Relaties Relaties

Relaties

Mijn man liegt

Een tijdje geleden kwam ik erachter dat mijn man loog over waar hij was tijdens werktijd. Ik heb nooit moeilijk gedaan over rust nemen tussen afspraken door, waardoor het heel raar overkwam dat hij er over loog toen het uitkwam. Heb hem geconfronteerd met wat ik te weten was gekomen maar bleef er onduidelijk over. Hij heeft mijn vertrouwen kapot gemaakt. Zei dat hij in Amsterdam was voor een afspraak maar was in Nijmegen. Na wat pittige gesprekken besloten om samen verder te gaan. Maar ik vind het nog steeds lastig om hem te vertrouwen. En nu ben ik weer achter iets gekomen. Hij heeft toen we al twee jaar samen waren en probeerden om kindjes te krijgen contact gezocht met een oude bekende en heeft daarbij ook naaktfoto’s gedeeld. Ik weet niet of hij haar ook daadwerkelijk gezien heeft. Maar ik ben er kapot van. Weet het pas sinds vanavond. En weet echt niet wat ik nu moet doen. Zijn er hier meer mensen die dit hebben meegemaakt?


Ik zou denken dat dat onduidelijk blijven niet meer kan. Hij moet eerlijk zijn, straight zijn, over alles wat hij gedurende de relatie geflikt heeft en dan knalt het en dan moet je maar gaan zien wat jij aankan, wat je relatie aankan. Ik zou dat vage absoluut niet trekken en als er geen duidelijkheid zou komen, zou ik van pure spanning uit elkaar ploffen, ik zou die man nergens meer mee kunnen vertrouwen, en dus zou ik de stekker eruit moeten trekken. Maar het is heel persoonlijk natuurlijk. Voor sommige mensen is seks misschien ook maar seks en valt het allemaal wel te negeren. Ik denk dat het nu echt aan jou is om na te gaan wat voor jou de essentie is van je relatie met je man en of de vrijheden die hij zich permitteert en waar hij geen openheid over wil geven, daar afbreuk aan doen of niet. Ik zou er daarbij overigens vanuit gaan dat er meer is dan deze twee dingen. 

Mija schreef op 10-04-2023 om 18:55:

Ik zou dat vage absoluut niet trekken en als er geen duidelijkheid zou komen, zou ik van pure spanning uit elkaar ploffen, ik zou die man nergens meer mee kunnen vertrouwen, en dus zou ik de stekker eruit moeten trekken.

 Ik denk dat het nu echt aan jou is om na te gaan wat voor jou de essentie is van je relatie met je man en of de vrijheden die hij zich permitteert en waar hij geen openheid over wil geven, daar afbreuk aan doen of niet. Ik zou er daarbij overigens vanuit gaan dat er meer is dan deze twee dingen.

Ik vind het waardevol wat Mija schrijft. Ik denk dat eenieder die te kampen heeft (gehad) met ontrouw hiermee loopt te worstelen. Misschien niet in dezelfde mate, maar dit is iets waar ik in elk geval zelf wel mee heb lopen spartelen. En soms nog. Vrijwel elk ontrouw persoon deelt niet alles, verdraait dingen, houdt dingen achter. Ik kom er nu soms nog achter dat ik met dat vage ontzettend veel moeite heb. Want ik denk nog steeds dat ik lang niet alles weet (alleen ben ik nu op het punt dat ik het meestal inmiddels het ook allemaal niet eens wil weten en het zo wel prima vind). 

 Zorg dat je daar niet langdurig tegen aan loopt uiteindelijk want echt, het is ontzettend vervelend. Het is beter als alle lijken die kast uit komen zetten in één keer. Op een gegeven moment is het ook lastig te filteren, want ik kwam op een punt dat ik toch niks meer geloofde. Dus of hij nou wel of niet van alles achterhield; ik geloofde het toch niet. Ik had al lang mijn eigen versie van het verhaal gefabriceerd en alles dat milder of minder erg was dan dat.. dat ging er al lang niet meer bij mij in. Dat punt moet je eigenlijk voorkomen. 

Ik zou dat liegen ook niet trekken. Er is, als het voor werk is, ook geen enkele reden voor. Of hij nu in Amsterdam of in Nijmegen is voor werk, wat maakt dat uit? Daar kun je gewoon eerlijk over zijn. 
Ik begrijp dat je hem niet vertrouwt. Hij moet jouw vertrouwen terugwinnen en dat lukt niet door te blijven liegen. 
En gezien dat contact en die naaktfoto's zou het zomaar kunnen dat er iets anders speelt, dat hij wel wat te verbergen heeft.

Liegen en later door jou zelf ontdekken is een van de ergste dingen. Je vertrouwen is weg want woorden zijn anders dan daden. Mijn man bleek vreemd te gaan met dat vage en ergens anders zijn dan waar hij zei. Mijn tip als je gesprek aangaat: vraag door, laat je niet wegzetten met bijvoorbeeld doe normaal of ik hou van jou. Maar beter nog controleer nog wat dingen voor je het gesprek ingaat. Ik heb je een bericht gestuurd (pb). 

Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat dit al langer speelt of vaker is gebeurd. Zeker omdat jij hier nu bij toeval achter bent gekomen (net als de vorige keer met dat contact). 

Vraag jezelf af hoe het de laatste tijd gaat met jullie afzonderlijk en in jullie relatie. Zijn er problemen, ruzies, geen of slechte seks? Of spelen er andere zaken die voor verandering hebben gezorgd. 

Het is een misverstand dat vaak wordt gedacht dat er iets mis is of was of iets (flink) is veranderd. De experts schrijven daar ook expliciet over. Vaak wel hoor, maar ook bij goede sex in relatie bijvoorbeeld komt vg voor. 

Overigens deel ik jouw idee dat er vast  iets speelt. Vraag is hoe je erachter kan komen als je serieuze vermoedens hebt. En je monogamie hebt afgesproken.  Niet dus door gewoon te vragen bleek bij mij. Mijn man was ongelofelijk goed in overtuigend ontkennen. Pas met bewijs moest hij wel eerlijk worden en dat vond hij heel erg moeilijk. Bang om mij kwijtraken, gewend geraakt aan liegen. Schaamde zich. Kon toch niet stoppen. Schaamde zich daar nog meer over. Dacht zijn relatie te redden door te (blijven) liegen, klein maken of ontkennen. In praktijk was het juist funest. Sherlock Holmes ontstond daardoor in mijn geval. En wie graaft, vindt meestal wel. Dus mijn advies: graaf eerst eens. Dan voer je serieuzer gesprek waar partner niet wegkomt met nee hoor lieverd, ik hou toch van jou. Zou ik nooit doen. Of boos wordt. Of ontkent vaag blijft. 

Jorie

Jorie

12-04-2023 om 13:09 Topicstarter

er is altijd meer. Geen twijfel mogelijk. Maar het contact met die bekende was in een hele fijne tijd. Gingen er echt samen voor. En er waren ook geen dingen aan de hand. Sex was top ook. Hij kwam echt aan zijn trekken dacht ik. Maar verkeerd gedacht. Daarom komt dat ook erg hard aan. En liegen over waar je bent is echt niet nodig alleen als er iets speelt. Hij zei dat hij zich schaamde dat hij er over loog en dat hij geen gezeur wilde als hij het vertelde dat hij wat rust had genomen onder werktijd. Nou ben ik echt de laatste die daar over zou zeuren. Dus daar klopt heel veel niet aan. Maar doordat we grote ruzie kregen heb ik gezegd wat ik had ontdekt en kon ik hem niet op heterdaad betrappen ofzo. 
hij blijft mij ook steeds beschuldigingen van vreemdgaan. Ook zoiets. Een andere man hoeft maar in het gesprek voorbij komen en hij begint al over vreemdgaan en wat ik dan wel niet moet met die man. Ik weet dat ik zo niet ben en dat niet zou doen. Denk echt dat hij het wel doet en hierdoor de nadruk op mij legt en niet op hemzelf. 

Rust onder werktijd jaja. Uit paniek moest hij iets verzinnen. Echt compleet onzin. Jullie kregen ruzie. En daarna? Nog over gehad? Hij? 

Zoals de waard is ....

Mijn man werd heel boos en dat horen we hier vaak. Is proberen weg te komen van het onderwerp. 

Jorie schreef op 12-04-2023 om 13:09:


hij blijft mij ook steeds beschuldigingen van vreemdgaan. Ook zoiets. Een andere man hoeft maar in het gesprek voorbij komen en hij begint al over vreemdgaan en wat ik dan wel niet moet met die man. Ik weet dat ik zo niet ben en dat niet zou doen. Denk echt dat hij het wel doet en hierdoor de nadruk op mij legt en niet op hemzelf.

Hij probeert het inderdaad om te draaien naar jou toe. Is manipulatief gedrag. Laat het je niet aanpraten. Doen bijna alle veel vreemdgaanders of personen die niet eerlijk zijn.

Jorie

Jorie

12-04-2023 om 13:49 Topicstarter

Hij begint er niet over. Ik zeg geregeld dat ik het lastig vind om hem te vertrouwen. Eerst wordt hij boos maar als ik met feiten kom dan wordt hij wat rustiger. Zegt dat hij alleen maar werkt voor het gezin blablablabla.

Jorie schreef op 12-04-2023 om 13:09:

er is altijd meer. Geen twijfel mogelijk. Maar het contact met die bekende was in een hele fijne tijd. Gingen er echt samen voor. En er waren ook geen dingen aan de hand. Sex was top ook. Hij kwam echt aan zijn trekken dacht ik. Maar verkeerd gedacht. Daarom komt dat ook erg hard aan. En liegen over waar je bent is echt niet nodig alleen als er iets speelt. Hij zei dat hij zich schaamde dat hij er over loog en dat hij geen gezeur wilde als hij het vertelde dat hij wat rust had genomen onder werktijd. Nou ben ik echt de laatste die daar over zou zeuren. Dus daar klopt heel veel niet aan. Maar doordat we grote ruzie kregen heb ik gezegd wat ik had ontdekt en kon ik hem niet op heterdaad betrappen ofzo.
hij blijft mij ook steeds beschuldigingen van vreemdgaan. Ook zoiets. Een andere man hoeft maar in het gesprek voorbij komen en hij begint al over vreemdgaan en wat ik dan wel niet moet met die man. Ik weet dat ik zo niet ben en dat niet zou doen. Denk echt dat hij het wel doet en hierdoor de nadruk op mij legt en niet op hemzelf.

Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.

Nog vaak aan dat spreekwoord moeten denken. In het begin van ons gedonder in een heel diepgaand gesprek met mijn schoonmoeder, kwam deze opmerking voorbij toen ik aangaf dat er wat niet klopte. Zou gooide me toen deze spreuk om de oren.


En ergens blijkt daar inderdaad een glasharde waarheid in te zitten: Blijkbaar is het to go verhaal van heel veel vreemdgaande mensen hetzelfde: Omdraaien. Reflecteren op de ander. Ik ben vreemd gegaan? Laten we daar maar even de aandacht van afdraaien, JIJ bent vreemd gegaan. En vervolgens gaat het gesprek over jij die je aan het verdedigen bent om een iets wat je niet gedaan hebt.

Oh hoe vaak ik die opmerking al heb moeten horen in die 2/3 maand. Ik denk dat je het diep van binnen zelf wel weet, maar dit is mis. 1. Is het een vrij onzinnige uitleg van het feit dat hij LIEGT over zijn verblijfsplaats en 2. Als dat zo onschuldig is, waarom liegt hij er dan over? Weet dat je een hoop halve smoesjes gaat horen en dat die, omdat je ze zo graag wilt geloven, relatief goed voor je klinken op dat moment.


Ik had dat ook vaak. En dan ga je later nadenken over wat er nou precies verteld is en merk je dat het niet klopt. Voorbeeldje hier: Code van de telefoon veranderd vanaf het moment dat ze vreemd begon te doen of net iets er na. Uitleg: Eerst boos worden natuurlijk, want what the F had ik te zoeken in haar telefoon. Nadat bleek dat ze het daar niet mee ging redden, een of andere halvegare uitleg dat ze die code veranderd had omdat zoon wel eens met de telefoon op de proppen ging. Oke, helder. Dat doet die inderdaad wel eens. Totdat je daar een paar dagen later bij stil staat en denkt: Maar dat was de afgelopen jaren niet een probleem. Waarom nu dan wel? Mag hij iets niet zien.

Dat soort dingen. Het feit dat hij liegt over zijn verblijfsplaats, zonder enige fatsoenlijke uitleg, en het feit dat je achter die appjes gekomen bent, zegt voldoende. Hij bedondert je.

Jorie schreef op 12-04-2023 om 13:49:

Hij begint er niet over. Ik zeg geregeld dat ik het lastig vind om hem te vertrouwen. Eerst wordt hij boos maar als ik met feiten kom dan wordt hij wat rustiger. Zegt dat hij alleen maar werkt voor het gezin blablablabla.

Oh, wat herkenbaar. Dat is inderdaad de TO GO move. Boos worden. Kijken of hij je van je sokken kan blazen. De aandacht afleiden. Terugkerend fenomeen dit. Daarna indammen, op je gevoel spelen " Ik zou dit toch nooit doen, moet je kijken wat we hebben opgebouwd" of  inderdaad " Kijk hoe hard ik werk voor ons, dat zou ik toch niet doen om er met een ander vandoor te gaan"? 

Straks krijg je fase 2: Dan is zijn gevoel opeens minder geworden. Ze zoeken namelijk een smoes voor hun daden en wat is dan beter dan dat af te wentelen op jou? Jij bent wantrouwig, zo wil die niet leven, blablabla. Mark my words.

Heb ik tips voor je? Ja, maar dan zul je zijn telefoon moeten zien te gebruiken. En ik gok dat dat lastig wordt. check eerst eens of je die telefoon in kunt. Is dat het geval, check of er bepaalde apps op staan die er eerst niet op stonden. Chatapps, Snapchat, een fotoalbum vermomd als rekenmachine. Of zoek in zijn app store of die toevallig eerder geïnstalleerd zijn. Ik heb destijds getwijfeld om te eisen dat ze de telefoon open gooide, maar achteraf blijkt dat ik daar weinig mee gewonnen had, behalve meer ruzie. Alles zat achter codes en was onzichtbaar.

Jorie

Jorie

12-04-2023 om 14:10 Topicstarter

Ben aan het zoeken gegaan en vond dus die naaktfoto’s en berichten. Maar goeie tip ik ga nog dieper zoeken voordat ik de discussie aanga. Want dan ben je niet meer omver te blazen. Ik heb ook echt wel die gedachte hoor. En laat me niet gek maken. Het helpt wel om van jullie te horen dat ik het niet mis heb.
vind het ook wel verdrietig op de een of andere manier. Als je iemand anders leuk vindt zeg dat dan. Dat doet misschien wel zeer maar minder pijn dan deze manier. 
voor jullie ook wel heftig zeg. Je loopt echt een deuk op in je vertrouwen. 

Jorie schreef op 12-04-2023 om 14:10:

Je loopt echt een deuk op in je vertrouwen.

Dat klopt maar wil nog niet zeggen dat hij fysiek is vreemdgegaan. Ik vind emotioneel ook erg. Je kan nog op tijd zijn. Hij is misschien verliefd dat kan. Kan je een specificatie van zijn mobiel/ gesprekken downloaden. Wij hadden ook o.a. onze telefoons gekoppeld aan onze gezamelijke gmail. Hierdoor kon ik zelfs zien welke pagina's ze zocht op haar telefoon en zoekopdrachten. Als dat zo is dan moet je even een pb sturen en zal het uitleggen hoe je dit kan vinden

Als je naaktfoto's stuurt naar een ander, valt dat in mijn ogen echt wel onder vreemdgaan. In een relatie bewaar je bepaalde, intieme dingen en lichaamsdelen voor je partner. Je stuurt echt niet een naaktfoto naar 'zomaar' en vriendin. Of naar een collega. 
Echt geen enkel weldenkend mens zit te wachten op dat soort foto's van iemand waar ze geen relatie mee heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.