Relaties Relaties

Relaties

Franka

Franka

14-09-2020 om 14:41

raar gedrag van mezelf


Ely

Ely

13-10-2020 om 21:36

Terugkomend op metoo

Want ik stelde de vraag een paar posts geleden. De verhalen over (machts)misbruik en ellende die daarin tevoorschijn zijn gekomen zijn (vind ik) enorm schokkend. En toch ontkom ik niet aan het idee dat het weinig heeft veranderd, de hele metoo beweging. Of wel?

bieb63

bieb63

13-10-2020 om 21:43

Ely

Er is volgens mij nu wel meer aandacht voor en daardoor ook meer bewustwording.

rode krullenbol

rode krullenbol

13-10-2020 om 21:44

Tsja ...

Misschien was het beter geweest als #Metoo gepaard was gegaan met een meldpunt waar vrouwen met verhalen terecht konden over hoe zij machtsmisbruik succesvol hebben bestreden.

Rode krullenbol

Poms

Poms

13-10-2020 om 21:59

Bieb

Maar daar ging deze draad niet over.

bieb63

bieb63

13-10-2020 om 22:33

Poms

Waarover dan wel mbt metoo? Realiseer je je dat veel mannen zich ongemakkelijk in bepaalde situaties voelen of gewoon maar niet meer doen, terwijl vrouwen daar geen last van hebben. Als ik als vrouw een vriendschappelijke arm leg om een mannelijke collega, of iets meer dichterbij sta, vindt niemand daar wat van. Doet en mannelijke collega dat bij een vrouw, dan is dat intimideren, seksistisch of what ever. Als mijn nam de billen van een vriendinnetje van m'n dochter moest afvegen dan voelde hij zich daar net echt oké onder. Daar ga je dan met de gelijkwaardigheid. Dus wat dat betreft past het wel in deze dus discussie.....

Klaar

Klaar

13-10-2020 om 22:42

Wat een onzin Bieb

Grensoverschrijdend gedrag is grensoverschrijdend gedrag, of dat nu van een vrouw of van een man komt.
Mannen worden wellicht net iets eerder in de 'daderrol' geduwd, maar aanrakingen ed zijn echt alleen maar plezierig als dat door beide partijen gewaardeerd wordt.

En je laatste opmerking is ook grote kul. Vast dat een man weer minder schroom heeft om iets verzorgends bij een jongen te doen. Omdat dat nu eenmaal voor veel jongens wellicht wat prettiger voelt.

bieb63

bieb63

13-10-2020 om 23:13

Klaar

Dat is echt iets recht praten wat krom is....

Flavia

Flavia

14-10-2020 om 07:36

Klaar

In dit stuk heeft Bieb wel een punt. Op het kdv/BSO waar mijn dochter op zat mochten de mannen niet 1 op 1 met de kinderen zijn, de vrouwen wel. Omdat ouders dat niet prettig vinden na de schandalen.

Van vrouwen worden aanrakingen minder intimiderend gevonden.
Blijft het punt dat beide partijen de aanraking niet ongewenst moeten vinden van zowel mannen als vrouwen.

Flavia

Flavia

14-10-2020 om 07:45

Stap terug

Ik wil even een stap terug in de discussie want nu gaat het weer over inkomen, huishoudelijke taken en metoo maar wat kunnen we er aan doen dat er wel rekening gehouden gaat worden met de vrouwelijke kenmerken in de steeds verder oprukkende algoritmisering van de samenleving?

Bij ons op het werk wordt nu een systeem ingevoerd waardoor je neutraal kunt solliciteren, maar dat systeem is gebaseerd op al bestaande algoritmes die die verschillen eigenlijk niet zien en mannelijke trekken bevoordelen.

Hoe kunnen we er voorzorgen dat veiligheidskleding wel ruimte heeft voor borsten en heupen. En een smallere leest voor veiligheidsschoenen.

Dat de veiligheidstesten voor auto's niet alleen een mannelijke dummy's achter het stuur heeft en de vrouw als passagier.

Dat er meer aandacht komt voor vrouwelijke kenmerken van aandoeningen bij medisch onderzoek en medicijnontwikkeling.

bieb63

bieb63

14-10-2020 om 15:52

Flavia

Dat is uiteraard wel een punt. Meestal heeft dat met geld te maken. Als bijv. veiligheidskleding voor het overgrote deel door mannen wordt gedragen, is een aangepast vrouwenmodel extra kosten, niet erg rendabel. Maar dat is natuurlijk ook zo als je bijv. een hele grote schoenmaat hebt, dan zijn die schoenen, naast moeilijker te vinden en minder keus, ook veel duurder. Of verhoudingsgewijs korte benen, dan is een goede broek vinden ook moeilijk én duurder.

"Bij ons op het werk wordt nu een systeem ingevoerd waardoor je neutraal kunt solliciteren, maar dat systeem is gebaseerd op al bestaande algoritmes die die verschillen eigenlijk niet zien en mannelijke trekken bevoordelen."
Die begrijp ik niet helemaal. Sowieso vind ik dat het niet alleen om neutraliteit m.b.t. man/vrouw zou moeten zijn, maar óók leeftijd (lastiger ivm arbeidsverleden), en afkomst.
Je zou dan iets kunnen maken, waar dus geen naan en geb.datum ingevoerd moet worden. Uiteraard ook geen nationaliteit, geboorteland enz. En bij opleiding en werkervaring alleen in kunnen vullen welke diploma's je hebt (wat dan natuurlijk ook weer lastig is als je een HBS diploma hebt ofzo, daar zou je nog iets op moeten verzinnen) en bij werkervaring alleen met welke werkzaamheden je ervaring hebt, hebt gedaan, geen jaartallen, geen bedrijven.

Triva

Triva

14-10-2020 om 16:09

Flavia

"Hoe kunnen we er voorzorgen dat veiligheidskleding wel ruimte heeft voor borsten en heupen. En een smallere leest voor veiligheidsschoenen."

Die laatste zijn er natuurlijk allang. Vraag maar aan een willekeurige modebewuste Poolse vrouw. Die dragen de hipste en vrouwelijkste veiligheidsschoenen maat 36 zo nodig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-10-2020 om 16:57

In dubio

Ik volg momenteel een verplichte beroepsgerichte cursus. Pas sinds 1980 worden vrouwen toegelaten in mijn beroep (best al lang, maar in het begin waren de dames op een hand te tellen). Inmiddels is zeker 40% vrouw en van de jonge garde minstens 50% van niet-Westerse afkomst. De casuïstiek die behandeld wordt gaat 100% over mannen met oer-Hollands klinkende achternamen. Daar stoor ik me dus best wel aan.
Zouden jullie daar een mailtje aan wagen?

bieb63

bieb63

14-10-2020 om 17:25

Phryne

Waarom niet? Als dat heel duidelijk is, kun je daar sowieso eens een kritische vraag over stellen lijkt mij.

Alle kleine beetjes helpen.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

15-10-2020 om 06:45

Dit dus

'De KNVB kreeg eerder op de dag van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te horen dat de Vrouwen Eredivisie net als vrijwel alle andere competities voor minimaal vier weken moest worden stilgelegd. De uitzondering op de coronamaatregelen zou namelijk alleen gelden voor de mannelijke profvoetballers in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie.'

https://www.nu.nl/algemeen/6084027/minister-van-ark-geeft-alsnog-toestemming-voor-doorgaan-vrouwen-eredivisie.html

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2020 om 11:47

Veiligheidsschoenen

Dat deze schoenen modieus zouden moeten zijn vind ik best ijdele onzin. Je draagt die schoenen met een functie en dat is niet flaneren of daten. Ik krijg door dit te schrijven nu wel beelden in mijn hoofd, haha. Ik vroeg aan man hoe het bij hun geregeld is en het antwoord was vier modellen met verschillende pasvormen. Zonder onderscheid voor man en vrouw.

Dat dus.....

Dan denk je: hoe komen ze erbij om wel voor mannen een uitzondering te maken maar vrouwen op hetzelfde niveau mogen niet door, hoe dan?

Gelukkig is dat nu rechtgezet, maar hoe ontstaat zoiets?

Koffiekop

Koffiekop

15-10-2020 om 12:04

#496

Nou inderdaad. Ik zou wel eens willen weten hoe zo'n besluit dan tot stand komt. Hoe kun je, ook als clubje met enkel mannen (ga ik vanuit, dat het bestuur van de KNVB geen vrouwen kent, maar dat is een vooroordeel geef ik direct toe), besluiten dat de mannen wel door mogen voetballen en de vrouwen niet? Zijn die besmettelijker of zo? Echt, je zou ze toch...

ElenaH

ElenaH

15-10-2020 om 12:07

Kaaskopje

'Dat deze schoenen modieus zouden moeten zijn vind ik best ijdele onzin. Je draagt die schoenen met een functie en dat is niet flaneren of daten.'

Geen zorgen, de opmerking van Triva is volstrekt uit de duim gezogen. Er zijn geen hippe vrouwelijke veiligheidsschoenen maat 36 (of, zoals in mijn geval, 38). Niet hier, niet in Polen.
Er zijn wel veiligheidsschoenen voor een iets smallere voet gelukkig. Maar de echte 'pasvorm' komt van dikke skisokken.

Er zijn tegenwoordig ook veiligheidsjassen (brandveilig) voor dames. Minder breed in de schouders, maar niet getailleerd of zo.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-10-2020 om 12:19

veiligheid is mijn werk

@ElenaH, even googlen, moeiteloos voor maat 36. Hip is een beschrijving die vgm op de meeste veiligheidsschoenen niet van toepassing is. Maar er zijn vrij eenvoudig leuke modellen te vinden, damesmodel schoenen maat 36.

Flavia

Flavia

15-10-2020 om 12:37

KNVB leiding

6 mannen en 1 vrouw in de directie, bij de toezichthouders 3 mannen en 1 vrouw.

ElenaH

ElenaH

15-10-2020 om 12:43

Tine

Veiligheidsschoenen drágen is mijn werk. Echte, niet van die lollige bergschoenen. Ze zijn er niet 'hip en vrouwelijk' (wat je daar ook onder mag verstaan. Met hakjes? Die zijn verboden).

Met stalen neuzen, bestand tegen chemische stoffen. NIET in pump-model.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-10-2020 om 13:12

ElenaH

wij zitten echt in hetzelfde schuitje, moet ze ook vrijwel dagelijks dragen. Vrouwelijk zijn Vschoenen sowieso niet (behalve die idiote pumps idd), maar hip zijn ze er wel (want ik heb ze - maar misschien ben ik zelf dan wel niet hip genoeg, dat daardoor mijn beeld 'verknipt' is, dat kan natuurlijk). 30 jaar geleden was het wel echt drama, met Vschoenen voor vrouwen, ze begonnen pas bij maat 39 of 40. Daarmee vergeleken is het nu een stuk beter gesteld.

Marinet

Marinet

15-10-2020 om 18:33

de laatste 20 uur

is me dit overkomen: gisteren een eerste date met een man op de chat aardig en geïnteresseerd was. enfin Twee uur naar hem moeten luisteren wat hij allemaal voor geweldigs had gedaan. Ik vraag soms door en soms pak ik het op om iets over mijzelf te vertellen. Daar wordt niet op ingegaan. Hij vraagt niets aan mij... Het is niet de eerste keer dat me dit gebeurt op een date. Het is eerder regel dan uitzondering. Ik hoor het van vriendinnen ook.
Vanmiddag in het park gaan wandelen. Daar werd ik lastig gevallen door een man die eerst langs me liep toen van een afstand in de bosjes ging staan kijken en toen dichterbij kwam terwijl hij zijn broek openmaakte. Ik ben 62
Weer terug ging ik even op een bankje voor mijn huis zitten. daar werd ik aangesproken door een aanvankelijk aardige meneer. Hij gaat vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Okay mag. Dat begint hij over Jungiaanse psychologie, waar ik in mijn opleiding tot therapeut een scriptie over geschreven heb. Daar kom ik niet mee op de proppen maar stel soms een vraag of maak een kanttekening. Wordt niet gehoord, of wel gehoord of niet op ingegaan, het is weer helemaal geef die man een collegezaal.

Je kan met mij gezellige kanten op qua conversatie en ontmoetingen. Maar ik heb geen zin in mensplaining of lastiggevallen worden.
en nee hoor, niet alle mannen doen dat. Maar toch:

"The results showed that 11 segments of conversations between men and women included 46 interruptions on the part of men and only 2 on the part of women. They concluded that since men interrupted more often, they were attempting to dominate." (https://www.cogentoa.com/article/10.1080/2331186X.2018.1560602 )

Triva

Triva

15-10-2020 om 21:16

nou ja zeg

"Geen zorgen, de opmerking van Triva is volstrekt uit de duim gezogen. Er zijn geen hippe vrouwelijke veiligheidsschoenen maat 36 (of, zoals in mijn geval, 38). Niet hier, niet in Polen.
Er zijn wel veiligheidsschoenen voor een iets smallere voet gelukkig. Maar de echte 'pasvorm' komt van dikke skisokken."

Ben je wel helemaal lekker?

We kunnen best verschillen van mening wat hip en vrouwelijk is maar zeggen dat ik uit mijn duim zuig.... Klaar ben ik er mee hier in deze discussie.

Lotte

Lotte

16-10-2020 om 11:35

Flavia

Wat Flavia aangeeft, zit bij mij ook de grootse zorg. Dat er bij medicijnen/ziektebeeld/ dummy in auto e.d. geen rekening wordt gehouden met vrouwen. Daar mag echt anno 2020 nog wel een slag worden geslagen.

Wat betreft het gebruik van algoritmes zoals bij sollicitaties daar moet echt kritisch naar gekeken worden.
Zie ook het bericht van het college van rechten voor de mens https://mensenrechten.nl/nl/nieuws/algoritmes-kunnen-kans-op-discriminatie-bij-sollicitaties-vergroten-maar-ook-verkleinen#

Al vraag ik me dan wel eens af, op een gegeven moment kom je wel als persoon bij de sollicitatiecommissie. Dan kunnen vooroordelen wel weer een rol spelen.

In mijn eigen omgeving ( maar ja randstedelijke bubbel van HBO + ) ken ik geen voorbeelden. Ik ken zelfs vrouwen die aangenomen zijn , terwijl ze zwanger waren.
En dan lijkt het zo op het eerste gezicht wel mee te vallen.
Maar ik ben me echt wel bewust, dat dit voor anderen anders kan zijn.

Maar dat medicijnen niet goed afgestemd zijn op vrouwen, vind ik echt een eng idee.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 11:44

Tine Winkel

'Vrouwelijk zijn Vschoenen sowieso niet (behalve die idiote pumps idd), maar hip zijn ze er wel (want ik heb ze - maar misschien ben ik zelf dan wel niet hip genoeg, dat daardoor mijn beeld 'verknipt' is, dat kan natuurlijk). 30 jaar geleden was het wel echt drama, met Vschoenen voor vrouwen, ze begonnen pas bij maat 39 of 40. Daarmee vergeleken is het nu een stuk beter gesteld.'

Nou zie ik me met pumps ook geen metalen trap op klimmen, ik zou bij elke treden in de ponsgaten blijven steken 😂😂😂

Lotte

Lotte

16-10-2020 om 12:01

Trivia ik heb ze ook gevonden

Ik googelde even op hippe werkschoenen vrouw. En ik zag ze ook. Leuke sneakerachtige werkschoenen en laarzenMet allerlei soorten kleuren en patronen.E n er waren er zelfs bij met een soort hakje. Al zal dat in de meeste bedrijven niet mogen.
Maar de platte schoenen vond ik mooi genoeg om ook gewoon te dragen. . Misschien naar een festival of zo. Als er dan iemand op mijn tenen staat , voel ik dankzij de stalen neuzen er niet zo veel van.

Flavia

Flavia

16-10-2020 om 12:03

Trappenhuis

Wat dacht je van een representatief trappenhuis in een kantoorgebouw gemaakt van planken.
Pas toen iemand met haar hak bleef vastzitten en viel, viel het kwartje dat dat dus niet heel handig bedacht was. De mannen met hun maat 44+ die het gebouw ontworpen hadden hadden er helemaal geen last van, oeps niet aan gedacht.

Lotte

Lotte

16-10-2020 om 12:13

straten

Het zelfde met de straten. Al die klinkers hier in de buurt.
Gelukkig heb je hakbeschermers.
Maar inderdaad een trap gebouwd in deze tijd...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.