Relaties Relaties

Relaties

Knallende ruzie over….. ja, wat eigenlijk?


Ik heb makkelijk praten want ik zit niet in jouw situatie. Als buitenstaander zou ik denken: wegwezen, een melding maken over de honden bij 144 en erop vertrouwen dat de instelling waar dochter woont het wel goed in de gaten houdt.
Er is weinig aan te winnen hier. Mensen zonder zelfreflectie die zichzelf alleen maar zielig vinden, die komen nooit verder en nemen alleen maar zonder te geven.

IMI-x2 schreef op 26-04-2023 om 14:44:

Goh Manisha, bij mij gaan er flink wat rode lampjes branden als ik je verhaal zo lees. Laat dit niet te lang aanslepen, want dan raak je zelf steeds meer uitgeput en beschadigd. Wat je ook beslist (betere grenzen stellen, latten of stoppen), hak de knoop door en ga ervoor.

Bij mij gaan er ook lampjes branden en belletjes rinkelen. Het klinkt niet als een wederkerige relatie. Er speelt teveel emotionele manipulatie waarbij jij onder druk wordt gezet om het hem naar de zin te maken, terwijl hij zelf niet naar jou toebeweegt. De interactie klinkt helaas echt helemaal niet goed. 

Die vind ik wel heftig, ‘ik heb niet voor zo’n kind gekozen.’ Dan kom je niet helemaal van deze wereld, rare gast.

MMcGonagall schreef op 26-04-2023 om 18:28:

Die vind ik wel heftig, ‘ik heb niet voor zo’n kind gekozen.’ Dan kom je niet helemaal van deze wereld, rare gast.

Je kunt zoiets in je wanhoop uitspreken. Ik zou daar zelfs wel begrip voor kunnen hebben. Het is ook wáár. Hij heeft geen keuze kunnen maken. En het is nogal wat om een kind met een stevige beperking en heftige gedragsproblemen te hebben. Maar dat hij dit gebruikt om zijn vriendin onder druk te zetten om hem te helpen en daarbij geen grenzen te trekken (zij mág geen keuze maken omdat hij die ook niet heeft) is enorm manipulatief. Het mag dan wel zijn keuze niet zijn, het ís wel zijn kind. En niet dat van haar. Maar hij probeert haar een schuldgevoel aan te praten. Hier laat hij echt zijn ware aard zien, vrees ik. 

Ja, natuurlijk kun je uit wanhoop denken 'was het maar anders'. In de eerste plaats omdat je dat die ander gunt. Maar je hebt heel veel dingen in het leven niet voor het uitkiezen. Daar zitten ook altijd - veel of weinig - moeilijke en verdrietige dingen bij, maar dat het niet jouw keuze was, maakt het niet opeens de verantwoordelijkheid van een ander. Dat zou wat zijn zeg. 
En natuurlijk mag je verdriet hebben en rouwen om dat wat er niet (meer) is en nooit zal zijn, dat is normaal en zelfs goed en nodig, maar dat staat los van je verantwoordelijkheid. En die verantwoordelijkheid begint met erkennen van hetgeen er aan de hand is in plaats van eisen dat iemand zich aanpast aan normen die voor haar onmogelijk zijn om aan te voldoen.

Mija schreef op 26-04-2023 om 19:01:

[..]

Je kunt zoiets in je wanhoop uitspreken. Ik zou daar zelfs wel begrip voor kunnen hebben. Het is ook wáár. Hij heeft geen keuze kunnen maken. En het is nogal wat om een kind met een stevige beperking en heftige gedragsproblemen te hebben. Maar dat hij dit gebruikt om zijn vriendin onder druk te zetten om hem te helpen en daarbij geen grenzen te trekken (zij mág geen keuze maken omdat hij die ook niet heeft) is enorm manipulatief. Het mag dan wel zijn keuze niet zijn, het ís wel zijn kind. En niet dat van haar. Maar hij probeert haar een schuldgevoel aan te praten. Hier laat hij echt zijn ware aard zien, vrees ik.

Maar wie  wel? Ik kan me nergens het checkboxje ‘gezond, lief, meegaand’ kind herinneren, toen ik aan het verwekken was. Ik zou echt op iemand afknappen als hij zijn eigen kind zo afviel. Je krijgt er en hebt ervoor te zorgen, en het zijn niet altijd perfecte volgzame kopietjes van jezelf (meestal niet eigenlijk).

MMcGonagall schreef op 27-04-2023 om 10:19:

[..]

Maar wie wel? Ik kan me nergens het checkboxje ‘gezond, lief, meegaand’ kind herinneren, toen ik aan het verwekken was. Ik zou echt op iemand afknappen als hij zijn eigen kind zo afviel. Je krijgt er en hebt ervoor te zorgen, en het zijn niet altijd perfecte volgzame kopietjes van jezelf (meestal niet eigenlijk).

Als de situatie met een kind je serieus tot wanhoop drijft, en dat komt nou eenmaal voor, dan kraam je er in emotie soms lelijke dingen uit. Dat kan ik wel inleven. Er zijn nou eenmaal situaties die echt veel beschadigender en onhanteerbaarder zijn dan iets minder gezond, meegaand en lief. Maar ik ben het tegelijkertijd helemaal met je eens dat het slachtoffergedrag van deze vader veel meer lijkt dan een opvlammende emotie en dat het hem bepaald niet siert. En dan druk ik me eufemistisch uit. 

Mija schreef op 27-04-2023 om 10:42:

[..]

Als de situatie met een kind je serieus tot wanhoop drijft, en dat komt nou eenmaal voor, dan kraam je er in emotie soms lelijke dingen uit. Dat kan ik wel inleven. Er zijn nou eenmaal situaties die echt veel beschadigender en onhanteerbaarder zijn dan iets minder gezond, meegaand en lief. Maar ik ben het tegelijkertijd helemaal met je eens dat het slachtoffergedrag van deze vader veel meer lijkt dan een opvlammende emotie en dat het hem bepaald niet siert. En dan druk ik me eufemistisch uit.

Oh maar ik heb ook wel gezegd dat ik ook eens kinderen wilden die na mild mopperen alsnog zouden doen wat ik wilde maar je hebt het nu eenmaal niet voor het kiezen. Zoals die vriend van TO het zegt, komt op mij over als een rechtstreekse afwijzing van je kind.

Ik ervaar in mijn omgeving eerder overdreven strenge opvoeders dan mensen die wat milder kijken naar kindergedrag. Dan staan moeders te kijven tegen hun 2-jarige ‘doe eens normaal!’, terwijl rondrennen door de Hema volstrekt normaal gedrag is voor een peuter. Ik had er zo een die je bij aanvang al moest beperken (in de wagen), omdat een terechtwijzing uitmondde in dramatisch krijsen en schoppen en ik dan zeker mijn zin niet zou krijgen. Toen ze groter werd, moest ik alert zijn voor overprikkeling, want als ze in bijv een wachtrij bij een pretpark zou schreeuwen of slaan, krijg je van omstanders adviezen over hoe je dat moet aanpakken. 

Mija schreef op 27-04-2023 om 10:42:

[..]

Als de situatie met een kind je serieus tot wanhoop drijft, en dat komt nou eenmaal voor, dan kraam je er in emotie soms lelijke dingen uit. Dat kan ik wel inleven. Er zijn nou eenmaal situaties die echt veel beschadigender en onhanteerbaarder zijn dan iets minder gezond, meegaand en lief. Maar ik ben het tegelijkertijd helemaal met je eens dat het slachtoffergedrag van deze vader veel meer lijkt dan een opvlammende emotie en dat het hem bepaald niet siert. En dan druk ik me eufemistisch uit.

Zijn honden heeft hij wel zelf gekozen en daar neemt hij ook de verantwoordelijkheid niet voor. Het zit gewoon niet in zijn aard blijkbaar.

Bij het lezen van je verhaal gaan er bij mij inderdaad veel rode lampjes aan. Ik heb zelf 5 jaar lang het leven gedeeld van een man die 2 kinderen met gebruiksaanwijzingen hadden, een hond had aangeschaft voor de jongens (terwijl hij zelf al niet meer bij hun thuis woonde en de moeder tegen was) etc etc. Hij vond het ook normaal dat de hond bij ons kwam wonen toen zijn ex-vrouw het te veel werk vond omdat de kinderen groot werden en steeds minder thuis waren (ik had zelf ook een hond) en hij was zeer verontwaardigd dat ik zijn hond er niet “erbij” wou doen. Uit deze relatie ben ik uitgeput gekomen. Pick your battles.
Sini

Mija schreef op 27-04-2023 om 10:42:

[..]

Als de situatie met een kind je serieus tot wanhoop drijft, en dat komt nou eenmaal voor, dan kraam je er in emotie soms lelijke dingen uit. Dat kan ik wel inleven. Er zijn nou eenmaal situaties die echt veel beschadigender en onhanteerbaarder zijn dan iets minder gezond, meegaand en lief. Maar ik ben het tegelijkertijd helemaal met je eens dat het slachtoffergedrag van deze vader veel meer lijkt dan een opvlammende emotie en dat het hem bepaald niet siert. En dan druk ik me eufemistisch uit.

Nouja, zou je willen ruilen? Het verdient geen schoonheidsprijs maar dat is geen reden om de vader af te schieten. Een kind dat altijd (van jou) afhankelijk blijft, is natuurlijk zo vreselijk zwaar én eenzaam waar je je weg in moet zoeken zonder dat familie of vrienden je van advies kan voorzien..

Philou schreef op 27-04-2023 om 13:30:

[..]

Nouja, zou je willen ruilen? Het verdient geen schoonheidsprijs maar dat is geen reden om de vader af te schieten. Een kind dat altijd (van jou) afhankelijk blijft, is natuurlijk zo vreselijk zwaar én eenzaam waar je je weg in moet zoeken zonder dat familie of vrienden je van advies kan voorzien..

Nee ik zou zeker niet willen ruilen. Dat is precies wat ik bedoel: ik snap heel goed waarom die man zich bij momenten minder diplomatiek kan uitlaten en het er enorm zwaar mee heeft. Maar het is wel zijn kind. Hij zal moeten leren zijn verantwoordelijkheid te nemen en tegelijk eigen welzijn te behartigen en als dat betekent dat hij nog meer zaken moet loslaten dan is dat zo. Ik pleit zeker niet voor eindeloze zelfopoffering met een kind wat de boel kort en klein slaat. Maar langere tijd emotionele druk uitoefenen op je vriendin om haar grenzen te overschrijden onder vermelding van zijn tragische lot met deze dochter, dat vind ik echt wel destructief. Zowel naar het kind als naar zijn vriendin. 

Het is ook het communicatiepatroon: zodra hij heeft losgelaten dat ze zich net zo verantwoordelijk moet voelen voor het kind als hij is, verschuift het conflict naar de honden. Hij blijft dus pushen dat zij het op de een of andere manier voor hem in orde moet maken. Ik snap dat hij het zwaar heeft, dat was mijn allereerste reactie. Maar zijn vriendin hoeft hem niet gelukkig te maken of te compenseren. Het is die hele dynamiek dat zij in de reddersrol gedrukt wordt, die mij wantrouwend maakt. 

MMcGonagall schreef op 27-04-2023 om 12:13:

[..]

Oh maar ik heb ook wel gezegd dat ik ook eens kinderen wilden die na mild mopperen alsnog zouden doen wat ik wilde maar je hebt het nu eenmaal niet voor het kiezen. Zoals die vriend van TO het zegt, komt op mij over als een rechtstreekse afwijzing van je kind.

Ik ervaar in mijn omgeving eerder overdreven strenge opvoeders dan mensen die wat milder kijken naar kindergedrag. Dan staan moeders te kijven tegen hun 2-jarige ‘doe eens normaal!’, terwijl rondrennen door de Hema volstrekt normaal gedrag is voor een peuter. Ik had er zo een die je bij aanvang al moest beperken (in de wagen), omdat een terechtwijzing uitmondde in dramatisch krijsen en schoppen en ik dan zeker mijn zin niet zou krijgen. Toen ze groter werd, moest ik alert zijn voor overprikkeling, want als ze in bijv een wachtrij bij een pretpark zou schreeuwen of slaan, krijg je van omstanders adviezen over hoe je dat moet aanpakken.

Wat jij hier noemt, staat niet in verhouding tot wat TO beschrijft: “Zijn dochter heeft een behoorlijk agressieprobleem en slaat regelmatig het huis kort en klein, sloopt spullen, schreeuwt en krijst.” De politie is herhaaldelijk betrokken geweest, zegt TO, en het kind kon niet thuis blijven wonen. Ik ga er vanuit dat deze mensen al lange tijd onder enorme druk leven, op eieren hebben moeten lopen. Leven met agressie sloopt je. Het is volkomen logisch dat je dan op den duur heel slecht functioneert. 

Dat is het enige wat me bij herlezing nog opvalt: er staat dat het kind sinds kort niet meer thuis woont. Moet er ook niet gewoon heel veel herstel en rust overheen gaan voordat die man zich weer een beetje mens voelt? Kan er niet op de een of andere manier op de time out knop geduwd worden, dat conflicten worden opgeschort tot hij weer wat beter kan functioneren? En dat hij daar dan hulp voor zoekt? 

Mija schreef op 27-04-2023 om 14:38:

[..]

Nee ik zou zeker niet willen ruilen. Dat is precies wat ik bedoel: ik snap heel goed waarom die man zich bij momenten minder diplomatiek kan uitlaten en het er enorm zwaar mee heeft. Maar het is wel zijn kind. Hij zal moeten leren zijn verantwoordelijkheid te nemen en tegelijk eigen welzijn te behartigen en als dat betekent dat hij nog meer zaken moet loslaten dan is dat zo.



Ik vraag me af of het simpelweg op verantwoordelijkheid nemen aankomt. 

Manisha-123

Van wie kwam eigenlijk de wens te gaan samenwonen? Niet dat het voor de huidige situatie wat uitmaakt, maar ik ben hier toch wel benieuwd naar.  

Voor mij voelt het nl alsof het vanuit hem kwam en dat het een soort van of samenwonen of einde relatie zou zijn, maar ik kan er uiteraard totaal naast zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.