, maar kan. Mensen proberen zo soms om zichzelf te beschermen. 
En monogamie kan verstikkend zijn, maar ook dat is geen natuurwet.
Welke keuzes we maken heeft alles te maken met vroegere ervaringen, de waarden de we belangrijk vinden en het eigen temperament.
Ik zou zeggen dat elk zijn eigen keuzes maakt en liefst bewuste keuzes (in je verliefdheid denk je natuurlijk dat alles vanzelf zal gaan, maar je moet verder denken) en ook hoop ik, welke keuze je ook maakt, je nooit het vertrouwen beschaamd van de mensen die om je geven en je vertrouwen. Partner(s), vrienden, familie …
Wees open en onbevreesd als het nodig is om het vertrouwen niet te beschadigen. 

MRI schreef op 11-10-2023 om 13:54:

[..]

Ja dat kan. Maar er kunnen ook mensen zijn (en die zie ik ook op dit forum) die zeggen zich zo goed te kunnen binden en in monogamie te geloven die uit beschadiging in hun jeugd maar alles blijven pikken van de ander en wellicht uit een soort overdreven bindingsdwang in toxische relaties blijven. We weten vaak niet wat mensen drijft.

Door jouw quote las ik het gequote bericht pas, maar helemaal eens met jou. Als aanvulling op jouw eerdere quote van Ruud, die maar blijft denken dat alle mensen enkel op zoek zijn naar verbinding in de vorm van een partner. Niet iedereen is op zoek naar of heeft enkel verbinding nodig van een partner om gelukkig te zijn. Zij vinden ook mooie verbindingen met andere mensen en relaties, zoals in trouwe vriendschappen bijv. 

Het hebben van een (vaste) partner is niet voor iedereen het hoogst haalbare geluk namelijk, hoe lastig dit ook voor sommigen te begrijpen is!

*vertrouwen  beschaamt* moet dat zijn 😄

Gingergirl schreef op 11-10-2023 om 13:51:

[..]

Moet er perse overal onderzoek naar gedaan zijn? Ik herken het wel wat Izza zegt, het komt veel voor ook al weet je het niet altijd. Zoals jij zegt " ik herken het niet uit mijn omgeving"; je bent er simpelweg niet bij hoe stellen thuis met elkaar omgaan. Je hoort het veel bij scheidingen en het aantal scheidingen ligt hoog. Dus vanuit die hoek herken en geloof ik het wel.

Omdat het vervolgens als een feit gebracht wordt en dat is vrij stompzinnig. Ter voorbeeld: Van alle mensen waar ik het van weet is de open relatie ( en vormen die er op lijken) stukgelopen. Stuk voor stuk, allemaal. Als ik hier dan ga lopen verkondigen dat vrijwel alle open relaties gedoemd zijn te mislukken " omdat ik dat in mijn omgeving zie" dan is dat niet allen vrij dom, maar ook niet accuraat.


Het impliceert namelijk dat je omgeving gelijk aan de bevolking is. En ik denk dat het geen uitleg behoeft dat je omgeving vooral afhankelijk is van hoe jij je omgeving vorm geeft. Ergo, een drugsgebruiker zal doorgaans meer drugsgebruik in zijn omgeving hebben, simpel omdat hij zich daar tot aangetrokken voelt. 


Dat is allemaal verder niet zo'n probleem, maar het is wel belangrijk om die nuance aan te brengen. Dat is waarom onderzoeken belangrijk zijn: Die elimineren o.a. die variabelen.

MRI

MRI

11-10-2023 om 15:05

Elpisto schreef op 11-10-2023 om 14:59:

[..]

Omdat het vervolgens als een feit gebracht wordt en dat is vrij stompzinnig. Ter voorbeeld: Van alle mensen waar ik het van weet is de open relatie ( en vormen die er op lijken) stukgelopen. Stuk voor stuk, allemaal. Als ik hier dan ga lopen verkondigen dat vrijwel alle open relaties gedoemd zijn te mislukken " omdat ik dat in mijn omgeving zie" dan is dat niet allen vrij dom, maar ook niet accuraat.


Het impliceert namelijk dat je omgeving gelijk aan de bevolking is. En ik denk dat het geen uitleg behoeft dat je omgeving vooral afhankelijk is van hoe jij je omgeving vorm geeft. Ergo, een drugsgebruiker zal doorgaans meer drugsgebruik in zijn omgeving hebben, simpel omdat hij zich daar tot aangetrokken voelt.


Dat is allemaal verder niet zo'n probleem, maar het is wel belangrijk om die nuance aan te brengen. Dat is waarom onderzoeken belangrijk zijn: Die elimineren o.a. die variabelen.

Maar dat geldt net zo voor mensen die zeggen dat geen broer-zus relaties in hun omgeving hebben, toch? 

MRI schreef op 11-10-2023 om 15:05:

[..]

Maar dat geldt net zo voor mensen die zeggen dat geen broer-zus relaties in hun omgeving hebben, toch?

Uiteraard, het is een concept die toepasbaar is op iedereen die op die manier feiten probeert te verkopen.

Ik reageerde ook puur de reactie van Ginger, niet zo zeer op de opmerking over broer-zus relaties. 

MRI

MRI

11-10-2023 om 15:20

Elpisto schreef op 11-10-2023 om 15:11:

[..]

Uiteraard, het is een concept die toepasbaar is op iedereen die op die manier feiten probeert te verkopen.

Ik reageerde ook puur de reactie van Ginger, niet zo zeer op de opmerking over broer-zus relaties.

Nee maar de opmerking van Ginger ging juist over iemand die zei 'oh maar ik heb dat niet in mijn omgeving' Dat zegt ze ook in haar bericht " Zoals zij ook zegt " ik herken het niet uit mijn omgeving"; je bent er simpelweg niet bij hoe stellen thuis met elkaar omgaan. "

Dus alleen op haar in misschien wat eenzijdig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.